Discussies over met name stadsdierentuinen en dolfijnen/zeezoogdierenshows stammen inderdaad uit uit de tijd lang voordat te term 'woke' werd uitgevonden'..wordt nu inderdaad te pas en te onpas gebuikt helaas. Afijn;discussies over dierentuinen zijn heel goed denk ik, want het komt het dierenwelzijn alleen maar ten goede. Schoolvoorbeeld is de heel actieve anti-dierntuinlobby in Engeland; die heeft er voor gezorgd dat deze nu tot de besten ter wereld horen..alsook de Duitse tuinen.. (en een paar in de VS)
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Woke, de nieuwe maat van wie?
Collapse
X
-
in een dierentuin wordt met veel zorg en liefde voor de dieren gezorgd, bij ziekte zijn er dierenartsen en ze worden niet gedood door vijanden, in de wilde natuur zijn er geen dierenartsen en zijn er wel vijanden die het dier kunnen doden
daarbij zullen dieren die in een dierentuin zitten als je ze los laat niet overleven in het wild
Comment
-
https://www.ad.nl/dordrecht/excuses-...rnij~ab0ee41e/
PREMIUMSuikerbrood op de gevel van het West-Indisch huis aan de Wijnstraat in Dordrecht. / Burgemeester Wouter Kolff tijdens de Keti Koti herdenking in Dordrecht. © Jeffrey Groeneweg/Qphoto / Jeffrey Groeneweg
Excuses van burgemeester Kolff waren zeker geen ‘woke gedoe’: ‘Stadsbestuur profiteerde van slavernij’
De een noemt het ‘woke gedoe’, de ander ‘onzin’ omdat de afschaffing van de slavernij meer dan 150 jaar geleden plaatsvond. Toch zijn de excuses van burgemeester Wouter Kolff niet zonder reden gemaakt, want het Dordtse stadsbestuur was actief betrokken bij mensenhandel in de zeventiende eeuw en heeft er flink van geprofiteerd.
Dat blijkt uit de eerste conclusie van het onderzoek naar de rol van het Dordtse stadsbestuur in de trans-Atlantische slavernij, de handel in tot slaaf gemaakten uit Afrika naar Amerika. In navolging van grotere steden zoals Rotterdam, Delft en Den Haag gaf het Dordtse stadsbestuur vorig jaar opdracht om dit te onderzoeken.
Dat Dordrecht betrokken was bij de grote ondernemingen die namens Nederland in de zeventiende eeuw overzeese handel bedreven, is een bekend gegeven. Wie een rondje door de binnenstad wandelt, ziet al gauw meerdere gebouwen die een directe link hebben met de Verenigde Oostindische Compagnie (VOC) en de West-Indische Compagnie (WIC). Dordrecht was dan ook de derde suikerstad van Nederland en telde zestien suikerraffinaderijen.
Vijftien miljoen euro
Het onderzoek, onder leiding van dr. Karwan Fatah-Black, docent en historicus gespecialiseerd in de koloniale geschiedenis aan de Universiteit Leiden, bestaat uit twee delen: één over de rol van het stadsbestuur en één over de levens van zwarte Dordtenaren door de eeuwen heen. Het eindrapport is in 2025 klaar.
Uit een notitie van het eerste deel van het onderzoek, verkregen via een Woo-verzoek (Wet open overheid), blijkt echter dat de rol van het stadsbestuur in de zeventiende-eeuwse slavernijgeschiedenis ‘aanzienlijk en specifiek’ was. De stad gold binnen Holland als één van de aanjagers en de bestuurders waren belangrijke afgevaardigden op landelijk niveau. Destijds bestaande bezwaren tegen de slavernij werden genegeerd.
Een suikerbrood op de gevel van het West-Indisch Huis aan de Wijnstraat in Dordrecht. © Jeffrey Groeneweg/Qphoto
De oprichting van de West-Indische Compagnie in 1621 was erg belangrijk voor Dordrecht. De WIC was verdeeld over meerdere kamers (groepen investeerders) en diverse steden, waaronder de Kamer Maze die bestond uit Dordrecht, Delft en Rotterdam. De bewindhebbers van de Dordtse kamer kwamen samen in het West-Indisch Huis aan de Wijnstraat. Daar maakten zij belangrijke besluiten over de koloniale handel en de trans-Atlantische mensenhandel.
De opvallende blauwe steen op de gevel van een statig gebouw, een suikerbrood verpakt in blauw papier, is nog altijd een stille getuige van dit verleden. Het Dordtse stadsbestuur hoopte destijds op een eigen kamer, maar dat verzoek werd afgekeurd. In ruil voor meer betrokkenheid was het stadsbestuur vervolgens bereid om 500.000 gulden (omgerekend bijna 15 miljoen euro) te investeren in de WIC. ‘Door de grote hoeveelheid geld die Dordrecht in de oprichting van de WIC investeerde, voelde Rotterdam zich gedwongen ook meer in te leggen’, valt er te lezen.
Direct verbonden
Tussen stadsbestuurders en de handelscompagnieën bestonden nauwe banden. Veel namen zijn zwart gemarkeerd in het document vanwege de AVG en nabestaanden, zo ook die van Jacob Cornelisz de Witt (1589-1674, vader van Johan en Cornelis). Hij was lid van de Dordtse Veertigen, een belangrijk orgaan binnen het stadsbestuur. Tegelijkertijd fungeerde hij als voorzitter van de Kamer Maze en werd hij later nog zes keer herkozen als burgemeester van Dordrecht.
Jacob de Witt (1589-1674, vader van Johan en Cornelis). © Bouman Jaap
Het stadsbestuur van Dordrecht speelde ook een nadrukkelijke rol bij de inrichting van het bestuur in Nederlands-Brazilië, dat in 1630 in Nederlandse handen viel. Na het verlies van Brazilië in 1654 richtte de WIC zich op de trans-Atlantische mensenhandel. Toen de WIC financieel in slecht weer verkeerde, bleef het stadsbestuur de compagnie steunen met een extra lening. Ondernemingen die gebaseerd waren op slavernij profiteerden bovendien van belastingvoordelen (voor suikerraffinaderijen bijvoorbeeld) en konden rekenen op steun bij het onderdrukken van slavenopstanden.
Ook op individueel niveau waren stadsbestuurders betrokken bij de slavernij. Waar de scheiding tussen particuliere en bestuurlijke betrokkenheid tegenwoordig duidelijk is, was die grens vroeger veel vager. Bestuurders waren bijvoorbeeld eigenaren van suikerraffinaderijen of hadden plantages. Melchior Beudt (1739-1789) was eigenaar van plantage Bruinsburg in Suriname waar meer dan 150 mensen in slavernij werden gehouden.
Johannes van der Elst kwam uit een milieu van suikerraffinadeurs. Die familie had belangen in negen Dordtse suikerraffinaderijen, waaronder Stokholm op de Wolwevershaven (pand met rode luiken). © x
Zijn nichtje was getrouwd met Johannes van der Elst (1752-1808), die twee eeuwen eerder burgemeester van Dordrecht was en ook een voorouder is van Wouter Kolff. Van der Elst kwam uit een milieu van suikerraffinadeurs. Die familie had belangen in negen Dordtse suikerraffinaderijen, waaronder Stokholm op de Wolwevershaven, Amsterdam aan de Kalkhaven, Het Suikervat aan de Korte Kalkhaven en De Suikermolen aan de Kuipershaven. En zo zijn er nog vele voorbeelden te noemen van stadsbestuurders die een link hadden met het slavernijverleden.
Echt nieuwe informatie bevat de eerste conclusie niet, vindt historicus Jan Willem Boezeman van Documentatie- en Kenniscentrum Augustijnenhof. Hij deed eerder onderzoek naar het slavernijverleden van de stad en bracht daarover vorig jaar het boek Geraffineerd Dordrecht uit. ,,Dit volstaat wel als motivatie voor de excuses die Kolff heeft gemaakt. Het blijft natuurlijk een gevoelig en pijnlijk verleden, maar niemand kan voor dat verleden verantwoordelijk gehouden worden.”
Ook Abdullah Uysal, fractievoorzitter van GroenLinks in Dordrecht, heeft de conclusie gelezen en noemt het ‘verschrikkelijk’: ,,Dit geeft meer duidelijkheid over de rol van het stadsbestuur bij de slavernij. Dat het stadsbestuur destijds een aanjagende rol had en ook aan de wieg heeft gestaan bij de oprichting van de WIC, vind ik schokkend.”
Een suikerbrood op de gevel van het West-Indisch huis aan de Wijnstraat in Dordrecht. © Jeffrey Groeneweg/Qphoto
Comment
-
Gouden eeuw werd nog geen 5 jaar geleden zo beschreven
sterker nog er zijn veel schoolboeken in omloop van 2011 etc, dat is al 13 jaar geleden
prima herschrijving, ook de politionele acties in Ned Indie, maar we moeten niet gaan doen alsof dat heel veel veranderd in de wereld
ieder land heeft zijn geschiedenis, en dat hoort er bij, de slachtoffers of daders zijn er niet meer, dus we moeten gewoon verder, en veel slechte dingen hebben ook veel goeds gebracht,
er bestaat geen perfectheid
waar mensen zijn zullen altijd misstanden zijn
Comment
-
https://www.parool.nl/columns-opinie...atie~bad53b8f/
Lezers van Het Parool over de VOC-vlag: ‘Trots op ons verleden staat voor mij niet gelijk aan anti-immigratie’
Lezers van Het Parool reageren op een opiniestuk van twee docenten aan de Vrije Universiteit, nadat daar een VOC-vlag door onbekenden was gehesen. ‘Het is zeker een provocatie, maar waarom is de VOC zó slecht?’
Beeld Flickr Vision
Waar gaat dit over?
In het weekend van de Canal Parade werd op de VU-campus een Pridevlag vervangen door een VOC-vlag. Docenten Yarin Eski en Sarah Poss dachten aan een kwetsende studentengrol, maar maken zich toch ernstig zorgen. ‘Dit is een voorteken.’
Lees hun opiniestuk
‘Op de universiteit horen meningen te botsen’
Universitair docenten Yarin Eski en Sarah Poss, beide verbonden aan de Vrije Universiteit, zagen het al niet zitten dat ze komend academisch jaar misschien les moeten geven aan jongeren met een extreemrechts gedachtegoed. En nu een onverlaat een regenboogvlag voor de VU vervangen heeft door een VOC-vlag is de situatie helemaal zorgelijk. Eski en Poss zijn, zo stellen ze, er niet gerust op.
Universiteiten horen een vrijplaats te zijn waar meningen en gedachtegoed mogen, zelfs moeten, botsen. Als Eski en Poss dat niet kunnen verdragen, laat staan begeleiden, is het allicht verstandig voor ze om de rest van hun carrière uitsluitend aan onderzoek te besteden.
Jan Rob Dijkstra, Winsum
‘Vlag zegt iets over toegankelijkheid van kennis’
Terug van vakantie las ik dat de regenboogvlag op de campus van de Vrije Universiteit verwisseld was voor een VOC-vlag. Eigenlijk kon ik er wel om lachen, want de nieuwe vlag draaide mijn perspectief voor even. Eerder beschouwde ik de universiteit als een klaterende kennisfontein waaruit mensen in alle kleuren en vormen zich kunnen laven. Nu zag ik een VOC-schip dat het water oversteekt op rooftocht naar kennis, waarmee het een beperkt soort mensen macht verleent.
Ik denk dat die perspectiefwisseling een belangrijke vraag oproept over de toegankelijkheid van kennis. Inclusiviteit is een kernwaarde van de universiteit en de open science-beweging heeft er bijvoorbeeld voor gezorgd dat we vooral in gratis te lezen vakbladen publiceren, gebruikmaken van vrij toegankelijke software, en burgers bij ons onderzoek betrekken. Toch zullen we altijd vragen over toegankelijkheid moeten stellen, want barrières die voor jou niet bestaan zijn lastig te zien.
Katinka van der Kooij (universitair docent bewegingswetenschappen), Amsterdam
‘Trots op ons verleden staat voor mij niet gelijk aan anti-immigratie’
Ik ben trots op ons verleden van de 17de eeuw. Als je de VOC-vlag alleen ziet als een symbool van uitbuiting en genocide , dan leg je de nadruk op de zwarte kant, net zoals dat je niet meer over de Gouden Eeuw zou mogen spreken. Oh, wat zijn we woke.
Hoe Willem van Oranje zich vrijvocht van Spanje, en hoe het leger en de vloot van stadhouder Frederik Hendrik Indonesië onder Nederlandse heerschappij bracht. Dat mag je nu niet meer zeggen. Daarvoor moesten de Franse en Engelse legers worden verslagen. Die landen loerden immers ook op de rijkdommen uit die verre landen. We hadden het ook niet kunnen doen, dan was Nederland nu waarschijnlijk een provincie van Frankrijk of Groot-Brittannië geweest. Voor mij zijn Piet Hein en Michiel de Ruyter helden. Voor mij staat trots zijn op ons verleden niet gelijk aan anti-immigratie.
J. Belling-Vliede, Amstelveen
‘Niet alle Nederlandse welvaart is te danken aan slavenhandel en uitbuiting’
En weer was het raak, in het artikel ‘Een voorteken van aanstormend geweld’ wordt de VOC weggezet als een kwaadaardige organisatie. De auteurs hebben zeker een punt met de bemerking dat het hijsen van de VOC-vlag op de VU-campus opgevat kan, wellicht moet, worden als een provocatie.
Maar hun betoog ontbeert daadwerkelijke kennis en historisch besef; zij drijven gemakzuchtig mee in het actuele beeld dat de VOC slecht is, punt uit. Was recent nog de Gouden Eeuw iets om trots op te zijn, nu moeten de Nederlanders zich schamen voor deze periode. Zoals zo vaak slaat de slinger nu weer te ver door naar de andere kant. Plotseling is alle Nederlandse welvaart te danken aan slavenhandel en uitbuiting; dat is ver bezijden de waarheid.
Slavenhandel was trouwens sowieso niet erg lucratief. Het meeste geld in de zeventiende eeuw werd verdiend met de Oostzee-gerichte handel. De VOC is opgericht uit handelsmotieven, en niet uit de gedachte ‘zullen we vreemde volkeren nu eens lekker gaan uitbuiten en tot slaaf maken’. De slavernij kwam er als bijvangst bij, overal in de wereld bleek slavernij te bestaan. De slaaf is het oudste beroep van de wereld. En als er aan te verdienen valt, is de Nederlander er als de kippen bij, inderdaad. Dat is de donkere kant, maar dat betekent niet dat alles hieronder is te schuiven.
Bob Schrage, Amstelveen
Comment
-
https://www.telegraaf.nl/nieuws/9508...oen-gaat-omver
Betogers zijn zeker van hun zaak in centrum van Hoorn: ’Dat standbeeld van JP Coen gaat omver!’
HOORN - Sommige bezoekers van cafés aan de Roode Steen keken zaterdagmiddag hun ogen uit, anderen waren er zelfs speciaal voor naar het Hoornse plein gekomen. Een demonstratie tegen het standbeeld van JP Coen, de gouverneur-generaal van de VOC, zorgde voor een ander beeld dan de inwoners gewend waren in de binnenstad.
Vier jaar geleden liep het volledig uit de hand, bij een eerdere demo tegen het kunstwerk van Jan Pieterszoon Coen, fier op zijn sokkel. „Alle terrassen gingen omver”, herinnert een ober van een van de cafés aan het plein zich. „Het ging hélemaal mis.” Er werd ook geweld gebruikt. Een verslaggever van De Telegraaf werd mishandeld door enkele betogers.
Het verliep nu vreedzamer aan de Roode Steen, maar als het aan de demonstranten ligt, gaat er binnenkort tóch weer iemand omver. „JP Coen”, is een van hen duidelijk. „Dat beeld hoort hier al lang niet meer te staan. Het moet omver, en het gáát omver. Misschien niet vandaag of morgen, maar we krijgen het voor elkaar.”
Lees verder onder de foto.
© ANP / HH
Het standbeeld van Jan Pieterszoon Coen, in de 17e eeuw gouverneur-generaal in Nederlands-Indie op het plein de Roode Steen.
Zo denken meer mensen erover. Zoals het Hoornse raadslid Stephan Lalhit van GL. „Weet en geloof dat we dit eerder hebben gedaan”, zegt hij op het podium terwijl hij zijn vuist omhoog houdt. „Kijk wat we hebben bereikt met Zwarte Piet. Samen gaan we het flikken.”Bont gezelschap
Druk is het deze zaterdagmiddag niet. Er is slechts een klein plukje mensen op de demo - georganiseerd door stichting We Promise - afgekomen. Het is een bont, maar geen verrassend gezelschap. Er zijn shirtjes en jurken van Palestina te zien, maar ook iemand die papieren exemplaren van De Socialist in zijn handen heeft. Ook de antifascisten van AFA zijn present.
Veel betogers hebben een masker of shawl voor, of mondkapje. Een jongen die een zwart-witte doek om zijn hoofd heeft gewikkeld, linnen tasje om de schouder, staat een uur lang stokstijf met een bordje in zijn hand, waarop staat ’Fuck VOC’.
’Handen af’
Tegendemonstranten zijn er ook. Zij begrijpen alle ophef niet. „Ze doen net of we racisten zijn”, zegt Trudy, die een bordje omhooghoudt waarop staat ’Handen af van JP Coen. Hij hoort bij onze geschiedenis’. Zo denkt ze er ook over, net als enkele andere medestanders.
Lees verder onder de foto.
© de telegraaf
„Er staat een bordje bij het standbeeld waarin uitleg wordt gegeven over wat er in de geschiedenis allemaal is gebeurd. En nee, dat is niet allemaal goed geweest.” Jan Pieterszoon Coen bracht Nederland rijkdom in de Gouden Eeuw, maar heeft ook een zwarte kant: hij liet veel Bandanezen vermoorden om het monopolie op de nootmuskaathandel veilig te stellen.Uitleg
Over deze daden werd in 2012 al een plakkaat geplakt op de sokkel van het beeld. „Die uitleg is ook belangrijk”, vertelt Trudy verder. „Maar, het was een andere tijd. Er is hier vlakbij vroeger ook een man opgehangen? Weet je waarom? Hij had een paard gestolen. Zou nu ook niet meer gebeuren.”
Een spreker op het podium zegt op dat moment ’verbinding te willen zoeken’. „We hebben iedereen nodig.” Hij wil graag ’in gesprek’ met iedereen. Dat gebeurt ook al meteen op het plein, met de tegendemonstranten. Die zijn er snel klaar mee. „Ja, ze willen graag praten”, zegt een ander. „Zolang zij maar gelijk krijgen. Ze accepteren geen enkel tegenargument. Nou ja, dan houdt het wel op.” Een demonstrant bewijst dat punt meteen. „Het interesseert geen moer wat jij ervan vindt”, bijt hij een kritische Hoornaar toe.
Bekijks
Ondernemers op het plein krijgen er ook van langs. „Zij profiteren van die verheerlijking”, klaagt een spreekster. Het lijkt er meer op dat het komt door de demo. Veel dagjesmensen zitten met koffie en een gebakje, of met een biertje, te kijken naar de wonderlijke stoet van betogers die op het plein rondlopen. De spreekster heft, met overslaande stem, nog maar eens de meest gehoorde leus aan: ’Weg met Cóééééén!’Palestina
De stad krijgt kritiek, de burgemeester ook: ’Schaam je!” Zelfs de scheepsjongens van Bontekoe, zo is te lezen op andere bordjes. Zij hebben schuld aan ’koloniale nostalgie’. Een vrouw met een T-shirt waarop ’Refugees Welcome’ staat, trekt een boos gezicht als het ineens over Palestina gaat op het podium. „Free Palestina!”, switcht een spreker in één adem van de Gouden Eeuw naar de oorlog in Israël.
Lees verder onder de foto.
© de telegraaf
Desondanks blijft het deze middag ditmaal rustig. De massaal aanwezige politie, met ME achter de hand, hoeft niet in actie te komen. Betogers schrijven aan het einde van de bijeenkomst nog wat leuzen op een doek bij het standbeeld. „Boodschappen aan Hoorn”, legt een spreker het doel ervan uit.
Dan vertrekken ze echt, maar niet zonder nog een belofte te hebben gedaan. „Zolang dat beeld hier staat, komen wij ook terug”, zweept een van hen de bescheiden menigte nog maar eens op. Verplaatsen is voor velen geen optie: dan zou het ook nog ’verheerlijking van genocide’ zijn. „We éisen dat het verdwijnt. Weg met Cóéééén!”, roepen ze massaal. „Eerder weg met de demonstranten”, zegt een terrasbezoeker als ze de hoek om zijn gegaan.
Comment
-
-
-
"De inzet van politie bij het voetbal schommelt al jaren rond de 300.000 manuren per seizoen. Volgens een studie van onderzoeksbureau SEO kost een manuur ongeveer 100 euro. Dat zou betekenen dat de politie-inzet tijdens voetbalwedstrijden ongeveer 30 miljoen euro kost."
Dit was uit 2017, met alle salaris correcties, kom je nu misschien wel op 35-40 miljoen euro per jaar? Voor wat potjes voetbal waar tig mensen zich niet kunnen gedragen.
En dat is dan nog exclusief schadeposten aan vernielingen aan stations, treinen, bussen of wat dat gespuis ook tegen komt.
Comment
-
Het punt dat wordt gemaakt is dat het 'linkse gespuis' zo graag vernielt. Terwijl dat bullshit is. Alsof dat exclusief iets is voor linkse mensen, terwijl je dat in allerlei vormen tegenkomt.
Maar ja, dit hele topic is overvol bullshit. Geen beginnen aan om dat allemaal aan te wijzen.
- 1 like
Comment
-
De Gouden koets wordt vandaag weer niet gebruikt op Prinsjesdag vanwege de slavernijpanelen op de zijkant die gewoon bij onze geschiedenis horen en waar de koning juist al eerder uitdrukkelijk afstand van heeft genomen en de voor velen gewenste excuses heeft aangeboden waarvoor hij alle lof kreeg uit kringen van nabestaanden van slavernij
Maar toch laat men weer een klein groepje wokisten het winnen....
Comment
-
Of dat door dat kleine groepje komt is maar de vraag..kan ook zo zijn dat degene die de dag organiseren of de koning dat zelf niet meer willen...of zou je de koning en regering/organisatoren dan ook wokisten willen noemen..? Afijn,persoonlijk vind ik het een mooi ding en zou hij gerust gebruikt mogen worden..maar ja, ik denk dan ook alleen maar aan mezelf volgens velen alhier.
Comment
-
https://www.telegraaf.nl/financieel/...-we-slaan-door
Interne onvrede bij KLM over ’woke’-campagne tegen ’micro-agressie’ op de werkvloer: ’We slaan door’
Amsterdam - Bij KLM is intern beroering ontstaan over een campagne om de micro-agressie op de werkvloer te herkennen en vermijden. „We zijn niet meer bezig met de business maar met randzaken.”
© ANP/HH
Volgens KLM kunnen opmerkingen, vragen of handelingen onschuldig lijken, maar zetten deze werknemers ’anders’ neer. (Beeld ter illustratie)
Onlangs heeft de luchtvaartmaatschappij intern een bericht verspreid over het tegengaan van ’micro-agressie’. „Het gaat om een vorm van ongewenst gedrag, die helaas veel voorkomt. Vaak zijn dit opmerkingen gebaseerd op de aannames en stereotyperingen”, zo meldt KLM intern. Het gaat dan om opmerkingen als ’Waar kom je echt vandaan?’ of ’Neem toch een biertje, Mohammed’ en ’Wie van jullie is het mannetje of vrouwtje in de relatie?’, zo schrijft KLM aan het personeel. Volgens KLM lijken die opmerkingen, vragen of handelingen onschuldig, maar zetten deze werknemers ’anders’ neer.
Prioriteiten
Verschillende KLM’ers hebben moeite met de campagne, zo melden ze aan De Telegraaf. Niet omdat er geen aandacht voor moet zijn, maar omdat de luchtvaartmaatschappij de prioriteiten verkeerd stelt. KLM luidde vorige week intern de noodklok in verband met de financiële situatie.
Er staan vliegtuigen op de grond omdat de personeelsplanning niet op orde is. Daardoor dreigt KLM de nieuwe Airbus-vloot niet te kunnen betalen. „Het management maakt blunder op blunder en heeft de verkeerde focus. We slaan door met woke, zijn bezig met randzaken in de plaats van de business. Juist door een en ander te benadrukken polariseren we nog meer”, zo meldt een KLM’er op voorwaarde van anonimiteit.
Klachten
Volgens de luchtvaartmaatschappij, die één van de grootste particuliere werkgevers is van Nederland, krijgen sommige KLM’ers een paar keer per dag dit soort opmerkingen. De luchtvaartmaatschappij wil niet zeggen hoeveel klachten er jaarlijks binnenkomen op dit vlak. Volgens een woordvoerder is er geen sprake van het cultiveren van slachtofferschap.
Beeld bij de interne campagne van KLM over ongewenste micro-agressie.
„We vinden het belangrijk een prettige en veilige werkomgeving te bieden voor al onze collega’s, waarin iedereen zich gehoord en gerespecteerd voelt. Dit betekent dat we regelmatig aandacht vragen voor verschillende onderwerpen die daar invloed op kunnen hebben. Een voorbeeld is het interne nieuwsartikel over micro-agressie, omdat ook kleine incidenten veel impact kunnen hebben op individuen en op de werkcultuur als geheel”, zegt een woordvoerder van KLM in een reactie.Gender-neutraal
Het rommelt al meer dan jaar als het gaat om stappen die KLM zet om de ’inclusiviteit’ te bevorderen. Zo werd vorig jaar de ’x’ toegevoegd aan boekingen, vloog KLM rond met regenboogvlaggen en werd nagedacht over een ’gender-neutraal’ uniform. Dat laatste staat in de ijskast, zo blijkt bij navraag bij KLM.
Vorig jaar meldde piloot Balazs Vajta in een brief aan topvrouw Rintel dat een tweedeling is ontstaan op de werkvloer, waarbij het hoofdkantoor zich bezighoudt met randzaken en het personeel aan boord de klappen moet opvangen van ontevreden klanten. Hoewel de operatie inmiddels stabieler is, is er intern onvrede over de subtoptimale bedrijfsvoering.Statuur
Dit voorjaar besloot de luchtvaartmaatschappij dat cabinepersoneel gympen onder het uniform moet dragen en er wordt nagedacht om zichtbare tatoeages toe te staan. Een deel van de KLM’ers vindt dat niet passen bij de statuur van de onderneming. „Waar willen we ons mee meten? Met Cathay, Turkish of Emirates? Bij Air France gebeurt dit niet”, zegt een andere insider.
Ook in Frankrijk wordt met een schuin oog gekeken naar de gang van zaken bij de Nederlandse dochter, die het financiële lek maar niet boven krijgt in de operatie. Bronnen melden dat er daarom spanningen zijn tussen Parijs en Amstelveen, waarbij de holding kritisch kijkt naar het functioneren van de huidige president-directeur Marjan Rintel. „Het feit dat we hier aandacht aan besteden betekent zeker niet dat andere belangrijke zaken geen of minder aandacht krijgen. Het is én én”, aldus de KLM-zegsvrouw.
Comment
-
https://www.telegraaf.nl/nieuws/4018...gt-te-gevoelig
Gouden koets blijft uit zicht op Prinsjesdag: rijtuig dat echt Nederlands fabricaat moest zijn ligt te gevoelig
Op Prinsjesdag wordt de koning traditioneel vervoerd in een sierlijke koets. Van 1903 tot 2015 was dat veelal in de Gouden Koets, waarna deze buiten gebruik werd gesteld voor onderhoud. Na een grondige restauratie van ruim vijf jaar keerde de koets in 2021 terug, maar toen werd bekendgemaakt dat deze voorlopig toch niet meer zou worden gebruikt op Prinsjesdag. In plaats daarvan wordt gereden met de Glazen Koets. Hoe zit dat ook alweer?
© ANP / Robin Utrecht
Koning Willem-Alexander, Koningin Máxima en de Prinses van Oranje Amalia en prinses Alexia komen aan op de derde dinsdag van september in de Glazen Koets.
Getrokken door een achttal paarden, met naast elk paard een koetsier en aan beide kanten vier lakeien, maakte de Gouden Koets op Prinsjesdag 2015 de laatste rit van de Ridderzaal op het Binnenhof in Den Haag naar Paleis Noordeinde. Het meest bekende rijtuig van het Nederlandse koningshuis bestaat op dat moment 117 jaar en is nodig toe aan restauratie. Dat kost 1,2 miljoen euro en duurt zo’n vijf jaar. Wanneer de koets in 2021 weer klaar is voor gebruik, maakt koning Willem-Alexander echter bekend dat de Gouden Koets niet meer gebruikt zal worden ’totdat Nederland daar klaar voor is’.
Op dat moment is al jaren discussie gaande over de koloniale symboliek op de Gouden Koets, met name het omstreden paneel ’Hulde der Koloniën’, waarop een witte, jonge vrouw die Nederland uitbeeldt, goederen ontvangt van knielende Afrikaanse en Indische mannen. Critici menen dat hiermee het koloniale verleden van Nederland wordt verheerlijkt.
Gouden Koets cadeau aan Wilhelmina
Tijdens haar inhuldiging in 1898 kreeg de jonge koningin Wilhelmina de Gouden Koets cadeau van de inwoners van Amsterdam. Op dat moment was het kolonialisme in Nederland op een hoogtepunt. De bedoeling was dat de koets een echt Nederlands fabricaat zou zijn, gemaakt door Nederlandse kunstenaars en van materiaal dat uitsluitend afkomstig was uit Nederland en zijn koloniën. Zo werd het frame gebouwd van kostbaar djatihout uit Java, kwam het vlas voor de kussens uit Zeeland, het leer uit Brabant en het ivoor uit Sumatra. Alleen het goud voor de vergulding van de koets moest uit het buitenland komen. Het extravagante rijtuig werd vanaf begin 1900 het paradepaardje van de koninklijke ceremoniële vloot.
De Gouden Koets dankt zijn bekendheid vooral aan het jaarlijks terugkerende ritueel van Prinsjesdag. Die traditie dateert van 1903 en is maar een paar keer onderbroken geweest, bijvoorbeeld bij slecht weer om beschadiging te voorkomen en in de jaren vlak na de oorlog omdat de pracht en praal niet passend was bij de soberheid van die tijd.
Maar voordat de Gouden Koets in gebruik werd genomen, speelde vooral de Glazen Koets een prominente rol in het Nederlandse koningshuis. Die koets stamt uit 1826 toen het door koning Willem I werd aangeschaft. De Glazen Koets is het oudste rijtuig uit het Koninklijk Staldepartement en wordt alleen bij speciale gelegenheden gebruikt. Zo was het onder meer te zien bij het huwelijk van Prinses Juliana en Prins Bernhard en het huwelijk van Prinses Beatrix en Prins Claus. Ook speelde de koets jarenlang een rol bij de generale repetitie voor Prinsjesdag op de zondag voorafgaande aan de derde dinsdag in september.
Minder opzichtig
De Glazen Koets is qua ontwerp iets minder opzichtig dan de Gouden Koets. De naam verwijst naar het glas dat de ornamentenrand beschermt, een bijzondere techniek voor die tijd. Ook de Glazen Koets heeft in het verleden restauraties ondergaan, met name in de jaren 2010-2016. Hierbij werd de koets technisch en esthetisch hersteld om hem klaar te maken voor modern gebruik.
Toen in 2015 begonnen werd met de restauratie van de Gouden Koets, werd de Glazen Koets opnieuw naar voren geschoven als het belangrijkste ceremoniële vervoermiddel van het Nederlandse koningshuis. Tijdens Prinsjesdag 2024 zal de Glazen Koets wederom worden gebruikt om koning Willem-Alexander, koningin Máxima en prinses Amalia van Paleis Noordeinde naar de Koninklijke Schouwburg in Den Haag te vervoeren. Dit is sinds 2021 de locatie voor de troonrede, omdat de Ridderzaal gerenoveerd wordt.Koninklijk Staldepartement
De Gouden Koets is na de restauratie nog enige tijd tentoongesteld in het Amsterdam Museum. Deze tentoonstelling ging over onder andere de geschiedenis, het ambacht en de symboliek rond de Gouden Koets. Momenteel staat De Gouden Koets in een depot van het Koninklijk Staldepartement, waar hij wordt bewaard en onderhouden. Er zijn geen plannen om de Gouden Koets in 2024 te gebruiken; hij blijft voor onbepaalde tijd uit het zicht vanwege de gevoeligheden rondom de koloniale afbeeldingen.
Comment
Comment