1 van de slechtst bekeken topics dit in verhouding totvaantal postingen. Dus het leeft niwt zo onder de gemiddelde prostituee bezoeker.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Klimaat/natuur
Collapse
X
-
https://www.telegraaf.nl/financieel/...ter-beschermen
ANALYSE
Energie-experts bezorgd: Jetten moet Nederlandse belangen beter beschermen
Klimaatminister Jetten (D66) maakt zich zorgen of in Europa alle gasopslagen wel gevuld kunnen worden. Die zorgen hebben energie-experts ook. Zij waarschuwen Jetten niet naïef te zijn: hij moet veel daadkrachtiger Nederlandse belangen beschermen, desnoods met meer kolenstook voor energiecentrales. Nu centrales geen kolen verbranden, verbruikten zij in een week tijd wel 170.000 kubieke meter gas per uur extra, ook uit Rusland.
Klimaatminister Jetten (D66) zei zich zaterdag op het D66-partijcongres ’steeds grotere’ zorgen te maken of de gasopslagen in Europa voldoende vol raken voor de winter. In Europa is de vulling 53 procent. In Nederland zit het netwerk voor 47 procent vol. Ons land loopt in tempo van vulling achter. Ondanks de import van vloeibaar gas (lng) tegen topprijzen. Steeds luider klopten energie-experts afgelopen dagen aan de deur van de minister om snel meer energiebronnen te reserveren: uit steenkool, geïmporteerd gas, zelfs olie en kernenergie.
Want Europese landen hebben beloofd elkaar bij tekorten te helpen. Zoals Duitsland eerder al met succes aan onze deur kon kloppen voor gas, kunnen ons omliggende landen dat nu president Poetin de kraan overal verder dicht schroeft.
Want Europese landen hebben beloofd elkaar bij tekorten te helpen. Zoals Duitsland eerder al met succes aan onze deur kon kloppen voor gas, kunnen ons omliggende landen dat nu president Poetin de kraan overal verder dicht schroeft.
Noodplan Duitsland
Afgelopen week kreeg Duitsland 60 procent minder gas. Duitsland is voor een derde van zijn gas afhankelijk van Rusland, Nederland voor vijftien procent.
De Duitse minister Habeck (Economische Zaken), lid van De Groenen, waarschuwde zondag. Zodra speciale wetgeving op 8 juli is goedgekeurd, laat hij extra steenkool in energiecentrales verstoken. „Dat is bitter, maar in deze situatie nodig om het gasverbruik te verminderen”, zei Habeck, die weigert alsnog meer kernenergie te gebruiken.
De Duitse industrie moet nu direct veel minder gas verbruiken, kondigde hij aan. Nederland heeft via een noodplan ook de kans industriële grootverbruikers te beperken. Maar daar is volgens Jetten nog geen reden toe. Een crisisteam in Den Haag volgt voorraden uur na uur. De minister vreest het meest een ’domino-effect’: gasuitval in meerdere Europese landen. Zij kunnen in Nederland aankloppen.
Groningen-gasveld
Energie-experts waarschuwen Jetten niet naïef te zijn, veel daadkrachtiger Nederlandse belangen te beschermen, desnoods met meer kolenstook voor energiecentrales. Die stook is door het kabinet tot 35 procent per jaar beperkt. Meer kolenstrook betekent niet heel veel meer vervuiling, aldus experts.
Nu centrales geen kolen verbranden, verbruikten zij in een week tijd wel 170.000 kubieke meter gas per uur extra, ook uit Rusland. Het door kolenstook uitgespaarde gas zou direct naar de bergingen voor komende winter moeten.
Energie-experts evenals de Mijnraad en de Raad van State suggereren het Groningen-gasveld niet geheel te sluiten. Hoewel heropening politiek beladen is, moet Jetten volgens hen energiezekerheid boven alles stellen.
Comment
-
Ik houd mijn hart vast met die trekpop aan het bewind. Rusland knijpt de boel steeds verder af, ook bij Duitsland nu en die gasvelden moeten met een paar maanden gewoon propvol zijn. Als er een strenge winter aan komt hebben we echt een probleem en ontkomen we er niet aan om de boel in Groningen weer open te gooien.
Daar ben ik sowieso voor, met de huidige prijzen kun je daar miljarden voor krijgen en dat geld kun je dan direct doorschuiven naar de Groningers.
Comment
-
Belangrijker nog dat we het betaalbaar houden voor onze totale bevolking en we ook miljarden nog overhouden om bijvoorbeeld de begrotingstekorten weg te werken en of andere sectoren in onze maatschappij te helpen. Gas boren moet nu gezien de meerdere crisissen die we hebben nu topprioriteit hebben. Vindt het onbegrijpelijk dat dit nog niet gebeurt. Die groene Kaag heeft teveel invloed op Rutte en nu ff de verkeerde invloed.
Comment
-
https://www.telegraaf.nl/nieuws/7041...-kolenuitstoot
Mogelijk ook ’s avonds 100 km/u als compensatie kolenuitstoot
DEN HAAG - Binnen het kabinet en de coalitie circuleren plannen voor nieuwe klimaatmaatregelen nu de kolencentrales worden opgestookt. Bedrijven krijgen mogelijk extra subsidie als zij minder CO2 uitstoten. Ook ligt de optie op tafel om ’s avonds en ’s nachts de maximumsnelheid op de snelweg te verlagen naar 100 kilometer per uur. Klimaatminister Jetten wil de toegenomen CO2-uitstoot – van zo’n 6 tot 7 megaton – compenseren.
Het maatregelenpakket om de toegenomen CO2-uitstoot door het oppoken van kolencentrales te compenseren, wordt pas rond Prinsjesdag naar buiten gebracht, maar er circuleren al allerlei opties. Zo lijkt het vast te staan dat bedrijven op extra subsidie kunnen rekenen als zij CO2-besparende maatregelen nemen.
In de coalitie circuleren ook voorstellen, zoals een extra subsidie voor het isoleren van huizen. Ook zou het kunnen dat meer zogenoemde emissierechten worden opgekocht, waarmee bedrijven hun CO2-uitstoot kunnen compenseren. De maatregelen kunnen deels worden betaald van het geld dat het kabinet bespaart nu de kolencentrales tot 2024 geen subsidie krijgen voor het verlagen van hun productie.
Snelweg naar 100
Ook de mobiliteitssector moet een bijdrage leveren, verwachten Haagse bronnen. Zo ligt bij het ministerie van Rob Jetten de mogelijkheid op tafel om de maximumsnelheid op de snelweg permanent te verlagen naar 100 kilometer per uur. Nu geldt die snelheidsbeperking alleen overdag. In de verkiezingsprogramma’s van D66 en CU staat al dat zij het liefst zien dat ook tussen 19.00 uur en 07.00 uur niet harder dan 100 mag worden gereden. Op het verder inkrimpen van de luchtvaart wordt eveneens geaasd.
Toch is het de vraag of VVD en CDA daarvoor te porren zijn. Een coalitiekopstuk zegt dat een snelheidsverlaging ’fantasie’ lijkt.
Het kabinet neemt nog even de tijd om een besluit te nemen over nieuwe klimaatmaatregelen. Daarbij speelt mee dat de CO2-uitstoot dit jaar lager is dan verwacht. Dat komt door de warme winter en de hoge energieprijzen: fabrieken hebben gas teruggenomen om zo geld te besparen. Zelfs als de kolencentrales extra CO2-uitstoten, zou Nederland de klimaatdoelen dit jaar kunnen halen.
Comment
-
https://www.parool.nl/wereld/ook-dui...rgie~b0d07e3e/
voorlopig door de oorlog gaan landen weer over op vervuilende zaken omdat het niet anders kan door schaarste op de markt en er niet voldoende schone alternatieven zijn. Dus het gehele klimaat beleid kan voorlopig de koelkast in
Comment
-
Klopt, dat hij dat zegt, maar ecologie is nooit zijn expertise geweest in de wetenschap.. Ik ben het met hem eens dat je kritisch moet zijn en om alleen boeren aan te pakken is in mijn ogen ook niet correct. De rekening van het alom foute beleid moet ook bij industrie en banken komen te liggen die met name schuldig zijn aan de schaalvergroting van de intensieve veehouderij.
Comment
-
Denk dat je niet over schuldigen kan spreken omdat er geen regels zijn overtreden toen bedrijven uitbreidde. Sterker nog het werd deels gestimuleerd. En nu mag een overheid zomaar allws afpakken voor een fooi en er zelf veel op verdienen met als excuus dat stikstofverhaal wat in de praktijk niet zo erg is als men beweert. Het is een papieren monster geworden en voor war? Om wat natuurgebieden te beschermen en die zijn ook per willekeur aangewezen. Daarnaast klopt het stikstofkaartje niet wat de overheid als leidraad gebruikt en zal er netto onder de streep weinig resultaat mee behaald worden in Europa, maar wel ruim 30 miljard over de balk gegooid plus een sector om zeep geholpen met de nodige economische inkomsten die dan voor Nederland wegvallen. Men houdt zich zelf voor de gek en ook de bevolking zure regen 2.0 project
Waar is Rutte om deze onzin te stoppen? Dit gaat de PVV en FvD veel zetels opleveren en dat moeten we al helemaal niet willen.
Comment
-
-
Mooi artikel en realistisch commentaar van Plassterk. De groene partij D66 moet nu mede door de oorlog in Oekraine en veranderende markt van energie aanbod besluiten nemen die juist tegen hun eigen principes in gaan, en ze hebben daar geen keus in. Want men kan wel van alles groen willen, als die groene alternatieven niet voldoende voor handen zijn momenteel moet je doorschakelen naar wat wel mogelijk is want mensen hebben energie nodig en ook liefst betaalbaar anders gaan met name de minder bedeelden ook nog eens financieel kapot. Echter omdat D66 als linkse natuurpartij vaak de bewindslieden op deze posten heeft zitten en ze grote moeite hebben om de benodigde besluiten uit te voeren, vertragen ze het waardoor het een bende wordt voor zowel de bevolking als ook de schatkist van de regering. Zodat we in een grote bak ellende geraken. En de inflatie stijgt maar door al naar boven de 15%. Dit land gaat als overheid failliet maar ook als bevolking met name door de besluiteloosheid of verkeerde beslissingen op klimaatgebied waardoor we straks allemaal de Sjaak zijn. Maar het klimaat is een religie voor deze linkse politici geworden en ze krijgen zelfs de VVD die inmiddels onder Rutte zo verlinkst is dat zijn eigen achterbon loopt te morren en wegloopt, mee in deze idioterie. Een VVD die niet meer luistert naar hun leden die nog wel nadenken, maar gewoon als een soort van dictatuur door gaan om ons allemaal naar de Filistijnen te helpen.
Dat men iets aan het klimaat wil doen, hoeft nog niet verkeerd te zijn, maar je moet wel kijken of het realistisch is op dit moment en wat de alternatieven zijn en wat de gevolgen zijn voor de Nederlandse schatkist en de portemonee van de gewone Nederlander. En tja dat moment kan nu niet slechter door de oorlog die Putin begonnen is en waarmee hij economieen in Europa kan veranderen. Dit zijn gevaarlijke tijden, en krachtig leiderschap met goede toekomstvisie is nu meer dan ooit nodig, anders krijgen we hele magere jaren waaronder een bevolking leidt en ook zelfs voor onrust kan gaan zorgen. Als we al met een avondklok van Coronalockdowns heftige rellen kunnen krijgen in ons land, dan is dat nog niets als een groot deel van de bevolking straks niet meer kunnen rondkomen door foute klimaatbesluiten van onze politici. Dan zijn de rapen pas echt gaar. Maar ja politici voelen geen verwantschap met de gewone burger en zijn portemonnee. Ik ben een optimistisch mens, maar hier zie ik echt veel ellende op ons afkomen als men niet snel en daadkrachtig besluiten neemt om de energie voorziening op te schalen via bouw van kerncentrales (wat ook jaren duurt) en weer gas te pompen wat we gewoon in onze grond hebben zitten. We kunnen niet anders, er zijn niet genoeg windmolens of zonnepanelen te plaatsen om de benodigde energie op te wekken. Hoe graag men dat ook zou willen. En wat niet gaat of kan moet je gewoon onder ogen zien en dan ander beleid maken ook al gaat dat tegen je eerdere verkiezingsbeloftes of je eigen gedachtengoed in. Het is niet anders. Het is de keiharde realiteit, en dan maakt het niet uit of je links of rechts bent of voor klimaatmaatregelen bent of niet. De feiten liggen er en dan moet je als politiek leiders op staan en ook impopulaire beslissingen durven nemen. Want zodra mensen financieel in nood komen of geen energie meer hebben of in de winter in de kou zitten komen die ook als eerste bij je, ook als het klimaatdrammers zijn.
Comment
-
https://www.telegraaf.nl/financieel/...tikstofplannen
Supermarkten: ’Klant gaat betalen voor stikstofplannen’
LEIDSCHENDAM - „Radicaal en heftig” noemt Marc Jansen, directeur van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) de stikstofplannen van het kabinet. „Dit heb ik nog nooit meegemaakt.” Het doemscenario van boerenorganisatie LTO, die bij monde van voorzitter Sjaak van der Tak lege supermarktschappen voorspelt, is volgens Jansen voorbarig. „Zo’n vaart zal het niet lopen, denk ik.” Maar de gevolgen van de plannen zullen de supermarktklant niet helemaal ongemoeid laten, waarschuwt de supermarktvoorman.
Als veel melkveehouders, kippenboeren en varkensboeren moeten stoppen of krimpen vanwege de stikstofregels, wat gaat de klant daarvan merken in de supermarkt? Meer import en hogere prijzen? „Dat zijn vrij premature vragen”, reageert de woordvoerder van Albert Heijn. „Wij zijn trots op de producten van onze bijna 450 Nederlandse melkveehouders, 100 Nederlandse varkensboeren, 200 Nederlandse pluimveehouders en 360 Nederlandse groente- en fruittelers. Met hen maken we afspraken over onder andere duurzaamheid, innovaties en het verdienvermogen binnen onze voedselketen. De basis is een gezonde prijs voor elke boer en teler, in elk seizoen.”
Inhaalslag
„Albert Heijn is wel een voorloper”, beaamt CBL-directeur Jansen. „Steeds meer supermarkten werken zo, zeker na de boerenprotesten in de afgelopen jaren.” De emotie van boeren over het stikstofbeleid kan de voorman van de supermarktkoepel zich goed voorstellen. „Er gaat een extensiveringsslag plaatsvinden die ervoor zorgt dat veel bedrijven worden opgeruimd”, zegt Jansen. „Logisch dat de boeren in rep en roer zijn. Het zal je bedrijf maar zijn, dat moet verdwijnen door een politieke keuze voor natuurwaarden. Politici hebben zich hierover jarenlang niet bekommerd en nu moet opeens een inhaalslag worden gemaakt.”
Boerenorganisatie LTO Nederland verspreidde woensdag een videoboodschap waarin voorzitter Sjaak van der Tak consumenten vertelt dat boeren en tuinders de voedselmakers zijn dankzij wie supermarktklanten volop vers, lekker en gezond eten kunnen kopen. „Nog wel”, aldus Van der Tak. „Wij maken ons zorgen dat er straks wel avocado’s uit Zuid-Amerika, sugarsnaps uit Zimbabwe en garnalen uit Thailand zijn, maar dat de supermarkten er verder leeg uitzien.”
Gaten
„LTO haalt alles uit de kast zo te zien. Het is ook niet niks wat ze over zich heen krijgen”, reageert Jansen. „Maar lege schappen? Dat verwacht ik niet.” Hij wijst op de hoge exportvolumes van de Nederlandse productie van vlees, zuivel en akkerbouwproducten als uien, aardappelen en bieten. „Wil er hier een tekort komen aan voedsel, moet er nog heel wat water door de Rijn stromen”, aldus de CBL-directeur. „Pas als de export stopt, vallen hier pas gaten in het schap.”
Hoewel de toekomst nog ongewis is, zullen supermarkten met alle scenario’s rekening houden en alternatieve leveranciers achter de hand hebben. Desgevraagd verwijzen alle supermarkten naar het CBL. „Als het toch noodzakelijk is, moeten Nederlandse supermarkten op Europees niveau gaan werken”, zegt Jansen. „Voor Nederlandse boeren en tuinders is de thuismarkt een cirkel van 800 kilometer rond Nederland en hetzelfde geldt voor supermarkten.”
De scenario’s liggen dus klaar om meer internationaal te gaan inkopen, maar dat ziet Jansen zo snel niet gebeuren. „Dat gebeurt pas als het beleid van kaalslag zo ver komt dat boeren en tuinders onder het niveau van de Nederlandse consumptie produceren.” In dat geval zal het Nederlandse ’agro-complex’ verdwijnen. „Dat is het geheel aan kennis, innovatie en infrastructuur rondom landbouw dat alleen kan bestaan bij voldoende schaalgrootte. Als je daarvoor grondstoffen zoals bijvoorbeeld aardappelen uit Noord-Frankrijk of vlees uit Oost- of Zuid-Europa moet importeren, dan zal de verwerkende industrie zich op een gegeven moment naar die regio’s verplaatsen.”
Kostenstijging
Daarin schuilt volgens Jansen een concreet gevaar. „Dat soort landen en regio’s als Scandinavië staan met open armen op ons agro-complex te wachten. Met dit beleid lijkt het wel alsof de Nederlandse politiek daarvan af wil.” De CBL-directeur erkent dat de huidige voedselproductie in Nederland de natuurwaarden onder druk zet. „Dat is een gevolg van jarenlange optimalisatie die nu eindigt. De politieke vraag is extensiveren en dat betekent inefficiënties toevoegen om het milieu te sparen. Dit verlaagt de productie en de kosten nemen toe.”
Kosten die volgens de CBL-directeur uiteindelijk bij de consument terecht zullen komen. „Uiteindelijk betaalt de klant die meerkosten in de winkel. Daar komt nog bij dat het gigantische budget van €25 miljard om deze transitie te financieren, belastinggeld is dat ook door ons allen wordt betaald. Dat is de consequentie van de politieke keuze van Den Haag en daarbij zullen wij ons ook moeten neerleggen.”
Comment
-
Stikstofkaartjes die niet kloppen, beweringen over percentages van natuur wat verdwenen zou zijn, die niet kloppen, omringende landen die veel mildere maatstaven hebben om stikstof te reduceren dan wij, stikstof wat wel degelijk bewezen via de lucht ons land binnen komt via andere landen... en ga zo maar door. Er wordt een smerig politiek spel gespeeld ovee de hoofden van de boerenbranche...
- 1 like
Comment
-
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1998...ktrisch-leasen
Staatssecretaris: vanaf 2025 alleen nog elektrisch leasen
DEN HAAG - Leaserijders kunnen vanaf 2025 bij het uitzoeken van een nieuwe auto alleen nog maar kiezen uit volledig elektrische modellen.
Staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) bereidt regelgeving voor om het zakelijke wagenpark versneld te vergroenen met veel meer stekkerauto’s. Dat melden goed ingevoerde Haagse bronnen aan de Telegraaf.
De maatregel is volgens bronnen nodig om de CO2-reductiedoelen te halen. Bovendien levert minder verbranding van fossiele brandstoffen ook een positief effect in de stikstofreductieplannen, redeneert het kabinet. „Door de zakelijke autovloot versneld te vergroenen kan een belangrijke stap gezet worden”, zegt een goed ingevoerde bron.
Comment
-
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1639...-aan-laadpalen
Zakelijke leasebak verplicht aan stekker ondanks overvol stroomnet en gebrek aan laadpalen
DEN HAAG - het plan van staatssecretaris Vivianne Heijnen om de zakelijke leasemarkt verplicht vergroenen vanaf 2025 is opmerkelijk te noemen vanwege het overvollen stroomnet en een gebrek aan laadpalen. Bovendien zijn bestaande subsidiepotten voor elektrische auto’s vrijwel leeg. Zo zijn er alleen dit jaar al 21.000 nieuwe elektrische auto’s met subsidie aangeschaft. Voor tweedehands elektrische auto’s is de subsidiepot ook vrijwel leeg.
In totaal zijn er een kleine miljoen zakelijke auto’s in Nederland. Daarvan zijn er nu zo’n 188.000 volledig elektrisch, de rest rijdt vooral op benzine (en een kleiner deel op diesel of hybride). Staatssecretaris Vivianne Heijnen wil dat leaserijders vanaf 2025 bij het uitzoeken van een nieuwe auto alleen nog maar kunnen kiezen uit volledig elektrische modellen.
Volgens ingewijden kijkt het kabinet echter niet alleen naar subsidies, maar ook naar fiscaal aantrekkelijke maatregelen of een verplichting. De huidige subsidies voor elektrische personenauto’s lopen door tot 2025. Het is niet gezegd dat er daarna weer subsidies zullen zijn.
Een woordvoerder van Heijnen kan de plannen niet bevestigen. „Maar het klopt dat er verschillende onderzoeken lopen, waarover later besloten gaat worden.”
Met het verplicht vergroenen van de zakelijke leasemarkt wil het kabinet op kortere termijn ook de tweedehandsmarkt voor elektrische auto’s vergroten. Die markt loopt vaak voorop, en omdat zakelijke rijders over het algemeen meer kilometers rijden, is het voor hen al snel aantrekkelijk, is de Haagse gedachte. In de eerste vijf maanden van het jaar zijn er zo’n 700 elektrische tweedehands auto’s verkocht.
De plannen worden nu tot in detail uitgewerkt. Uiteindelijk zal het besluit volgend voorjaar genomen worden. Dan wordt ook beslist over subsidies en stimuleringsregelingen, wordt gemeld.
Deze week meldde de staatssecretaris al dat het kabinet op het gebied van vervoer flink tekortschiet op de doelen van het Klimaatakkoord. Daarin werd de ambitie uitgesproken dat 100 procent van alle nieuw verkochte auto’s in 2030 elektrisch zou zijn. Maar in werkelijkheid gaat dat nu richting 42 procent. Dat komt volgens de CDA-bewindsvrouw onder meer omdat de groene geldprikkels voor stekkerwagens de komende jaren aflopen. Zo stopt de subsidie voor de aanschaf van nieuwe en gebruikte elektrische auto’s in 2024 en gaat er een jaar later ook een streep door de korting op de motorrijtuigenbelasting die stekkerrijders nu nog krijgen. Daardoor moeten elektrische rijders dan zelfs meer wegenbelasting gaan betalen dan eigenaren van soortgelijke auto’s die op benzine of diesel rijden. Met de vergroeningsgolf op de zakelijke markt wil het kabinet alvast een ’been bijtrekken’.
Comment
-
https://www.quest.nl/maatschappij/ec...ootvrij%20zijn
Zo zou het landschap van Nederland eruitzien als we honderd procent uitstootvrij zijn
Hoe zou Nederland eruitzien als we ooit ál onze energie duurzaam opwekken? Staat ons landje dan helemaal vol met windturbines en zonneparken?
In de winter is ons huis lekker warm. Je kantoorgebouw heeft in de zomer airco, of anders een ventilator. Je rijdt ’s morgens in je auto naar je werk en in het weekend naar de bouwmarkt of naar oma. Je hoeft maar een stekker in het stopcontact te steken om je telefoon op te laden of de decoupeerzaag aan de praat te krijgen. En dat is nog maar een bescheiden deel van alle energie die we er in Nederland doorheen jassen.
Landbouw, industrie en transport vreten meeste energie
Het meeste gebruiken we in de landbouw, de industrie en het transport. Daaronder valt ook het internationale transport, zoals de schepen die de Rotterdamse haven aandoen, en de vliegtuigen die van en naar Schiphol vliegen. En de chemische industrie die olie verwerkt tot plastic of cosmetica.
Nu al staat de horizon in delen van Nederland vol met windturbines. Er schieten ook steeds meer zonneparken uit de grond. Terwijl vorig jaar nog maar twaalf procent van alle energie van duurzame bronnen kwam. Hoe ziet Nederland er dan uit als we alleen nog maar groene energie gebruiken? Past dat eigenlijk wel in een klein land als het onze?
Energieoverschotten opslaan als waterstof
Fossiele energie is nu nog de ruggengraat van ons energiesysteem. Dat zijn vooral gas en olie. Maar als we willen stoppen met CO2 uitstoten, gaat die rol naar zon en wind. Dat klinkt leuk, maar het waait niet elke dag en de zon laat het in Nederland ook nog wel eens afweten. Hoe moet dat dan?
‘We zullen zoveel zonne- en windenergie opwekken dat we veel vaker een energieoverschot dan een -tekort hebben’, voorspelt Gert Jan Kramer. Hij is hoogleraar duurzame energie aan de Universiteit Utrecht. ‘Dat overschot zetten we om in waterstof. Dat kun je opslaan en weer omzetten in elektriciteit.’
Kramer tovert op het computerscherm in zijn kantoor een kaart van Nederland tevoorschijn. Daarop is ingetekend hoeveel van ons land- en zeeoppervlak we moeten bedekken met windmolens en zonnepanelen als we bijna alle energie die we momenteel gebruiken daarmee opwekken. ‘De rest van de hernieuwbare energie komt dan uit een veelheid van dingen’, weet Kramer. ‘Denk aan geothermie voor warmte, kernenergie en biomassa.’
Een vijfde van Nederland wordt vol windturbines gezet
Kramers kaartje ziet er op het eerste gezicht angstaanjagend vol uit. Grofweg een vijfde of zesde van ons land staat vol windturbines, plus een nog eens 2,5 keer zo groot gebied in zee. ‘We hebben vooral veel windmolens in zee nodig’, stelt Kramer. ‘Wind op zee is de natuurlijke rijkdom van Nederland.’
Wat betreft de zonnepanelen laat de kaart ongeveer twee keer het oppervlak zien van wat we nu op alle Nederlandse gebouwen aan dakoppervlak hebben. Behalve dat straks op elk dak zonnepanelen schitteren, zullen ze dus ook nog op veel plekken in het landschap verrijzen.
Toch zal het in werkelijkheid niet zo ‘vol’ worden als op het kaartje van Kramer. Hoe komt dat? Hoe wenselijk is zo'n volgebouwd landschap? En hoe hebben eerdere energietransities het landschap van Nederland gevormd? Dat lees je allemaal in Quest 8, 2022.
Comment
-
https://www.ad.nl/binnenland/wat-is-...eren~a3ef2339/
Wat is stikstof, waarom zijn de boeren boos en wat moet er nu eigenlijk veranderen?
5 VRAGENDe afgelopen week werd er flink geprotesteerd tegen de stikstofplannen van het kabinet. Vooral boeren zijn boos, zij menen dat de plannen hun bedrijven om zeep helpen. Maar wat houdt de stikstofcrisis nu precies in? Wat is er aan de hand, waarom is men boos en wat moet er gebeuren?
Wat is stikstof?
De term stikstofcrisis is eigenlijk een beetje misleidend, want stikstof is gewoon het hoofdbestanddeel van de lucht die we inademen. Vandaar de naam: als er te weinig zuurstof in de lucht zit, en dus te veel stikstof, dan stik je.
Stikstofverbindingen komen van nature voor, maar slechts in kleine hoeveelheden. Ze zijn onmisbaar voor het leven: ze zorgen dat planten groeien en zijn een bouwstof voor ons lichaam. De hoeveelheid reactief stikstof op aarde is afgelopen eeuw echter verdubbeld. Dat komt doordat mensen zelf stikstof zijn gaan ‘produceren’. Door stikstof onder hoge druk met waterstof te verbinden, krijg je namelijk ammoniak. Ammoniak is de basis van kunstmest. Daarnaast wordt het gebruikt bij de productie van veel andere stoffen, zoals explosieven en plastics.
Waarom is stikstof een probleem?
Omdat stikstof van nature schaars is, gaan planten en dieren er uiterst efficiënt mee om. Stikstof valt nu door alle menselijke uitstootbronnen als een soort gratis kunstmest uit de lucht, maar planten pakken nog steeds wat ze pakken kunnen. De planten die het hardste groeien, zoals brandnetels, grassen en braamstruiken, overwoekeren traaggroeiers. In heidegebieden delven bloeiende kruiden zo het onderspit. Insecten die daarvan leven, zoals rupsen, gaan daardoor dood; dat is een van de redenen dat er tegenwoordig zoveel minder vlinders zijn dan vroeger. En doordat er minder insecten zijn, hebben ook vogels minder te eten.
Daar komt bij dat stikstof de bodem verzuurt, waardoor belangrijke stoffen als calcium uit de bodem wegspoelen. Een groot probleem voor bijvoorbeeld slakken, die calcium nodig hebben om hun huisjes te maken. Maar ook voor vogels: die hebben kalk nodig voor hun eierschalen en botten.
Nederland kent nu verschillende soorten landschappen, maar als we niets doen aan de stikstofuitstoot kan dat over 100 jaar anders zijn. Keer onderstaande afbeelding om via de knop om het vooruitzicht te zien.
Wat is het kabinet van plan?
In 2030 moet driekwart van alle natuurgebieden (Natura 2000) geen last meer hebben van stikstof. Daarvoor moeten we dan de helft minder stikstof uitstoten dan nu. Dat betekent niet dat overal even hard wordt ingegrepen. Het kabinet heeft laten berekenen hoeveel er waar nodig is. Maar hóé de stikstofuitstoot wordt teruggebracht, laat het kabinet aan de provincies. Zij moeten plannen maken om maatwerk te leveren. Daarvoor kunnen ze een beroep doen op een stikstoffonds van 25 miljard euro.
Waarom zijn de boeren boos?
Veel boeren zijn bang dat er voor hen geen enkele plaats meer is in Nederland. Grote steen des aanstoots is de beruchte stikstofkaart die het kabinet heeft onthuld, waarop in kleurtjes is te zien op welke plaats de stikstof in de bodem met hoeveel procent moet worden teruggebracht. Op sommige plekken lopen de percentages op tot meer dan 90 procent.
Boeren zien daarin de bevestiging dat het kabinet hen het boeren onmogelijk wil maken en uit is op hun grond om woningen op te kunnen bouwen. Wat ook steekt: andere stikstofuitstoters, zoals het vervoer en de industrie, hebben van het kabinet nog geen opdracht gekregen. Die komt pas over een half jaar. En daarnaast missen boeren elk perspectief op hoe ze in de toekomst nog een boterham kunnen verdienen.
Onderliggend heerst het gevoel dat de regering geen waardering heeft voor de agrarische sector en de inspanningen die al zijn gedaan. Boeren hebben fors geïnvesteerd in schonere stallen, maar steeds blijkt het niet genoeg. Daarnaast zit er een heel groot gat tussen wat boeren verdienen en voor hoeveel een pak melk of doos eieren in de supermarkt wordt verkocht.
Is de vrees van de boeren terecht?
Volgens minister voor Natuur en Stikstof Christianne van der Wal zullen de maatregelen ‘ingrijpend’ zijn. Het leeuwendeel van de oplossing zoekt het kabinet bij de boeren. Mest is namelijk een grote bron van stikstof. Van der Wal benadrukt dat de percentages slechts een uitgangspunt zijn en dat er op provinciaal niveau ruimte is voor maatwerk. Maar, zo erkent ze ook: ,,Dat we tot een reductie van de veestapel komen, is evident.’’
Het kabinet zegt gedwongen opkoop te willen vermijden. Boerderijen kunnen ook ‘schoner’ worden of worden verplaatst. Daarnaast hoopt het boeren te enthousiasmeren voor een vrijwillige uitkoopregeling. De vraag is of dat wel genoeg is.
Comment
-
Als de overheid die de laatste jaren al niet uitblinken in betrouwbaar zijn nu ook nog werkt met stikstofkaartjes die niet kloppen en veetellingen die niet kloppen en daar wel het huidige beleid op bepalen, dan vraag je jezelf wel af, waar zijn ze in Godsnaam mee bezig? Zelfs het RIVM spreekt een deel van de genoemde tegen.
Comment
-
https://www.ad.nl/politiek/kamer-in-...ones~ac33806f/
Kamer in 1,5 uur akkoord met megaorder voor extra straaljagers en drones
De Tweede Kamer geeft groen licht voor de aanschaf van zes extra F-35-jachtvliegtuigen en vier drones. Het kabinet wil het wapentuig nog voor het eind van de zomer bestellen voor een kleine 1,1 miljard euro.
De Kamer had, exclusief schorsing, slechts anderhalf uur nodig om in te stemmen met de miljoenenorder die het ministerie van Defensie wenst - al moet er later deze week formeel nog over worden gestemd. Volgens PVV en SP wordt de nog voor dit jaar opgehoogde begroting er ‘op een achternamiddag doorheen gejast’. ,,Dit is een onzorgvuldige behandeling die niet past bij zo’n grote investering”, vond PVV-Kamerlid Sietse Fritsma.
etc etc.
ook niet goed voor het milieu denk ik dan...
Comment
-
Ik had ook al last van meer wespen, en lees nu dit hier https://www.ad.nl/binnenland/we-koer...neer~a872198e/
overal hoor ik dat het klimaat achteruit gaat en de insecten minder worden terwijl ik juist meer insecten zie en dit nu hier ook wordt bevestigd. En allerlei vissen die weer voor komen in onze wateren omdat het veel schoner is, beesten die vroeger in ons land waren en lange tijd weg, nu weer terug zoals de wolf en nog wat dieren.
Waar komen die tegenstrijdigheden toch vandaan? Ik probeer het te snappen en ik ben niet voor of tegenstander van mensen die hierover zo fel discussieren, net als dat stikstof probleem wat er op waddenelilanden is, maar wat niet van verkeer of boeren kan komen. Rara hoe kan dat nou?
Comment
-
Het lijken tegenstrijdigheden.. ecologische verbanden zijn nooit in 1 zin uit te leggen... De insectenstand gaat achteruit door heel veel dingen en dat heeft niet per definitie iets te maken met een tijdelijke wespentoename..(dat laatste waarschijnlijk door een warm voorjaar, het eerste waarschijnlijk door te veel gebruik van pesticiden en verzuring)
Comment
-
https://www.ad.nl/rotterdam/definiti...rdam~a0a94f26/
Definitief: Shell start met bouw van grootste waterstoffabriek van Europa in Rotterdam
Shell gaat beginnen met de bouw van de grootste waterstoffabriek van Europa op de Tweede Maasvlakte in Rotterdam. Het olie- en gasconcern heeft een definitieve investeringsbeslissing genomen voor de bouw van de fabriek Holland Hydrogen I.
De bouw van de fabriek die 60.000 kilogram hernieuwbare waterstof per dag gaat produceren, kost naar verluidt een miljard euro. Er ontstaan enkele tientallen nieuwe banen. Tijdens de bouw van het complex zijn er 350 mensen aan het werk. Het financieringsbesluit komt niet als een verrassing: Shell was de bouw al geruime tijd aan het voorbereiden. Naar verwachting is de fabriek in 2025 operationeel.
Waterstof voor vrachtwagens
Groene waterstof wordt geproduceerd door het splitsen van water in waterstof en zuurstof met behulp van hernieuwbare energie. De hernieuwbare stroom voor de zogeheten elektrolyser komt van Hollandse Kust (noord), het windpark op zee dat deels eigendom is van Shell.
De fabriek van Shell is twintig keer groter dan Europa’s huidige grootste waterstofinstallatie. Met stroom van een windmolenpark dat Shell samen met Eneco aanlegt op de Noordzee kan groene waterstof worden gemaakt. Het is de bedoeling om de groene waterstof rechtstreeks voor vrachtwagens te leveren.
Dit zorgt voor een CO₂-winst van 2500 dieselvrachtwagens per dag, zo schat projectleider Lijs Groenendaal van Shell. Maar omdat vrachtwagens die op waterstof kunnen rijden nog niet in groten getale leverbaar zijn, gaat de brandstof voorlopig via een pijpleiding naar de raffinaderij van Shell in Pernis. Hiermee kan de productie van fossiele brandstoffen verduurzaamd worden, want daarbij is dan minder aardgas nodig.
Comment
-
de pest is we kunnen ons overal druk om maken of het nu het klimaat is, of oorlog, of inflatie, boeren, klimaatactivisten en ga zo maar door, het is allemaal negatieve energie, en we lossen er niets mee op. We hebben er geen invloed op. Ik kijk naar wat nog leuk is en wat ik wel kan doen en ben dan voldoende gelukkig. Is er is namelijk altijd wat. Vroeger maakten we onze zorgen om de kernbom, ijzeren gordijn, krakers, zuren regen en ook weer crissen die er toen waren, werkeloosheid. Nu we overleven het wel weer.
Comment
Comment