https://www.parool.nl/nederland/klim...-weg~bee0ec8b/
Klimaatverandering bedreigt Amsterdamse haven: mogelijk trekken bedrijven weg
Klimaatverandering bedreigt op verschillende manieren het toekomstperspectief van de Amsterdamse haven. Een slechtere bereikbaarheid vanwege de strijd tegen verzilting of als gevolg van lage rivierwaterstanden kan ertoe leiden dat bedrijven vertrekken.
Beeld Jesse Kraal/Havenbedrijf Amsterdam
Dat concludeert onderzoeksinstituut Deltares in een studie die werd uitgevoerd in opdracht van Havenbedrijf Amsterdam. Zeespiegelstijging en periodes van droogte als gevolg van klimaatverandering kunnen het gevolg krijgen dat de sluizen bij IJmuiden vaker worden lamgelegd om verzilting te voorkomen of dat het Duitse achterland langer onbereikbaar blijft door laag water.
Zeespiegelstijging en periodes van droogte als gevolg van klimaatverandering kunnen ertoe leiden dat de sluizen bij IJmuiden vaker worden stilgelegd om verzilting te voorkomen of dat het Duitse achterland langer onbereikbaar blijft vanwege lage rivierwaterstanden.
Dat zal afbreuk doen aan de betrouwbaarheid van de haven en daarmee aan het vestigingsklimaat. Volgens Deltares dreigt de haven daarmee minder aantrekkelijk te worden voor bedrijven die gebonden zijn aan een strak tijdschema, zoals lijndiensten en cruises. Het gevolg kan zijn dat die branches wegtrekken, waarna de haven moet overstappen op andere activiteiten of ladingstromen.
Lage rivierwaterstanden
Op de lange termijn houden de onderzoekers zelfs rekening met het verplaatsen van hele havenbekkens richting de Noordzee of het volledig afsluiten van het Noordzeekanaal door een dam. Dan gaat het wel om scenario’s voor na 2050 bij een snelle klimaatverandering of voor na 2150 bij een gestage opwarming.
Bij snelle klimaatverandering kan het rond 2050 al zo zijn, volgens Deltares, dat de rivierwaterstanden zoveel lager uitvallen dat de haven tot 8 procent minder lading te verwerken krijgt. Rond 2050 dreigen in dat geval ook om de twee jaar stremmingen van de sluizen bij IJmuiden uit vrees voor verzilting, terwijl dat nu eens in de tien jaar gebeurt.
Bij een tragere opwarming zijn de gevolgen veel kleiner. In dat geval kan de haven voorlopig goed uit de voeten met minder ingrijpende maatregelen, met name om verzilting te voorkomen. De bereikbaarheid via de sluizen kan overeind blijven door vaker de kleinere sluizen te gebruiken en door bedrijven de mogelijkheid te bieden tijdslots te reserveren. Daarmee kunnen ze hun transport beter plannen en blijft de haven betrouwbaar.
Scherm van luchtbellen
Daarnaast kan de zoutdam bij de Zeesluis IJmuiden nog wat worden uitgediept, waardoor die krachtiger wordt. Een andere mogelijkheid is het aanleggen van een scherm van luchtbellen dat zout water weghoudt uit het Amsterdam-Rijnkanaal.
De haven doet er volgens de onderzoekers verder verstandig zich aan te passen aan stortbuien en hittegolven, door waterberging, groene daken en bomen. Hitte kan een gezondheidsrisico zijn in ongekoelde loodsen, maar het is ook al bijna voorgekomen dat bedrijven geen koelwater meer mochten lozen omdat de watertemperatuur tot 24 graden Celsius was gestegen.
Sinds de ingebruikname van de grootste sluis ter wereld bij IJmuiden gutst met elk schip ook een gigantische slok zeewater het Noordzeekanaal in. Een nieuwe ‘zoutdam’ moet het zout stoppen dat voorbij Amsterdam oprukt richting landbouw, natuur en drinkwaterwinning. Kosten: ruim 100 miljoen euro. Lees hier het hele verhaal.
Klimaatverandering bedreigt Amsterdamse haven: mogelijk trekken bedrijven weg
Klimaatverandering bedreigt op verschillende manieren het toekomstperspectief van de Amsterdamse haven. Een slechtere bereikbaarheid vanwege de strijd tegen verzilting of als gevolg van lage rivierwaterstanden kan ertoe leiden dat bedrijven vertrekken.
Beeld Jesse Kraal/Havenbedrijf Amsterdam
Dat concludeert onderzoeksinstituut Deltares in een studie die werd uitgevoerd in opdracht van Havenbedrijf Amsterdam. Zeespiegelstijging en periodes van droogte als gevolg van klimaatverandering kunnen het gevolg krijgen dat de sluizen bij IJmuiden vaker worden lamgelegd om verzilting te voorkomen of dat het Duitse achterland langer onbereikbaar blijft door laag water.
Zeespiegelstijging en periodes van droogte als gevolg van klimaatverandering kunnen ertoe leiden dat de sluizen bij IJmuiden vaker worden stilgelegd om verzilting te voorkomen of dat het Duitse achterland langer onbereikbaar blijft vanwege lage rivierwaterstanden.
Dat zal afbreuk doen aan de betrouwbaarheid van de haven en daarmee aan het vestigingsklimaat. Volgens Deltares dreigt de haven daarmee minder aantrekkelijk te worden voor bedrijven die gebonden zijn aan een strak tijdschema, zoals lijndiensten en cruises. Het gevolg kan zijn dat die branches wegtrekken, waarna de haven moet overstappen op andere activiteiten of ladingstromen.
Lage rivierwaterstanden
Op de lange termijn houden de onderzoekers zelfs rekening met het verplaatsen van hele havenbekkens richting de Noordzee of het volledig afsluiten van het Noordzeekanaal door een dam. Dan gaat het wel om scenario’s voor na 2050 bij een snelle klimaatverandering of voor na 2150 bij een gestage opwarming.
Bij snelle klimaatverandering kan het rond 2050 al zo zijn, volgens Deltares, dat de rivierwaterstanden zoveel lager uitvallen dat de haven tot 8 procent minder lading te verwerken krijgt. Rond 2050 dreigen in dat geval ook om de twee jaar stremmingen van de sluizen bij IJmuiden uit vrees voor verzilting, terwijl dat nu eens in de tien jaar gebeurt.
Bij een tragere opwarming zijn de gevolgen veel kleiner. In dat geval kan de haven voorlopig goed uit de voeten met minder ingrijpende maatregelen, met name om verzilting te voorkomen. De bereikbaarheid via de sluizen kan overeind blijven door vaker de kleinere sluizen te gebruiken en door bedrijven de mogelijkheid te bieden tijdslots te reserveren. Daarmee kunnen ze hun transport beter plannen en blijft de haven betrouwbaar.
Scherm van luchtbellen
Daarnaast kan de zoutdam bij de Zeesluis IJmuiden nog wat worden uitgediept, waardoor die krachtiger wordt. Een andere mogelijkheid is het aanleggen van een scherm van luchtbellen dat zout water weghoudt uit het Amsterdam-Rijnkanaal.
De haven doet er volgens de onderzoekers verder verstandig zich aan te passen aan stortbuien en hittegolven, door waterberging, groene daken en bomen. Hitte kan een gezondheidsrisico zijn in ongekoelde loodsen, maar het is ook al bijna voorgekomen dat bedrijven geen koelwater meer mochten lozen omdat de watertemperatuur tot 24 graden Celsius was gestegen.
Sinds de ingebruikname van de grootste sluis ter wereld bij IJmuiden gutst met elk schip ook een gigantische slok zeewater het Noordzeekanaal in. Een nieuwe ‘zoutdam’ moet het zout stoppen dat voorbij Amsterdam oprukt richting landbouw, natuur en drinkwaterwinning. Kosten: ruim 100 miljoen euro. Lees hier het hele verhaal.
Comment