https://www.ad.nl/binnenland/reclame...kend~a2ce8096/
Reclames met gekleurde mensen zijn geforceerd en daarom lachwekkend
COLUMNÖzcan Akyol schrijft drie keer per week over wat hem
Nu ben ik, gezien mijn eigen achtergrond, om begrijpelijke redenen vóór diversiteit in de media, de politiek en bij allerlei commerciële organisaties. Je moet behoorlijk losgezongen zijn van de maatschappij als je niet ziet dat ze verandert.

En toch, en toch … Een keer in de zoveel tijd krijg ik een zakelijk voorstel van een bedrijf dat een nieuwe campagne of een evenement wil organiseren. Als dat in PowerPoint gebeurt, gaat de pitch, zoals dat in jargon heet, altijd gepaard met plaatjes.
Op de foto’s van zo’n presentatie zie je tegenwoordig steevast mensen met een migratieachtergrond, bijvoorbeeld te herkennen aan een hoofddoek, en anders hebben ze wel andere uiterlijke kenmerken die iets exotisch moeten verraden. Als ik tegenwoordig die gekunstelde presentaties zie, ga ik meteen naar de website om te kijken hoe die organisatie is samengesteld. Over het algemeen bestaan besturen en personeelsbestanden bijna altijd uit witte mensen.
Ik zie daar nu nog geen probleem in: dat is hoe onze samenleving ingericht is. Hopelijk zal er in de nabije toekomst iets meer diversiteit in dat soort managementorganen zitten. Het staat in elk geval op dit moment haaks op waar die organisaties zogenaamd voor zouden staan.
De reclames met gekleurde mensen zijn geforceerd en daarom lachwekkend. Alleen omdat reclamebureaus geen idee hebben hoe een multicultureel land daadwerkelijk in elkaar zit, doordat ze zelf in hun eigen bubbel zitten, komen ze met dit soort overdrijvingen. Het gevolg is dat zelfs burgers met een migratieachtergrond, dus types als ik, een beetje moeten lachen als ze wéér iets krijgen voorgeschoteld wat mijlenver is verwijderd van de afzender, die ongetwijfeld iets goed wil doen.
Het punt is echter dat je boodschap en je intenties lachwekkend worden als je om de haverklap met gefabriceerde diversiteit gaat strooien. Een goed voorbeeld is een gemiddelde commercialbreak op de televisie: als je die moet geloven, bestaat er helemaal geen segregatie of moderne verzuiling in dit land.
Als organisaties en merken hun doelgroep serieus nemen, ongeacht huidskleur of afkomst, moeten ze die mensen niet als kleuters behandelen.
Een beetje dosering kan geen kwaad. De grootste uitdaging is momenteel niet om de buitenkant van een bedrijf divers te krijgen, maar de binnenkant.
Reclames met gekleurde mensen zijn geforceerd en daarom lachwekkend
COLUMNÖzcan Akyol schrijft drie keer per week over wat hem
Nu ben ik, gezien mijn eigen achtergrond, om begrijpelijke redenen vóór diversiteit in de media, de politiek en bij allerlei commerciële organisaties. Je moet behoorlijk losgezongen zijn van de maatschappij als je niet ziet dat ze verandert.
En toch, en toch … Een keer in de zoveel tijd krijg ik een zakelijk voorstel van een bedrijf dat een nieuwe campagne of een evenement wil organiseren. Als dat in PowerPoint gebeurt, gaat de pitch, zoals dat in jargon heet, altijd gepaard met plaatjes.
Op de foto’s van zo’n presentatie zie je tegenwoordig steevast mensen met een migratieachtergrond, bijvoorbeeld te herkennen aan een hoofddoek, en anders hebben ze wel andere uiterlijke kenmerken die iets exotisch moeten verraden. Als ik tegenwoordig die gekunstelde presentaties zie, ga ik meteen naar de website om te kijken hoe die organisatie is samengesteld. Over het algemeen bestaan besturen en personeelsbestanden bijna altijd uit witte mensen.
Ik zie daar nu nog geen probleem in: dat is hoe onze samenleving ingericht is. Hopelijk zal er in de nabije toekomst iets meer diversiteit in dat soort managementorganen zitten. Het staat in elk geval op dit moment haaks op waar die organisaties zogenaamd voor zouden staan.
De reclames met gekleurde mensen zijn geforceerd en daarom lachwekkend. Alleen omdat reclamebureaus geen idee hebben hoe een multicultureel land daadwerkelijk in elkaar zit, doordat ze zelf in hun eigen bubbel zitten, komen ze met dit soort overdrijvingen. Het gevolg is dat zelfs burgers met een migratieachtergrond, dus types als ik, een beetje moeten lachen als ze wéér iets krijgen voorgeschoteld wat mijlenver is verwijderd van de afzender, die ongetwijfeld iets goed wil doen.
Het punt is echter dat je boodschap en je intenties lachwekkend worden als je om de haverklap met gefabriceerde diversiteit gaat strooien. Een goed voorbeeld is een gemiddelde commercialbreak op de televisie: als je die moet geloven, bestaat er helemaal geen segregatie of moderne verzuiling in dit land.
Als organisaties en merken hun doelgroep serieus nemen, ongeacht huidskleur of afkomst, moeten ze die mensen niet als kleuters behandelen.
Een beetje dosering kan geen kwaad. De grootste uitdaging is momenteel niet om de buitenkant van een bedrijf divers te krijgen, maar de binnenkant.
Comment