Weinig vernieuwenst aan een elektrice auto de eerste dateert al van 1888.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Klimaat/natuur
Collapse
X
-
En NOS heeft onderzocht dat een elektrische auto in geheel niet schoner is dan een nieuwe diesel, worden bergtopoen voor afgegraven voor nikkel met veel schade voor de natuur daar, nog los van opwekken van elektriciteit en dat er ook te weinig elektriciteit aanwezig is en due autos onbetaalbaar zijn voor de kleine man of ondernemer
- 1 like
Comment
-
Milieuclubs moeten hun eigen broek ophouden en het doen zonder subsidies. Milieuclubs als Greenpeace, Milieudefensie en dergelijke zeggen op te komen voor het algemeen belang en stellen dat zij de meerderheid van de Nederlanders vertegenwoordigen. Helaas heeft die meerderheid niet genoeg financiële steun over voor die clubs en moeten zijn aan het subsidie infuus van de overheid liggen. Een kromme situatie. Als een meerderheid van de bevolking inderdaad achter deze clubs staat ligt het ook voor de hand dat zij die dan ook met donaties steunen en hebben ze geen overheidsgeld (lees: belastingopbrengsten) nodig om die zelfde overheid iedere keer weer voor de rechter te dagen. Overigens, dit gebeurt niet alleen op landelijk niveau, maar ook op Europees gebied wordt er kwistig met subsidies gestrooid naar clubs die menen zich voor het algemeen belang in te zetten. Wat mij betreft stoppen daar mee, hou lekker je eigen broek (financieel gezien) op, dan kun je aantonen hoe belangrijk je bent.
- 1 like
Comment
-
Het produceren van een elektrische auto is vervuilender dan het maken van een benzine- of dieselauto en dat komt vooral door het batterijpakket. In een accu zitten een hoop bijzondere grondstoffen, zoals nikkel, kobalt en lithium. Het delven van die stoffen gaat gepaard met de nodige uitstoot.
- 1 like
Comment
-
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1728...lijten-sneller
Elektrische auto’s doen vaker beroep op Wegenwacht: ‘Eco-banden slijten sneller’
Den Haag - Het aantal pechmeldingen bij de Wegenwacht blijft groeien. Inmiddels krijgen de reddende engelen van de ANWB twee hulpvragen per minuut, oftewel ruim 1,35 miljoen per jaar. „We zoeken naar innovatieve manieren om mensen te helpen, want ook wij hebben te maken met een krappe arbeidsmarkt.”
© ANP/HH
De ANWB krijgt ruim 1,35 miljoen hulpvragen per jaar. Steeds vaker hebben elektrische auto’s hulp nodig van de Wegenwacht.
Een gemiddelde dag levert 3700 pechmeldingen op bij de ANWB. Een enorm aantal, beaamt Eva-Marie Beij, de directeur van de Wegenwacht. Daar kreeg men in 2015 nog ’slechts’ 1,1 miljoen pechhulpverzoeken. Dat stijgt dus gestaag, en dat vergt wat van de duizend wegenwachten. „We kijken naar slimme manieren om onze mensen in te zetten. Vorig jaar hebben we bijvoorbeeld meer dan 60.000 mensen telefonisch kunnen helpen. Dat scheelt een rit maken.”
Ook zet de ANWB in op ’uitgestelde’ hulp. Leden kunnen aangeven of ze haast hebben of niet. Is dat niet zo, dan gaat een Wegenwacht eerst naar een spoedgeval, om vervolgens alsnog binnen drie uur op te duiken bij de minder gehaaste hulpbehoevende. „Soms zijn mensen juist verbaasd dat we zo snel ter plaatse zijn. Als we geen haast hoeven maken, kunnen we onze inzet efficiënter plannen. Het scheelt ook in uitstoot”, aldus Beij.
In de pechcijfers duiken ook de elektrische auto’s steeds vaker op. Vorig jaar ging het om 65.000 pechgevallen. En waar bij fossiele wagens de accu de grootste probleemveroorzaker is, gaat dat bij de e-wagens om de banden. „Door het snelle optrekken en het hogere gewicht van elektrische auto’s slijten banden sneller en gaan ze makkelijker stuk. Producenten monteren vaak eco-banden om de actieradius te vergroten, maar deze zijn iets dunner en daardoor kwetsbaarder.”Reservewiel
Bovendien hebben elektrische wagens zelden een reservewiel – dat zou weer extra gewicht opleveren. „Het zijn ook nog eens vrij grote wielen. Daar moeten we dus op inspelen. We hebben daarom twee universele wielen ontwikkeld, waarmee iemand naar een garage kan komen. Dat wiel kan je dan later terugsturen. We hebben die universele wielen vorig jaar al ruim 10.000 keer ingezet.”
Ook heeft de ANWB tegenwoordig aanhangertjes waarmee een elektrische wagen zonder stroom weer kan worden opgeladen. Tegelijk gaat het wagenpark van de ANWB ook met zijn tijd mee. „We willen vanaf dit jaar alleen nog elektrische wagens aan onze vloot toevoegen. Ook komen er twee elektrische trucks.”
Wat Beij wel opvalt is dat het wagenpark veroudert in Nederland en dat ook de leeftijd van de wagens met pechgevallen stijgt. Een wegenwachter treft auto’s van gemiddeld meer dan 13 jaar oud aan. En de kennis om zelf op pad te komen, neemt af. „Twintig jaar terug zag je zelden dat mensen belden voor een lekke band. Die gingen ze zelf vervangen. Nu gaat 1 op de 5 pechmeldingen om een lekke band.”
Comment
-
https://www.ad.nl/binnenland/onderzo...fond~ab951302/
PREMIUMWageningse onderzoekers willen boeren zelf het heft in handen geven om de uitstoot van stikstof uit de stallen en uit de mest te verlagen. © ANP
Onderzoekers denken dé oplossing voor stikstofcrisis te hebben: ‘Iedere veehouder zijn eigen plafond’
Vier onderzoekers van de Wageningen Universiteit hebben een manier bedacht om ons land uit de stikstofcrisis te bevrijden. De kern: maak elke boer (en andere uitstoter) verantwoordelijk voor het halen van een eigen stikstofplafond. Wie meer uitstoot, riskeert forse boetes. ,,In deze opzet komt eindelijk iedereen in beweging”, zegt stikstofonderzoeker Gerard Ros.
De kracht van het voorstel zit in het feit dat iedere ondernemer meedoet en dat het een beroep doet op het innovatievermogen van de agrarische sector. Bovendien is zo niet alleen de uitstoot van ammoniak en stikstofoxiden aan te pakken, maar ook die van broeikasgassen zoals methaan en lachgas, stellen de onderzoekers. Het zou de problemen klimaat en stikstof in één klap pareren.
De Wageningse handreiking komt op het moment dat premier Dick Schoof de regie naar zich heeft toegetrokken rond het weerbarstige dossier. Afgelopen donderdag gaf de rechter, in een zaak aangespannen door Greenpeace, de overheid een tik op de vingers: Den Haag doet te weinig om de 162 natuurgebieden van het Natura 2000-netwerk te beschermen.
Binnen twee maanden
Premier Schoof geeft zichzelf en betrokken ministers twee maanden de tijd om met nieuw stikstofbeleid te komen, zo zei hij vrijdag. De uitdaging is om te voldoen aan het rechterlijke vonnis. Dat stelt dat in 2030 de helft van de stikstofgevoelige natuur - zoals heide en hoogveen - vrij zal moeten zijn van een te hoge neerslag aan ammoniak en stikstofoxiden.
Dat kan door boeren zelf het heft in handen te geven, stellen de onderzoekers. ,,De afgelopen vijf jaar ging het in de politiek vooral over uitkoop van bedrijven. Dat was een enorme gemiste kans”, zegt hoogleraar Wim de Vries. Boeren die wilden stoppen, mochten hun hand opsteken. Maar het beleid stimuleerde blijvers niet om zelf hard aan de slag te gaan met verlaging van de eigen uitstoot.
De vaststelling van een maximale uitstootnorm per bedrijf inspireert wel, denken De Vries en Ros. Samen met de Wageningse collega’s Roel Jongeneel en Martin van Ittersum beschrijven zij hun alternatieve aanpak in het document ‘Bedrijfsspecifieke doelsturing op verliezen van stikstof en broeikasgassen: doelen, middelen en borging’.
Veertig maatregelen
Het idee: als je een ondernemer zelf verantwoordelijk maakt, dan zoekt die vanzelf de beste manier om te voldoen aan de uitstootnorm. Ros: ,,Volgens onze inschatting zit 90 procent van de veehouderijen nu met een te hoge uitstoot. Wel is er een enorme spreiding tussen bedrijven. Sommige hoeven weinig te doen om onder de norm te komen, andere hebben een forse uitdaging.”
Keuze genoeg. Tegenwoordig zijn er wel veertig manieren beschikbaar om de uitstoot van ammoniak uit de stal en de mest te verlagen. Dat kan door minder eiwitrijk voer te geven en door koeien langer in de wei te laten staan. Maar ook vindingen als de Lely Sphere (een slim stalsysteem dat urine en vaste ontlasting scheidt) en het ‘biologisch aanzuren’ van mest zijn beschikbaar. Bij die laatste voorkomt een lagere zuurtegraad dat er ammoniak ontstaat en vervliegt.
Voor beleidsmakers hoeft de berekening van uitstootnormen per bedrijf niet ingewikkeld te zijn, stelt Ros. ,,Op basis van de landelijke uitstoot die maximaal mogelijk is, kun je met een spreadsheet eenvoudig terugrekenen naar toelaatbare emissies per bedrijf.” Dat kan voor stikstof, maar ook voor broeikasgassen. En zelfs voor stoffen die de waterkwaliteit kunnen bedreigen.
De aanpak komt neer op ‘alle beetjes helpen’. Wanneer alle veehouderijen en industriële bedrijven hun uitstoot de komende jaren omlaag brengen neemt de totale hoeveelheid ammoniak en stikstofoxiden in de lucht af. En dus komt er minder terecht in de natuur. Een combinatie van metingen met modellen zal nodig zijn om de aanpak ook voor de wet te borgen.
Omgekeerde opzet
,,Het is eigenlijk raar dat we boeren niet eerder individuele doelen hebben opgelegd”, zegt hoogleraar De Vries. Maar dat is het gevolg van de omgekeerde opzet van onze natuurwetgeving. Daarin staat wel vermeld hoeveel stikstof een bepaalde natuurtype verdraagt, maar niet wie vervolgens wat moet doen zodat we als samenleving die doelen ook halen. Ros: ,,Daar hebben we nu last van. Je kunt beter de wet aanpassen en alleen verplichte dalingen van de uitstoot opnemen.”
Het plan lijkt gedwongen opkoop van boerenbedrijven overbodig te maken. Dat past in het straatje van regeringspartij BBB. De Vries: ,,Er is veel winst te halen met alleen innovatie of gedeeltelijke omslag naar natuur-inclusieve of biologische bedrijven met minder dieren per hectare. Dan komen de doelen van het kabinet zeker in zicht. Maar dan moeten we nu wel beginnen.”
Comment
-
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1768...duldig-geweest
CDA en JA21 zijn Extinction Rebellion meer dan zat
Amsterdamse raadsleden eisen boetes voor klimaatactivisten op snelweg: ’Tot nu toe geduldig geweest’
AMSTERDAM - Activisten die de Amsterdamse A10 blokkeren, moeten na aanhouding niet afgevoerd worden in bussen, maar direct een boete krijgen. Dat bepleiten JA21 en CDA nu een motie aangenomen is in de Tweede Kamer om zo’n pilot mogelijk te maken.
© ANP / HH
Agenten die optreden bij demonstraties van Extinction Rebellion (XR) voelen zich een ’veredelde wegsleepdienst’. Ze halen betogers van de snelweg en stoppen die in bussen, maar vervolgens kunnen de activisten doorgaans zonder verdere consequenties naar huis.
Om daar verandering in te brengen, dienden CDA en JA21 vorige week in de Tweede Kamer een motie in voor een pilot met een ’wasstraat’ bij de demonstratie zelf, waar betogers direct een boete krijgen. Die is aangenomen en de Amsterdamse fracties van die partijen willen nu dat de proef in de hoofdstad plaatsvindt.
Sneller consequenties
Op de vraag waarom dat niet beter in Den Haag kan, waar XR vaker de snelweg blokkeert, zegt JA21-fractievoorzitter Kevin Kreuger dat hij de belangen van Amsterdammers verdedigt. „Het is heel belangrijk dat er lik op stuk komt en dat mensen beboet worden. Het moet niet blijven bij: wilt u misschien weggaan. Als je niet weggaat, dan is straks daar de wasstraat”, zegt hij.
© ANP / HH
„Wij hebben de afgelopen tijd meermalen gevaarlijke situaties op de A10 gehad”, zegt CDA-fractievoorzitter Rogier Havelaar. „Ik denk dat dit een heel goed idee is. Het is natuurlijk heel frustrerend om steeds te zien hoe demonstranten gemoedelijk in bussen afgevoerd worden, omdat de overheid niet meer opties hebt.” Met dit extra instrument krijgen demonstranten sneller te maken met consequenties, zegt hij.
Sektarisch
Kreuger was afgelopen weekend zelf bij de recentste poging van XR om de A10 te blokkeren. Er zijn toen 44 demonstranten aangehouden, over eventuele boetes en vervolgingen moet nog een beslissing komen. „Het is wel een beetje sektarisch wat ze doen, ze zitten daar van die kerkliedjes te zingen. Ik vind het apart om dat op de A10 te doen”, zegt Kreuger.
„Ze zijn niet agressief, maar dat betekent niet dat je andere mensen jouw verhaal moet opdringen”, vervolgt de JA21’er. „Ze geven ook uitleg over hoe je een strafblad kunt voorkomen. Als demonstranten weten dat er echt wat op het spel staat en ze niet 10 kilometer verderop gedropt worden, gaan ze misschien twee keer nadenken over dit soort dingen. Ik denk dat we tot nu toe nog heel geduldig zijn geweest.”
© ANP / HH
Havelaar vindt het nog steeds ’heel raar’ dat XR demonstreert bij een voormalig kantoor van ING, waar de bank al jaren vertrokken is. „We moeten wat strakker zijn in wat wel en niet mag. Als de ringweg geblokkeerd wordt, gaan in Purmerend al de matrixborden aan. Een snelweg waar auto’s 100 kilometer per uur mogen, is geen demonstratieplek.”
Het Openbaar Ministerie in Amsterdam vindt het nog te vroeg om te reageren op een eventuele pilot.Den Haag wil ook een pilot
Intussen is ook in de Haagse gemeenteraad kennisgenomen van de aangenomen motie. Raadslid Rachid Guernaoui van Hart voor Den Haag ziet die pilot liefst ook in Den Haag gestalte krijgen, zo laat hij per mail weten: „Hart voor Den Haag wil dat de illegale blokkeerders van de A12 allemaal worden beboet. Amsterdamse lokale politici hebben aangegeven dat Amsterdam deze klimaatextremisten ook zat is. Daarom is het nog beter om de pilot in beide steden te doen.” Guernaoui zegt dat hij de Haagse burgemeester Van Zanen schriftelijk gaat vragen om dit bij de volgende illegale blokkade op de A12 al te doen.
Comment
-
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1581...l-van-een-wolf
Gewapend met fluitjes en een vuvuzela de hond uitlaten: in Soest zit de schrik er goed in na de aanval van een wolf
Soest - De een durft zijn honden ’s avonds helemaal niet meer uit te laten, de ander gaat alleen nog gewapend met fluitjes, een persoonsalarm en een extra grote zaklamp op pad.
Nummer drie neemt een vuvuzela mee als ze de hond uitlaat – lawaai maken helpt tegen wolven- en weer een ander houdt een brandende fakkel in haar hand als ze ’s avonds laat in de tuin nog even gaat roken.
De mens moet aan de wolf wennen en ieder doet dat op zijn eigen manier.
De wolf sloeg vorige week in de nacht van dinsdag op woensdag toe in het weiland bij de woning van Lia van den Heuvel aan de Wieksloterweg, op de rafelrand van Soest en de bossen van Hees en Pijnenburg. Het kostte een van haar schapen het leven. Volgens Van den Heuvel zou het gaan om een jonge wolf.
Dat is althans wat de deskundigen haar hebben verteld, op basis van wat er is gebeurd. Er is DNA afgenomen, de uitslag komt in maart. Het was de eerste keer in de recente historie dat een wolf in Soest toesloeg. Voor zover bekend is het dier niet op beeld vastgelegd.
Dat er wolven in de bossen rond Soest lopen mag voor niemand een verrassing zijn. Er leeft een roedel op de Leusderheide en Den Treek bij Amersfoort en Leusden.
Wolven lopen tientallen kilometers per nacht, en via de vliegbasis Soesterberg en de Soester duinen zit een wolf zo op de Wieksloot, op landgoed Pijnenburg en bij de Vuursche. Maar die theoretische kennis wordt ineens wel heel concreet nu er echt een schaap is gedood aan de Wieksloterweg. Het verandert de zaak nogal.
,,Ik ga ’s avonds niet meer alleen op pad met onze twee jack russells”, vertelt buurtbewoonster Anja de Jong. ,,Dat vond ik vroeger geen probleem, maar nu moet mijn man mee. En als hij niet thuis is pak ik de auto en rij ik naar de Boerenstreek, de woonwijk even verderop. Dan laat ik de honden daar uit.”Halve militair
Ze gaat tegenwoordig als ’een halve militair’ op pad als ze een rondje met de honden doet. ,,Ik heb een extra sterke zaklamp gekocht. En ik heb een scheidsrechtersfluit, nog een andere fluit en een persoonsalarm dat half Soest kan horen als het afgaat.” Ondanks alle voorzorgsmaatregelen voelt ze zich niet prettig. ,,Ik kijk nu steeds achterom, ben heel alert.”
Of de angst terecht is? Waarschijnlijk niet, want de kans dat een wolf een volwassen mens aanvalt is minimaal. Aldus de deskundigen. Maar dat kan je verstandelijk wel weten, het voelt duidelijk anders.
Het is een beeld dat de Soesterse nooit meer zal vergeten.
,,Ik doe de schapen nu ’s avonds naar binnen, net als de buren trouwens, maar ik denk er nu ook heel serieus aan om de schapen weg te doen. Hoe jammer ik dat ook vind want ik ben echt gek op die dieren. Maar ik wil dit niet nog eens meemaken.”
Naar aanleiding van het blauwtongvirus had ze vorig jaar al besloten haar schapen niet meer te laten dekken. De opkomst van de wolf is een nieuwe domper.
Lammetjes
,,Het is jammer dat schapen uit het landschap gaan verdwijnen omdat de wolvenpopulatie zich steeds meer uitbreidt”, treurt ze. ,,En daarmee ook de lammetjes waar iedereen in het voorjaar juist zo blij van wordt.”
Van den Heuvel neemt het de wolf niet kwalijk. ,,Dat dier volgt zijn instinct en moet ook eten. Maar ik kan mijn dieren hier niet goed tegen beschermen.”
„De wolven springen over rasters en stroomdraden heen. Je kunt niet alles hoog afzetten of omheinen, want dat belemmert ook het reewild en dergelijke. En we hebben hier soms wel tien, vijftien reeën in het weiland staan.”Nuchter blijven
Wat haar betreft past de wolf er gewoon niet bij in Nederland.
Buurtbewoonster Stanneke Lunter denkt daar anders over. ’De wolf is er, pas je erop aan’, is haar motto. ,,Ik leef zeker niet in angst, wat mij betreft is het vooral een kwestie van logisch nadenken en je bewust zijn van eventuele risico’s. Ik ga nu dus niet meer ’s ochtends vroeg en ’s avonds in het donker met de hond het bos in. We moeten leren weer even na te denken voor we de natuur in gaan. Eventuele risico’s inschatten en bewuste keuzes maken.”
Stanneke Lunter was eigenlijk van plan om schapen te nemen. ,,We hebben hier ook wel eens een tijdje een schaapskudde van iemand een tijdje op ons land gehad. Hartstikke leuk. Dus we hadden net bedacht om zelf schapen te gaan nemen. Maar dat doen we nu dus maar even niet.”
Comment
-
https://www.ad.nl/rotterdam/ondernem...aken~aedb48c5/
De Rotterdamse haven. © ANP
Ondernemers: Rotterdamse haven klem door stikstofuitspraken
Door recente uitspraken van rechters over stikstof is in de haven van Rotterdam grote onzekerheid ontstaan over miljardeninvesteringen in schone fabrieken en productieprocessen. Daarvoor waarschuwt Deltalinqs, de ondernemersvereniging voor bedrijven in het havengebied.
De Raad van State heeft geoordeeld dat er niet zomaar meer met terugwerkende kracht geschoven mag worden met stikstofruimte, het zogenoemde intern salderen. Ook oordeelde de rechter vorige maand in een zaak die Greenpeace had aangespannen dat het kabinet te weinig doet om de stikstofdoelen te halen.
Volgens Deltalinqs maakt dit nieuwe investeringen onmogelijk. Daarbij heerst er nu onzekerheid over tientallen al uitgevoerde havenprojecten. ,,Deze projecten moeten met terugwerkende kracht een natuurvergunning aanvragen, waar dat eerst niet nodig was”, aldus de ondernemersvereniging. De organisatie baseert zich op een peiling onder ondernemers in de Rotterdamse haven.
,,Talloze bedrijven verkeren nu in onzekerheid, waar juist komende jaren massale investeringen nodig zijn in onder meer schonere fabrieken en processen voor biobrandstoffen, waterstof, elektrificatie en bedrijfsuitbreidingen. Juist al die duurzame projecten helpen bovendien de CO2- en stikstofuitstoot nog veel verder te reduceren en dragen bij aan een sterker en concurrerend Europa”, zegt Victor van der Chijs, voorzitter van Deltalinqs in een toelichting.
Volgens hem zou het kabinet bedrijven moeten garanderen dat hun natuurvergunningen en projecten, die gebruikmaken van intern salderen, niet in gevaar komen. Ook zou er een ‘haalbaar plan’ moeten komen voor stikstofreductie en natuurherstel. Nu krijgt herstel van de natuur voorrang op onder meer economische ontwikkeling, woningbouw en duurzame projecten.
Comment
-
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1150...kleuterscholen
Protest tegen wolf zwelt aan: ’De experts zitten er naast, roofdier banjert gewoon langs kleuterscholen’
Arnhem - De kritiek op het wolvenbeleid zwelt aan. Heftige incidenten met het roofdier volgen elkaar nu in rap tempo op, stellen de organisatoren van een demonstratie in Arnhem. Op het plein voor het provinciehuis verzamelden zich woensdagochtend ruim 200 tegenstanders van de wolf. „De experts zitten er naast, het dier is niet meer mensenschuw.”
© Menno Bausch
De aanwezigheid van de wolf in natuurgebieden is een doorn in het oog van boeren en burgers.
De weerstand tegen de wolf groeit. Zaterdag verzamelden zich al enkele tientallen bezorgde burgers en boeren in Emmen om te demonstreren. Ze zijn klaar zijn met de overlast en schade die het dier, vooral op het boerenerf, veroorzaakt. Ook in Ede werd begin vorige maand een protest gehouden waarbij het winkelend publiek flyers en een sticker van NowolvesBenelux uitgedeeld kreeg. Woensdagochtend vond een grotere demonstratie plaats op het plein voor het provinciehuis in Arnhem.
„Mensen voelen zich niet meer veilig”, verklaarde Anne Rozendaal die de actie namens boze boeren uit Ede en Lunteren heeft helpen opzetten. Haar zoon is melkveehouder en te vaak gaat het nu mis stelt ze. „Het wolfwerende raster op de boerenerven helpt niet”, liet ze weten. Talloze schapen en ander vee worden volgens haar keer op keer levend verscheurd. „Nederland kan in Brussel gewoon een uitzondering aanvragen op de beschermde status van de wolf. Dat hebben Zweden, Duitsland en Frankrijk ook gedaan.”
Boeren tegen de wolf
LTO Noord, Agractie, Nederlandse Melkveehouders Vakbond en Farmers Defence Force ondersteunden de actie in Arnhem. Spandoeken met leuzen als ’Wij zijn huisdieren, geen prooidieren’ lieten woensdagochtend aan duidelijkheid niets te wensen over. Luid toeterende trekkers deden de rest, waardoor de actie alle kenmerken had van een boerenprotest. De manifestatie vond plaats tijdens een spoeddebat over de wolf. Daarin roepen BBB, SGP en het CDA Gedeputeerde Staten van Gelderland op om direct te besluiten beheersmaatregelen te nemen.
Want in steeds meer gebieden neemt de vrees voor de wolf toe en worden bewoners wanhopiger. Veel recreanten durven De Veluwe al niet meer op en recreatieondernemers in het buitengebied zien dat hun gasten wegblijven.
Niet alleen in Gelderland gaat het vaak goed mis. De gemeente Leusden besloot in juli zes weken lang een omvangrijk deel van landgoed Den Treek af te sluiten voor recreanten, nadat een meisje was gebeten door een wolf. „Ik heb er slapeloze nachten van”, zegt hobby-boer Willem Berkhoff uit Vaassen, die wat schapenkoppels op zijn erf heeft lopen.
„In de buurtapp wordt steeds vaker gemeld dat iemand een wolf heeft gezien. Nou, dan kun je slapen verder wel vergeten. Je ligt de hele nacht wakker”, zegt de boze boer, die met buurtgenoten naar Arnhem is afgereisd.
Wolf blijkt niet mensenschuw
Treurig dat het zover is gekomen, vindt Erik Luiten die namens Agractie het podium betreedt. „We doen een oproep aan Gedeputeerde Staten om onze burgers te beschermen tegen gevaar”, liet hij weten.
Hij kon op luid applaus rekenen. „Het besef moet indalen dat de aanwezigheid van de wolf gevaarlijk begint te worden. Niet voor niets hebben onze voorouders een eeuw geleden besloten dat hier geen ruimte meer is voor het dier. We zijn nu een van de dichtstbevolkte landen en de wolf blijkt niet mensenschuw te zijn. De experts zitten er naast. De wolf banjert gewoon langs kleuterscholen”, aldus Luiten.
Verhaal gaat verder onder de foto
© Menno Bausch
Erik Luiten spreekt op de demonstratie tegen de wolf in Arnhem.
„Hoeveel signalen moeten er nog volgen?”, vroeg de Aaltense melkveehouder zich af. Luiten benadrukte geen voorstander te zijn van afschieten. „Zet de roedels op plekken in de wereld neer waar ze wel veel ruimte hebben, maar niet in ons land. Het is ook voor de wolf prettiger en beter.”
’Niet meer bagatelliseren’
Actiegroep Wolven Weg bood gedeputeerde Harold Zoet (BBB) een manifest aan. „Ga niet telkens opnieuw met wolvenexperts aan tafel, want zij bagatelliseren het gevaar en zitten er naast. Wat ze telkens voorspellen blijkt niet te kloppen”, liet Bonny Mulder namens de groep weten.
„Ook wolf-kritische deskundigen en getroffen dierhouders dienen aan te schuiven.” De actiegroep vindt dat niet meer gesproken hoeft te worden van een probleemwolf, maar van een probleemroedel. „Een wolf leert zijn welpen om vee aan te vallen”, aldus Mulder.
Verhaal gaat verder onder de foto
© Menno Bausch
Protestanten overhandigen het manifest aan gedeputeerde Harold Zoet.
Harold Zoet knikte instemmend. „De nood is hoog, laten we terugkeren naar de Nederlandse nuchterheid. Er moet echt wat gebeuren. We hebben al banden versleten richting Den Haag en Brussel, maar wetgeving zit ons in de weg”, zegt Zoet, die van mening is dat afschieten van de wolf mogelijk moet zijn.
Vooralsnog kan de wolf genieten van zijn vrijheid. Voor het dier geldt ’strikte bescherming’ op basis van de Europese habitatrichtlijn. Maar het tij keert ook internationaal wel. De Europese Unie steunt het voorstel van de Conventie van Bern om de ’strikte bescherming’ af te schalen naar ’bescherming’. De verlaagde status gaat per 7 maart 2025 in en dan ontstaan er meer mogelijkheden om de wolf te ver- of bejagen.
Comment
-
https://www.telegraaf.nl/nieuws/4071...er-meer-werken
Gebrek aan parkeerplekken en milieuregels jagen vaklui weg
Loodgieters boycotten Amsterdamse binnenstad: ’Niemand wil hier meer werken’
Amsterdam - Loodgieters zijn het spuugzat: werken in de Amsterdamse binnenstad is een nachtmerrie. Je kunt geen parkeerplekken vinden, er zijn continu wegwerkzaamheden en je moet ook nog eens torenhoge parkeerkosten betalen. „Over twintig jaar is deze stad volledig verpauperd.”
© Richard Mouw
Loodgieter Andre Kenter met zijn zoon Justin: „Wij hebben drie jaar geleden nieuwe bussen gekocht. Nu mag ik die over drie jaar weer vervangen. Bekijk het maar, dat ga ik niet doen.”
Elke dag loopt loodgieter Martin Breman tegen dezelfde problemen aan. „Een klus aannemen in de binnenstad? Vergeet het maar.” Het begint al met een parkeerplek vinden. „Onmogelijk. Al die luxe auto’s staan de hele dag binnen de grachtengordel geparkeerd, waardoor er geen plek voor mijn bus is.”
Loodgieters ervaren binnenstad Amsterdam als een ramp
En áls hij al een plekje vindt, is het gesjouw met gereedschap ook een ramp. „Ik moet vaak een half uur lopen met zware spullen. Daarna nog meerdere keren heen en weer naar de bus om extra gereedschap te halen, kost me ook weer een half uur. En nee, een bakfiets is echt geen optie. Als ik dat van mijn jongens vraag, nemen ze allemaal volgende maand ontslag.”
Breman is er zeker van: „Over twintig jaar is deze stad volledig verpauperd. Niemand wil hier meer werken. Ik moet zelfs geld uit mijn eigen zak bijleggen om een klus te doen. Dat ga ik echt niet meer doen.”
Ook loodgieter Orhan Ayvaz ziet de binnenstad als een steeds groter obstakel. „Ik ben dagelijks vier uur kwijt aan reistijd. Parkeren is echt een ramp. En klanten doen ook moeilijk over de extra kosten. Sommigen staan zelfs met een stopwatch naast je. Ik draai dus zelf voor de reiskosten op.”’Jaarlijks 30.000 euro kwijt aan omrijden, parkeerkosten en parkeerboetes’
De gevolgen? Waterschades kunnen in een rap tempo ernstiger worden, omdat loodgieters simpelweg niet op tijd bij hun klant kunnen zijn. Loodgieter Sam Schaats heeft het al vaak meegemaakt. „Als de nood hoog is, zet ik mijn bus soms op de stoep. Maar dan krijg je weer een boete voor foutparkeren; die stapelen zich ook op. De gemeente moet echt met een oplossing komen, want zo kunnen we niet meer werken.”
Loodgieter Andre Kenter rekende het uit: „Ik ben op jaarbasis gewoon 30.000 euro kwijt aan omrijden, parkeerkosten en parkeerboetes. Waarom zou ik nog in de binnenstad werken? De gemeente maakt de boel helemaal kapot. Er zijn al zo weinig vakmensen in Amsterdam, en met al die regels jaag je de rest ook nog weg.”
Elektrische bussen
Wat hem ook kopzorgen geeft: vanaf 2028 mogen alleen nog elektrische bussen de binnenstad in. „Wij hebben drie jaar geleden nieuwe bussen gekocht, een flinke investering. Nu mag ik die over drie jaar weer vervangen. Wat een kapitaalvernietiging. Bekijk het maar, dat ga ik niet doen. Ik ben het zat, echt zat.”
Een woordvoerder van de Amsterdamse wethouder Melanie van der Horst erkent dat de bereikbaarheid van de binnenstad onder druk staat ’door toenemende drukte en wegonderhoud’. De gemeente ziet het belang van loodgieters en monteurs en breidt daarom laad- en losplekken uit. Ook overlegt de raad wie nog met de auto de stad in moet kunnen en gaat de gemeente in gesprek met de branche om problemen aan te pakken.
Comment
-
https://www.telegraaf.nl/nieuws/8745...aapstoornissen
Hoe slecht is wonen naast windmolens eigenlijk? Diederik Gommers: ’Veel slaapstoornissen’
Amsterdam - De energietransitie is belangrijk, maar de uitvoering moet niet tot gezondheidsklachten leiden. Dat vindt arts Diederik Gommers. Hij is aangesloten bij Wind Wiki, een groep bezorgde medici die zich heeft verdiept in de veiligheid van windturbines voor mens en milieu. ,,In de buurt van windmolens is relatief vaak sprake van slaapstoornissen.’’
© ANP / HH
Klimaatminister Sophie Hermans (VVD) wil nieuwe windturbines toch in de nabijheid van woningen toestaan meldde deze krant vandaag. Het leidt tot zorgelijke reacties in het land. De turbines maken lawaai, veroorzaken trillingen, creëren slagschaduw en er komt Bisfenol A vrij in het milieu bij slijtage van de windturbinebladen.
Het zijn vaststaande feiten, maar wat zijn exact de gevolgen hiervan voor de gezondheid van omwonenden? De meningen hierover zijn verdeeld maar het lijkt er op dat windmolens ernstige klachten kunnen veroorzaken, stelt arts Diederik Gommers, die landelijke bekendheid verkreeg als OMT-lid tijdens de corona-crisis. ,,Ik ben arts en geen windmolenspecialist, maar ik heb me de laatste jaren wel verdiept in de schadelijke gezondheidseffecten die turbines met zich meebrengen.’’
Geluidshinder
Geluidshinder in de buurt van windmolens bestaat volgens Gommers uit hoorbaar en niet-hoorbaar geluid, ook wel laagfrequent geluid (LFG) genoemd. ,,Dit onhoorbare geluid geeft in laboratoriumonderzoek meetbare hersenschade in proefdieren wanneer deze 28 dagen lang nachtelijk worden blootgesteld aan een toon van 6Hz met een sterkte van 35 dB’’, stelt de professor. ,,Dit wil nog niet zeggen dat dit ook bij mensen zal optreden maar blijkbaar heeft LFG in zo’n kort tijdsbestek al duidelijk meetbare neurologische effecten.
Geluidshinder is volgens wereldgezondheidsorganisatie WHO een belangrijke oorzaak van ziekte. Als dit leidt tot slaapstoornissen kan er angst, depressie, stress, onrust, concentratieverlies en verminderde afweer optreden stelt Gommers. ,, Enkele dagen slecht slapen heeft ernstige gevolgen en mensen die onregelmatig werken, zoals met nachtdiensten, leven korter en hebben meer risico op hart- en vaatziekten en suikerziekte.’’
© ANP / HH
Diederik Gommers
Vorig jaar is een overzichtsartikel in het vakblad International Journal of Hygiene and Environmental Health verschenen over de relatie tussen windturbinegeluid en slaapkwaliteit. Onderzoekers hebben een meta-analyse uitgevoerd van ál het onderzoek tot mei 2023. In deze studie zijn vijftien eerdere studies geïncludeerd en de data van 8.867 omwonenden van windturbines geanalyseerd. ,,Het aantal gevallen van slaapstoornissen onder omwonenden binnen een afstand van 500 meter van een windturbine bedroeg maar liefst 79 procent en 65 procent bij een afstand 500-1000 m. Bij grotere afstand nam deze zogeheten prevalentie verder af,’’ weet Diederik Gommers.
Trillingen
Afgelopen tijd komen er volgens hem steeds meer signalen van huisartsen dat de klachten van omwonenden in nabijheid van windturbines zeer ernstig kunnen zijn en het blijkt dat een kleine groep mensen (10% van de bevolking) overgevoelig is voor geluidshinder, en dan met name voor de trillingen. ,,Daarom is er behoefte aan verder onderzoek en is het belangrijk om daar gerenommeerde universiteiten bij te betrekken,’’ vindt de arts.
© ANP / HH
Windmolens in de buurt van het dorp Nieuw-Tonge
Bij hogere windturbines neemt de geluidshinder toe doordat de snelheid van de ‘tip’ (het uiteinde van het rotorblad) toeneemt. ,,Het repeterende laagfrequente geluid wordt hoger in de lucht nauwelijks gedempt, hetgeen de nachtrust aanzienlijk kan verstoren’’, weet Gommers. ,,Een voormalig molenaar wees ons erop dat onder 60 meter hoogte dempingsfactoren van bebouwing en begroeiing meegenomen mogen worden in de berekening van geluidsnormen en afstand tot de turbine. Maar deze gelden niet op de hoogte van turbines met een tiphoogte van 280 meter.’’Afstand
Bij de plaatsing van windturbines op het land moet de focus liggen op een veilige afstand van windturbines tot omwonenden en dat is eigenlijk meer dan 2 km wanneer een prevalentie van slaapstoornissen kleiner dan 25 procent wordt beoogd stelt de arts. Gommers pleit voor het beleid dat in Denemarken wordt gehanteerd, waarbij vier keer de tiphoogte van een turbine wordt aangehouden. ,,En zolang een sterk vermoeden van negatieve gevolgen voor de mens nog niet overtuigend wetenschappelijk bewezen is, betekent dit niet dat er onvoldoende gronden zijn om het voorzorgsbeginsel toe te passen.’’
Tenslotte zijn er aanwijzingen dat de rotorbladen Bisfenol A (BPA) lekken. BPA is een gevaarlijke stof en verdwijnt, net als PFAS, nooit meer uit het milieu. Er bestaan vermoedens dat Bisfenol A leidt tot een verstoring van de hormoonhuishouding.
Comment
-
https://www.telegraaf.nl/watuzegt/20...gen-van-de-wet
Column Nausicaa Marbe
Gewelddadige activisten mogen alles wat andere burgers niet mogen van de wet
Onacceptabel. Zo omschreef de voorzitter van de Universiteit van Amsterdam de geweldsuitbarsting van afgelopen woensdag, toen defensieminister Brekelmans daar verscheen om met studenten te debatteren. Dat maakte activistische pro-Palestijnse studenten en universiteitsmedewerkers zo woest, dat ze de beveiligers aanvielen. Dit was geen incidenteel opstootje, maar de zoveelste uiting van het geweld dat in de stad usance is na 7 oktober 2023. Een geaccepteerd fenomeen, want het mag al anderhalf jaar duren. Wie vandaag ’onacceptabel’ roept, klinkt onmachtig. Tenzij diegene meteen terugslaat, met de wet in de hand.
Schors de betrokken studenten onmiddellijk, zet de medewerkers op non-actief. Doe aangifte tegen iedereen die betrokken was en werk rap aan hun ontslag. Studenten die geweld plegen binnen de universiteit moeten daar niet meer terugkeren. Ze hebben er niets te zoeken, studeren is kennelijk niet hun doel.
Terroriseren wel, net zoals bij hun even werkloze kameraden die de godganse dag op straten, stations en pleinen dezelfde ideologische plaag uitsmeren: een mix van antisemitische propaganda, verheerlijking van terroristen, destructiedrift als radicale oplossing voor het wereldleed. Met daarbovenop het marxistische sausje ter legitimatie van hun wanen en hun nieuwe wereldorde die ze iedereen willen opleggen.
Standaard is ook het schrille gekrijs, verder kunnen ze niet zoveel. Daarom verstoren ze het intelligente debat dat op universiteiten (nog wel) plaatsvindt. Omdat ze niet slim genoeg zijn om zich met overtuigende argumenten staande te houden, beuken ze erop los. De UvA is geen vechtkooi; meppen is geen studierichting; wie dat wil praktiseren, is daar aan het verkeerde adres. Dat had de universiteit deze testosteronbommetjes allang moeten inprenten.Van de zotte
Je bent toch van de zotte als je zulk opgefokt volk in je gebouw tekeer laat gaan onder het mom van diversiteit aan meningen, gerespecteerd activisme of welk nobel principe dan ook. Die principes zijn allang bezoedeld wanneer knoklust de debatlust verdringt. Tolerantie en ruimdenkendheid zijn niet bestand tegen fysiek geweld. Die kun je niet verdedigen door de deur open te houden voor wie zulke waarden wil vernietigen.
Het is overigens niet de eerste keer dat een UvA-debat afgelast is of een minister belaagd werd; dat overkwam Ollongren vorig jaar nog. Dit schreef ik destijds op X, het geldt helaas nog steeds: ’Onze ministers kunnen beveiligd worden in Afghanistan, Oekraïne, Israël en Palestijnse gebieden, tegen terrorisme van drugskartels etc., maar niet op de UvA. Als die protesten zo levensgevaarlijk zijn, is het hoog tijd voor noodwetten om een eind te maken aan deze terreur.’
Terreur van pro-Palestijnse activisten nog niet gestopt
De terreur van pro-Palestijnse activisten is niet beëindigd. Aan de UvA niet, in het hele land niet. Ze mogen alles wat andere burgers niet mogen van de wet. Wegen bezetten met autostoeten, urenlang toeteren, het verkeer belemmeren door roekeloos rijgedrag, andere weggebruikers en voetgangers in gevaar brengen, hangend uit het raam rijden, scheuren met een camera in de hand, met bedekt gezicht demonstreren, liederen zingen die kopstukken van Hamas verheerlijken, diezelfde massamoordenaars tot held, inspirator en martelaar verheffen in leuzen, zich uitdossen als terrorist met de groene sjerpen en logo’s van de Al Quassam-brigades zichtbaar op de arm of borst.Wat zijn de stadsbesturen bang
De politie staat erbij en knijpt de oogjes toe. Er is besloten dat er geen mankracht is om deze overtredingen te beboeten, dat ingrijpen escalerend werkt, dat niets doen erger voorkomt. Oh, wat zijn de stadsbesturen bang… Zien ze dan niet dat ze al leven in een onstuitbare escalatie, mogelijk gemaakt door niet ingrijpen? Zien ze niet dat dit een ongelijke behandeling van burgers is, die de rechtsstaat in gevaar brengt?
Als een terroriserende groep het privilege krijgt om boven de wet te staan, dan is het gedaan met het vertrouwen van andere burgers in de wet en in de overheid. Maar de overheid beseft dat niet meer en kan de gevolgen van deze zelfgeschapen wetteloosheid niet aan. Het is een uitputtingsslag geworden en de winnaar is het terreurschoelje dat van geen wijken weet.
De impact van deze geweldsdreiging op de vrijheid (van meningsuiting) wordt onderschat. In een klimaat waar mensen monddood worden gemaakt door activisten, wordt zwijgen en zich conformeren aan de agressor geleidelijk de norm. Ook als je dat niet wilt, ook als je intimidatie verafschuwt, ook als je ’onacceptabel!’ roept. Ook dan ontstaat er door herhaalde bedreigingen een intellectueel klimaat dat bewust of onbewust rekening houdt met wat wel en niet gezegd mag worden van de meppende censors.Gevaarlijk precedent
De mentaliteit van de geweldpleger gijzelt ook intellectueel, zeker in een cultuur die niet assertief voor zichzelf kan opkomen. Het gevolg is dat mensen niet meer zullen zeggen wat ze denken en op den duur zelfs dat denken dubieus of gevaarlijk zullen gaan vinden. Elke gewelddadige verstoring van een debat is een gevaarlijk precedent, dat mensen die in de toekomst scherpe, schurende debatten willen organiseren zal beïnvloeden. Ze trekken zich terug, de nuttige discussies blijven ongevoerd, het denkwerk daarover stokt. Angst wordt de raadgever, de gewenning aan capitulatie wint. Een immense verarming die de democratie direct raakt.
Comment
-
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1876...r-de-wijken-in
Boer Martin zit stuk nadat wolf 27 van zijn schapen doodbijt: ’Met dit tempo trekt het roofdier de wijken in’
Schapenhouder Martin Reitsma uit Lippenhuizen weet het even niet meer. Zowel van zaterdag- op zondagnacht als van zondag- op maandagnacht zijn schapen uit zijn kuddes doodgebeten. Nagenoeg zeker door de wolf. „Er moet heel snel ruimte komen voor strenger beheer”, zegt de aangeslagen Fries. „Wanneer het in dit tempo doorgaat, trekt het dier de wijken in.”
© Anne van der Woude
Schapen van Martin Reitsma werden bruut aangevallen door een wolf. De onderzoeker die de dna-analyse voor de schapenhouder uitvoerde heeft inmiddels bevestigd dat het om een wolvenaanval gaat.
Het is al maandenlang ongeveer dagelijks raak met aanvallen door de wolf ergens in het land. Een kort overzicht: 4 februari Doorn (6 dode schapen), 3 februari Langbroek (4 dode schapen), 3 februari Barneveld (13 dode schapen), 3 februari Nijkerk (3 dode schapen), 2 februari Oosterbeek (2 dode schapen), 1 februari Kallenschote (4 dode schapen) en 31 januari Sellen (12 dode schapen). En ook de dagen en maanden daarvoor is dit het patroon, blijkt uit een overzicht dat BIJ12, de organisatie die namens de twaalf provincies de schade door wilde wolven afhandelt, vandaag deelt met De Telegraaf.
Aanval van wolf in het Friese Nieuwehorne
Afgelopen weekend ging het goed mis in het Friese Nieuwehorne. Schapen van Martin Reitsma werden bruut aangevallen. De onderzoeker die de dna-analyse voor de schapenhouder uitvoerde heeft inmiddels bevestigd dat het om een wolvenaanval gaat. Zaterdagnacht werden vijf van zijn schapen doodgebeten en de vee-arts heeft er daarnaast negen laten inslapen omdat de verwondingen te groot bleken. „Bij een buurman gaat het om twaalf doodgebeten schapen en tien die een spuitje hebben gekregen”, zegt de aangeslagen schapenhouder maandagochtend.
Nog tijdens het interview wordt hij gebeld dat ook afgelopen nacht een van zijn kuddes is bezocht door het roofdier. Hij onderbreekt het gesprek en gaat op inspectie. Een half uur later maakt hij tot zijn afgrijzen melding van twee dode schapen en elf dieren die een spuitje hebben gekregen van de vee-arts. „Dit kan zo echt niet doorgaan. We moeten veel strenger gaan beheren. Nederland is te klein voor de wolf”, stelt de moedeloze schapenhouder.
’Wolf wil blijven eten”
In de wintermaanden weiden zijn schapen bij diverse boeren in de omgeving. „Vanaf 16 februari gaan tal van schapen schapen weer weg bij de boer, maar de wolf wil wel blijven eten en gaat dan op zoek naar ander vee. Ik houd mijn hart vast en denk dat die ook de wijken in gaat trekken”, vermoedt Reitsma.Begrazingsprojecten in de provincie Friesland
Martin Reitsma heeft zo’n 2500 schapen in 25 kuddes rondlopen. Daarmee voert hij begrazingsprojecten uit voor diverse opdrachtgevers in de provincie Friesland. Het is volgens hem goed voor de biodiversiteit: schapenbegrazing zorgt ervoor dat er na verloop van tijd een afwisselende structuur van de gras- en kruidenvegetatie ontstaat. Het begrazingsseizoen loopt ongeveer vanaf april tot en met oktober.
Investeringen voor wolfwerend raster
De kuddes probeert Reitsma nu nog te beschermen door stroomdraad op een hoogte van 70 cm rond iedere weide te spannen. Om schapen en ander kleinvee effectiever te beschermen tegen wolvenaanvallen moet volgens de overheid een hek of raster echter minimaal 1,20 meter hoog zijn en bestaan uit minimaal vijf draden waar minstens 4500 volt op staat. De onderste draad mag niet meer dan 20 centimeter boven de grond hangen, want anders kan een wolf er onderdoor.
Tekst gaat verder onder de foto.
© Anne van der Woude
Een deel van de kudde van schapenhouder Martin Reitsma werd slachtoffer van een wolvenaanval.
„Als dit type wolfwereld raster verplicht wordt, stop ik met het bedrijf. Dan worden de investeringen te hoog”, zegt Reitsma maandagochtend.
„Alleen aan materiaal ben ik dan al 25.000 euro extra kwijt. Maar ook moet ik een nieuwe quad van 13.000 euro erbij aanschaffen en zullen vier jongens fulltime rond moeten rijden om palen in de grond te steken en telkens de draden aan de tussenpalen te bevestigen. Als het gras op is, moeten de kuddes verplaatst worden en de rasters dus ook. Dat wordt al met al onbetaalbaar.”
Protesten tegen de wolf
De protesten tegen de wolf in Nederland zwellen aan, bleek vorige week woensdag uit een demonstratie bij het provinciehuis van Gelderland in Arnhem. Bezorgde boeren en burgers willen dat er snel maatregelen genomen worden. Vooralsnog kan de wolf genieten van zijn vrijheid. Voor het dier geldt ’strikte bescherming’ op basis van de Europese habitatrichtlijn.
Maar het tij keert ook internationaal. De Europese Unie steunt het voorstel van de Conventie van Bern om de ’strikte bescherming’ af te schalen naar ’bescherming’. De verlaagde status gaat per 7 maart 2025 in en dan ontstaan er meer mogelijkheden om de wolf te ver- of bejagen.
Comment
-
https://www.ad.nl/binnenland/dierena...oten~abb502fc/
PREMIUMVeedierenarts Hans Veenstra, een kudde schapen na een aanval door een roedel wolven. © Hans Veenstra
Dierenarts Hans voorziet gigantisch probleem met de wolven: ‘Ze moeten worden afgeschoten’
Honderden schapen zijn sinds begin dit jaar al het slachtoffer van dodelijke incidenten met roedels wolven. Want het gaat allang niet meer over één loslopende wolf die soms een dier aanvalt, weet de Friese veearts Hans Veenstra. ,,Het is een drama.”
Veenstra, die werkt bij de dierenkliniek in Wolvega, is duidelijk ontdaan door de nieuwste reeks incidenten. ,,Sinds begin januari is het echt drama”, vertelt hij. Hoe kan het ineens zo uit de hand lopen? Daar heeft Veenstra wel een verklaring voor. ,,Welpjes die afgelopen voorjaar zijn geboren hebben nu de leeftijd bereikt dat ze met zijn allen op jacht gaan. Dus struinen er grote groepen tegelijk ’s nachts rond om aan hun eten te komen.”
Volgens de veearts is het idee dat leeft in de Randstad over ‘een paar loslopende wolven’ op het platteland totaal achterhaald. Het zou inmiddels gaan om elf wolvenroedels in Nederland. De meeste daarvan hebben zich gevestigd op de Veluwe, maar ook in Friesland is minstens één roedel actief. ,,Er zijn er hier gewoon heel veel”, weet hij. ,,Als je nog een wolf alleen ziet, dan is dat op dit moment een unicum. Ze lopen allemaal in groepen van vier tot tien.”
En deze roedels houden vreselijk huis onder schapenkuddes, constateert Veenstra. ,,Het is gewoon verschrikkelijk om te zien hoe erg deze beesten zijn toegetakeld. Ze worden vaak in de strot gegrepen, dus het strottenhoofd is dan kapot. Dat zie je aan de buitenkant niet echt, maar aan de binnenkant is er zoveel schade dat ze niet meer normaal kunnen ademen. Dus zo’n dier moet je euthanaseren. Of ze pakken de schapen in de flanken ter hoogte van de pens en bijten die gewoon open. Die dieren lijden natuurlijk gigantisch. Het is niet te beschrijven.”
‘Hier ben ik geen dierenarts voor geworden’
Veenstra is geëmotioneerd. Hier is hij geen dierenarts voor geworden, zegt hij. ,,Wij zijn er om dieren beter te maken, maar dat lukt gewoon niet met deze beesten. We hebben vorige week ook weer een enorme aanval gehad. Van een koppel van 148 schapen waren er negentien dood. We hebben er daarvan acht moeten euthanaseren, een dag later zijn er nog vijf overleden. Die dieren hebben zoveel schade opgelopen. Kijk, dat wil je gewoon niet. Het is verschrikkelijk werk.”
De wolf moet gewoon verdwijnen uit Nederland, luidt zijn oordeel. Maar ja, we kunnen moeilijk een hek om ons land heen zetten, dus is er volgens de veearts maar één echte oplossing. ,,Ze moeten worden afgeschoten. We zitten inmiddels op zo’n vier gepakte schapenkoppels per dag. Dit wordt een gigantisch probleem. Net las ik ook dat in de Gelderse Vallei weer een man is gegrepen door een wolf. Kortom: Nederland is simpelweg te klein voor het aantal wolven dat hier rondloopt. Dan zou je ze toch gereguleerd moeten afschieten? Want je kan ze niet vangen en ergens anders in de EU brengen, daar zitten ze er ook niet op te wachten.”
Schapen worden na de aanvallen door wolven soms kilometers verderop dood gevonden © Hans VeenstraBeschermd
Maar een wolf is toch ook een dier, én beschermd? ,,Mijn idee is dat die wolven het ook niet naar hun zin hebben. Van die negentien dode schapen waren er maar één of twee opgevreten. Die andere zeventien slachtoffers? Dat is gewoon omdat ze zelf ook soort van in paniek zijn, omdat die jonge dieren niet goed weten hoe ze moeten jagen. Ze zien die schapen dan als een bedreiging. Als zo’n roedel nou alleen zou pakken wat nodig is aan voedsel. Maar ze eten nog geen 5 procent op van wat ze doodmaken. Dat is wat het zo erg maakt.”
Veenstra concludeert dat er te weinig ruimte is in ons kikkerlandje. ,,En elke generatie went weer meer aan de mens. Dus komen ze ook steeds dichterbij, ze zijn niet schuw genoeg. Waarom zijn die wolven niet bang? Omdat ze geen vijanden hebben.”
Dus moet de bescherming eraf. ,,Zodat we dit enorme probleem kunnen aanpakken. Wolfwerende rasters, daar kunnen we wel over ophouden. Dat werkt niet, daar gaan ze zo overheen. Wordt het advies straks om betonnen muren te plaatsen? Dat moeten we niet willen.”
Comment
-
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2124...-kerncentrales
Minister Hermans onderzoekt Groningen toch voor mogelijk nieuwe kerncentrales
Den Haag - De Eemshaven in Groningen wordt toch meegenomen in een locatie-onderzoek voor nieuwe kerncentrales. Hoewel dit gevoelig ligt in de noordelijke provincie, kan minister Sophie Hermans (Klimaat en Groene Groei) de locatie vanwege juridische risico’s niet op voorhand uitsluiten.
© ANP / HH
Hoogspanningsstation van Tennet in de Eemshaven.
Het kabinet doet onderzoek naar de mogelijke locaties waar de vier gewenste nieuwe kerncentrales zouden kunnen komen. De gebieden die in beeld zijn betreffen: Eemshaven, Borssele, Terneuzen en de Maasvlakte 1 en 2.
Vanwege de ellende die de afgelopen decennia in Groningen is ontstaan als gevolg van aardgaswinning, ’begrijpt’ minister Hermans dat ’nieuwe energieprojecten in Groningen gevoelig liggen’. Daarom is eerst gekeken of Eemshaven uitgesloten kan worden van locatie-onderzoek, maar dat is juridisch risicovol. De wet schrijft namelijk voor dat de overheid ’alle reële opties’ moet bekijken.
Vervelende boodschap voor mensen in Groningen
„Dit is een dilemma voor het kabinet: aan de ene kant is het niet gepast om Eemshaven te onderzoeken, aan de andere kant willen we zorgvuldige en goed onderbouwde besluitvorming. Daarom kunnen we Eemshaven niet van te voren uitsluiten en dat is een vervelende boodschap voor de mensen in Groningen”, aldus Hermans, die benadrukt dat er niet al een besluit is genomen over een kerncentrale in Eemshaven.
Dat de kwestie gevoelig ligt, werd in 2021 bekend. Toenmalig VVD-leider Mark Rutte zei destijds in een verkiezingsdebat dat de Eemshaven een goede plek zou zijn voor een nieuwe centrale, waarna veel kritiek ontstond. Rutte trok dat plan toen terug en zei dat hij had gedacht dat er in Groningen wel draagvlak voor een kerncentrale zou zijn.
Hermans zal eerst het onderzoeksplan publiceren. „Iedereen krijgt de kans om daarop te reageren. Op basis van het locatie-onderzoek wordt een keuze gemaakt over de voorkeurslocatie voor deze twee kerncentrales. Deze keuze wordt gemaakt na een integrale afweging, draagvlak is daar één van de aspecten van.” Volgens Hermans is het wel van belang om in verdere stappen ’rekening te houden met de gevoelens in de samenleving’, meldt de bewindsvrouw. Zij wijst er wel op dat er kerncentrales veilig zijn, aan de hoogste veiligheidseisen moeten voldoen „en onmisbaar in de toekomstige energievoorziening van ons land.”
Comment
Comment