Banner mainpage

Collapse

Announcement

Collapse
No announcement yet.

Klimaat/natuur

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • in die Moslim landen niet nee, gek he?

    Comment


    • Grootste olie producerende land in de wereld is de USA, Canada is overigens nr 4, Brazilie nr 8

      Comment


      • Alles beter dan met de tijd mee te gaan en over te stappen op elektra ? Ik neem zo maar aan dat jullie nog steeds heel veel kaarsen branden i.p.v. de lichtschakelaar gebruiken. Of olie-lampen? Nee , da's te hip..centrale vuurplaats midden in de kamer op de vloer... toch?

        Comment


        • Ben jij dronken of zo, wat lul jij dom en agressief zeg

          Comment


          • De klimaatakkorden stellen weinig voor omdat landen als China en de VS ook met hun handtekening allemaal vrijwaringen krijgen, en de vervuiling dus daar en dus ook wereldwijd niet minder wordt. Ook de groentransitie zorgt juist voor tegengestelde effecten omdat wereldwijd gebruik van traditionele energieen zoals fossiel hoog blijft en alleen maar voor prijsstigingen zal zorgen en de burgers ook financueel de dupe zijn en het klimaat ofceffect op de natuur niet verbetert.

            Comment


            • we moeten hopen op inovaties

              Comment


              • https://www.telegraaf.nl/video/86533...erschrikkelijk

                Wolf richt bloedbad aan in Fries dorp: 'Het is verschrikkelijk'

                09 dec.Video



                Het Friese dorp Oudehorne is eerder deze maand opgeschrikt door een aanval van een wolf waarbij meerdere pony's zijn gedood. Tot nu toe is in Friesland al 123 keer melding gemaakt van schade door wolven. Eigenaren van dieren zitten dan ook dag en nacht in de stress.

                Comment


                • https://www.telegraaf.nl/financieel/...pwarming-aarde

                  Dit gele poeder trekt massaal schadelijke CO2 uit de lucht: ’Doorbraak tegen opwarming aarde’

                  Amsterdam - Nederland moet schadelijke broeikasgassen drastisch beperken. Een race tegen de klok: in 2050 mag er geen CO2 meer uit de industrie komen. Scheikundige Omar Yaghi bereikte een doorbraak, met zijn ontwikkelde gele poeder kan hij vrijwel onbeperkt CO2 opvangen.

                  © Zihui Zhou

                  Pond van dit poeder vangt net zoveel CO2 af als een boom, aldus onderzoekers.




                  Na de publicatie van zijn ontdekking in het wetenschappelijke tijdschrift Nature, kregen de Amerikaan en zijn student Zihui Zhou veel lof. Er is veel hoop: dit zou een ongekende sprong in de technologie tegen opwarming van de aarde kunnen betekenen.

                  Het poeder vult zich in ongeveer twee uur met de uitgestoten CO2. Het is niet het eerste materiaal dat de schadelijke koolstof absorbeert, maar deze in het laboratorium ontwikkelde poedervormige stof biedt de mogelijkheid om het op zeer grote schaal door te voeren en de klimaatcrisis versneld beperken, aldus Yaghi van de Universiteit van Californië in Berkeley na de presentatie. De stof zelf is onschadelijk.
                  CO2 in poeder



                  De wetenschappers stellen dat ongeveer een half pond van dit gele materiaal jaarlijks evenveel koolstofdioxide uit de atmosfeer kan opslurpen als een boom. Het gele poeder laat die CO2 dankzij sterke chemische bindingen niet makkelijk vrij tenzij het bij zo'n 49 graden wordt verwarmd.



                  De Amerikaanse scheikundige Yaghi maakte al naam in de opslagtechniek. In 1995 ontdekte hij een nieuw poreus materiaal dat als een spons werkt. Deze zogeheten metaal-organische raamwerken leidde tot zo'n 90.000 varianten, ook voor het vers houden van fruit. Rond 2000 pasten laboranten van de Duitse chemiereus BASF de technologie toe, wat in 2013 leidde tot de opslag van gassen in deze sponsachtige stof. Maar de totale productie was nog duur, waardoor grootschalige productie mislukte.Klimaatopwarming



                  Nederland verplichtte zich volgens het wereldwijde Klimaatakkoord van Parijs (2015) om zijn uitstoot van broeikasgassen drastisch verlagen. De Nederlandse uitwerking van die globale uitspraken leidde in 2019 tot zeshonderd afspraken in het Klimaatakkoord om die uitstoot van broeikasgassen tegen te gaan.

                  © ANP/HH

                  Oplossing nu voor vervuiling industrie: schadelijke CO2-uitstoot direct afvangen in pijpleiding en transporteren naar lege gasvelden in Noordzee.



                  Veel productie zoals in energiecentrales, chemie en industrie draait nog op kolen, olie en gas. Die bronnen zijn niet zomaar te vervangen door energie van zon- en windparken. En kerncentrales die stroom en warmte leveren en geen CO2 uitstoten zitten alleen nog in de planning, de bouw kan jaren duren.



                  Tot die groene energie er is, is het aanplanten van bossen een erkende methode om die CO2-uitstoot op te vangen. Daarnaast wil Nederland die uitstoot afvangen in de industriële schoorstenen waar deze CO₂-concentraties zeer hoog zijn, en die via grote pijpleidingen te transporteren naar ondergrondse lege gaslagen.

                  Gasvelden




                  Op de Noordzee worden door TotalEnergies, Shell, Energie Beheer Nederland en Gasunie al pijpleidingen naar een groot leeg gasveld aangelegd, het Porthos-project. Dat kan 37 megaton aan samengebalde kooldioxide uit de industrie bij Rotterdam opvang.

                  De volgende opslag Aramis, een veld noordelijker op de Noordzee, zou in 2028 klaar moeten zijn. ,,Aramis wordt aanzienlijk groter dan Porthos en is cruciaal voor de energietransitie in Nederland”, zei Frans Everts, president-directeur van Shell Nederland eerder. „Zonder ondergrondse opslag van CO2 lukt de transitie naar een wereld zonder CO2-uitstoot momenteel eenvoudigweg nog niet.”



                  Nederland loopt volgens onderzoekers van de TU Delft voorop met deze opslag. Bouwbedrijven slaan al CO2 op bij het bakken van stenen, die in gebouwen gemetseld.Tonnen productie



                  Yaghi en zijn afgestudeerde student Zihui Zhou gaan een stap verder. Hun gele poeder is ook weer om te zetten voor industrieel gebruik. Met de verwerking kan een hele industrietak worden opgezet, aldus Yaghi, en zo de opwarming beperken.



                  Yaghi wil zijn in Californië gevestigde bedrijf Atoco aan de slag. Hij zegt in minder dan een jaar meerdere tonnen gele poeder te kunnen produceren.

                  Comment


                  • Dan is toch nog hoop want via huidige wetten en tenkoste van ons wordt er nu niets bereikt.

                    Comment


                    • Ja zinloos wegpompen van miljarden is nu doodzonde

                      Comment


                      • Klimaatbeleid is handel en netto kevert het veel op behalve klimaatverbetering, en wij betalen het

                        Comment


                        • ja netto levert het veel handel op, maar is er geen of te weinig effect op klimaatsverbetering en daarom is het weggegooid geld, het is kut maar dat is zo

                          Comment


                          • https://www.nu.nl/binnenland/6339091...-schiphol.html

                            Marechaussee stopt klimaatdemonstratie achter paspoortcontrole bij Schiphol

                            De Koninklijke Marechaussee heeft zaterdagmiddag 99 actievoerders van Extinction Rebellion (XR) aangehouden op Schiphol. Zij hielden een klimaatdemonstratie in de terminal achter de paspoortcontrole.
                            De demonstratie begon om 11.00 uur. Tientallen deelnemers voerden actie tegen het Frequent Flyer-programma van KLM, wat volgens XR "extreem vlieggedrag" aanmoedigt. Rond 12.00 uur besloot de marechaussee over te gaan tot aanhoudingen.



                            "Veel KLM-bestemmingen gaan langzaam ten onder aan klimaatverandering. Terwijl de slachtoffers hun huizen, hun voedselvoorziening en in het ergste geval zelfs hun leven kwijtraken, beloont KLM nog altijd extreem vlieggedrag met gratis vluchten en andere extra's", zegt XR-woordvoerder Tessel Hofstede. "Wij blijven actievoeren totdat KLM stopt met Flying Blue."

                            In de centrale hal werd 200 liter bruin water over de vloer gegoten, die de modderstromen in het Spaanse Valencia moest verbeelden. Op de afbeelding boven dit artikel is te zien hoe dat eruitzag. Een aantal andere demonstranten ketende zich vast aan bagagekarretjes.

                            Op hetzelfde moment vond er ook een demonstratie plaats op het Jan Dellaertplein net buiten het vliegveld, ondersteund door Greenpeace Nederland.

                            Daar werden onder meer fietsen ingezameld voor slachtoffers van de overstromingen in Valencia. Die demonstratie was aangemeld bij de gemeente en toegestaan, zegt een woordvoerder van de marechaussee tegen NU.nl.

                            Comment


                            • https://www.nu.nl/klimaat/6338442/ve...-bij-stuk.html

                              Verbod op nieuwe benzineauto's lijkt te wankelen: houdt de EU voet bij stuk?

                              Er klinkt steeds luidere kritiek op het EU-doel om vanaf 2035 de nieuwverkoop van auto's met brandstofmotoren te verbieden. De nieuwe Europese Commissie wil vasthouden aan dat doel, maar blijft dat zo als de auto-industrie in een (nog) diepere crisis raakt?
                              De vorige Europese Commissie wist het verbod op het nippertje over de finishlijn te slepen. Maar inmiddels gaan er stemmen op om bredere uitzonderingen te creëren, of het verbod pas later in te voeren. Dat komt vooral door de zware tijden die zijn aangebroken voor Europese autofabrikanten.

                              Volkswagen is bijvoorbeeld van plan om voor het eerst fabrieken in Duitsland te sluiten en tienduizenden banen te schrappen. In Turijn ligt een Fiat-fabriek deze maand stil, omdat er onvoldoende vraag is naar de elektrische auto's die daar worden gemaakt. Autofabrikanten vrezen voor concurrentie van goedkope e-auto's uit China, ondanks de invoerheffingen die onlangs op Chinese stekkerwagens zijn ingevoerd.

                              Het zorgt ook voor hernieuwde twijfels over het 2035-doel, dat volgens sommige autofabrikanten onrealistisch is. Automakers verdienen over het algemeen minder aan elektrische modellen, dus een versnelde verduurzaming zou hun veel geld kunnen kosten.



                              'Aan plan vasthouden'


                              De nieuwe Eurocommissaris voor transport, de Griek Apostolos Tzitzikostas, kreeg voor zijn aanstelling kritische vragen van Europarlementariërs over de CO2-doelen. "We moeten aan ons plan vasthouden", reageerde hij herhaaldelijk. Volgens Tzitzikostas kiest de EU juist voor een duidelijke, langjarige planning om het wagenpark te vergroenen. Daaraan morrelen zou de onzekerheid alleen maar vergroten.

                              Maar in het Europees Parlement, dat na de verkiezingen van dit jaar naar rechts is opgeschoven, klinken steeds meer twijfels over die planning. "We moeten het verbod op de verbrandingsmotor herzien", zei de Duitse Europarlementariër Jens Gieseke in oktober. Opmerkelijk genoeg hoort Gieseke bij dezelfde partij als Europese Commissie-voorzitter Ursula von der Leyen, die het doel juist heilig heeft verklaard.

                              Binnen het christendemocratische blok is er een "flinke discussie" over de doelen, zegt CDA-Europarlementariër Tom Berendsen tegen NU.nl. Hij wil zelf wel vasthouden aan het klimaatplan. Het afzwakken daarvan zal geen redding zijn voor kwakkelende Europese autofabrikanten, denkt hij. "De uitdaging voor de Europese auto-industrie is veel groter en veel complexer dan alleen deze motorenwetgeving."

                              Berendsen wil wel dat opnieuw wordt gekeken naar de miljardenboetes die autofabrikanten na 2025 kunnen verwachten. Volgend jaar gaan voor nieuwe auto's strengere CO2-normen gelden, maar sommige fabrikanten vrezen dat ze die normen niet gaan halen. "Ik geloof niet dat je hoge boetes moet opleggen aan fabrieken die nu al mensen ontslaan", zegt Berendsen.

                              Stellantis-topman weg na duurzame plannen


                              Ook vanuit de Europese hoofdsteden klinkt kritiek op de doelen voor 2025 en 2035. Italië en Tsjechië leiden een coalitie van zeven landen die de klimaatplannen versneld willen heroverwegen. Volgens de Italiaanse industrieminister Adolfo Urso zijn Europese stekkerauto's te duur en zal een snelle overstap op elektrische wagens een grote afhankelijkheid van China met zich meebrengen.

                              BMW-directeur Oliver Zipse deed daar nog een schepje bovenop. Het doel om in 2035 te stoppen met verbrandingsmotoren zal "een enorme krimp van de gehele industrie" betekenen, zei hij. Het doel is volgens hem "niet realistisch meer".

                              Tot voor kort was Stellantis, het moederbedrijf van onder meer Alfa Romeo, Citroën en Opel, de belangrijkste voorstander van het vasthouden aan de doelen. De autofabrikant had zich daar jarenlang op voorbereid en was er klaar voor, zei directeur Carlos Tavares.

                              Maar geheel onverwacht vertrok Tavares vorige week bij Stellantis. Volgens bronnen van persbureau Reuters waren de "radicale" elektrische verkoopdoelen een van de zaken die hem uiteindelijk de kop kostten. Binnen het bedrijf zou onbegrip zijn geweest over zijn weigering om te lobbyen tegen de CO2-boetes.

                              Subsidies vallen juist weg


                              Toch zal Europa vermoedelijk vasthouden aan de klimaatplannen voor de auto-industrie, denkt Rabobank-econoom Marieke Kuijpers. Uiteindelijk wil de EU in 2050 wel klimaatneutraal zijn. "Als je nu dingen loslaat, betekent het dat je in een later stadium veel harder moet lopen. En dat de economie het dan helemaal niet kan bijhouden."

                              Volgens haar is het onvermijdelijk dat autofabrikanten de overstap naar elektrisch moeten maken en dat dat geld gaat kosten. De EU-lidstaten kunnen wel meer doen om die transitie te steunen, denkt Kuijpers. Nu verhoogt Nederland juist de belasting op bezit van elektrische auto's, en in meerdere landen verdwijnen aanschafsubsidies.

                              "Die zul je echt wel nodig hebben om de economie te helpen de transitie te maken", zegt de mobiliteitsexpert. Volgens haar zorgt inconsistent beleid voor onzekerheid bij consumenten. "Daardoor kiezen veel particulieren nu voor hybride. Dat moet je zien te voorkomen. Mensen moeten weten waar ze aan toe zijn."

                              Mogelijk kan Brussel helpen om die zekerheid te bieden. De Franse industrieminister Marc Ferracci wil dat EU-landen gezamenlijk optrekken om elektrische auto's te subsidiëren, met een voorkeursbehandeling voor auto's die in Europa zijn geproduceerd. Wellicht kan Brussel op die manier vasthouden aan zijn doelen en de auto-industrie toch helpen. De grote vraag is of lidstaten bereid zijn de portemonnee te trekken.

                              Comment


                              • https://www.telegraaf.nl/financieel/...eer-vervuiling

                                Tata Steel: intrekken vergunning kooksfabrieken voor steenkool leidt tot méér vervuiling

                                VELSEN (ANP) - Tata Steel Nederland waarschuwt voor „verregaande consequenties” als een belangrijke rechtszaak over de Kooks- en Gasfabrieken op het hoogovencomplex bij IJmuiden in het nadeel van het staalbedrijf uitpakt.

                                © ANP/HH

                                Kooks- en gasovens vlak voor belangrijke vergunningverlening.




                                „Een eventuele intrekking van de vergunning van de Kooks- en Gasfabrieken zou een funest effect hebben op de interne processen binnen ons bedrijf”, waarschuwde de onderneming een dag voor de zitting in Haarlem van dinsdag.

                                De zaak gaat over de last onder dwangsommen die door de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied (OD) zijn opgelegd aan het bedrijf in verband met zogenoemde ongare ovens. In de installaties worden steenkolen bewerkt tot kooks die samen met ijzererts in de Hoogovens worden omgezet tot ruwijzer.

                                Rookwolken



                                Tata Steel streeft daarbij altijd naar een gare oven, wat betekent dat alle vluchtige bestanddelen uit de kolen zijn vrijgekomen. Maar soms lukt dat laatste niet helemaal en ontsnapt er toch een rookwolk of moet er gas worden afgefakkeld.



                                Het bedrijf neemt naar eigen zeggen meerdere maatregelen om ongare ovens te voorkomen, bijvoorbeeld door goed de temperaturen in de oven te meten. Maar het volledig voorkomen van ongare ovens zou technisch onmogelijk zijn. De uitkomst van deze beroepsprocedure is daarom van groot belang, aldus de onderneming.

                                Wat meespeelt, is dat alle fabrieken op het terrein tot elkaar in verhouding staan. De ene fabriek werkt voor de andere en sluiting van de ene betekent volgens Tata Steel automatisch dat de gehele bedrijfsketen wordt verstoord.

                                Meer aardgas



                                Als de zaak uitmondt in het intrekken van de vergunning, betekent dat ook het verlies van kooksgas. Dat gas ontstaat bij de productie van kooks en wordt ook ingezet in cruciale bedrijfsprocessen. „Valt dit weg, dan zal voor deze processen grote hoeveelheden aardgas moeten worden ingezet. Dit druist in tegen alle (nationale) belangen om het gebruik van aardgas juist zoveel mogelijk te beperken”, redeneert Tata Steel.

                                Het bedrijf voorziet in dat geval ook een groot nadelig effect op zijn financiële positie, wat weer gevolgen zou hebben voor het vergroeningsproces waar Tata Steel aan werkt. „Hiermee komt onze Groen Staal-transitie in gevaar omdat we dan niet meer over voldoende middelen beschikken voor de benodigde investeringen.”

                                Comment


                                • https://www.telegraaf.nl/financieel/...eringsregeling

                                  Huishouden met zonnepanelen honderden euro’s duurder uit na stoppen salderingsregeling

                                  Amsterdam - Huishoudens met zonnepanelen zijn enkele honderden euro’s duurder uit als de salderingsregeling stopt. Dat blijkt uit een doorrekening van tarievenvergelijker Independer. Dinsdag stemt de Eerste Kamer over de stop per 2027 op deze subsidie voor panelenbezitters.

                                  © Getty Images

                                  Een huishouden met gemiddeld energieverbruik en tien zonnepanelen op het dak is vanaf 2027 65% meer kwijt aan stroomkosten, blijkt uit berekeningen van Independer. Dit komt neer op €204 per jaar voor een huishouden met tien zonnepanelen die 3500 kilowattuur (kWh) opwekken, en daarvan 30% zelf verbruikt.

                                  Die extra kosten vanaf 2027 komen bovenop de stookkosten, die sinds de energiecrisis en de Russische inval in Oekraïne zijn opgelopen. Ook de kosten van de energieproducenten zijn gestegen. Netbeheerders bijvoorbeeld rekenen daarnaast 12% meer voor de gas- en stroomaansluiting, in doorsnee €707 per huishouden, zo rekende vergelijker Gaslicht.com door.

                                  Minder profijt opwek



                                  Met het salderen konden sinds 2004 de huishoudens die zonnepanelen op het dak hebben, hun eigen opwek wegstrepen tegen het totaalverbruik over een jaar. Over de stroom die ze zelf niet verbruiken hoeven de inmiddels drie miljoen huishoudens met panelen ook geen belasting te betalen. Dat voordeeltje werd meestal zichtbaar op de eindafrekening.

                                  De salderingsregeling was ooit bedoeld om het gebruik van zonnepanelen te stimuleren. De aanschaf van de panelen, die een technische levensduur van 25 jaar hebben, waren recent vanwege de hoge gasprijs in zo’n vijf tot zes jaar terug te verdienen. Het vorige kabinet ging altijd uit van zeven jaar terugverdientijd. Minister Hermans (Klimaat en Groene Groei) ’streeft niet naar een bepaalde maximale terugverdientijd’, stelde ze in oktober.
                                  Terugverdientijd



                                  Onderzoeken van bureaus Berenschot, CE Delft en TNO tonen dat consumenten zonder de salderingsregeling panelen tussen negen en zeventien jaar terug kunnen verdienen, afhankelijk van verbruik. Independer gaat uit van een terugverdientijd van zestien jaar.

                                  © ANP/HH

                                  Zonnepanelen blijven financieel aantrekkelijk, ook zonder salderingsregeling.



                                  De Tweede Kamer stemde op 14 november met 77 van de 150 zetels definitief in met de beëindiging. De Eerste Kamer geeft daar dinsdag waarschijnlijk ook steun aan, waarmee de regeling per 1 januari 2027 stopt.

                                  Vanaf 1 januari 2027 krijgen huishoudens die hun stroom terugleveren aan de leverancier hiervoor nog wel een vergoeding. Die is echter laag. De politiek eiste eerder dat die vergoeding ’redelijk’ moet zijn, toezichthouder ACM moet dat per aanbieder continu volgen.

                                  Terugleverkosten




                                  Daarnaast mogen leveranciers ook vanaf 2027 vanwege hun hoge kosten de terugleverkosten in rekening brengen. Voor consumenten zijn er dan plussen en minnen op de nota. De Tweede Kamer wilde van die terugleverkosten af. Maar minister Hermans (Klimaat en Groene Groei) noemt zo’n verbod juridisch niet haalbaar.



                                  De leveranciers moeten daarom aan de ACM precies gaan aantonen hoe ze aan die kosten komen. Die zijn doorgaans hoger dan de vergoeding. Onder de streep zijn consumenten daardoor meestal duurder uit. De vorige Energieminister Jetten stelde dit voorjaar ’geen signalen’ te hebben dat energieleveranciers ten onrechte te hoge terugleverkosten in rekening hebben gebracht.

                                  De Tweede Kamer besloot tot een minimale terugleververgoeding over de eerste drie jaar van 50%, waarmee Independer rekening hield en zo op de stijging van €204 per jaar uitkwam.

                                  Kosten omzeilen



                                  Dat minimumbedrag zouden de leveranciers best eens kunnen gaan omzeilen, waarschuwde de ACM, bijvoorbeeld door een hoger vastrecht op de nota te zetten.



                                  Bij oppositiefractie PvdA/GL in de Eerste Kamer, maar ook bij regeringsfractie BBB, leven zorgen over de uitvoerbaarheid en of consumenten het zullen snappen. Huishoudens kennen de salderingsregeling immers al jaren en zullen aan het eind van het jaar opeens geconfronteerd worden met een andere afrekening. Die kent dan een serie kostenposten die mogelijk onduidelijk zijn. Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) verwacht nog rechtszaken.

                                  „Maar zelfs als de salderingsregeling stopt, loont het om panelen te kopen”, zegt Independer energie-expert Joris Kerkhof. „Daarbij kun je de terugverdientijd zelf inkorten door je eigen opgewekte energie zoveel mogelijk thuis zelf te gebruiken.”

                                  Minder verbruiken



                                  Wie meer thuis verbruikt, zorgt dat de kosten van het elektriciteitsnet niet oplopen, zegt hij. „Het stroomnet raakt nu al overbelast en als we niks doen, wordt dat alleen maar erger.” Kosten om overbelasting te voorkomen, en het stroomnet stabiel te houden, eindigen altijd op de energierekening van consumenten.

                                  Door bijvoorbeeld met de eigen panelenstroom eerst de wasmachine en vaatwasser aan te zetten wanneer de zon schijnt, besparen consumenten per jaar zeven tientjes, aldus Kerkhof. Laad je een batterijauto thuis op, dan komt daar volgens de energie-expert nog eens €134 besparing bij. „De terugverdientijd van zonnepanelen zakt dan van zestien naar negen jaar”, stelt hij.



                                  Een gemiddeld huishouden zonder zonnepanelen betaalt in 2027 dan ongeveer €850 per jaar aan stroom, exclusief alle andere kosten. Hetzelfde huishouden met zonnepanelen tikt volgens Independer vanaf 2027 ongeveer €350 minder aan stroomkosten af.

                                  Comment


                                  • https://www.telegraaf.nl/financieel/...t-je-op-letten

                                    Mes in fiscale vrijstelling
                                    Elektrisch rijden wordt fors duurder, dus toch kiezen voor hybride of benzine? Hier moet je op letten

                                    Amsterdam - Elektrisch rijden is duurder dan met benzine: een kilometer aan de stekker kost 76 cent, en dat is negen cent meer dan met benzine. Dat blijkt uit recente berekeningen van de ANWB, waarover het AD schrijft. Het kabinet heeft het mes gezet in de fiscale voordelen, waardoor elektrisch rijden komend jaar fors duurder wordt. Dus nog maar even wachten met stekkeren en toch kiezen voor benzine of hybride nu het nog kan?




                                    Een kilometer aan de stekker kost 76 cent, en dat is negen cent meer dan met benzine, zo blijkt uit recente berekeningen van de ANWB, waarover het AD schrijft.

                                    Vrijstelling van de aanschafbelasting bpm, geen motorrijtuigenbelasting en een aanschafsubsidie van €2950. Kopers van een elektrische auto kunnen nog een maand gebruik maken van deze voordelen, maar vanaf 1 januari 2025 worden deze regelingen geheel of gedeeltelijk afgebouwd.

                                    De vrijstelling voor de motorrijtuigenbelasting verdwijnt en wordt gefaseerd opgehoogd naar 25% van het benzinetarief in 2025, en 75% van 2026 tot 2030. Hierna betaalt de stekkeraar het volle pond. En de vrijstelling van bpm? Dat wordt komend jaar een eenmalige bijdrage van €667 per elektrische auto, ongeacht type.



                                    Tekst gaat verder onder de foto.

                                    © Getty Images

                                    Elektrisch rijden wordt door het verdwijnen van de fiscale vrijstelling fors duurder. Afhankelijk van hoe je de auto gebruikt is het soms beter om te kiezen voor een hybride of benzineauto.
                                    Elektrische auto fors duurder



                                    Daarmee wordt de aanschaf van elektrische auto’s financieel een stuk minder aantrekkelijk. Autofabrikanten waarschuwen dat de fiscale voordelen veel te snel worden afgebouwd, wat de verduurzaming van het toch al relatief oude Nederlandse wagenpark zou vertragen. Is het daarom wel verstandig om nu al in een elektrische auto te stappen, of is het goedkoper om nog even te kiezen voor een hybride of een benzineauto?

                                    „Het is de vraag wat er met de aanschafprijs van auto’s gebeurt”, zegt Erik Jan de Jong, auto-expert bij de ANWB, die een kostenberekening heeft gemaakt voor de verschillende aandrijvingen, voor een occasion en nieuw. „Autofabrikanten verlagen soms de aanschafprijs van nieuwe auto’s als fiscale voordelen worden afgebouwd. Zo is er in 2025 geen aanschafsubsidie voor elektrische voertuigen meer en wat denk je, Hyundai heeft de prijs van de elektrische Kona met €3000 verlaagd.”



                                    Tekst gaat verder onder de infographic.



                                    Volgens de auto-expert zijn er over de hele breedte sterke prijsdalingen van nieuwe elektrische auto’s. „Een nieuwe Tesla Model 3 koop je tegenwoordig voor €40.950. In 2019 was dat €49.998. Waarschijnlijk waren de prijzen in 2019 behoorlijk opgeblazen door veel vraag en veel subsidievoordeel, en zijn fabrikanten nu echt aan het concurreren op prijs. Het is nog afwachten of dat zo blijft.”

                                    Die prijsverlaging werkt volgens De Jong door in alle vaste kosten en de hele automarkt. „Door de lagere nieuwprijs dalen ook de kosten voor de verzekering. Daarnaast sijpelt het door in de prijzen voor tweedehands auto’s. En Nederlandse particulieren zijn vooral actief op de tweedehands markt. Jaarlijks worden er anderhalf miljoen gebruikte auto’s verkocht, en zo’n 370.000 nieuwe auto’s op kenteken gezet. Van de nieuwkoop gaat het overgrote deel naar de zakelijke markt en maar enkele tienduizenden naar de particuliere markt.”

                                    Forse prijsdaling op komst



                                    De verwachting is dat er een forse prijzenslag komt op de tweedehandsmarkt voor elektrische auto’s, omdat de eerste golf van stekkerauto’s uit 2019 dit jaar uit de standaardleasetermijn loopt. Volgens VNA, de brancheorganisatie van leasebedrijven, zijn er vijf jaar geleden zo’n 50.000 nieuwe elektrische auto’s op kenteken gezet die allemaal hun weg naar de occasionmarkt moeten vinden. „Afschrijving is een belangrijk aspect in de uiteindelijke kosten”, aldus De Jong.

                                    De Jong van de ANWB adviseert bij aanschaf vooral te kijken naar het gebruik van de auto. „Als je regelmatig met een caravan eropuit trekt of een zware kar moet trekken, dan neemt de actieradius van een elektrische auto heel snel af. Het bereik wordt wel steeds beter, maar een benzine- of hybride auto kan dan misschien toch nog iets praktischer zijn.”

                                    Laadstress



                                    Vanwege het bereik is bij de berekening van de verschillende maandkosten rekening gehouden met twee verschillende accupakketten. De Jong: „Bij de Kia Niro (en bij veel elektrische auto’s) heb je de keuze uit een kleine 39 kWh accu of een grote 64 kWh. De grote accu is vaak veel populairder maar ook duurder, mensen hebben gauw actieradiusstress. In deze casus shoppen we met een vast budget van €20.000, een normale prijs voor een gebruikte Niro. Dan kun je een wat oudere Niro met een grote accu kopen en wat meer kilometers. Of een wat jongere met een lagere kilometerstand. Vaak is de kleinere accu-uitvoering ook iets zuiniger, wat minder zwaar, dus lagere wegenbelasting en lagere verzekeringspremie. Het scheelt ongeveer €40 per maand.”

                                    Overigens stelt De Jong dat ’actieradiusstress’ over het algemeen onnodig is. „Ervaring leert dat de meeste automobilisten prima uit de voeten kunnen met het bereik van elektrisch.”

                                    Zonnepanelen



                                    Wel is het volgens de auto-expert belangrijk om te kijken hoe de thuissituatie is bij de keuze tussen benzine, hybride of elektrisch. „Het maakt in autokosten nogal uit of je thuis kunt laden of dat je afhankelijk bent van een openbare laadpaal. Heb je zonnepanelen en kun je overdag laden? Allemaal facetten die doorwerken in de autokosten.”



                                    Het is volgens de auto-expert verstandig om de eigen situatie door te rekenen. „Op de site van de ANWB staat een rekentool.”

                                    Comment


                                    • ja net als die zonnepanelen, warmtepomp etc etc, al die klimaat gunstige zaken worden eerst leuk gemaakt en goedkoper voorgesteld om het te stimuleren en ff later pakken ze je terug en ben je nog duurder uit dan de gangbare meer vervuilende oude bekende manieren, dus wat gaat de massa doen? juist ouderwets vervuilen want de massa kan of wil dit niet betalen

                                      Comment


                                      • en het helpt ook niet eens voldoende voor klimaatverbetering dus beter die geldverspilling stoppen die de mensen armer maakt en de wereld niet beter maakt, hou toch op met die leugens dat alles beter wordt terwijl het ons alleen maar armer maakt

                                        Comment


                                        • https://www.telegraaf.nl/nieuws/1575...elen-getroffen

                                          Salderingsregeling definitief afgeschaft: miljoenen eigenaren van zonnepanelen getroffen



                                          Den Haag - De gunstige salderingsregeling voor miljoenen eigenaren van zonnepanelen wordt definitief afgeschaft. Na een draai van PVV, BBB en JA21 komt hier in 2027 een einde aan. Hoewel deze partijen zo’n tien maanden geleden nog hoog van de toren bliezen en tegen de afschaffing stemden, zijn zij in de Eerste Kamer toch door de pomp gegaan.

                                          © ANP/HH

                                          De salderingsregeling wordt afgeschaft voor eigenaren van zonnepanelen.




                                          In de Tweede Kamer was al een meerderheid om de regeling voor zonnepanelen af te schaffen. Aanvankelijk was het plan van voormalig minister Rob Jetten dit stapsgewijs te doen, maar daar waren PVV, BBB en JA21 indertijd hartstochtelijk tegen.

                                          Wanneer stopt de salderingsregeling?




                                          Nu is gekozen voor een harde afbouw, per 2027 stopt de regeling, steunen die partijen het wel. In het hoofdlijnenakkoord van de coalitie was deze afspraak al gemaakt. Uit berekeningen van tarievenvergelijker Independer blijkt dat huishoudens met zonnepanelen daardoor mogelijk honderden euro’s duurder uit zijn.

                                          BBB, VVD, CDA, D66, PVV, CU, JA21, FvD, Volt en 50Plus steunen dinsdag in de senaat de snelle afbouw, tot grote vreugde van de zonsector. „De politieke discussie over dit onderwerp heeft meer dan tien jaar geduurd en komt nu ten einde. Het politieke ge-ping-pong is nooit goed voor de zonne-energiesector geweest. Dat er nu eindelijk duidelijkheid is, geeft bedrijven in onze sector rust”, stelt brancheorganisatie Holland Solar bijvoorbeeld.

                                          Geen garanties voor evenwichtige afbouw



                                          PvdA/GL, PvdD, SGP, SP en OPNL zien juist beren op de weg. Zij kregen bijval van consumentenorganisaties als de Consumentenbond, de Woonbond en de Vereniging Eigen Huis, die kritisch zijn. De organisaties vroegen de fracties in de Eerste Kamer juist niet in te stemmen nu er geen garanties zijn voor een evenwichtige afbouw met voldoende zekerheid voor huidige en toekomstige bezitters van zonnepanelen.


                                          Zij vrezen bovendien dat er minder zonnepanelen op huizen komen. De partijen vroegen onder ook meer garanties ’tegen de grillen van de energieleveranciers op de terugleververgoeding en -boetes’ en hoopten dat een reële terugverdientijd zou worden gegarandeerd, maar die oproep was tevergeefs.



                                          Comment


                                          • Vergeet de brandgevaarlijkheid niet van zonnepanelen en elektrische autos

                                            Comment


                                            • https://www.telegraaf.nl/video/20610...aar-vrij-nemen

                                              Amsterdam volledig op de schop: 'XR kan een jaar vrij nemen!'

                                              07:50Video



                                              Amsterdam kan zich opmaken voor verkeerschaos voor de komende zomer. Verschillende projecten en evenementen vallen dan precies samen en dat gaat leiden tot grote drukte, ziet stadsverslaggever Marijn Schrijver.

                                              Comment


                                              • Elektrische auto's zijn netto niet beter voor het klimaat. Vanmiddag was daar op radio 1 een item over. Men is een groentransitie ingefaan en men zit nu in een tunnelvisie. Voor elektrische auto's is veel nikkel nodig waar bergtoppen worden onthoofd en daar de natuur enorm veel schade ondervindt voor oa nikkelwinning, nog los van hoe om te gaan met vernietigen van accu
                                                's die op zijn. Fossiele brandstoffen zijn qua autorijden niet vervuilender dan elektrisch.
                                                Last edited by frankkinky; 3 weeks ago.

                                                Comment


                                                • Producenten gaan graag in op die politieke besluiten en kijken puur naar de winst, niet of er effect is vd natuur.

                                                  Comment


                                                  • Originally posted by frankkinky View Post
                                                    Elektrische auto's zijn netto niet beter voor het klimaat. Vanmiddag was daar op radio 1 een item over. Men is een groentransitie ingefaan en men zit nu in een tunnelvisie. Voor elektrische auto's is veel nikkel nodig waar bergtoppen worden onthoofd en daar de natuur enorm veel schade ondervindt voor oa nikkelwinning, nog los van hoe om te gaan met vernietigen van accu
                                                    's die op zijn. Fossiele brandstoffen zijn qua autorijden niet vervuilender dan elektrisch.
                                                    https://www.nporadio1.nl/fragmenten/...n-groene-groei dit item dus

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X