Originally posted by vuurwants
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Wat zijn jullie favoriete TV-programma's?
Collapse
X
-
- 1 like
-
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1645...g-maar-stabiel
Undercover-acteur Tom Waes gereanimeerd na zware crash met Porsche: âToestand ernstig, maar stabielâ
Antwerpen - De bekende Vlaamse acteur en presentator Tom Waes (56) is afgelopen nacht betrokken geraakt bij een zwaar ongeval in Antwerpen. Dat bevestigt zijn manager aan VRT. Na het ongeval was hij nog enkele uren in levensgevaar, maar dat is inmiddels geweken. Zijn toestand is volgens de Belgische omroep âernstig, maar stabiel.â
© ANP / BFM
Het ongeval gebeurde rond 01.00 uur âs nachts richting Gent op de ring van Antwerpen. Waes reed met een Porsche 911 in op een wegversperring die op de snelweg stond ter voorbereiding van geplande werkzaamheden in de Kennedytunnel.
Het dak open knippen
Volgens de politie zat de bestuurder alleen in de wagen. Dat wordt ook bevestigd door de Antwerpse brandweer. âWe zijn rond 01.15 uur opgeroepen voor een ongeval op de Antwerpse ring, aan de Kennedytunnel. We hebben Ă©Ă©n persoon moeten bevrijden uit de wagen, door het dak open te knippen. De chauffeur was zwaargewond. We hebben hem overgedragen aan de medische diensten.â
De hulpdiensten hebben Waes ter plaatse gereanimeerd, waarna hij werd overgebracht naar het ziekenhuis. Volgens verschillende van Het Laatste Nieuws zou hij verschillende breuken hebben en in kunstmatige coma gehouden worden.
âZijn toestand is ernstig, maar stabiel. We zijn met de familie dicht bij hem en we zijn opgelucht dat Tom buiten levensgevaar is. We vragen met aandrang de familie in deze moeilijke momenten rust te gunnen en hen niet te contacteren.âEen kat met negen levens
Goede vriend en vaste geluidsman van Waes, Pascal Braeckman, reageert geschrokken op het nieuws: âKoen Wauters (de zanger van Clouseau, red.) belde me deze deze ochtend op met de vraag of ik meer wist over het ongeval van Tom. Ik viel uit de lucht.â
âEen kat heeft negen levens en ik denk dat Tom ook bij de katachtigen mag gerekend worden. Ik hoop dat zijn geluk niet opgeraaktâ, vertelt hij tegen VTM Nieuws.Wegversperring
Op de plaats van het ongeluk stonden wegversperringen omdat er werkzaamheden aan de gang waren. âEr werden op de plek van het ongeval herstellingen uitgevoerd aan het wegdek op de rechterrijstrook in de richting van Gentâ, vertelt Sofie Nagels van het Vlaamse Agentschap Wegen en Verkeer aan VRT. âWerken op snelwegen houden risicoâs in, want de situatie is er anders dan wat mensen gewoon zijn.â
âWe proberen de werven daarom zoveel mogelijk te beveiligen volgens zeer strikte procedures. Onder meer door het plaatsen van botsabsorbeerders. Dat zijn wagens die vooraan aan wegenwerken worden geplaatst om wegenwerkers en bestuurders te beveiligen.â
De politie kwam vannacht met een drone ter plaatse om de hele omgeving in kaart te brengen, voor het latere onderzoek. Dat is niet ongebruikelijk bij zulke zware ongevallen. âHet onderzoek naar de omstandigheden waarin het onderzoek gebeurde loopt volopâ, vertelt Kristof Aerts, woordvoerder van het Antwerpse Openbaar Ministerie.
Undercover
Waes is in Nederland bekend van zijn rol in de Netflix-serie Undercover. Ook presenteert hij populaire programmaâs als Tomtesterom, Reizen Waes en Kamp Waes.
Lees verder onder foto
© BFM
Tom Waes is sinds februari dit jaar met de 35-jarige Charlotte Vranken. âZij had geen televisie thuis. Dat trok me extra aanâ, aldus Waes toen in het blad Dag Allemaal. Charlotte is doctor in de chemie. Zij reist, vertelde Waes, daarom de hele wereld rond langs farmaceutische bedrijven. Waes heeft uit zijn eerste huwelijk twee kinderen die beiden eind twintig zijn, zoon Milo en dochter Isha.
De acteur en televisiemaker pleitte vorig jaar voor het dragen van een fietshelm, nadat hij in het ziekenhuis belandde na een fietsongeluk. Tom liep toen vier gebroken ribben en een gebroken sleutelbeen op. Eerder had hij al een sleutelbeen gebroken.
© ANP / REX by Shutterstock
Frank Lammers als Ferry Bouman en Tom Waes als Bob Lemmens in Undercover in 2019.
Comment
-
https://www.telegraaf.nl/nieuws/6187...de-naald-kroop
âEen kat met negen levensâ: hoe Tom Waes (56) al meermaals door het oog van de naald kroop
Brussel - âEen kat met negen levens.â Zo omschreef geluidsman Pascal Braeckman zijn goede vriend Tom Waes zaterdag, nadat bekend raakte dat deze betrokken was geraakt bij een zwaar ongeval. De bekende Vlaamse tv-presentator crashte met zijn Porsche tegen een wegversperring in Antwerpen en werd in levensgevaar afgevoerd naar het ziekenhuis. Zijn toestand is ondertussen stabiel. Het is niet de eerste keer dat Waes door het oog van de naald kruipt.
© ANP / AFP
Vliegen met een Boeing
Voor het VRT-programma âTomtesteromâ, waarvan sinds 2008 drie seizoenen werden geproduceerd, onderzocht Waes samen met Braeckman of bestaande handleidingen, oftwel de zogenaamde How to...-boekjes in de praktijk wel gebruiksvriendelijk zijn. Voor een van de afleveringen vloog de presentator met een Boeing 737, met aan boord enkele bekende Vlamingen, enkele keren over BelgiĂ« heen. âOnverantwoord en levensgevaarlijkâ, zei een expert daar toen over.
Lees verder onder de foto.
© TDL
Tom Waes in âTomtesteromâ.
Waes werkte zijn opleiding tot piloot op enkele maanden tijd af. De kijkers kregen de aflevering nooit te zien, want deze werd uiteindelijk niet uitgezonden. Het Brusselse Openbaar Ministerie stelde een onderzoek in, maar besloot de presentator niet te vervolgen omdat er onvoldoende argumenten waren om hem voor de rechter te krijgen. Luchtvaartmaatschappij Jetairfly (TUI fly) kreeg wel een administratieve sanctie.
Crash met een zelfgebouwd vliegtuig
Voor een andere aflevering van âTomtesteromâ probeerde Waes te vliegen met een zelfgemaakt vliegtuig. Tijdens de eerste test in Kiewit (een gehucht nabij de Vlaamse stad Hasselt) liep het al snel mis: een rijdende auto trok het vliegtuig met een kabel de lucht in, maar die knakte onderweg. Waes belandde tegen de grond. De presentator hield er slechts enkele schrammen en kneuzingen aan over, maar werd voor alle zekerheid overgebracht naar de spoedafdeling van het ziekenhuisVal van een paard
In âWauters versus Waesâ, een gezamenlijk programma van VRT en VTM, gingen Koen Wauters (de zanger van Clouseau, red.) en Waes tien uitdagingen aan om uit te maken wie van hen de strafste was. Een van die uitdagingen was een vijfkamp, die bestaat uit paardrijden, schermen, zwemmen, hardlopen en pistoolschieten. Nog voor het echte werk begon, raakte Waes al zwaar geblesseerd na een val van een paard. Resultaat? Zes weken rust. Daarna kon hij de trainingen hervatten. Na zes weken bleek hij echter onvoldoende hersteld en besloot hij niet terug op het paard te kruipen. Wauters won de aflevering.
Onderkoeld in het Kanaal
In 2008 wilde Waes - met het boek âHow to cross the English Channelâ onder de arm - het Kanaal oversteken, van Dover naar Cap Gris-Nez. Door de koude temperatuur van het water moest hij na acht uur zwemmen, goed voor een afstand van 20,4 kilometer, opgeven. Hij was volledig onderkoeld.
De portiersoorlog van dichtbij meegemaakt
Waes was zes jaar portier van CafĂ© dâAnvers, een nachtclub in Antwerpen. âPortiers beslisten wie binnen mocht en wie niet. Sommige collegaâs bezweken voor het geld en lieten in ruil dealers binnen. Die bedragen waren hoog. Schietpartijen waarbij portiers betrokken waren, gebeurden meermaals. Ik ben blij dat ik er nooit ben op ingegaanâ, vertelde Waes daarover tegen de Belgische krant Het Nieuwsblad.
Op morfine door de woestijn
In 2010 liep Tom - eveneens voor zijn programma Tomtesterom - de 229 kilometer lange Marathon des Sables door de bloedhete Marokkaanse woestijn. Hij had enorm veel blaren aan de voeten en verschrikkelijk veel pijn. Hij haalde de finish dankzij de morfine die hij kreeg.
Frontale botsing op fietsvakantie
Waes botste in de zomer van 2018 tijdens een fietstocht in Spanje met hoge snelheid frontaal op een auto en brak zijn sleutelbeen. âDat ik dĂt overleefd heb...â, zei Waes. âIk besef dat ik een goede engelbewaarder heb.â
Gered door zijn helm bij val met fiets
Nog geen vijf jaar later, in 2023, gleed hij uit met zijn fiets. âDe lompste fietser ter wereldâ, zo noemde Waes zichzelf nadat hij in het ziekenhuis belandde na een val met een speed pedelec, een snelle elektrische fiets. De presentator brak vier ribben en zijn sleutelbeen. âIk herinner me niets van dat ongeval, ik lag daar even bewusteloosâ, zegt hij. âMaar mijn grote geluk was dat ik een helm droeg.â
Comment
-
hoe weet jij nu dat ie niet uitkeek, we weten helemaal niet wat er gebeurd is, er zijn verschillende redenen dat iemand een ongeluk kan krijgen, en de toon die je aanslaat is ook nog denigrerend, alsof je er ook nog lol in bent, dat zie ik wel vaker bij je, een heel eng egocentrisch vervelend mannetje ben jij zeg
- 1 like
Comment
-
https://www.ad.nl/show/als-ik-redact...eten~a665374b/
PREMIUMAngela de Jong. © Shody Careman
Als ik redacteur was bij Eva, Beau of Bar Laat dan had ik het gisteren wel geweten
Angela Kijkt TVAls er in Amerika een scheet dwars zit, zijn de Nederlandse talkshows er als de kippen bij. Maar als zich dichtbij een geweldig verhaal aandient, laten Eva, Beau en Bar Laat het afweten, schrijft Angela de Jong.
De beelden haalden zelfs het Acht uur Journaal: wapperende spandoeken aan de balustrades van een ouderencomplex in Maassluis met daarop ronkende teksten. âAdvocaatje? Dat-mag-niet-meer.â âStop de betutteling.â En mijn persoonlijke favoriet: âBaas in eigen glas.â
Actievoerende bejaarden, wanneer zie je dat nou? Precies. Nooit. Hooguit worden ze in een rolstoel gehesen en naar het Malieveld gereden om de roep om meer salaris voor zorgpersoneel kracht bij te zetten. Maar zelf de barricades op?
Het was net een aflevering van die onvolprezen serie Het geheime dagboek van Hendrik Groen waar ook al zoân verschrikkelijke directrice rondliep, die onder het mom van âdit is voor uw eigen bestwilâ met satanisch genoegen elk pleziertje uit het leven van de bewoners ramde. Exact wat die directeur in Maassluis ook doet. Sterke drank is niet goed, dus weg met de jenever, port en advocaat uit de ontmoetingsruimte.
Daar ben je dan 80 of 90 voor geworden, heb je de oorlog voor overleefd en je hele leven voor in de haven lopen buffelen. Om op je ouwe dag te horen te krijgen dat iemand anders wel even beslist wat goed voor je is. Zodat je niet op je 86ste het hoekje omgaat, maar een paar maandjes later.
Als ik talkshowredacteur was bij Tijd voor Max, Beau, Bar Laat, Eva en ja, zelfs bij VI dan had ik het maandag wel geweten. Ik had een busje gecharterd en had de hele Maassluise Omanido-club (voor de niet-Hendrik Groenkenner: Oud MAar NIet DOod) naar de studio gereden, ze aan tafel gezet met een lekkere borrel en ze uitgebreid laten vertellen. Over hoe ze samenkomen in het zaaltje, daar wat kletsen of een potje rummikub spelen en zichzelf daarbij trakteren op een advocaatje of jenevertje. EĂ©n van de weinige verzetjes die ze nog hebben in het leven. Dat ze misschien wel oud zijn, maar prima zelf kunnen beslissen wat goed voor ze is. Het had prachtige gesprekken Ă©n dito tv opgeleverd.
Maar nee, er werd overal voor de makkelijke weg gekozen. Wel het nieuws bespreken, de tafelgasten hun afkeuring laten uitspreken over de grenzeloze betutteling (Johan Derksen haalde weer eens zijn favoriete scheldwoord âwokeâ uit de kast) en er moest al snel weer geschakeld worden naar Michiel Vos over de laatste ontwikkelingen in Amerika. Nu heb ik helemaal niks tegen Michiel Vos, maar u snapt vast mijn punt.
Het is ook niet zo dat de Maassluise senioren niet fit genoeg zijn voor een reisje naar Amsterdam of Hilversum. Dat ze door hun loszittende gebitten onverstaanbare louter zinnen murmelen of enorm cameraschuw zijn. Helemaal niks van dat alles. Ze stonden de toegestroomde cameraploegen van de NOS en Hart van Nederland kwiek en kranig te woord. Ik meende zelfs te zien dat ze met volle teugen genoten van de reuring.
Ik zou hier een riedel kunnen afsteken over het gebrek aan creativiteit in talkshowland. En over de eenzijdige focus. Als er zich iets niet in Amsterdam of Amerika afspeelt, bestaat het niet of is het niet interessant genoeg. Maar laat ik maar gewoon verwijzen naar de tekst die ook op de spandoeken in Maassluis stond. âPraat met ons, niet over ons.â Dat verwijt moet niet alleen de directie van het seniorencomplex zich aantrekken.
Comment
-
https://www.telegraaf.nl/entertainme...telandscultuur
Tina bekijkt het!
Het is bizar hoe weinig aandacht de NPO heeft voor de plattelandscultuur
Ik word moe van al die cultuuronderwerpen bij Eva. Van de slechts 3 onderwerpen per uitzending gaat er altijd minimaal 1 over een museum in de Randstad, staat er een zanger centraal of wordt een of andere voorstelling in Amsterdam aangeraden. Binnenkort heeft Eva een maand kerstreces en daar is ze misschien ook wel even aan toe.
De âEva afwezigheidâ wordt door NPO1 opgevuld door de succesvolle serie over grote gezinnen, Een huis vol om 19.00 uur en dan om 19.30 gevolgd door een nieuwe dagelijkse dramaserie: Woeste grond. En precies op dat laatste verheug ik me. Waarom? Omdat het al 16 jaar geleden is, dat we een dagelijkse dramaserie in de vooravond bij de NPO zagen.
Ten tweede omdat het een serie van Johan Nijenhuis is. Wat mij betreft, de beste regisseur van ons land als het gaat om soap-achtige dramaseries en precies daar hebben veel kijkers denk ik behoefte aan in deze donkere dagen. Maar de belangrijkste reden: het is eindelijk weer eens een televisieprogramma waarin het leven in de provincie een belangrijke rol speelt. Woeste grond gaat namelijk niet alleen over familie, kalverliefde en ontrouw maar ook over het leven in een regio buiten de Randstad.
Noaberschapâ en streektalen
Het is bizar hoe weinig aandacht de NPO heeft voor de plattelandscultuur zoals het âNoaberschapâ en bijvoorbeeld streektalen. Het is toch ongelofelijk dat we in Nederland 267 dialecten hebben maar dat onze publieke omroep er nog nooit een televisieprogramma over heeft gemaakt? Geen docu, geen quiz, zelfs geen panelshow. Liever besteedt de NPO dus vele en vele uitzenduren aan musea en cultuur in de Randstad.
Het Rijksmuseum heeft momenteel de zoveelste documentaire serie over hun âgeheimen.â Jeroen KrabbĂ© zoekt Matisse en vanaf januari staan 6 schilderijen centraal in De gezonken meesters met Dionne Stax. En dat is dus naast de dagelijkse cultuurdosis van Eva. Hartstikke belangrijk hoor, die kunst en cultuur. Maar de aandacht ervoor is veel te ver doorgeschoten. En daarom ben ik dus extra blij met Woeste grond. Eindelijk aandacht voor die mooie facetten van het platteland. Wedden dat het een grote kijkcijferhit wordt? Hopelijk schudt het de omroepbaasjes wakker en wordt 2025 het jaar waarin de regio een wat grotere rol en de Randstadcultuur een wat kleinere rol krijgt bij de NPO.
Comment
-
https://www.telegraaf.nl/entertainme...f-riskeert-hij
Tom Waes bekent dat hij te veel gedronken had: moet hij nu voor de rechter verschijnen? Welke straf riskeert hij?
Comment
-
https://www.telegraaf.nl/entertainme...euwsgierigheid
Mark bekijkt het!
Rampenzender NOS faalt door hoogmoed, ambtenarij en gebrek aan nieuwsgierigheid
De weekendwerkers op de redactie van het NOS Journaal bestaan over het algemeen uit journalistieke vakkenvullers. De redactie van de grootste nieuwsorganisatie is verworden tot een ministerie, waarbij middenmanagers zich bezig houden met schemaâs maken; de ene helft geeft de andere helft een dienstopdracht, terwijl de andere helft druk is met het invullen van zijn declaraties en vakantiedagen.
En wie niet genoeg aandacht krijgt of op de buis is, mokt over de leiding. Het NOS Journaal is een kantoor met een debiteuren-crediteuren mentaliteit. Waar dat toe leidt? Een herhaalzender als er een ramp gebeurt. Flats storten soms in op zaterdagochtend, net als iedereen in de rij staat van de supermarkt. Zeg, wie heeft er weekenddienst? Waarna de ene helft de andere helft opbelt. Ik chargeer een beetje, maar de reden voor het demasquĂ© van de NOS ligt vooral in de organisatie. De beslispiramide is zo ingericht dat er eerst zenuwachtig door schemaâs wordt gebladerd voor er iemand ter plekke is.
Persbericht
De NOS houdt niet van rampen, omdat die niet in een persbericht worden toegestuurd. De NOS is goed in het uitventen van institutioneel nieuws en verslaggevers die voor de Hofvijver mogen wijsneuzen over de inhoud van dat persbericht of een tweet van Geert Wilders. Vervolgens is het dringen geblazen wie met de Koning mag meelopen om een bezoek te brengen aan de rampplek.
Het gebrek aan nieuwsgierigheid en de onwil om sociale media serieus te nemen leidt tot wanprestaties. We zagen het recent bij de wedstrijd Ajax-Maccabi. Bender, een 16-jarige YouTuber, deed zijn werk, maar werd weggehoond, want ach zoân puber met piepstem. Dat is hoogmoedig en zou tot zelfkritiek moeten leiden.Tom Waes
Dit gedrag is overigens niet alleen te zien bij de NOS. Ook de Belgische NOS, de VRT, leeft in de ijdele veronderstelling dat zij Godâs brenger van de waarheid zijn. Dat zagen we in de zaak Tom Waes. De VRT-ster reed met zijn dronken kop in zijn vintage Porsche op een hekwerk in. Op sociale media was te zien hoe hij even daarvoor wankelend met bier in zijn hand in een cafĂ© stond. Bij de VRT vroegen ze zich af of een oldtimer Porsche veilig was. En dan verbaasd zijn dat kijkers zich afkeren van nieuwszenders die het meeste budget hebben, maar falen als ze domweg hun werk moeten doen.
Comment
-
https://www.ad.nl/show/naast-het-te-...leem~a51bbf4c/
Angela de Jong. © Shody Careman
Naast het te linkse karakter heeft Bar Laat nog een groot probleem
Angela Kijkt TVEr is niks mis mee dat Bar Laat graag een links en progressief geluid laat horen. Maar dan moet je als makers ook niet gek opkijken dat er niemand wil kijken, schrijft Angela de Jong.
Er is niks zo vervelend als kijken naar een talkshow die niet lekker loopt. Dat was zo bij RTL Late Night, dat was zo bij M en nu is het ook aan de hand bij Bar Laat. Je voelt elke avond het geworstel van de redactie en presentatoren. Je merkt het aan de gasten die duidelijk tweede keuze zijn omdat de concurrenten de A-namen al hebben ingepikt en aan onderwerpen die ademen dat er snel nog een gat moest worden opgevuld. Daardoor verdwijnt vanzelf de urgentie om ernaartoe te zappen. En dan is de volgende stap dat kijkers vergeten dat het programma ĂŒberhaupt bestaat, hoeveel promoâs je ook uitzendt op een avond.
Ik voel elke keer een tikje medelijden als ik Jeroen Pauw weer hoor zeggen âbuiten is het koud, maar binnen is het gezellig met onze gastenâ of hoe het tekstje dan ook precies luidt. Dat is óók een veeg teken. Ik heb het toch al tientallen keren gehoord, maar het boeit me niet genoeg om te onthouden.
Het is natuurlijk niet zo dat Jeroen zijn vak ineens niet meer beheerst. Ik kan er nog steeds van genieten hoe hij een gesprek opbouwt, hoe hij zijn gasten met een scherpe opmerking uit de tent weet te lokken, soepel switcht van serieus naar uit-de-losse-pols en dan ook nog de gave bezit om tijdens een interview als kritische observator naar zichzelf en zijn gesprekspartner te kijken en te benoemen wat hij ziet.
Maar ja, aan Erik Dijkstra die zijn mening komt geven over het WK voetbal in Saoedi-Arabië en Douwe Bob is weinig eer te behalen. Wanneer zat daar nou iemand waar hij echt zijn tanden in kon zetten? Dat je naar het puntje van je stoel schoof als kijker? In plaats daarvan heb ik juist regelmatig het idee dat Jeroen met de rem erop interviewt. Dat hij het sommige gasten niet te lastig wil of mag maken, omdat dit niet past bij het nadrukkelijk links-progressieve karakter van het programma.
Want er moet geprofileerd worden, dat is duidelijk. Veel meer dan bij Pauw of Pauw & Witteman vroeger. Ik snap het van een omroep als BNNVara, maar dan moeten ze daar ook niet verbaasd zijn dat je op amper 400.000 kijkers blijft steken. Dat geluid is gewoon niet zo populair momenteel.
Bovendien: welke kijker blijft er nou wakker om te horen wat de advocaat van de verdachten van de Jodenjacht in Amsterdam te melden heeft? Ik was vast niet de enige die gisteravond al van tevoren kon uittekenen wat hij zou aanvoeren om de daden van zijn cliënten te vergoelijken.
En dan is er nog die ene ziekte waar niet alleen Bar Laat aan lijdt: de overdosis muziek. Vroeger zag je dat amper in talkshows. Daar was een goede reden voor. Muziek was een geheid zapmoment. De Wereld Draait Door hanteerde jarenlang niet voor niets heel strikt de Ă©Ă©n minuut-regel. Dat is in de loop der tijd compleet omgeslagen. Bij Bar Laat mag een artiest vaak zelfs twee liedjes doen.
Of de kijker ook veranderd is ten opzichte van vroeger? Het zou natuurlijk kunnen, maar gezien de kijkcijfers waag ik het te betwijfelen.
Comment
Comment