Banner mainpage

Collapse

Announcement

Collapse
No announcement yet.

Klimaat/natuur

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nee ik zou ook geen wolf willen tegen komen, en aantal roedels stijgt. Wachten op dat het fout gaat

    Comment


    • https://nos.nl/l/2535751 het huidige stikstofbeleid is door de regering ingetrokken en van de baan.

      Comment


      • Dat wil niet zeggen dat natuur- en waterkwaliteit niet herstelt hoeft te worden..dit besluit zal alleen maar tot valse hoop en onnodige vertraging leiden, terwijl de individuele provincies er samen met de boeren er al gigantisch veel tijd in gestoken hadden..al het werk voor niks dus.. daarbij; wat er voor terug komt, is niet per definitie beter voor de boeren.

        Comment


        • Daar spreken de deslundigen elkaar in tegen, mede door de vraagtekens o er onze metingen tov het buitenland.

          Comment


          • Hond dood na wolf aanval. Nu wachten op kind...

            Comment


            • De natuur/waterkwaliteit zal links- of rechtsom moeten verbeteren, dat ligt Europees nu eenmaal vast en dat kan niet zonder ferme stikstof reductie..hoe doet er niet toe maar dat de boeren en industrie flink aan de bak moeten staat als paal boven water.. hoe, daarin verschilt men inderdaad nogal van mening. Zo blijven doorgaan, kan hoe dan ook niet.. Dat meisje van landbouw staat voor een moeilijke taak..

              Comment


              • Hooguit de mensheid, klimaat is grensoverschrijdend

                Comment


                • https://www.telegraaf.nl/nieuws/1438...probleemwolven

                  Staatssecretaris Rummenie pleit voor plannen voor afschrikken of afschieten ’probleemwolven’

                  Den Haag - Nederland gaat zich actief inzetten om de beschermde status van de wolf af te laten schalen waardoor ’probleemwolven’ sneller kunnen worden afgeschrikt of afgeschoten. Dat wil staatssecretaris Jean Rummenie (Natuur) bewerkstelligen.

                  © Getty Images

                  Beeld ter illustratie.




                  De staatssecretaris heeft ’ernstige zorgen’ nu het aantal aanvallen door wolven - zowel op mensen, huisdieren als op landbouwdieren - snel toeneemt. De staatssecretaris werkt daarom met ’de grootste urgentie’ aan nieuwe plannen. Zo wil de bewindsman spoedig een ’goede en bruikbare definitie van een probleemwolf’. Als zo’n dier een mens aanvalt zou die veel sneller moeten kunnen worden afgeschrikt of weggejaagd. Maar afschot moet ook een mogelijkheid zijn, aldus Rummenie.

                  De bewindsman wil ook gebieden waar veel recreatie is of veel landbouwdieren zijn onaantrekkelijk maken voor wolven. Hij wil zorgen dat het ’voedselaanbod daar minimaal is’, terwijl bijvoorbeeld grote natuurgebieden aantrekkelijker voor wolven worden gemaakt. Dit omdat daar van nature veel aanbod is van prooidieren. Rummenie gaat ook extra inzetten op het plaatsen van ’wolfwerende hekken’.

                  Volgens Rummenie is hij momenteel gebonden aan Europese regels. Toch noemt hij die ’knellend en niet passend bij de Nederlandse situatie’. „De kans op incidenten is hier groter dan in andere lidstaten. We zijn een klein en dichtbevolkt land. Ik ga mij actief inzetten voor de verlaging van de beschermde status van de wolf in Europa, zodat wij hier veilig kunnen leven. Zonder vrees voor wolven en hun aanvallen”, belooft de BBB-bewindsman.

                  Comment


                  • https://www.telegraaf.nl/nieuws/1481...eerder-gedacht

                    Schiphol hoeft stuk minder te krimpen dan eerder gedacht

                    Den Haag - Schiphol hoeft toch minder te krimpen dan eerder gedacht. PVV-minister Barry Madlener (Infrastructuur) dient in Brussel een nieuw pakket maatregelen in waarmee het maximaal toegestane aantal vliegbewegingen een stuk hoger uitpakt dan in de eerdere krimpplannen van het vorige kabinet.

                    © ANP / HH




                    Het maximum aantal vluchten komt met de nieuwe plannen uit op 475.000 à 485.000, kon De Telegraaf eerder vandaag al melden. Dat is een stuk meer dan in het oorspronkelijke krimpplan van Madleners voorganger Mark Harbers (VVD), die wilde dat Schiphol terug ging naar 460.000 en uiteindelijk zelfs 440.000 vluchtbewegingen. Dit onder meer vanwege een verloren rechtszaak over het overtreden van de geluidsnormen. Maar de voorgenomen krimp werd deels teruggedraaid na druk uit de Europese Unie, omdat Nederland niet de goede procedure had doorlopen, en de Verenigde Staten, dat dreigde met het verlies van slots voor KLM in de VS.

                    Harbers presenteerde daarom in mei een nieuw plan waarbij het maximum aantal vliegbewegingen op 460.000 à 470.000 uit zou komen. Madlener bezorgt de luchtvaartsector nu nog meer verlichting. Er liggen nog wel andere plannen voor de luchtvaartsector in het verschiet. Zo gaat het maximale aantal toegestane vluchten in de nacht van 32.000 naar 27.000.
                    Stillere nacht



                    Met het totale pakket dat Madlener heeft vastgesteld wordt de geluidsbelasting rond Schiphol volgens de bewindsman met 17 procent teruggedrongen. In de nacht komen er strengere geluidsnormen, waardoor vliegmaatschappijen in die uren stillere toestellen moeten inzetten. Daarnaast heeft KLM toegezegd stillere toestellen in de nacht in te gaan zetten. Schiphol gaat bovendien fors hogere tarieven rekenen aan airlines die lawaaiige toestellen inzetten. Ook committeren KLM en Transavia zich aan een snelle vlootvernieuwing in 2025.



                    Een rustperiode in de middag op twee banen, de zogeheten siësta, was ook één van de voorgestelde maatregelen in het laatste pakket van Harbers, maar die is geschrapt. Zowel vanuit de sector als omwonenden, werd negatief gereageerd op dit voorstel, aldus Madlener. Dat het krimpplan wordt aangepast komt volgens de minister omdat ’meer gedetailleerde informatie die in de zomer is aangeleverd vanuit de sector’ ervoor zorgt dat ’de effecten van sommige maatregelen groter zijn dan verwacht.”



                    Madlener zegt ’trots’ te zijn op het pakket. „Ik denk dat we hiermee een goede balans hebben tussen de belangen van de omgeving en die van de luchtvaart”, zegt de minister. „En het maatregelenpakket is niet vrijblijvend. Vanuit de sector zijn toezeggingen gedaan over het halen van deze doelen, en daar heeft de sector ook concrete toezeggingen over gedaan. Als ze hun beloftes niet nakomen, zal dat ook gevolgen hebben.”

                    Het pakket wordt nu voorgelegd aan de Europese Commissie, zodat die er een advies over kan uitbrengen. Daarna kan het kabinet een definitief besluit nemen over het maatregelenpakket, en het vastleggen ervan in regelgeving worden geborgd.
                    Vooruitkijken



                    De nieuwe plannen worden door de sector redelijk tevreden ontvangen. „We kunnen met het voorstel van het kabinet nu weer vooruit kijken”, laat Marnix Fruitema, voorzitter van de koepel van luchtvaartmaatschappijen Barin in een reactie weten. „Dat is ook van belang voor de Nederlandse economie.”



                    „Met dit maatregelenpakket is een belangrijke stap gezet”, laat Schiphol weten. „Het pakket bestaat uit maatregelen die geluidsreductie voor omwonenden realiseert en biedt perspectief aan luchtvaartmaatschappijen, waarmee voldoende ruimte blijft voor de hubfunctie van Schiphol. Dat is belangrijk voor de verbondenheid en het vestigingsklimaat van Nederland.” De luchthaven mist in de plannen van Madlener nog wel de optie van een nachtsluiting en het verplaatsen van vakantievluchten en privéjets naar (het nog altijd niet geopende) Lelystad Airport.KLM: geluidsdoel ruimschoots gehaald



                    KLM stelt dat het pakket onder andere een forse geluidsreductie in de nacht veroorzaakt door een combinatie van 5000 minder vliegtuigbewegingen en maatregelen zoals zoveel mogelijk stillere vliegtuigen ’s nachts inzetten en lawaaiige vliegtuigen weren. „Hiermee wordt het geluidsdoel voor de nacht naar verwachting ruimschoots gehaald”, stelt een woordvoerder.Vrees voor vergeldingsmaatregelen



                    „Het is belangrijk dat het balanced approach-proces zorgvuldig wordt doorlopen. Het is positief dat een aantal maatregelen uit het breed gedragen sectorplan schoner, stiller, zuiniger is overgenomen. Tegelijk maakt KLM zich zorgen dat het mogelijke verlies van historische slots tot vergeldingsmaatregelen van andere landen kan leiden, waardoor er verbindingen verdwijnen die belangrijk zijn voor Nederland als internationaal handelsland”, waarschuwt de woordvoerder van de luchtvaartmaatschappij. „KLM gaat door met vlootvernieuwing en daardoor neemt het geluid de komende jaren steeds verder af. We zien de toetsing door de Europese Commissie van de voorgestelde maatregelen met vertrouwen tegemoet, zodat er straks een evenwichtig pakket ligt.”Omwonenden verontwaardigd



                    De Maatschappelijke Raad Schiphol is echter niet te spreken en stelt dat de verontwaardiging ’groot’ is. „Er is wél geluisterd naar de luchtvaartbranche, maar niet naar de omwonenden. Er zit geen waarborging in voor de omgeving en de maatregelen zijn veel te vrijblijvend. Er is nog steeds geen ‘fair balance’ tussen belangen van omwonenden en die van de luchtvaart.”

                    Comment


                    • https://www.buttkicken.nl/briefje-va...-ten-broeke-2/

                      Briefje van Jan – aan Asha ten Broeke


                      Lieve Asha,

                      Ik las jouw oproep om vandaag op de A12 bij Den Haag te gaan demonstreren om te voorkomen dat de aarde binnen twaalf jaar vergaat.

                      En dat je er zelf ook bent.

                      Stoer.

                      Zoals je hebt kunnen lezen, vind ik het net als jij een grof schandaal dat de politie zich (net als jeweetwelwanneer) heeft laten gebruiken door de boven ons gestelden om doodgewone brave burgers uit hun huis te slepen, soms voor het oog van hun kinderen.

                      Ik word dan boos.

                      Ik schrijf een cynisch stukkie, wat ik afsluit met de vraag of de politie ook zo optreedt tegen een collega die vorige zomer een 16-jarige Friese boerenzoon bíjna door zijn hoofd schoot terwijl dat joch helemaal níets strafbaars deed (zo is goddank erkend door het Openbaar Ministerie nadat omstanders beelden hadden verspreid van het ‘incident’).

                      En dan ben ik mijn woede wel weer kwijt.

                      Bij jou zag ik een veel heftiger reactie.

                      Jij schreef op het digitale afvoerputje Twitter dat je “hebt zitten huilen als een baby” toen je las hoe die klimaatactivisten van hun bed waren gelicht.

                      Dat is niet goed hoor, Asha!

                      Het is buitengewoon schofterig wat die voetsoldaten van Dilan Yesilgöz deden bij die klimaatactivisten.

                      Maar het is ten eerste publicitair juist koren op de molen van de Gretariërs. Die konden dagenlang het slachtoffer uithangen in alle televisiestudio’s en couranten.

                      Ten tweede was het nou ook weer niet zo dat we het regime in Iran of de Taliban in actie zagen. De klimaatactivisten die geen hoofddoek droegen bij hun arrestatie werden bijvoorbeeld niet onmiddellijk onthoofd of opgehangen.

                      Als jij dan om zoiets al “hebt zitten huilen als een baby”, moet je je misschien toch eens afvragen of je niet wegens emotionele incontinentie bij de hoofdendokter langs moet voor een pilletje.

                      Maar ik las in jouw berichten op dat dekselse Twitter iets nog veel verontrustenders.

                      Ik zal je tweets even letterlijk citeren.

                      Citaat 1: “Ik hoor net van een van de gearresteerde XR-rebellen hoe ze is behandeld en het is niet mijn verhaal om te delen, maar ik heb erbij zitten huilen als een baby. De koude wreedheid van de politie tegenover vreedzame activisten die alleen maar de aarde willen beschermen. FUCK THIS.”

                      Citaat 2: “Dit maakt me echt boos. De politie licht vreedzame activisten uit bed, neemt hun telefoon in, en als ze straks vrijkomen, zouden ze ook nog het liefste zien dat ze moederziel alleen naar huis gaan? Fuck this.”

                      De oppervlakkige lezer zal het gemist hebben, maar ik niet.

                      Ik weet toevallig dat jij jezelf in het kader van die gendergekkigheid niet identificeert als ‘he/him’ of ‘she/her’.

                      En ik schrok me de kolere van dat ‘THIS’ en ‘this’.

                      Ik zag wat je daar deed, poes!

                      Je stuurde een subliminale boodschap de wereld in richting alle andere mensen die straks op de A12 bij Den Haag gaan demonstreren.

                      Iets met ‘fuck’.


                      En nu vroeg ik me af: was dat ‘FUCK THIS’ en ‘fuck this’ van jou nou alleen maar een vriendelijke uitnodiging van je of een opdracht?

                      Om elk risico te vermijden dat het optie 2 is, haak ik af.

                      Je zult mij vandaag niet op de Maliebaan zien.

                      Evengoed wens ik je alle succes, meid.

                      Dikke kus en niet meer huilen!

                      Denk je nu: ‘Maar ik heb dit die Dijkgraaf kleine kale extreemrechtse racistische misogyne xenofobe homofoob toch al eens zien schrijven’?

                      Dat klopt.

                      Dan weet je welk gevoel ik gisteren had bij jouw zoveelste door gebrek aan onderwerpen geschreven jankstukkie in de Volkskrant over al het leed dat jou zogenaamd wordt aangedaan.

                      Ga eens echt werk zoeken, poes.

                      Groetjes,

                      JanD

                      Comment


                      • https://www.telegraaf.nl/nieuws/5592...ng-rijksmuseum

                        XR-activisten ketenen zich aan hekken ingang Rijksmuseum

                        AMSTERDAM - Activisten van Extinction Rebellion (XR) hebben zich zaterdagochtend vastgeketend aan de hekken van de tunnel die leidt naar de ingang van het Rijksmuseum. De klimaatactiegroep wil zo voorkomen dat bezoekers het Amsterdamse museum ingaan. Mensen die zich nog in de fiets- en voetgangerstunnel bevonden, werden eerst de tunnel uitgelaten. XR wil dat het museum de sponsorrelatie met de bank ING verbreekt.

                        © ANP / HH

                        Klimaatactivisten van Extinction Rebellion blokkeren de passage bij het Rijksmuseum.




                        Het museum is gesloten door de actie, laat een woordvoerder weten. „Het Rijksmuseum is een plek waar mensen komen voor kunst en geschiedenis. Veiligheid van bezoekers, medewerkers en collectie staat voorop. Elke actie die dit in gevaar brengt, is onacceptabel”, aldus de woordvoerder.

                        De in het geel geklede demonstranten hebben rond 08.30 uur twee grote banners uitgerold met daarop de tekst ’Rijks, zeg nee tegen ING’ en twee banners opgehangen waar ’No art on a dead planet’ op staat. Daarna hebben enkelen van hen zich aan de hekken vastgeketend.

                        Grootvervuiler



                        „Onbegrijpelijk dat het Rijksmuseum zich laat sponsoren door ING, de grootste financiële aanjager van de klimaatcrisis”, aldus een woordvoerder van XR. „Door geld aan te nemen van ING, geeft het museum de grootvervuiler de gelegenheid zijn vieze gezicht te verschuilen achter beroemde kunstwerken uit de Nederlandse geschiedenis. Dat moet stoppen.”

                        Het Rijksmuseum is een van de best bezochte musea van Nederland. Op zaterdag gaat het museum normaliter om 09.00 uur open.



                        In februari voerde XR ook al actie tegen de relatie tussen ING en het museum door tijdens de opening van de Frans Hals-tentoonstelling met bewerkte schilderijen voor kunstwerken te staan.

                        ------------------

                        links tuig, nu de cultuursector aanpakken juist 1 vd paradepaardjes van links, die juist het geld hard nodig hebben, die gaan heus niet met ING breken. En de bezoekers lastig vallen. Wanneer gaan we nu eens optreden, arresteren, boete, strafblad. Zo blijft dit tuig bezig wat zat tijd over heeft om steeds dit te doen. En dan ook klagen dat men minder subsidies geeft aan cultuur of de kaartprijsjes via BTW verhogen. Nee dit is lekker voor een museum. Hypocriete gasten, bah.

                        Comment


                        • ze worden nu aangehouden , diegene die weigeren bevel vd politie op te volgen daar te vertrekken en naar het Museumplein te gaan demonstreren wat er naast ligt

                          Rijksmuseum is gesloten, geen inkomsten vandaag en veel bezoekers gedupeerd

                          klasse aktie XR! NOT

                          Comment


                          • Of een paar wolven er op los laten😆

                            Comment


                            • Grappig om te lezen dat mensen die opkomen voor een betere wereld 'links tuig' genoemd word die niks beters te doen heeft... brengt me op de idee om dat ook maar eens te doen met demonstranten doe pleiten voor minder asielzoekers/immigranten.. Links tuig! Arresteren en strafblad die PVV lui.. Ga werken i.p.v. 'boe roepen'. Opsluiten!!

                              Comment


                              • Nee wij werken hard om die belastingcenten naar immivranten , bodemloze put klimaat, en steuntrekkers die niet werken te kunnen financierenen ook het politie optreden.

                                Comment


                                • "Wij" werken ook hard om al die om dat luie linkse anti-migranten pvv-tuig in het gareel te houden..bovendien; hun beveiliging kost kapitalen; ik zeg geen dure beveiliging meer voor GW te DH.. zijn onze belastingcenten om dat linkse gaies te beschermen!!!

                                  Comment


                                  • hoezo moet je die in het gareel houden?

                                    Zijn gewoon een grote groep stemmers die gewoon leven, welke beveiliging?

                                    Linkse activisten zorgen voor de meeste ellende hoor, ik zie vrijwel geen andere groeperingen ellende maken in Nederland?

                                    Comment


                                    • In Engeland zijn ze veel verder dan ons, daar hebben ze een aparte poltiie dienst zitten op linkse activisten omdat die zo ver gaan met hun akties.. en ook worden ze daar zwaar gestrafd:

                                      https://nos.nl/artikel/2529434-recor...snelweg-londen

                                      https://www.bd.nl/buitenland/vluchte...765f&auth_rd=1

                                      Comment


                                      • AIVD hier is er wel mee bezig, maar streng optreden doen ze hier nog niet, daardoor groeit het aantal akties dus, zie blokkades snelwegen, acties in musea tegen kunstwerken, blokkeren van museum, zeehavens etc. Maar ook rellen en slopen van universiteiten en geweld tegen politie.

                                        file:///C:/Users/WWS/Downloads/publicatie-links-activisme-en-extremisme-sep-20132.pdf

                                        Comment


                                        • lol 25% van de kiezers heeft op PVV gestemd, dan is veel politie nodig om ze in het gareel te houden, maar in het gareel te houden met wat precies? zie geen demonstraties, rellen, akties van die PVV stemmers, en dat is ook deels links, de PVV is sociaal zeer links, zoals de SP, alleen op gebied van natuur en assielzoekrs en Islamisering zijn ze rechts, maar ook niet extreem rechts, volgens mij hebben we in Nederland geen partij in de 2e kamer die extreem rechts is. Vuurwants drinkt teveel trapistjes en kan het niet hebben dat er doden vallen vanuit extreem Moslim kant, en akties en geweld/rellen tegen politie en instanties door linkse aktiegroepen. Ja de feiten zijn de feiten.


                                          en nu willen ze ook met geweld standbeelden omlaag halen, weer geweld....

                                          Comment


                                          • Die XR wordt ook geleid als een criminele organisatie met trainingen in hallen, tactieken, en ze hebben zelfs advocaten stand bye staan tijdens akties.

                                            Wordt ook allemaal gefinancierd.

                                            Het is tijd voor een tegenbeweging van hard werkende burgers die wel gelijk ingrijpen en ze weg vegen als ze ergens weer de stad of bepaalde plekken ontwrichten en voor veel schade aan de samenleving gaan toebrengen. Dan wordt het OM wel wakker en zullen ze de politie eindelijk de opdracht tot direct ingrijpen en vervolgen gaan geven.

                                            Comment


                                            • Voor de liefhebbers van brandnetel-thee, bramenjam en een groen terras die bovendien een hekel hebben aan vers fruit: https://www.rtl.nl/nieuws/economie/a...ecten-blauwalg

                                              Comment


                                              • https://www.telegraaf.nl/financieel/...a-lege-blikjes

                                                ‘Niet meer te doen’
                                                Wachtrijen, kapotte automaten en ergernis; supermarkten horendol van massa lege blikjes

                                                Sittard - Lange wachtrijen voor de statiegeldautomaat. Irritatie tussen klanten. Limonade of cola die in de machine druipt waardoor die op tilt slaat. Weer irritatie. Veel supermarktbazen worden horendol van de grote hoeveelheden blikjes en flesjes die worden ingeleverd. Het zorgt voor duizenden euro’s extra kosten en veel ergernis.

                                                © Robert Hoetinck




                                                Zie je dat? Het is gewoon niet meer te doen, zucht Herman Huirne, mede-eigenaar van vijf Jumbo-supermarkten in Sittard en Kerkrade. Hij doelt op de vijftien bigbags – elk anderhalve meter hoog – boordevol blikjes en flesjes die opgesteld staan naast zijn filiaal bij het Fortuna-stadion. Een vrachtwagen met draaiende motor staat klaar om de levensgrote zakken weg te brengen. En dat is slechts de ‘oogst’ van één dag. „Per week worden hier zeker 85 bigbags ingezameld. Dat is bijna twee opleggers vol. In totaal vier keer zoveel als het aantal flesjes en blikjes dat we zelf verkopen.”

                                                Gedoe




                                                Huirne is niet de enige supermarktbaas die steen en been klaagt over de dagelijkse chaos bij de emballage. Sinds 1 april 2023 het statiegeld werd ingevoerd voor lege blikjes en kleine plastic flesjes zijn bij menige vestiging de wachtrijen voor de statiegeldautomaat flink opgelopen. Zeker in de wat grotere steden, waar nogal wat bezoekers komen met flinke zakken die een behoorlijk aantal euro’s aan statiegeld opleveren.

                                                De inname van blikjes en flesjes stijgt, maar het aantal innamepunten nauwelijks. En dat zadelt de supermarkten met een hoop gedoe op, zegt Huirne: extra kosten en groeiende ergernis bij klanten. „Veel mensen kopen onderweg blikjes of flesjes bij een tankstation. Of over de grens in Duitsland of België. En dan komen ze het hier bij ons inleveren. Dat levert ons handenvol werk op. Een statiegeldautomaat kost al gauw 25.000 euro. Daar krijgen we sinds kort wel subsidie voor, maar het is toch een behoorlijke investering. En per supermarkt ben ik één medewerker fulltime kwijt aan het verwerken van de hele bulk.”

                                                Dwangsom



                                                Woordvoerster Sascha Elzinga van de Inspectie Leefomgeving en Transport, die toeziet op de naleving van de inzameldoelen, bevestigt dat veel supermarkten horendol worden van de grote hoeveelheden blikjes en flesjes die worden ingeleverd. De inspectie heeft al meerdere keren een last onder dwangsom opgelegd aan Verpact, de organisatie achter het statiegeldsysteem die voor de innamepunten moet zorgen. „Het gaat gewoon niet snel genoeg. Bij tankstations zou je ook kunnen inleveren, maar het komt niet van de grond. Daardoor blijft het aantal ingeleverde lege plastic flesjes in Nederland op 70 procent steken. Terwijl 90 procent het doel is.”


                                                © ANP / HH

                                                Verrekenen



                                                Sommige eigenaren van supermarkten hebben inmiddels rigoureuze maatregelen genomen om van de ellende af te zijn. Zoals André Postma van de Coop in Doetinchem. Hij was helemaal klaar met de wachtrijen en met de druipende frisdrank uit lege blikjes die zijn statiegeldmachine vijf tot tien keer per dag op tilt liet slaan. Daarom plaatste hij een maand geleden een bordje: ‘Vanaf heden verrekenen we het statiegeld met de boodschappen. Er kan helaas geen contant geld meer worden uitbetaald.’

                                                Dat leverde hem forse kritiek op sociale media op, maar in de winkel hoort hij andere geluiden, zei Postma tegen De Gelderlander. „Ik denk dat 90 procent zegt dat ik groot gelijk heb, maar sommigen vinden inderdaad dat het niet kan.” Alleen voor kinderen maakt de Coop-baas nog een uitzondering: als die hard gewerkt hebben om blikjes te verzamelen, krijgen ze daar cash een paar euro voor.

                                                Bende



                                                Herman Huirne kan zich goed voorstellen dat de maat voor zijn collega meer dan vol is. Ook hij kampt met statiegeldautomaten met gevoelige sensoren die om de haverklap vastlopen, omdat er mierzoete drank uit blikjes druppelt. Bovendien maken de wachtende bezoekers, niet zelden ongeduldig, er geregeld een bende van. Hij wijst op een prullenmand in de ruimte bij de automaat die bedolven is onder plastic zakken. „Dat moeten we allemaal weer schoonmaken. De verhoudingen zijn gewoon zoek. Ik heb veel contact met andere supermarkteigenaren, maar ik heb nog van niemand gehoord dat het allemaal meevalt.”

                                                Comment


                                                • https://www.telegraaf.nl/nieuws/9624...ood-te-sterven

                                                  Hervorming autobelastingen wel nodig
                                                  Plannen rekeningrijden lijken stille dood te sterven

                                                  Den Haag - De plannen van kabinet-Rutte IV voor de invoer van rekeningrijden lijken een stille dood te sterven. Op de betrokken ministeries ligt het werk aan de kilometerheffing al maanden stil en een meerderheid van de Kamer, én de coalitie, heeft er geen trek in. Maar een hervorming van de autobelastingen is wel nodig als Nederland niet een flinke smak geld uit Brussel wil mislopen.




                                                  Als het aan het vorige kabinet had gelegen had de Tweede Kamer zich rond deze tijd al gebogen over het wetsvoorstel om Betalen naar Gebruik, zoals het rekeningrijden in Den Haag heet, in te voeren. Met ook groen licht van de Eerste Kamer een jaar later had de kilometertaks uiteindelijk per 2030 ingevoerd kunnen worden. Maar een kabinetsval en flinke opschudding van het politieke stelsel verder is de zoveelste poging om rekeningrijden in te voeren op sterven na dood.

                                                  Rekeningrijden controversieel verklaard




                                                  Op de betrokken ministeries – Infrastructuur en Financiën – hebben ze het wetsvoorstel, dat ook zeker nog niet af was, al een tijd geleden op de plank gelegd. In september vorig jaar, na de val van Rutte IV, werd rekeningrijden door de Tweede Kamer controversieel verklaard. „Sindsdien wordt er niet verder gewerkt aan het wetsvoorstel”, zegt een woordvoerder van het ministerie van Financiën die daarmee bevestigt dat het plan sindsdien louter stof ligt te vangen.



                                                  En in Den Haag is weinig animo om de draad weer op te pakken. In het hoofdlijnenakkoord van PVV, VVD, NSC en BBB staat geen woord over het rekeningrijden en daar zal in het regeerprogramma waar het kabinet-Schoof de laatste hand aan heeft gelegd volgens ingewijden ook geen sprake van zijn. Bovendien heeft een meerderheid van de Tweede Kamer zich voor de zomer in meerderheid achter een oproep van de SP geschaard dat er geen enkele ’vorm van rekeningrijden’ ingevoerd moet worden.

                                                  Financiële problemen




                                                  Opvallend aan die stemming was dat er slechts een minimale meerderheid van 76 zetels was én dat de coalitiepartijen verdeeld zijn. Waar PVV, NSC en BBB geen brood zien in rekeningrijden, wil ’vroemvroem-partij’ VVD dat niet zo hard stellen.



                                                  Het zomaar stoppen met de plannen voor rekeningrijden zorgt voor financiële problemen. Op de korte termijn dreigt Nederland bijvoorbeeld tot 600 miljoen euro mis te lopen uit het Europese coronaherstelfonds, laat een woordvoerder van het ministerie van Financiën weten. Ons land had de kilometertaks namelijk aangedragen als een van de hervormingen om aanspraak te maken op de 5,4 miljard euro die voor Nederland klaar staat.

                                                  Alternatief voor rekeningrijden




                                                  Om de honderden miljoenen euro’s uit Brussel niet mis te lopen, moet het ministerie van Financiën een alternatief voor rekeningrijden aandragen. Het kabinet zal daarom ’het gesprek met de Europese Commissie openen over mogelijke alternatieve hervormingen van de autobelastingen’, laat Financiën weten.



                                                  Daarnaast is er nog het probleem, vanuit het overheidsperspectief althans, dat automobilisten steeds minder belastingen in het laatje brengen. Door de, met overheidssubsidies aangejaagde, opkomst van de stekkerauto stromen er steeds minder accijnzen over benzine en diesel in de schatkist. Bovendien worden er nog altijd kortingen uitgedeeld op de aanschaf- en wegenbelasting van elektrische wagens. Op termijn dreigen de inkomsten uit autobelastingen daardoor flink af te nemen.

                                                  Autorijder als melkkoe




                                                  De vraag voor de regeringspartijen is of zij dat gat op termijn willen vullen door de autorijder op een andere manier als melkkoe te gebruiken. De kans is groot dat dat gaat gebeuren. In het hoofdlijnenakkoord staat namelijk al dat ’de elektrische rijder eerlijk gaat bijdragen, om de opbrengsten op de lange termijn houdbaar te houden’.



                                                  Hoe PVV en BBB dat precies voor zich zien, is onduidelijk. In hun verkiezingsprogramma’s staat slechts dat ze tegen rekeningrijden zijn, maar antwoorden op vragen over toelichting blijven uit. VVD en NSC scharen zich in hun verkiezingsprogramma’s achter de lijn uit het akkoord dat elektrische rijders het gat in de schatkist zullen moeten dichten en staan daar nog steeds achter.

                                                  „Steeds meer mensen rijden elektrisch en dat is goed. Maar om te zorgen dat de lasten niet alleen bij diesel- en benzinerijders terechtkomen, zal er iets moeten veranderen. Iedereen moet immers met de auto betaalbaar van a naar b kunnen”, zegt VVD-Kamerlid Wendy van Eijk.
                                                  Elektrificatie wagenpark



                                                  Haar NSC-collega Olger van Dijk is explicieter: „Elektrische auto’s mogen meer gaan bijdragen aan de belastingopbrengsten. We verwachten geen voorstel voor rekeningrijden van dit kabinet. Maar we moeten wel nadenken over hoe we op de lange termijn, bij verdere elektrificatie van het wagenpark, de verminderde belastinginkomsten opvangen.”



                                                  De contouren van dat plan laten waarschijnlijk nog even op zich wachten. Pas begin volgend jaar op z’n vroegst zal de discussie weer oplaaien. Dan moet er namelijk een alternatief plan naar Brussel om de coronagelden niet mis te lopen. En dan moet de coalitie definitief kleur bekennen.

                                                  Comment


                                                  • https://www.telegraaf.nl/nieuws/3786...-veel-vijanden

                                                    Brussel dreigt met forse boetes
                                                    Ondanks peperdure maatregelen lukt het maar niet om grutto voor ondergang te behoeden: ’Vogel heeft veel vijanden’



                                                    Het is om tureluurs van te worden. Decennialang probeert Nederland de grutto, sinds 2015 onze nationale vogel, te redden van de ondergang. Tevergeefs: het gaat nog altijd bergafwaarts met onze gevleugelde vriend. Brussel dreigt nu miljoenenboetes op ons land af te vuren als er geen extra maatregelen worden genomen om de weidevogel te beschermen.

                                                    © ANP/HH

                                                    Geld maakt niet gelukkig: het aantal grutto’s blijft dalen.




                                                    Honderden miljoenen euro’s belastinggeld zijn gespendeerd om weidevogels zich thuis te laten voelen in Nederland. Geld maakt niet gelukkig: het aantal grutto’s blijft dalen.

                                                    In een vernietigend rapport uit 2021 somt de Algemene Rekenkamer de pijnlijke feiten op: in twintig jaar acht keer zoveel geld en de helft minder grutto’s.
                                                    Beschermde dieren en planten



                                                    Veel beschermde dieren en planten komen elders voor in Europa. Maar bij deze vogel op stelten speelt ons drassige land een hoofdrol: ongeveer de helft van alle grutto’s in de wereld broedt in Nederland.



                                                    Gruttooo, gruttooo, zingt het beestje. Maar hoelang nog? Volgens Sovon Vogelonderzoek neemt het aantal broedende grutto’s met vijf procent per jaar af. De vogeltellers zien nu nog rond de 30.000 broedparen, dat waren er in de jaren tachtig nog ruim 120.000.

                                                    „Het gaat slecht met de grutto”, zegt Marcel Wortel van Sovon. „Er is nog een derde over van het aantal broedvogels dat er in 1990 was.” De oorzaak is volgens de onderzoeker de intensivering van de landbouw. „Daardoor is er te veel monocultuur, Engels raaigras, waar de grutto zich moeilijk kan verschuilen. Dat maakt hem kwetsbaar voor natuurlijke vijanden. Ook is er te weinig voedsel voor ze beschikbaar.”
                                                    Touwtjes in handen



                                                    Hoewel Nederland al jaren maatregelen neemt, oordeelt de Europese Commissie nu dat het niet genoeg is. Den Haag moet van Brussel de touwtjes in handen nemen om de Europees beschermde vogel te redden. Komende maand moet het ministerie van Landbouw een verbeterplan inleveren. Dat is niet vrijwillig: als Nederland de grutto niet beter gaat beschermen loopt ons land uiteindelijk kans op een miljoenenboete van de Europese rechter.



                                                    Maar de grutto beschermen in een land waar elke vierkante meter een bestemming heeft is geen eenvoudige opgave.

                                                    In Friesland, de provincie waar de meeste grutto’s in de winter terugkeren na een verblijf in Afrika, broeden alle betrokken organisaties al twintig jaar op plannen om de vogel te beschermen. Vrijwilliger Jaap Boersma schuift aan namens de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging. Want naast een fijne biotoop wil de grutto graag veilig wonen. En de vogel heeft nogal wat vijanden in het dierenrijk.
                                                    Dol op eieren



                                                    Vooral vossen, zwarte kraaien, steenmarters en opkomende predatoren zoals de das en bruine rat zijn dol op eieren van de grutto. Sinds het polderoverleg is gestart mag er in Friesland in de nacht, met hulp van lichtbakken en nachtkijkers, worden gejaagd op de vos. Ook de verwilderde kat, een kuikenpredator, mag worden bestreden. Bovendien is het de enige provincie waar de steenmarter wordt aangepakt: het roofdier wordt gevangen en gedood.



                                                    Lees verder onedr de foto.

                                                    © ANP / HH

                                                    Gruttonest met vier eieren in de Anjumer Kolken. Het aantal broedende grutto’s met vijf procent per jaar af.



                                                    De aanpak is een succes. „De daling van het aantal getelde nesten is gestopt door een combinatie van verbetering van de biotoop en predatiebeheer”, zegt Boersma. Friesland streeft naar 10.000 broedparen in 2030 en tikt nu al bijna negenduizend getelde gruttonesten aan.Bruine kiekendief



                                                    Maar het gevaar is nog niet geweken zodra het kuiken uit het ei is gekropen. Dan staan er weer andere dieren klaar om de schattige vogels op te peuzelen. Het gevaar komt uit de lucht: ooievaars, reigers, kraaien en de bruine kiekendief hebben de kuikentjes graag op het menu staan.



                                                    Het sluipende gevaar op de grond komt van onze huiskatten. In Friesland worden daarom particulieren met een ludieke campagne ’kuikens in het land, poes in de mand’ opgeroepen om in het broedseizoen de katten binnen te houden.

                                                    „De kuikenoverleving valt echt tegen. Minstens tachtig procent zou het volgens de regels moeten overleven, maar dat is in de praktijk vaak veertig procent en soms zelfs lager”, aldus de vrijwilliger van de Jagersvereniging.



                                                    Maar voor predatiebeheer moet goed onderbouwd worden welke vogel aangepakt moet worden. „Hier zijn we al lang in discussie over. Er moet geïnventariseerd worden en daar zijn de terreinbeheerders erg terughoudend in vanwege mogelijke verstoring van de broedende bruine kiekendief.”



                                                    Predatiebeheer vormt hier niet de enige uitdaging. De kuikentjes kunnen ook beter beschermd worden door hoger gras: voedsel en veiligheid zijn belangrijke factoren. Dat betekent voor boeren later maaien. „De compensatie die ze daarvoor krijgen is niet hoog genoeg en nu boeren de derogatie voor mest verliezen is er steeds minder financiële ruimte”, weet Boersma. „Er is meer geld nodig en zekerheid voor de lange termijn.

                                                    ”Steenmarters



                                                    En zo zijn er vaker botsende belangen. In verschillende provincies proberen activisten via de rechter ontheffingen voor predatiebeheer om zeep te helpen. In Friesland is door tussenkomst van het magistraat de vangst van het aantal steenmarters gehalveerd: de rest kan lekker op grutto-jacht.

                                                    „Het beleid dat bepaald wordt op zeven hoog is niet altijd het beste”, zegt Boersma. Hij is blij dat in Friesland alle partijen en belangen aan een tafel zitten om de provincie te adviseren bij het redden van de grutto en andere weidevogels. „Het is een mooi voorbeeld van een poldermodel dat werkt. Letterlijk en figuurlijk in dit geval.”



                                                    De provincie Friesland zegt voldoende middelen en instrumenten nodig te hebben om de grutto te kunnen blijven beschermen. Ook om meer zekerheid te kunnen bieden aan ondernemers om de bescherming van weidevogels langjarig uit te kunnen voeren. Een groter budget zou daarbij helpen, laat de provincie weten.Klacht bij Europese Commissie



                                                    De Vogelbescherming diende in 2016 de klacht in bij de Europese Commissie. Ze vonden dat er niet genoeg werd gedaan om de grutto te beschermen. „Er waren wel plannen, en die waren soms best goed uitgedacht, maar of de financiering kwam niet van de grond, of er werd maar een deel van de plannen uitgevoerd”, zegt Berend de Jong van Vogelbescherming.



                                                    Lees verder onder de foto.

                                                    © De Telegraaf

                                                    Bernard de Jong van de Vogelbescherming met in zijn hand een grutto.



                                                    De langetermijnoplossing is volgens De Jong minder intensieve veehouderij. „Melkboeren met minder koeien, en meer stukken land die echt bedoeld zijn voor weidevogels. Kortom, meer natuurinclusieve landbouw.” Hij is zich er bewust van dat het voor de boeren betekent dat ze minder inkomsten hebben. „Daar is meer geld voor nodig, om ze die stappen te laten nemen, zodat het ook met minder koeien uit kan.”

                                                    Het ligt niet alleen aan de veehouderij. Roofdieren zijn volgens de Vogelbescherming ook een probleem. „Door de vele regen dit jaar viel de muizenpiek weg. Dan moeten roofvogels op zoek naar ander eten en gaan ze over op kuikens en eieren van weidevogels.” Maar dat is ook een symptoom van het verdwijnen van leefgebied voor de grutto, zegt De Jong. „Dat maakt ze meer kwetsbaar voor de roofvogels.”



                                                    Maar zonder weide waren er in Nederland überhaupt geen weidevogels. Ze hebben ook flink geprofiteerd van de landbouw, zegt Edwin Michiels van LTO. „Ik vind het zonde dat ze naar ons wijzen als schuldige. Volgens mij spelen er meerdere factoren. Klimaatverandering, waardoor er meer weersextremen zijn. Er zijn meer predatoren en er wonen meer mensen, wat het leefgebied voor de grutto beperkt.”

                                                    Extra inspanningen




                                                    Volgens Michiels moeten er vooral geen gebieden worden aangewezen die speciaal voor de grutto’s zijn. „Dan krijg je een stikstofkaartje 2.0. Stop meer geld in het natuur- en landschapsbeheer, zodat ondernemers de ruimte krijgen om extra inspanningen te leveren. Maar laat boeren het vooral zelf invullen. Daar zijn ze ondernemer voor.”



                                                    Staatssecretaris Jean Rummenie (Natuur) noemt het „heel vervelend” dat Brussel genoodzaakt is om Nederland een tik op de vingers te geven. „We zullen het heel serieus nemen”, zegt de BBB-bewindsman. „We doen al heel veel: zo hebben we het nationale aanvalsplan grutto en natuurlijk het agrarisch natuurbeheerplan. Waar ik blij mee ben is dat we een budget van 500 miljoen euro per jaar krijgen voor agrarisch natuurbeheer. Dat gaan we daar zeker voor inzetten.”



                                                    Maar wat kan Nederland nog meer doen? Rummenie: „Ik heb wel het gevoel dat we aan predatiebeheer moeten denken. Ik kan me voorstellen dat veel jonge grutto’s het daardoor niet overleven. Ik vind dat boeren al heel veel doen om weidevogels te beschermen.”

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X