Banner mainpage

Collapse

Announcement

Collapse
No announcement yet.

Wat vinden jullie van de Pieten discussie?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kijk het is natuurlijk niet goed wat er gebeurde. Maar het is natuurlijk ook provoceren wat kick out z p doet. Je hebt voor elkaar dat in 98% van Nederland Zwarte Piet weg is en dan ga je in zo n dorp als Staphorst of Urk ff aankondigen dat je komt demonstreren. Dat is gewoon kolen op het vuur gooien en onnodig omdat het doel eigenlijk al bereikt is. Net als die mafklappers v Pediga die steeds met varkenskoppen of koranverbrandingen bij Moskeeen staan te demonstreren. Dat is geen demonstreren meer, maar gewoon uit zijn op rellen.

    Je moet als Ajax supporter ook niet in Ajax tenye en met sjaaltje bij de Kuip moeten gaan joelen en gaan huilen dat je tikken krijgt.

    Comment


    • https://www.bnnvara.nl/joop/artikele...r-in-staphorst

      Harde botsing Sylvana Simons met minister Yeşilgöz over politie en pro-pietenterreur in Staphorst

      Tijdens het Vragenuurtje in de Tweede Kamer stelde Sylana Simons van BIJ1 het schokkende geweld in Staphorst aan de orde. Een racistische meute belaagde daar langdurig met veel geweld vreedzame demonstranten van KOZP en een team waarnemers van Amnesty International. De racisten wilden verhinderen dat KOZP ging demonstreren in Staphorst waar een intocht werd gehouden met zwarte pieten. Staphorst is een van de weinige gebieden in het land waar de opvattingen zijn achtergebleven en vast wordt gehouden aan een kwetsende karikatuur op het kinderfeest. KOZP had toestemming voor die demonstratie.

      Simons uitte kritiek op het feit dat minister van Justitie Dilan Yeşilgöz (VVD) de racisten in een tweet aanduidde als "tegendemonstranten" terwijl het helemaal niet ging om een tegendemonstratie. De racisten ondermijnden met hun geweld juist het demonstratierecht.

      Yeşilgöz betuigde spijt over het gebruik van de term, zei dat ze dat inderdaad nooit had moeten doen en veroordeelde het geweld in krachtige bewoordingen, tot tevredenheid van Simons.

      Daarna ging het over de consequenties van het voorval. Simons wil dat er een onafhankelijk onderzoek komt naar de gang van zaken. En niet alleen in Staphorst. Want al jarenlang worden vreedzame demonstranten van KOZP belaagd door racisten en steeds biedt de politie hen geen of onvoldoende bescherming. Sterker nog, het zijn zelfs de antiracisme demonstranten die opgepakt worden als ze gebruik willen maken van hun grondrecht.

      Ook andere partijen reageerden kritisch. GroenLinks, PvdA, SP, Partij voor de Dieren, DENK, D66 en Volt spraken hun afschuw uit. Ook BBB veroordeelde het geweld. Alleen JA21 wilde bij monde van Joost Eerdmans de vreedzame betogers de schuld in de schoenen schuiven en vroeg de minister de actie van KOZP te betitelen als opruiing. Yeşilgöz wierp die lasterlijke suggestie ver van zich. De demonstranten van KOZP hebben zich nergens schuldig aan gemaakt, ze hielden zich aan de wet en maakten gebruik van hun legitieme rechten, verduidelijkte ze.

      Veel vragen gingen over het gebrek aan neutraliteit bij de politie. Ellemeet had gesproken met een van de slachtoffers die vertelde dat hij zijn vertrouwen in de autoriteiten is kwijtgeraakt. De politie keek zonder ingrijpen toe hoe zij gedurende een uur werden aangevallen door de racisten.

      Yeşilgöz wil een onderzoek afwachten naar dit specifieke incident en dan zien of er eventueel een verder onderzoek nodig is. Ondertussen voert ze wel gesprekken maar is gezagshandhaving toch een lokale kwestie voor burgemeesters. Opvallend wollige taal voor een minister die prat gaat op scherpe opvattingen.

      Uiteindelijk kon Simons het niet meer aanhoren, "nu ben ik geïrriteerd", en voer uit tegen de onwillige minister die niet bereid is echt in actie te komen tegen de racisten.

      Bekijk de hele discussie in de Kamer hier.



      Comment


      • dat mens Simons heeft een stevige beurt nodig, wat een felheid en emotie en arrogante houding heeft dat mens toch, ze helpt op deze manier totaal niet haar achterban.

        Comment


        • https://www.parool.nl/amsterdam/ooit...laas~bb561a4d/

          Ooit was de sint een zwarte klaas: de metamorfose van Amsterdams stadsheilige Sint Nicolaas

          Van vereerde katholieke beschermheilige van Amsterdam tot middelpunt van een carnavaleske intocht: in heel verschillende gedaanten is Sinterklaas al bijna duizend jaar verbonden met de stad. ‘In het verleden had hij een rammelende ketting bij zich waar een duivel aan vastzat.’

          Vol verwachting klopt het hart van alle Amsterdammers en Amsterdamse organisaties die zich onbaatzuchtig hebben ingezet voor de hoofdstad. Wellicht krijgt een van hen volgende week als eerste de Nicolaaspenning uitgereikt. Dat gebeurt tijdens de feestelijke afsluiting van het Nicolaasjaar, waarmee de parochie van de Heilige Nicolaas de verering van de schutspatroon van Amsterdam nieuw leven heeft proberen in te blazen. Dat gebeurde zowel op traditionele wijze, met de bijplaatsing van een stukje gebeente van de heilige in de Nicolaaskerk, als op een eigentijdse manier, met de verkoop van Nicolaasbier, truien en paraplu’s voor het goede doel.

          Sinterklaas blijft tot de verbeelding spreken, stelt Peter Jan Margry vast, onderzoeker van het Meertens Instituut met een speciale belangstelling voor religie en devotie. En: nauw verbonden met de stad waarvan hij in 2025 op de kop af 750 jaar geleden schutspatroon werd.

          Amsterdam en Sinterklaas passen bij elkaar, vertelt Margry. “Nicolaas van Myra is de beschermheilige van zeelieden, prostituees, bakkers, scholieren en kinderen. Hij is ook de naamgever van de eerste kerk van Amsterdam, tegenwoordig de Oude Kerk. Daar heeft in de middeleeuwen ook een groot devotiebeeld van hem gestaan. Doorgaans werden dergelijke beelden van hout of steen gemaakt, maar dit was van zilver.”



          In het Amsterdam van toen speelde de verering van heiligen een belangrijke en actieve rol in het maatschappelijk leven. “Voor de vele gelovigen in de stad waren de heiligen het eerste aanspreekpunt. Zij konden een goed woordje doen bij God. Er hing aan het begin van de Kalverstraat aan de gevel ook een beeldje van Nicolaas. Daar liepen geregeld een geestelijke en een groepje koorknapen heen om te bidden en bescherming af te smeken. Bijvoorbeeld tegen brand.”

          De verering was onderdeel van een wederzijdse dienstverlening. “Dat is eigenlijk de kern van alle devotie. Voor wat, hoort wat. In de traditie van pakjesavond komt dat ook weer terug. Je geeft een wortel om iets terug te krijgen.”

          Onherkenbaar


          Onze viering van het sinterklaasfeest draagt nog allerlei sporen van die eeuwenoude katholieke traditie. Al in de zestiende eeuw werd de naamdag van Nicolaas gevierd met cadeautjes, gezang, koeken en plagende gedichten, inclusief de scherpe scheidslijn tussen brave en stoute kinderen. Margry: “Het was aanvankelijk een feest voor kinderen én adolescenten. Nicolaas was namelijk ook de schutspatroon van de jong verliefden. Er werden in de stad huwelijksmarkten in zijn naam georganiseerd, plekken waar potentiële huwelijkspartners elkaar konden ontmoeten. Postillons d’amour bezorgden briefjes met waarderende woorden aan huis. Dat feest van de liefde bleef, losgekoppeld van de Sint, bestaan tot in de negentiende eeuw.”



          Aan de verering van Sinterklaas zelf kwam een einde met de alteratie van 1578, waarbij de calvinisten hardhandig de macht overnamen van het katholieke stadsbestuur. Het zilveren beeld van Nicolaas werd omgesmolten om als zilveren noodmunten aan de gemeentekas te worden toegevoegd. Margry: “Net als alle andere heiligen werd Sinterklaas officieel in de ban gedaan. In de publieke ruimte mocht hij in de stad niet meer worden vereerd. Dat ging tamelijk ver: ook de verkoop in bakkerswinkels van koeken in de vorm van de bisschop werd bij voorbeeld verboden. Sint Nicolaas ging ondergronds: wat er in de huizen gebeurde op 6 december, daar maalde het stadsbestuur niet om.”

          De machtsovername in de stad zorgde voor een metamorfose van Sinterklaas: van een vereerde katholieke schutspatroon werd hij het middelpunt van een jaarlijks terugkerende familietraditie. “Omdat hij niet meer herkenbaar over straat mocht gaan, kwam er nieuwe figuur tevoorschijn,” vertelt Margry. “Het was de tijd dat de zwarte klazen opdoken. Dat waren familieleden die op de avond van 6 december bij een gezin aan de deur kwamen rammelen, net zoals ouders tegenwoordig aan de buurman vragen de mand met cadeautjes op pakjesavond voor de deur te zetten en een paar keer hard op het raam te bonken om de kinderen de stuipen op het lijf te jagen.”

          Dubbelhartige knecht


          De zwarte klaas was niet onzichtbaar, maar gemaskerd of donker gemaakt om niet te kunnen worden herkend. “Een opmerkelijke figuur die zowel het goed als het kwaad symboliseerde. Tegelijkertijd was hij namelijk de bestrijder van het kwaad als de duivel. Hij kwam cadeautjes brengen, maar joeg met zijn lawaai ook iedereen schrik aan. En hij had die rammelende ketting bij zich. Daar zat de duivel aan vast, in de kerkelijke traditie een donker wezen. Het is allemaal terug te voeren op de christelijke traditie van de strijd tussen goed en kwaad, tussen licht en donker, tussen zoet en stout.”

          In zijn aangepaste gedaante bleef de traditie van sinterklaas twee eeuwen behouden, tot in het begin van de negentiende eeuw de vrijheid van godsdienst weer terugkeerde in de stad. Driehonderd jaar na de bouw van de eerste Nicolaaskerk op het Oudekerksplein kon er weer een nieuwe kerk aan de populaire heilige worden opgedragen: de huidige Nicolaasbasiliek tegenover het Centraal Station. Sinterklaas profiteert eveneens van de nieuwe vrijheid. Margry: “Het was ook de tijd van het burgerlijk beschavingsoffensief in de stad. Voor de duivel was in het kinderfeest geen plek meer. De monstrueuze dubbelfiguur werd uit elkaar getrokken en gescheiden in een witte heilige en een zwarte knecht.”

          Een dubbelhartige knecht, die in de ene hand een roe draagt en in de andere een zak met cadeautjes. Dat mag wat de etnoloog worden gezien als een interessante voetnoot bij de discussie over de figuur van Zwarte Piet. “In kringen van activisten wordt vaak verwezen naar de Amsterdamse onderwijzer Jan Schenkman, die in zijn boek Sint Nicolaas en zijn knecht uit 1850 een beschrijving geeft van het feest, precies in de tijd dat de discussie over de afschaffing van slavernij speelde. Maar Schenkman is zeker niet de uitvinder van Zwarte Piet. Hij geeft in zijn boeken een eigen variant van bestaande gebruiken, een adaptatie van een traditie die ouder is dan de Nederlandse slavernij. Er is een lange voorgeschiedenis.”

          Leegloop kerken


          Onmiskenbaar heeft de figuur van Zwarte Piet in de loop van de negentiende en twintigste eeuw alsnog de stereotype raciale kenmerken gekregen van de zwarte bediende uit vroeger tijden: zwarte krullen, rode lippen, oorbellen. De protesten daartegen leidden in de afgelopen jaren tot een nieuwe aanpassing van de voormalige knecht die tegenwoordig als onmisbare manager van Sinterklaas wordt beschouwd.

          De hoog oplaaiende discussie over zijn juiste uitdossing heeft het feest wel aangetast, vindt Margry. “Er is sprake van een uitstralingseffect. Het zal voor de kinderen weinig uitmaken, maar de hele traditie heeft toch een zekere politieke lading gekregen. Voor menigeen is de lol er een beetje vanaf.”

          Is het denkbaar dat Sinterklaas opnieuw een metamorfose ondergaat, en van middelpunt van de jaarlijkse intocht weer terugkeert naar zijn oude rol als schutspatroon van Amsterdam? Als het aan de parochie van de Heilige Nicolaas ligt, komt de Sint weer op een katholiek voetstuk te staan.

          Het is een interessante ontwikkeling, vindt de wetenschapper. “Er is zeker sprake van een nieuwe aandacht voor oude rituelen. Dat hangt samen met de leegloop van de kerken in de afgelopen vijftig jaar. Er wordt teruggegrepen op het vertrouwde recept. Of het in dit geval ook echt leidt tot een diepere verering van de heilige Nicolaas is de vraag. Er is vooral veel media-aandacht, en dat is toch iets anders dan een waarlijk geloof in een heilige.”

          Sporen van de Sint


          Van winkelstraten tot klaslokalen: Sinterklaas is in de laatste maanden van het jaar in de hele stad terug te vinden. Anders zit dat met de katholieke heilige. Naar zijn sporen moet worden gezocht. Meest opvallend is natuurlijk de Nicolaaskerk, voluit de Heilige Nicolaas binnen de Veste geheten. De kerk tegenover het Centraal Station is gebouwd in 1878.

          Eerder waren ook de Oude Kerk en Ons’ Lieve Heer op Solder naar Nicolaas vernoemd. Hoog in de Oude Kerk zijn nog enkele gewelfschotels te vinden met de beeltenis van de heilige. De ornamenten overleefden de alteratie van 1578 omdat de calvinisten die de kerk kwamen zuiveren van katholieke elementen zo hoog niet konden komen.

          Bekend is ook de gevelsteen van Sinter Claes op de Dam, op de plek waar tegenwoordig het kantoor van ABN Amro zit. De beeltenis van Sinterklaas zonder baard zou rond 1605 zijn aangebracht op wat toen nog ’t Suikerhuys heette. In de Engelse kerk op het Begijnhof staat nog het beeld van Nicolaas dat Marritje Jans Tijm in 1673 schonk aan de toen nog rooms-katholieke schuilkerk.

          Comment


          • Steeds minder Nederlanders zijn voor een ouderwetse Zwarte Piet

            Steeds minder mensen willen Sinterklaas vieren met de ouderwetse Zwarte Piet: in zes jaar tijd is het draagvlak voor een zwart geschminkte Piet gehalveerd. Slechts een derde van de volwassen Nederlanders wil dit jaar dat hun Piet helemaal zwart is. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van I&O Research.

            In 2016 was een ruime meerderheid van de Nederlanders (65 procent) nog voor een ouderwetse Zwarte Piet. Vorig jaar was dat gedaald naar 38 procent, en dit jaar is nog maar 33 procent voorstander van een Zwarte Piet.

            Niet meer van deze tijd
            Wat mensen van de ouderwetse Piet vinden, verschilt sterk per leeftijdscategorie. 65-plussers zijn het minst van mening veranderd de afgelopen drie jaar: een vierde vindt dat "Zwarte Piet moet blijven zoals het was".

            In de jongste categorie, 18 tot 34 jaar, is het draagvlak voor een Zwarte Piet het laagst. Slechts 19 procent wil een Piet met een zwarte huidskleur. Dat is een grote daling ten opzichte van vorig jaar, toen wilde nog 24 procent in die leeftijdsgroep Zwarte Piet.

            Volgens I&O Research geven autochtone jongeren aan dat ze het Sinterklaasfeest zelf wel prettig vinden, maar dat Zwarte Piet niet meer van deze tijd is en moet veranderen of worden afgeschaft. "Sinterklaasfeest is gewoon leuk. Zwarte Piet dacht ik vroeger ook niks raars bij maar achteraf gezien is het best vreemd", aldus een van de respondenten uit deze groep.

            Discriminatie
            Nederlanders met een Surinaamse of Antilliaanse achtergrond vinden het vaakst dat Zwarte Piet moet veranderen (59 procent). 17 procent vindt zelfs dat Zwarte Piet helemaal afgeschaft moet worden. Uit het onderzoek blijkt echter wel dat discriminatie voor veel mensen niet genoeg reden is om Piet te veranderen.

            "Voor de helft van de ‘autochtone’ Nedelanders is het onvoldoende reden om het uiterlijk van Zwarte Piet aan te passen als donkere Nederlanders zich hierdoor gediscrimineerd voelen", aldus het onderzoek.

            Opleiding en politieke voorkeur
            Het onderzoek laat ook een verschil zien tussen lager en hoger opgeleiden. Onder hoger opgeleiden daalt het aantal Nederlanders dat een ouderwetse Piet wil ieder jaar, maar bij lager opgeleiden is dat al drie jaar hetzelfde. De helft wil dat Piet verandert. Daarnaast blijkt ook dat politieke voorkeur ook uitmaakt: rechtse stemmers vinden vaker dat Piet zwart moet blijven.

            https://www.hartvannederland.nl/nieu...se-zwarte-piet

            Comment


            • Verbaast me niks dat die pro-zwarte pieten vaak lager opgeleid zijn en rechts stemmen..HHH

              Comment


              • Originally posted by vuurwants View Post
                Verbaast me niks dat die pro-zwarte pieten vaak lager opgeleid zijn en rechts stemmen..HHH
                Wat maakt het uit als je lager opgeleid bent? Ik ben helemaal niet opgeleid en kan me eigen heel goed bedruipen !
                Als iemand lager opgeleid is of bijna geen opleiding heeft gehad wil niet zeggen dat hij niks kan !
                Maar typish weer links iemand is lager opgeleid dus hij is dom!

                Comment


                • Is één van de conclusies van dat onderzoek Theo, dat degene die willen dat zwarte piet zwart blijft, vaker lager opgeleid zijn. Staat in de laatste alinea van dat nieuwsbericht.

                  Dat heeft niks met links of rechts te maken. Of is dat onderzoeksbureau nu ook al onderdeel van de linkse elite

                  Comment


                  • Originally posted by theo1 View Post

                    Maar typish weer links iemand is lager opgeleid dus hij is dom!
                    Lees mijn bericht nog eens goed...waar typ ik dat dan? Jij ziet meer dan ik blijkbaar.

                    Comment


                    • Originally posted by Scuderia View Post
                      Is één van de conclusies van dat onderzoek Theo, dat degene die willen dat zwarte piet zwart blijft, vaker lager opgeleid zijn. Staat in de laatste alinea van dat nieuwsbericht.

                      Dat heeft niks met links of rechts te maken. Of is dat onderzoeksbureau nu ook al onderdeel van de linkse elite
                      ik bedoel het niet zo maar word misselijk van die vuurwants met zijn kleinerende berichten altijd en dan dat kinderachtige HHH erbij!

                      Comment


                      • Voor iemand die zichzelf links noemt kijkt Vuurwants wel op mensen neer die geen of lage opleiding hebben. De reden dat ook linkse partijen hun achterban zijn kwijtgeraakt. Ze komen niet meer op voor die mensen.

                        Comment


                        • Goh, ik maak een algemene opmerking en jullie gaan op de man spelen..hebben jullie soms lange tenen?

                          Comment


                          • wie zijn jullie? Theo1 reageerde alleen daarop, ps als er 1 vaak persoonlijk ben jij het wel, scheldt ook vaak mensen uit hier en je bent er ook al voor gewaarschuwd door de webmaster

                            Comment


                            • Voel me niet aangesproken... ;-)

                              Comment


                              • Schijnbaar wel want je reageert, maar ja beperkt iq, dus het is vergeven

                                Comment


                                • en geen empathie

                                  Comment


                                  • https://www.ad.nl/buitenland/sinterk...aven~aa54469a/

                                    Sinterklaas zette nooit een voet in Italiaanse stad Bari, tóch ligt hij hier begraven


                                    MET QUIZSint Nicolaas is dood en ligt begraven in de Zuid-Italiaanse stad Bari, maar zijn faam is springlevend. Hoe een bisschop uit het huidige Turkije de wereld veroverde.

                                    De Sint Nicolaas Basiliek is een sober wit bakstenen Romaanse kolos in Bari Vecchia, het oude centrum van de hoofdstad van de regio Apulië, bovenin de hak van de Italiaanse laars. Binnen valt het barokke interieur op. Het contrast met de sobere buitenkant is groot. Links bij de ingang een schrijn met het beeld van Sint Nicolaas; een gele bisschopsmantel, een grote gouden aureool, een grijze baard en een donkerbruin gezicht. ,,Baresi dachten dat Turken veel donkerder waren dan wij’’, zegt Antonio Palumbo, die acteur en regisseur is. Hij maakte de documentaire Nicola, cozze, kebab e Coca Cola (Nicolaas, mosselen, kebab en Coca Cola) over de figuur Sint Nicolaas, de beschermheilige van Palumbo’s geboortestad. ,,Veel Baresi denken dat San Nicola een beetje onbekende lokale heilige is.”



                                    Dat de inwoners van Bari denken dat San Nicola lokaal is, is vreemd aangezien er in de crypte onder de basiliek ook een Russisch-orthodoxe kapel is. Sint Nicolaas is behalve de beschermheilige van Bari en Amsterdam ook die van Rusland. ,,Hij is de enige heilige van zowel katholieken als orthodoxen, de heilige van de oecumene,” vertelt Marcus Vankan, pastoor in de Heilige Nicolaaskerk in het Limburgse Heythuysen en vicevoorzitter van het Sint Nicolaasgenootschap Nederland. ,,Als je in Bari komt dan valt je ook op hoeveel orthodoxe afbeeldingen er zijn in de grafkerk.”

                                    De basiliek in het centrum van Bari is een geliefd bedevaartsoord voor Russen, alle teksten zijn zowel in het Italiaans als in het Russisch. Vladimir Poetin heeft de kerk zilveren kandelaars en een groot bronzen beeld van de heilige cadeau gedaan.



                                    Wereldwijd figuur


                                    Toch is de lokale verering van San Nicola het uitgangspunt van Palumbo’s documentaire, al snel komt hij erachter dat Sint Nicolaas een wereldwijd figuur is. Het feest wordt gevierd in Oostenrijk, Duitsland, Frankrijk, de Lage Landen en de Verenigde Staten. ,,De Amerikaanse Santa Claus is gebaseerd op San Nicola van Bari,” vertelt regisseur Palumbo. ,,Nederlandse emigranten namen Sinterklaas mee naar Nieuw Amsterdam en die figuur kwam als Coca Cola kerstman weer terug naar Europa.”

                                    Sint Nicolaas zelf is nooit in Bari geweest. De bisschop werd in 270 na Christus geboren in Patara en stierf in Myra, op 6 december 342. Beide steden liggen in wat tegenwoordig Turkije is. Eind elfde eeuw vertrok een handvol ridders naar Klein-Azië om de relieken van Sint Nicolaas van Myra te ‘redden’ uit de handen van de oprukkende islam, op 9 mei 1087 komen de beenderen in Bari aan. ,,Een benedictijner abt kreeg een visioen waarin Sint Nicolaas zich openbaarde en vroeg hem te komen halen,” vertel pastoor Vankan. ,,Maar de hoofdreden is waarschijnlijk een economische. Als je een heilige hebt krijg je handel.”

                                    Comment


                                    • https://www.telegraaf.nl/nieuws/4665...g-was-heerlijk

                                      Onderneemster schrok van kloof tussen burgers en elite

                                      ’Blokkeerfries’ Jenny Douwes: ’De taakstraf die ik kreeg was heerlijk!’

                                      De Friese onderneemster Jenny Douwes werd in 2017 als gezicht van de blokkeerfriezen in één klap een bekende Nederlander. Douwes kreeg een taakstraf opgelegd en trok zich terug uit de publiciteit. „Wat ik van die episode heb geleerd? Dat de kloof nog dieper is dan ik dacht.”

                                      We vallen maar direct met de deur in huis: die taakstraf van 90 uur?

                                      „Heerlijk! Ik deed eenvoudig inpakwerk op een werklocatie van de reclassering. Een dag per week. Enorm rustgevend: even geen telefoon, geen geregel. Op de laatste dag heb ik getrakteerd.”

                                      Zo zijn de Friezen, zegt Jenny Douwes, althans degenen met wie zij in 2017 rebelleerde tegen de komst van een groep anti-Zwarte Piet-activisten naar Dokkum. Daar had destijds de landelijke intocht van Sinterklaas plaats. „Ik heb niemand over die werkstraf horen janken. Iedereen heeft gewoon zijn taak uitgevoerd... en weer door. Je gaat ook niet dood van een beetje werken, hè. Even schoffelen en klaar.”

                                      Je maakte je wel zorgen over je zoontje.

                                      „Ja, door de dreiging met een celstraf door een officier van justitie bij Omrop Fryslân was ik bang dat ik in de gevangenis zou belanden. Voor mijzelf had het niet uitgemaakt – want ik blijf erbij dat ik gewoon gelijk had – maar je wilt niet de cel in als je een kind hebt. Dan krijg je met Jeugdzorg en zo te maken. Die gedachte vond ik wel heel intimiderend.”

                                      Jenny Douwes komt oorspronkelijk uit Harkema, het dorp tussen Leeuwarden en Groningen met z’n eeuwig weerspannige inwoners.

                                      Hoezeer heeft die afkomst jouw karakter gevormd?

                                      „Ik ben eraan gewend dat er met minachting naar ons wordt gekeken. Mijn opa en oma woonden er toen de autoriteiten Harkema wilden opdoeken. De generaties voor ons hebben dat gevoel dat we er niet mogen zijn al geïnternaliseerd. Ik ben opgevoed met het idee dat je je daar niets van moet aantrekken; en ook dat je de overheid niet kunt vertrouwen, maar vooral van je eigen kracht moet uitgaan. Veel van de blokkeerfriezen hebben ook die mentaliteit: zoek het uit, we redden ons wel. Wij zijn white trash, zo wordt er naar ons gekeken, dat is ook precies wat de toenmalige PvdA-burgemeester Waanders van Dokkum over ons zei in gesprekken met die activisten van Kick Out Zwarte Piet: die Friezen zijn deplorables, die moeten worden opgevoed, daar kwam het op neer.”



                                      Je kwam die quote tegen in documenten die je via een WOB-procedure had gevorderd, al meteen na de wegblokkade.

                                      „Ja, ik had het vermoeden dat er iets niet klopte, dus ben ik gaan wobben. Ik stuitte op de notulen van een gesprek tussen KOZP en een afvaardiging uit Dokkum – Waanders en anderen – waarin de burgemeester aangaf dat wij ons in Friesland letterlijk en figuurlijk ver van de bewoonde wereld bevinden, dat wij ’emotioneel niet geëmancipeerd’ zijn en dat KOZP ons bij die emancipatie moest komen helpen. Waanders heeft die activisten zelf benaderd, zij ging in op allerlei van hun eisen en uiteindelijk kwam KOZP dus, op haar uitnodiging, naar Dokkum om daar, onder politiebegeleiding, voor de Sint uit te demonstreren tegen Zwarte Piet. Met al die kinderen in het publiek, in die smalle straatjes. Hoe hadden ze dat veilig in gedachten? Uit die WOB-documenten blijkt dat ook de politie zich zorgen maakte over de veiligheid.”

                                      Wat dacht je toen je dit alles las?

                                      „De moed zakt je in de schoenen, dat het er in dit land zó aan toegaat. Dat de autoriteiten op zo’n manier omgaan met ons in het Noorden en met de veiligheid van onze kinderen, puur om hun politieke agenda door te drukken. Welk recht had Marga Waanders om dit zo te doen? Je wordt er boos en moedeloos van. Ik vind dat er alsnog wel een excuus richting de blokkeerfriezen mag. Maar het grootste deel van de blokkeerders – ikzelf ook – is allang verder gegaan. We hebben de hoop opgegeven dat hier een normaal gesprek over gevoerd kan worden.”

                                      Maar jullie zijn toch niet voor niets veroordeeld?

                                      „We hebben het vonnis ook geaccepteerd, maar die hele rechtszaak was in mijn ogen een poppenkast. Achteraf bezien had ik me gewoon bij verstek moeten laten veroordelen. Maar ja, we waren met 34 man en je wilt solidair zijn. Maar de moeite die ze hadden genomen! Er was een heel rechercheteam opgetuigd, er was door het Openbaar Ministerie een speciaal filmpje gemaakt om het publiek duidelijk te maken waarom wij werden vervolgd en de officier van justitie ging bij Omrop Fryslân uitleggen dat ze zware straffen zouden eisen. Ze hadden alleen wel vergeten een goede tolk aan te stellen, waardoor ik niet in mijn moedertaal kon spreken, terwijl die mogelijkheid wel verplicht moet worden aangeboden. Het Fries is een officiële taal in de provincie Fryslân en mijn eerste taal, ik droom en denk in het Fries. Maar in de rechtbank werd ik gedwongen om mij in het Nederlands uit te drukken, wat mij veel minder goed afgaat. Wij en die mensen van het OM: dat waren parallelle universums.”

                                      Tegenwoordig zet je je in voor het Friese culturele erfgoed en de Friese taal.

                                      „Ja, mede op basis van mijn ervaring met die afwezige tolk. In de vereniging Jongfryske Mienskip doe ik dat, een gezelschap dat zich hardmaakt voor de gelijkberechtiging van de Friese taal en het behoud van de cultuur. Dat gaat over de emancipatie van de taal en de zichtbaarheid van de taal in de publieke ruimte, bijvoorbeeld; of over het behoud van de studie Fries in Groningen. En we onderhouden goede contacten met Friestaligen in Duitsland en Denemarken, waar ze zich ook zorgen maken over het voortbestaan van de Friese identiteit.

                                      Je broer steunt de boerenprotesten.

                                      „Ja, die gaat met zijn vrachtwagen naar die demonstraties en ik rijd ook, net als heel veel mensen hier, met een een boerenzakdoek rond. Het is telkens weer hetzelfde liedje: een kleine elite neemt een besluit – ze kunnen zogenaamd niet anders – waardoor in dit geval een halve sector met één pennenstreek wordt uitgewist. Het gaat niet om zomaar boerenbedrijven, dit zijn hele gemeenschappen met generaties aan geschiedenis op de boerderij. Ik woon ook op mijn bedrijf, dat is van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat mijn leven. Stel je voor dat ik dan ineens dat bestaan zou moeten opgeven wegens theoretische problemen met stikstof. Jullie columnist Ronald Plasterk zei het mooi: we zitten in verdragen die ons niet meer dienen, die kun je wijzigen, maar het kabinet wil dat niet. Dus denk ik dat wij hier in Fryslân beter onze zaken zelf kunnen regelen.

                                      Je werd destijds in één klap een bekende Nederlander. Hoe ging je daarmee om?

                                      „Ik vind dat echt vreselijk, maar tegelijkertijd vind ik wel dat íemand onder de aandacht moet brengen hoe het spel toen in Dokkum is gespeeld. Nog altijd krijg ik steunbetuigingen, in totaal moeten het er duizenden zijn geweest, uit heel Nederland en ook uit het buitenland. Er is destijds ook enorm veel geld voor ons ingezameld om de proceskosten te dekken. Inmiddels hebben nog veel meer mensen in de gaten hoe giftig dat woke-gedachtegoed is, waar dat Zwarte Piet-verhaal een soort aankondiging van was. Ik kreeg lange brieven van soms heel oude mensen, die schreven hoe erg ze het vinden dat onze tradities bij het oud vuil worden gezet. Dat sentiment zie je ook in de ’Friese paradox’, die erop neerkomt dat Friesland laag scoort op zaken als inkomen en opleiding, maar hoog op de factor geluk. Dat heeft te maken met dat respect voor tradities, met het Friese landschap, met het sterke gevoel van saamhorigheid en het feit dat de Friese samenleving heel egalitair is.”



                                      Over al deze zaken mag je af en toe vertellen op de universiteit.

                                      „Ik ben een aantal keren gevraagd om college te geven. Dan zit je in een klas met allemaal kinderen die niet begrijpen dat jij niet inziet dat je white privilege hebt, terwijl mijn grootouders in Harkema leefden in diepe armoede. Er komt dan echt geen gesprek op gang. Achteraf is er altijd wel eentje die mij een leuk berichtje stuurt, zo van: ’Ik ben het niet met u eens, maar vind u wel dapper.’ Dan denk ik: dit worden onze toekomstige leiders en bestuurders; er is nul komma nul diversiteit in denken. Dat vooral kinderen van ouders op het platteland met een gering inkomen een laag schooladvies krijgen, dat zijn de échte problemen. Die staan helemaal los van kleur.”

                                      Wat hebben al deze ervaringen jou geleerd?


                                      „Dat ik op mijn intuïtie kan vertrouwen. Maar ook dat de kloof nog veel dieper is dan ik dacht. Niet zozeer tussen burgers onderling, maar die met de bestuurlijke elite. En dat er veel angst heerst. Ik herinner me dat we zouden aanschuiven bij de talkshow van Twan Huys, net na het proces. Dat wilden we wel, op voorwaarde dat niet ook KOZP aan tafel zou zitten want we wilden niet in een ruzie terechtkomen. Toen liet Huys Jerry Afriyie van KOZP tóch aanschuiven, tegen onze afspraak in. Achteraf zei Twan: ’Ik moest wel, als ik voor jullie had gekozen hadden ze mij een racist genoemd.’ Dat vind ik zo laf.”

                                      Je hebt een succesvolle onderneming, hoe ziet jouw toekomst eruit?


                                      „Ik ben nu 44 jaar, alles gaat goed, mijn vader en mijn broertje zitten in het bedrijf, mijn zusje heeft haar eigen onderneming; we hebben fijne collega’s. Ik wil eigenlijk niet meedoen in de ratrace voor altijd alleen maar meer. Ik wil juist ook de kwaliteit van werk en leven vooropstellen: als bedrijf rustig door blijven groeien en ondertussen zo weinig mogelijk missen van de ontwikkeling van mijn zoontje.”

                                      Heb je ooit nog contact gehad met de activisten van KOZP?


                                      „Nee, ik heb geen contact met hen gezocht en zij ook niet met mij. Aan beide kanten leeft die wens kennelijk niet.”

                                      Comment


                                      • Originally posted by Ed Raket View Post
                                        Schijnbaar wel want je reageert, maar ja beperkt iq, dus het is vergeven
                                        Als Vuurwants zo'n laag IQ heeft volgens jou, dan is hij misschien stiekem wel rechts? Of lees ik het onderzoek nu verkeerd

                                        Veel lange tenen hier zeg, van de mensen die vooral roeptoeteren dat 'je niks meer mag zeggen in het land'. Maar wel gelijk gepikeerd en moralistisch doen als iemand een grapje maakt ten koste van jouw standpunt.

                                        Comment


                                        • stomme links rechts gelul

                                          er zijn veel links stemmende mensen in de sociale onderklasse aanwezig met lage of geen opleiding, die zijn toch ook niet rechts?

                                          VVD stemmers zitten eerder toch bij de hoger opgeleide mensen?

                                          Comment


                                          • https://www.ad.nl/binnenland/kick-ou...uurd~afe3ead4/

                                            Kick Out Zwarte Piet richt zich opnieuw op Staphorst: ‘inclusieve sinterklaaspakketten’ naar scholen gestuurd


                                            Actiegroep Kick Out Zwarte Piet stuurt ruim 250 ‘inclusieve sinterklaaspakketten’ naar scholen in Staphorst. Na de ongeregeldheden van twee weken terug hoopt de groep zo alsnog de discussie over de inzet van Zwarte Piet aan te zwengelen. Kinderen krijgen een werkboek, leraren een docentenhandleiding.

                                            Actiegroep Kick Out Zwarte Piet (KOZP) stuurt ruim 250 ‘inclusieve sinterklaaspakketten’ naar scholen in Staphorst en omgeving. Met het cadeau hoopt ze de bewustwording in die gemeente over ‘een noodzakelijke duurzame transitie van ‘Zwarte Piet’ naar ‘Piet’ te vergroten. In sinterklaaspakketten voor de kinderen zitten onder meer inclusieve chocoladerepen, inclusieve slingers, inclusief cadeaupapier en een inclusief sinterklaasspel.



                                            Ongeregeldheden


                                            KOZP richt zich opnieuw tot Staphorst, nadat het twee weken terug in het dorp wilde protesteren tegen de jaarlijkse intocht. Dat de lokale ondernemersvereniging ondanks de maatschappelijke discussie koos voor de inzet van een Zwarte Piet, schoot bij de actieclub in het verkeerde keelgat. KOZP werd bij binnenkomst in Staphorst echter opgewacht door tegenstanders. Demonstranten werden geïntimideerd, auto’s besmeurd.

                                            Die gebeurtenissen worden momenteel onderzocht, maar met de pakketten hoopt KOZP scholen die al inzetten op verandering aan te moedigen. Daarnaast hoopt ze scholen die ‘nog niet zo ver zijn’ te inspireren en een anders ingestoken sinterklaasviering te omarmen. ‘Zodat ook in Staphorst en omgeving een veilige en inclusieve sinterklaasviering op school mogelijk wordt gemaakt’, luidt het statement.
                                            Lespakket


                                            Daarnaast biedt KOZP onder de noemer ‘De Geschiedenis van Sint & Piet’ de scholen van Staphorst een heus lespakket aan. Ook daarmee worden scholen volgens de actiegroep een handje op weg geholpen om samen het gesprek aan te gaan over het sinterklaasfeest en Zwarte Piet. Dat pakket bestaat uit digitale presentaties, een werkboek, printmaterialen en een docentenhandleiding.

                                            Comment


                                            • Originally posted by Frans Cats View Post
                                              VVD stemmers zitten eerder toch bij de hoger opgeleide mensen?
                                              Het voortschrijdend inzicht van de hoger opgeleide VVD-er is dus ook dat Piet niet meer zwart zou moeten zijn. VVD opperbaas Mark Rutte is nu ook sinds een paar jaar veranderd van standpunt.

                                              Comment


                                              • Het is haast geen issue meer dus men moet het niet groter maken dan het nu is, heefg heeft zich al verschoven naar andere onderwerpen.

                                                Comment


                                                • Tja schilderijen met mannen worden verwijderd😂

                                                  Comment


                                                  • https://www.ad.nl/flevoland/op-urk-v...piet~ab57ae0d/

                                                    Op Urk volgend jaar voor het eerst roetveegpiet naast Zwarte Piet


                                                    De Stichting Intocht Sinterklaas Urk (SISU) laat in 2023 voor het eerst roetveegpieten meelopen tijdens de intocht van de goedheiligman. ‘We zijn er klaar mee dat onze intocht door voor- en tegenstanders van Zwarte Piet wordt gebruikt om discussie te voeren, aldus het bestuur van SISU op de website Suunterklaos.nl.



                                                    Tijdens de intocht volgend jaar zullen er daarom zowel zwarte als roetveegpieten rondlopen. ‘Een kleine wijziging die het plezier van kinderen niet zal veranderen.’

                                                    Urk was een van de laatste plaatsen waar Sinterklaas tot en met dit jaar alleen traditionele zwarte pieten bij zich had. SISU is geschrokken van de ongeregeldheden in het naburige Staphorst, waar demonstranten tegen Zwarte Piet belaagd werden. Naar de incidenten in Staphorst lopen nog verschillende onderzoeken van gemeente, politie en justitie.

                                                    ‘Dit had ook op Urk kunnen gebeuren’, schrijft SISU. Op de avond van de Sinterklaasintocht veroorzaakten als Zwarte Piet verklede jongeren rellen in Urk, waar de politie een einde aan moest maken.

                                                    Het bestuur constateert daarnaast dat het voor kinderen inmiddels heel gewoon is om roetveegpieten te zien. ‘De traditie verandert met de loop van de tijd. Daar verander je met vuurwerkbommen en hard geschreeuw over ‘wel of niet racisme’ niets aan. Het is tijd om de discussie achter ons te laten en er een feest van te maken voor iedereen’, aldus SISU.

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X