Banner mainpage

Collapse

Announcement

Collapse
No announcement yet.

Klimaat/natuur

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts


  • Hoge Raad: Minister mag niet zo maar mes zetten in Schiphol

    AMSTERDAM - Het kabinet mag niet eigen regels verzinnen om krimp van Schiphol af te dwingen. Dat heeft de Hoge Raad vrijdag bepaald.

    © ANP / ANP

    Schiphol wil meewerken aan de krimp van het eigen bedrijf.




    Daarmee is de eerste stap naar krimp van 500.000 naar 460.000 vliegbewegingen van tafel. Het plan was om dit deze zomer al door te voeren, maar dat is niet gelukt vanwege alle juridische procedures. De Hoge Raad stelt dat Brussel deze eerste stap naar krimp ook had moeten beoordelen en dat is niet gebeurd. Toenmalig minister Harbers had een eigen regel bedacht waaronder de eerste stap naar krimp kon plaatsvinden.

    De Hoge Raad stelt dat deze zogeheten ’experimenteer’-regel niet bedoeld is om het aantal vliegbewegingen terug te brengen. Harbers dacht ook dat de voorgeschreven procedure via Brussel, de zogeheten ’balanced approach’, niet doorlopen hoefde te worden voor deze tijdelijke regeling. Het gerechtshof oordeelde vorig jaar dat Harbers wel mocht doorzetten, maar de Hoge Raad heeft dit besluit vernietigt.



    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat stelt in een reactie dat er inmiddels een nieuw krimpplan in Brussel ligt dat beoordeeld gaat worden. Dat draait om een krimp naar 470.000 starts en landingen, met daarbij onder meer een siësta van twee landingsbanen en een nachtsluiting. Dit plan werd ruim een maand geleden gelanceerd nadat een eerste krimpplan door Brussel werd afgeserveerd. Dit nieuwe plan is ook al gekraakt door verschillende experts, omdat er onjuiste berekeningen zouden zijn gebruikt ten aanzien van de geluidsafname door de komst van nieuwe vliegtuigen. Schiphol, dat meedeed in deze zaak tegen 19 luchtvaartmaatschappijen en de internationale vliegkoepel IATA, zegt later te kunnen reageren. IATA was nog niet bereikbaar voor commentaar.

    Comment


    • https://www.telegraaf.nl/financieel/...bestaande-bouw

      Vattenfall stopt met aanleg warmtenetten in bestaande bouw

      AMSTERDAM - Een enorme dreun voor de duurzaamheidsambities van onder meer grote steden als Rotterdam en Amsterdam. Energiegigant Vattenfall stopt met grootschalige warmteprojecten in de bestaande bouw. Dit betekent een streep door tal van plannen om tienduizenden huishoudens aan te gaan sluiten op warmtenetten en de daaraan gekoppelde klimaatambities. Vattenfall vreest voor de kosten en de doorwerking voor de consumenten.

      © FOTO ANP/HH

      Aanleg warmtenetten in bestaande wijken is te duur geworden voor Zweeds Vattenfall.




      Eerder werden in Rotterdam en Amsterdam de plannen al op pauze gezet omdat de kosten voor de huishoudens veel hoger uit bleken te vallen dan ze eerder betaalden voor gas. De Amsterdamse wethouder Dirk de Jager heeft vrijdag met grote teleurstelling gereageerd op het besluit van Vattenfall, dat grote gevolgen gaat hebben voor de groene ambities van de stad. „Het is zeer teleurstellend dat Vattenfall stopt met de aanleg van grootschalige warmtenetten in bestaande bouw. Een pijnlijk gevolg van jarenlang vertraging en geen structurele oplossingen vanuit het Rijk. Ik wil dan ook zo snel mogelijk met de nieuwe minister in gesprek. Want juist in deze onvermijdelijke energietransitie, moeten bewoners kunnen rekenen op betaalbare en duurzame alternatieven om hun huizen te verwarmen.”

      Vattenfall zegt het besluit te hebben moeten nemen door de huidige verslechterende marktomstandigheden. Een woordvoerder vertelt: „Ook speelt het inzicht dat wij op dit moment geen kans zien om klanten die in de bestaande bouw overgaan van gas op stadswarmte ook in de toekomst aantrekkelijke tarieven te bieden, zonder dat het warmtebedrijf zelf financieel ongezond wordt.” Daarmee verwijst Vattenfall onder meer naar het recente debacle rond de warmtenettarieven in Amsterdam. De gemeente Amsterdam heeft vier miljoen moeten uittrekken om de uit de pan rijzende tarieven van 2.000 huishoudens te compenseren, met een regeling die tot 2032 loopt.

      Bestaande klanten



      De energiereus zegt wel warmte te blijven leveren aan bestaande klanten: „Lopende verplichtingen met gemeenten en woningcorporaties over grootschalige warmteprojecten in bestaande bouw worden nagekomen.”

      De Rotterdamse wethouder Chantal Zeegers (klimaat en bouwen) is teleurgesteld, laat ze vrijdagmiddag in een spoedbrief aan de gemeenteraad weten. Ook Rotterdam worstelt met veel te hoge kosten voor huurders die zijn aangesloten op het bestaande warmtenet. Dat was ook de reden dat de stad al eerder op de pauzeknop heeft gedrukt.



      De wethouder lijkt overvallen te zijn door het besluit van Vattenfall om te stoppen met de aanleg van warmtenetten: ,,Ik ben enorm verrast door het besluit van Vattenfall. Juist omdat er de afgelopen periode constructieve gesprekken zijn gevoerd.’’ Volgens de wethouder zal de oplossing voor de te hoge kosten van de aanleg van warmtenetten uit Den Haag moeten komen: ,,Het vraagstuk van de betaalbaarheid van de warmtetransitie is groter dan Rotterdam. Hiervoor is inzet van het Rijk nodig. Het Rijk is verantwoordelijk voor het creëren van de juiste randvoorwaarden voor een toekomstbestendig warmtesysteem en een betaalbare en inclusieve warmtetransitie.”

      Eneco




      Vattenfall is na Eneco de tweede grote speler die de stekker uit warmtenetten in bestaande bouw haalt: ,,De betaalbaarheid voor consumenten die worden aangesloten op warmtenetten staat onder druk. Op dit moment is het in veel wijken zo dat het verwarmen van een woning op aardgas goedkoper is dan met een warmtenet”, liet een woordvoerder van Eneco eerder weten. ,,Het blijkt dat een warmtenet in dichtbevolkte gebieden de beste techniek is, maar dat de consument dit maatschappelijke voordeel niet terugziet op de energierekening. Eneco is intensief in gesprek met het Rijk en andere partijen om dit op te lossen.’’

      Comment


      • https://www.ad.nl/binnenland/wonders...aken~a5a56d0c/


        PREMIUMDe steen die CO2 uit de lucht slurpt. © Arie Kievit

        ‘Wondersteen’ slurpt CO2 uit de lucht: ‘Wereldwijd kunnen we enorme impact maken’


        Een ‘wondersteen’ die CO2 uit de lucht slurpt en waarvan je nog huizen kunt bouwen óók. Rotterdammers Pol Knops en Toon van Balen denken wereldwijd succes te behalen met hun klimaatneutraal beton. ,,Voor ons is CO2 geen afval.’’

        Pol Knops raakte twintig jaar geleden al gefascineerd door olivijn, een mineraal uit de Alpen met als bijzondere eigenschap dat het CO2 uit de lucht bindt. Jarenlang knutselde de Limburger in de schuur van zijn broer, die akkerbouwer is, tussen de trekkers aan de techniek. Maar niemand leek geïnteresseerd.

        Tot de Scandinavische ondernemers van Paebbl uit Stockholm hem voorstelden samen in zee te gaan. ,,De reactie van CO2 met olivijn gaat onder natuurlijke omstandigheden heel langzaam. Wij hebben een manier ontwikkeld waarop het een miljoen keer sneller gaat.’’

        Het is ongelooflijk hoe snel de veranderingen nu gaan, zegt Knops. ,,De bouw is een redelijk conservatieve sector, maar inmiddels praten we met iedereen. Van projectontwikkelaars en bouwbedrijven tot grote spelers uit de cementindustrie.’’

        Wereldwijd gebruikt de bouwsector elk jaar 18 miljard ton beton, In Nederland is dat 14 miljoen ton. Cement is daarvoor een belangrijk ingrediënt. Dat de bouwsector wil verduurzamen, blijkt wel uit de experimenten met hout, vlas en bamboe. Maar de vervanging van gewoon cement door een klimaatvriendelijk alternatief zou ook een slok op een borrel schelen.

        Cement vervangen


        Paebbl heeft die troef binnen handbereik. Het bedrijf laat het mineraal olivijn, dat wordt gewonnen in de Alpen en Italië, in een reactor onder hoge druk reageren met CO2, waarna magnesiumcarbonaat ontstaat. Dit kan een deel van het cement in de fabricage van beton vervangen. In samenwerking met de industrie doet Paebbl nu proeven om vast te stellen hoe sterk het materiaal is. Hoe houdt het zich bijvoorbeeld onder vorst?

        Voor grote leveranties aan de bouwsector is het nog te vroeg, maar de opschaling is een feit. Bedroeg de productie bij de start een halve kilo per dag en daarna vijftig kilo, eind dit jaar moet de productiecapaciteit zijn gegroeid naar twee ton per dag. Knops: ,,Dat is nog steeds klein voor de industrie. Maar genoeg voor proefprojecten en demonstraties. We zijn het niveau van laboratoriumschaal inmiddels wel ontgroeid.’’
        Bedrijf Paebbl haalt CO2 uit de lucht met Olivijn: een duurzaam alternatief wordt gemaakt voor cement. © Arie Kievit
        De opschaling van Paebbl in de Rotterdamse haven komt op het moment dat de Wetenschappelijke Klimaatraad (WKR) het nieuwe kabinet adviseert om als rijksoverheid de nieuwe initiatieven om CO2 uit de lucht te verwijderen nadrukkelijk te ondersteunen. Volgens het WKR-rapport De Lucht Klaren is deze technologie onmisbaar om de Nederlandse economie in 2050 klimaatneutraal te laten zijn.

        Het uit de lucht happen van CO2 is daarbij iets anders dan fossiele brandstoffen (of biomassa) verbruiken en vervolgens de CO2 opvangen en afvoeren. Alleen opslag en afvang van nieuw uit te stoten CO2 maakt het klimaatprobleem namelijk niet kleiner. Broeikasgas uit de lucht happen en vastleggen, bijvoorbeeld door bosaanleg of in cement, draagt wel bij aan het tegengaan van een opwarmende wereld. Naast Paebbl, dat het R&D-centrum in Rotterdam heeft, richten ook Skytree in Amsterdam en Carbyon in Eindhoven zich op deze technologie.


        Peabbl is daarmee volgens Knops innovatiever dan het Porthos-project, waarbij CO2 uit olieraffinaderijen als afval onder de Noordzee wordt opgeslagen. De rijksoverheid steekt hiermee miljarden aan subsidie in de oude economie, meent Knops. ,,Voor ons is CO2 geen afval, maar een grondstof. Wij bouwen aan de nieuwe economie en daarvoor zou het ministerie van Klimaat en Groene Groei meer aandacht moeten hebben.’’

        Medewerkers


        Elke start-up verkoopt een droom, weet Knops. En die droom van klimaatneutraal beton is omarmd door tientallen medewerkers van Peabbl. Twaalf nationaliteiten lopen er inmiddels rond in het R&D-centrum en veel medewerkers zijn symbolisch genoeg afkomstig uit de olie- en gassector. Zij brengen de kennis over procestechnologie mee om de techniek snel op te schalen.

        ,,Sinds mijn afstuderen in 2000 wil ik al iets met duurzaamheid doen’’, vertelt Arnold Choi, de van oorsprong Canadese vicepresident technologie. Na een lange carrière bij Exxon Mobil koos hij voor Paebbl. ,,De cementindustrie is zo belangrijk. Wereldwijd kunnen we een enorme impact halen. Daarom zet ik mijn kennis graag in om onze productie naar commerciële schaal te brengen.’’
        Pol Knops, mede-initiator van start-up Paebbl en Toon van Balen, hoofd operationele zaken. © Arie Kievit
        Ook Toon van Balen, hoofd operationele zaken, en druk met de verhuizing van Paebbl naar een grotere locatie in de havenstad, werkte eerst in de olie en chemie. ,,Ik ben overgestapt naar een nieuwe rol waarmee ik hoop de wereld straks beter achter te laten.’’

        Olivijn


        Voor Knops, die al meerdere bedrijven in de groene sector opstartte, is de recente groei van Paebbl een overwinning. Twintig jaar terug raakte hij al gefascineerd door olivijn, met als bijzondere eigenschap dat het CO2 uit de lucht bindt. Jarenlang knutselde Knops in de schuur van zijn broer, een akkerbouwer in Limburg, tussen de trekkers aan de techniek. Maar niemand leek geïnteresseerd in de innovatie.

        De Scandinavische investeerders dachten als locatie voor het R&D-centrum eerst aan IJsland of Scandinavië, maar Rotterdam bleek toch de beste plek. Knops: ,,Ook Amsterdam is goed voor start-ups, maar Rotterdam heeft de meeste kennis van procestechnologie. Bovendien zitten we hier midden tussen onze leveranciers.’’

        Knops hoopt dat Den Haag de bakens verzet. Er wordt nu veel geld en energie gestoken om CO2 op te slaan in de zeebodem, waar het een nutteloze bestemming heeft. ,,We moeten CO2 juist als grondstof zien.’’

        Comment


        • Vaak komen oplossingen via de wetenschao of techniek

          Comment


          • Dat is dan weer het goede vd mensheid

            Comment


            • https://www.telegraaf.nl/watuzegt/16...n-voor-klimaat

              ’Alles moet wijken voor klimaat’

              Vattenfall stopt met aanleg van grootschalige warmteprojecten in bestaande bouw, las lezer Kees Rakers.


              Een belangrijke reden is dat Vattenfall niet kan garanderen dat de kosten voor de consument behapbaar blijven. De Amsterdamse GroenLinks-wethouder Dirk de Jager is zeer teleurgesteld en wil op korte termijn een gesprek met de minister. Waarom eigenlijk? Amsterdam heeft € 4 miljoen (!!) moeten uittrekken om 2000 huishoudens tot 2032 te compenseren voor veel te hoge warmtenettarieven! Dit is de typische elitaire manier van GroenLinks-denkers: alles moet wijken voor hun klimaathobbies. Vallen deze te duur uit dan compenseer je toch gewoon met belastinggeld van de burger, ook al heeft deze het nog zo zwaar….



              Comment


              • https://www.ad.nl/binnenland/deel-va...bijt~ab2f02eb/

                Leuk die wolven in de vrije natuur, nu nog een kind oppeuzelen van groenlinkse ouders

                Comment


                • https://nos.nl/l/2529434 kijk aan in Engeland weten ze wel raad met veroordelen van klimaatactivisten.

                  Comment


                  • https://www.nu.nl/economie/6321253/h...mtepompen.html en men wordt wakker... steeds mindee interesse voor warmtepompen.

                    Comment


                    • https://www.ad.nl/binnenland/klimaat...vens~ad75a573/ lekker weer mensen lastig vallen en hun vakantie verpesten waar ze hele jaar hard voor gewerkt hebben.

                      Comment


                      • Zolang de vluchten op tijd kunnen vertrekken vind ik het oké als ze met een spandoek gaan staan.

                        Comment


                        • maar dat is dus juist de pest, om aantal vlieghavens verstoren ze het vliegverkeer dus wel

                          Comment


                          • Naar wat ik tot nu toe gelezen heb, in NL nog niet.. in DL hebben wel mafkezen in vastgelijmd aan banen... (Bonn, als ik me niet vergis)

                            Comment


                            • https://www.telegraaf.nl/nieuws/2011...ilitair-museum

                              Klimaatactivisten bekladden Gelders Israëlcentrum en Nationaal Militair Museum

                              Comment


                              • Klimaatextremisten van Extinction Rebellion vallen nu ook treinpassagiers lastig op Amsterdam Centraal

                                Het klimaatextremistenclubje Extinction Rebellion (XR) heeft weer toegeslagen, dit keer op Amsterdam Centraal. In hun eindeloze drang om deugpunten te scoren, hebben ze zich nu gericht op treinreizigers, die ironisch genoeg al een milieuvriendelijke keuze maken. Afgelopen zaterdag stonden drie zogenaamde XR-piloten op het station om reizigers te "verwelkomen" met drankjes en koekjes, terwijl ze protesteerden tegen KLM's frequent flyer programma Flying Blue.
                                Deze actie toont eens te meer hoe ver deze klimaatgekkies willen gaan in hun kruistocht tegen de samenleving. Ze proberen ons wijs te maken dat ze het klimaat willen redden, maar in werkelijkheid zaaien ze enkel overlast en chaos. Wat hebben de reizigers op Amsterdam Centraal te maken met KLM's frequent flyer programma? Helemaal niets. Maar dat weerhoudt XR er niet van om hun ideologische strijd op de meest absurde manieren voort te zetten.

                                Extinction Rebellion twitterde trots over hun actie, compleet met een sneer richting KLM: "Psst, #KLM, willen jullie de datum van de volgende actie in de KLM lounge weten? Zoek het stoelnummmer in de trein naar Parijs, waar een briefje met de actiedatum verstopt is." Dit soort kinderachtige en misplaatste acties laat zien hoe ver ze afstaan van de realiteit.
                                Het wordt hoog tijd dat we deze klimaatextremisten keihard aanpakken. Ze zaaien enkel overlast en chaos zonder enige constructieve bijdrage te leveren aan de klimaatdiscussie. Hun acties zorgen voor verdeeldheid en frustratie onder de bevolking. Echte oplossingen voor klimaatproblemen vereisen realisme en samenwerking, niet dit soort theatrale stunts.

                                Deze acties van Extinction Rebellion zijn niets meer dan een hinderlijke plaag voor de samenleving. Het is duidelijk dat hun prioriteit niet ligt bij het daadwerkelijk verbeteren van het milieu, maar bij het verkrijgen van aandacht door middel van provocatie en overlast. Alles is erop gericht om hun roodgroene marxistische agenda verder uit te rollen.

                                Comment


                                • Goed fout bezig.

                                  Comment


                                  • ja gevaar komt altijd van links, altijd dat linkse tuig wat sloopt, of dingen beperkt voor de samenleving, mensen en ondernemers, en zelf maar subsidies of uitkeringen vangen en de tijd voor dit soort dingen hebben terwijl andere mensen hard werken en daarmee ook hun belastingafdracht doen voor dit linkse tuig...

                                    en het gaat maar door, zelfs met brand stichten bij de franse treinen zodat de Olympische spelen getroffen worden>

                                    Overal maar tegen zijn en zogenaamd een betere wereld hebben terwijl ze zelf juist voor schade zorgen, zie je ook altijd met die krakers, studenten etc. En we pakken ze maar niet aan met een strafblad en boetes, nee de werkende mens en bedrijven mogen dus steeds indirect opdraaien voor de kosten, het is a bloody shame!

                                    Comment


                                    • https://www.telegraaf.nl/nieuws/7503...zinken-brengen

                                      Sinds 2020 al 700 incidenten
                                      Zeebiologen na vijfde aanval orka’s: kans groot dat ze opnieuw schepen tot zinken brengen

                                      Wat bezielt de orka’s die voor de Spaanse kust afgelopen woensdag weer een schip tot zinken brachten? Zeebiologen buigen zich erover, nu er sinds 2020 al 700 incidenten met dezelfde groep ’killerwhales’ zijn geweest en vijf schepen naar de zeebodem verdwenen. De experts achten het goed mogelijk dat het gedrag van de orka’s is aangeleerd en niets met spelen van doen heeft.




                                      „Ze wisten exact hoe ze ons moesten laten zinken. Het leek wel op een aanval door een roedel wolven”, zegt de eigenaar van het getroffen schip in verschillende Britse media en tegen nieuwszender CNN.
                                      -------------------

                                      prachtig de natuur, nu hopen dat deze schone schippers op zeilboten Groenlinks, D66 of Partij vd dieren achtige kiezers zijn, net als mensen en kinderen die door wolven worden aangevallen, want het immers een onderdeel van de prachtige natuur!

                                      Comment


                                      • Ik sta achter hun doelen maar niet hun methoden en werkwijzen.. dus het is niet uitsluitend tuig dat wil slopen..verder werk ik ook gewoon hard hoor en verdien ik mijn eigen centjes. En dat geld voor veel linkse mensen.

                                        Comment


                                        • echte linkse mensen die voor andere opkomen is nog een klein groepje, hooguit richting SP kiezers

                                          rest is gebral over klimaat, assielzoekers terwijl ze zelf groot wonen, veel reizen met vliegtuig en dikkere auto's en de andere de maat nemen

                                          of een groep relschoppers die steeds overal demonstreren, slopen, andere mensen lastig vallen , waar halen ze die vele vrije dagen vandaan als ze werken vraag ik mij dan af?

                                          Comment


                                          • Je zorgen maken over natuur, milieu en klimaat vind ik persoonlijk geen gebral. Je uitspreken voor een schone toekomst zie ik als iets positiefs maar ik ben een van de weinigen alhier die om onze planeet geeft. Dat besef ik me terdege.

                                            Comment


                                            • De geldklopperij en oplichterij die daarmee gemoeid zijn met amper effect op her wereldklimaat is niet ok plus de acties en demonstraties waarbij dingen beschadigd worden of andere gehinderd wordsn met hun leven of werk.

                                              Comment


                                              • We kunnen in het westen het wereldklimaat niet redden

                                                Comment


                                                • https://www.ad.nl/binnenland/geen-di...lite~a3f7d549/


                                                  PREMIUMBoten in de Stadshaven Amstelkwartier. © Joris van Gennip

                                                  Geen dieselmotoren meer op de grachten? ‘Zo wordt varen alleen nog voor de elite’


                                                  De plannen van de gemeente Amsterdam om motorboten vanaf 2025 van de grachten te weren, leiden deze zomer tot discussie onder eigenaren van plezierbootjes. Is het niet te duur? En zijn er wel genoeg oplaadpunten? ,,Een flinke investering, maar het is het waard.”

                                                  Het is een bijna ideale dag om te varen. Het water in de Amstelhaven klotst vriendelijk tegen de kade. In de verte dobberen talloze sloepjes. Op het gras aan de waterkant wordt de zonnebrandcrème doorgegeven en op het terras van restaurant George Marina vloeit om drie uur de witte wijn al rijkelijk.

                                                  Egbert Jansen is bezig zijn boot aan te leggen. Na een paar uurtjes varen met zijn vriendengroep mag zijn hond het laatste stukje mee. Jansen schafte zijn boot vier jaar geleden aan. Een diesel, tweedehands, maar nog puntgaaf.

                                                  Enkele maanden na de aankoop hoorde hij van de plannen van de gemeente Amsterdam: per 1 januari 2025 zijn er geen dieselmotoren meer toegestaan op de grachten. Vijf jaar later zijn ze nergens op de Amsterdamse wateren meer welkom.

                                                  Om de pijn van het verbod te verzachten, geldt een overgangsregeling. Wie voor 1 oktober een speciaal vignet koopt, mag met zijn dieselmotorboot nog drie jaar de grachten op. Jansen heeft het vignet al, zegt hij. Wat hij dacht toen hij hoorde van de gemeentelijke plannen? ,,Ik dacht: shit. Heb ik net de verkeerde boot gekocht.”

                                                  Hij informeerde al bij een werf naar de ombouwmogelijkheden. De dieselmotor kan worden vervangen door een elektrische met enkele forse accu’s. Hij schrok van het bedrag dat dat hem zou gaan kosten: zo’n 20.000 euro. Hij bezint zich op de toekomst. In elk geval kan hij tot 2027 nadenken. Dan verloopt zijn overgangsvignet.

                                                  ,,In principe steun ik de overstap naar elektrisch varen,” zegt hij. ,,Maar ik vraag me wel af of de gemeente heeft nagedacht over het opladen van al die boten. Er zijn amper openbare oplaadpunten (tien, red.). Kijk om je heen, alleen hier liggen al meer dan honderd boten. Ik vraag me af of de gemeente klaar is voor de eigen plannen.”

                                                  Plaatsen aan de prijs


                                                  In de Amstelhaven zijn al privéplekken met een stroomvoorziening beschikbaar. Alleen zijn deze plaatsen met enkele duizenden euro’s per seizoen aan de prijs. ,,En er is ook een lange wachtlijst voor wie er eentje wil”, zegt Jeroen Stokking, die met zijn vrouw Evenlien ter Ellen net terug is van een vaartochtje.

                                                  De twee hebben hun sloep laten ombouwen. Stokking toont de plek waar tot niet zo lang geleden het motorblok zat. Precies daar glimt nu de elektrische aansturing, compleet met twee accu’s. Hij heeft 15.000 euro voor de operatie betaald. ,,Een flinke investering, maar het is het waard. Het leek ons prettig niet langer in de diesellucht te zitten. En je kunt elkaar zonder dat motorgeronk ook eens verstaan.”

                                                  Ter Ellen: ,,Waar het kan, proberen we duurzaam te leven. Maar als ik zo aan de kades kijk, hebben we als stad nog wel een probleem: ik zie nog maar heel weinig stekkers.” Stokking: ,,Wie hier een ligplaats heeft, kan vermoedelijk een ombouw wel betalen. Het lastigst krijgen de gelegenheidsvaarders het. Een vriendengroep waarvan ieder een klein bedrag heeft ingelegd om een oud bootje te kopen. Wat gaan zij straks doen?”

                                                  Die vrees delen Leontine Bredius en haar man, die niet met zijn naam in de krant wil. ,,We willen blijkbaar weer het braafste jongetje van de klas zijn,” zegt hij. ,,Ik begrijp de elektrificering wel, maar nergens anders zijn ze nog zover als hier.” De twee vinden vooral het tempo van de invoering te snel. ,,Waarom is er geen ruimere overgangstermijn? Nu jaag je mensen op kosten. En dat is heel sneu voor wie het niet kan betalen. Zo wordt varen alleen nog voor de elite.”

                                                  Op hun boot, die een privéplek in de Amstelhaven heeft, zit een dieselmotor. Wat de twee daarmee gaan doen? ,,Ik weet het wel,” zegt de man. ,,Ik koop het kleinst mogelijke elektrische motortje. Dat zet ik dan aan als ik binnen de grachten kom. Daarbuiten gaat de gewone motor meteen weer aan.”

                                                  Volledig elektrische sloep


                                                  Verderop aan de steiger zorgt juist die benadering weer voor onbegrip bij Simon Bouwman. Hij is al 17 jaar de trotse bezitter van een volledig elektrische sloep. Hij ziet alleen maar voordelen. ,,Het is schoner, stil en het stinkt niet. En ook het onderhoud is een stuk minder intensief.”

                                                  Hij wijst ook op het binnenhavengeld dat iedere botenbezitter in Nederland betaalt. ,,Voor elektrische voertuigen biedt Amsterdam een korting van 70 procent. Die moet absoluut blijven.”

                                                  Hij vertelt over de passagiers die bij hem in zijn Stormer Tugboat stappen. ,,Iedereen is onder de indruk. Oké, heel hard kun je niet met zo’n boot. Maar dat is binnen de sluizen toch verboden. Het elektrische varen heeft absoluut de toekomst.”

                                                  Comment


                                                  • https://www.telegraaf.nl/nieuws/1914...ossen-te-komen juist,in de provincie Utrecht snappen ze het, afschieten die kutwolven!

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X