Is dit je eerste bezoek? Van harte welkom op ons forum! Lezen van het forum kan altijd door hieronder te klikken op het onderwerp dat je interessant vind. Nog leuker is het als je ook schrijft! Registreer je om zelf ook te schrijven, Registeren is binnen een minuut geregeld!
Zo wordt de intocht van Sinterklaas voorbereid: burgemeester speelt met poppetjes Playmobil
LANDELIJKE INTOCHTTientallen Playmobil-poppetjes hebben burgemeester Reinie Melissant geholpen bij de voorbereidingen voor de landelijke intocht van Sinterklaas zaterdag in Gorinchem. Hoewel ze haar vinger had opgestoken, is het Zuid-Hollandse stadje verrast door de komst. ,,Met die poppetjes hebben we allerlei noodscenarioâs nagespeeld.ââ
De Gorcumse binnenstad in het klein, op een enorme tafel in een van de vergaderzalen van het stadhuis. Playmobilpoppetjes kijken uit naar de komst van Sinterklaas, maar ineens gaat er iets mis: een eenzaam paard rent door de stad. ,,Wat doen we dan? Wie komt er in actie? Vragen die je moet stellen voor het geval er iets misgaat en dan is het alleen maar handig dat je het ook voor je kunt zien.ââ
En dus speelden burgemeester Melissant en tientallen anderen op een avond massaal met Playmobil om zich voor te bereiden op de landelijke intocht. De speelgoedpoppetjes worden vaker gebruikt door hulpdiensten om rampscenarioâs na te spelen. Ook therapeuten maken gebruik van het speelgoed als hulpmiddel.
Brief voor Sinterklaas
Melissant heeft nog geen moment spijt gehad dat ze Sinterklaas een persoonlijke brief schreef met de vraag of hij naar Gorinchem wilde komen. ,,Eerlijk gezegd had ik er niet op gerekend dat we gelijk een positief antwoord zouden krijgen. Gewoonlijk moet je vaker je hand opsteken. Maar als je dan de kans krijgt, moet je die pakken.ââ
De burgemeester wacht Sinterklaas op aan de kade en leidt hem rond door haar stad. ,,Dit wordt mijn mooiste bijrol ooit. Er zijn die dag zoân 1200 vrijwilligers en professionals in touw om ervoor te zorgen dat alles vlot verloopt. Er kwam wel veel meer op ons af dan ik vooraf had kunnen bedenken. Dit is een mega-evenement voor een stad als Gorinchem.ââ
Niet iedereen stond te juichen: ondernemers waren eerst vooral boos. Alle ruimte in de parkeergarages leek gereserveerd voor de crew die het evenement opbouwt en voor binnenstadsbewoners die hun auto niet voor de deur mogen parkeren omdat straten leeg moeten zijn. ,,We hadden vooraf duidelijk moeten zeggen dat het parkeerplan was aan te passen. Dat is gebeurd en nu is iedereen tevreden. Sterker, het enthousiasme in de stad blijft groeien.ââ
Instructie van 160 Pieten
De voorbije weken ging veel tijd zitten in de voorbereidingen en ook deze dagen heeft Melissant het nog druk. Zo is ze woensdagavond bij de instructie van 160 Pieten. Stichting Sint en Piet Gorinchem heeft hen gemobiliseerd om Sinterklaas te begeleiden. ,,Daarbij is ook aandacht voor het veiligheidsaspect op straat: zij zullen zaterdag de eersten zijn die mogelijk een verloren gelopen kind zullen opmerken.ââ
Zelf staat de burgemeester die dag om 07.00 uur naast haar bed. Zij krijgt haar laatste instructies voor de live-uitzending. Als er onverhoopt wat gebeurt, blijft Melissant in het gezelschap van Sinterklaas. ,,Loco-burgemeester Fatih Polatli is achter de schermen in charge. Ook hij heeft de voorbije weken volop meegetraind om op alles voorbereid te zijn. ,,We gaan er gewoon een hartstikke leuk feest van maken.ââ
Sinterklaasviering in Enter opgeschort door aanhoudende discussie over Pieten
De intocht van Sinterklaas in Enter gaat dit jaar niet door. De aangekondigde komst van actiegroep Kick Out Zwarte Piet en de bijbehorende commotie heeft de organisatie, in samenspraak met de gemeente Wierden, doen besluiten de aankomst van de goedheiligman af te blazen.
Kick Out Zwarte Piet was van plan actie te voeren tijdens de intocht van Sinterklaas in Enter op 25 november. Dit omdat zij in de veronderstelling waren dat er tijdens de intocht zwarte pieten te zien zijn. De organisatie van de intocht, Jong Nederland en de Enterse Ondernemingsvereniging lieten eerder al weten dat ze al enkele jaren alleen roetveegpieten inzetten.
De organisatie zet dus een streep door de intocht van Sinterklaas in het dorp. Homan: âEen feestelijke intocht en een leuk evenement voor de kinderen, dat is altijd onze insteek geweest. Gedoe en commotie en alles wat er dan bij komt, past hier niet bij. Na een zorgvuldige afweging hebben we het besluit genomen dit jaar af te zien van de organisatie van een Sinterklaasintocht.â
Beetje kinderen weg pesten, als je niet v Zwarte Piet houdt dan hoef je toch dat feest ook niet te vieren? Altijd de wil opleggen aan anderen die woke gasten. Daarboj die frontman van kick out zwarte piet is wegens dreigend gedrag en racisme uit Bij1 gezet. Pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet. ME voortaan direct er op af, net als bij die a12 demonstraties MISBRUIKEN ze het demonstratierecht, vullesvolk die juist racisme veroorzaken.
Zwarte Piet is geen bestaand figuur. Whats next? Sinterklaas verbieden omdat het een Turkse bisschop is?
Steeds meer kinderen groeien op met het beeld dat Zwarte Piet een intimiderende racist is
Het kan verkeren met het imago van Zwarte Piet. Waar hij vroeger nog werd beschouwd als een kindervriend, groeien steeds meer kinderen tegenwoordig op met het beeld dat Zwarte Piet een intimiderende racist is.
Is Zwarte Piet iemand die cadeautjes en blijdschap brengt of juist scheldkanonnades en vernieling? Het zijn verwarrende tijden voor jonge kinderen momenteel. Er circuleren steeds meer beelden van volwassen mannen met geschminkte gezichten, die erop lijken te hameren dat Zwarte Piet een intimiderende aso is die met eieren gooit.
Hiermee lijkt de lijn van de afgelopen jaren stevig door te worden getrokken, en daarmee ook de discussie of Zwarte Piet een intimiderende racist is of niet.
Jammerlijk in algemeen krijgen mensen steeds meer ruzie met elkaar over van alles, gekmakend, hoeveel energie en tijd gaat daar wel niet aan verloren...
En anders hebben ze andere onderwerpen zoals namen uit de Gouden Eeuw van straatnamenbordjes af of pro Palestijnsee standpunten en ga zo maar door. Ik neem dat soort onruststokers al lang niet meer serieus.
Dit is hoe Staphorst dit jaar tóch feestelijk Sinterklaas onthaalt, na streep door officiële intocht
Honderden kinderen hebben in Staphorst traditiegetrouw Sinterklaas onthaald. Niet zoals gebruikelijk op het Marktplein, maar tijdens een besloten bijeenkomst op een bedrijventerrein. De officiële intocht werd geschrapt na de rellen van vorig jaar. Toch was er zaterdag een groot feest. Met zwarte pieten. En een statement naar de gemeente.
Het is druk, zaterdagmiddag, in het uiterste hoekje van bedrijventerrein De Esch in Staphorst. Vaders en moeders die hun kinderen voortduwen op de fiets, families die in autoâs langs komen zoeven. Sommigen hebben roetvegen op hun wangen, anderen een gekleurde pietenmuts op hun hoofd. Allemaal zijn ze onderweg naar chaletbouwer Duntep.
Op het terrein van dat bedrijf banjeren zwartgeschminkte pieten al rond in felgekleurde pakjes. Er schalt sinterklaasmuziek door de boxen, pieten vullen zakken met pepernoten. Het niet doorgaan van een openbare intocht maakt dat al deze mensen zich vandaag verzamelen bij de bungalowbouwer, om tĂłch Sinterklaas te onthalen.
âSinterklaas, waar blijf je nou?â
,,Zwaaien met die vlaggetjesââ, klinkt het tegen half drie door de speakers. ,,Sinterklaas, waar blijf je nou?ââ De kinderen joelen, opgezweept door de groep traditionele zwarte pieten. Ze turen in de verte, over de vijver die aan Shell-station Dekkersland grenst. Dan komt een piet op een supboard in zicht. En nog een.
Vorig jaar liep de openbare intocht van Sinterklaas in Staphorst volledig uit de hand. Demonstranten van Kick Out Zwarte Piet (KOZP) kwamen naar het dorp om te protesteren tegen de zwarte kleur van de pieten. Maar bij de afslag van de snelweg werden ze opgewacht door een woedende menigte, die met geweld de toegang naar het dorp blokkeerde. Inwoners van Staphorst en sympathisanten, die niet wilden dat KOZP kwam protesteren.
Niet alleen de demonstranten, maar ook waarnemers van Amnesty International werden daarbij belaagd. Zij kwamen naar het dorp om het demonstratierecht te onderzoeken.
Amper een halfuur duurt het feestje bij Duntep - uiteraard voorzien van heel veel kruidnoten. Even snel als de autoâs en fietsers eerder op de middag naar de Wethouder Wassebaliestraat kwamen, vertrekken ze ook weer. Blije kinderen en tevreden ouders keren huiswaarts.
De meute wandelt richting het gemeentehuis, enkele tientallen meters verder, om nog even te poseren. Een klein statement: we mogen dan geen intocht organiseren, maar we zijn er toch. Ondertussen zingen ze liedjes. ,,Sinterklaas, Sinterklaas, en natuurlijk zwarte piet.ââ De naam van burgemeester Jan ten Kate komt in het gezang nog voorbij.
Werkelijk alles en iedereen heeft Zwarte Pieten allang in de ban gedaan, maar KOZP weigert dat in te zien
PlusLale GĂŒl
Ik merk dat ik er moeite mee heb om het te begrijpen. Moeite met het bevatten van dat continue onbehagen, die radicale zucht om spijkers op laag water te zoeken. Die strijdbaarheid om een strijd die al lang en breed gewonnen is. Het strijden om het strijden.
Ik heb het natuurlijk over de acties van Kick Out Zwarte Piet (KOZP), dat deze week weer naar de diepste krochten van het land is afgereisd, waar een paar hardleerse conservatievelingen zichzelf nog zwart of niet-roetveeg-genoeg schminken, om vervolgens vuurwerk, eieren en tomaten te incasseren en vooral een intocht te verpesten voor onschuldige kinderen.
De sinterklaasintocht is tegenwoordig net een risicowedstrijd in de eredivisie; je weet nooit of je zonder kleerscheuren thuiskomt, of met een blij of verdrietig kind. In 2020 is KOZP bekogeld door boze bewoners in Maastricht, in 2021 werd de groep belaagd in Volendam, en in 2022 werden demonstranten klemgereden bij de afrit Staphorst op snelweg A28.
Niet alleen vind ik het bijzonder improductief om naar de meest onbuigzame gebieden des lands af te reizen om vergeefs te klagen over hun onbuigzaamheid; ik vind het ook buitengewoon debiel dat mensen hun levens zo op het spel zetten voor die paar oorden waar Henk en Ingrid zich per se zwart schminken tijdens de intocht, meestal in een stoet waar meer dan de helft roetveegpiet is.
En dat alles voor een totaal achterhoedegevecht. Een door en door uitgestreden en dik gewonnen oorlog. Het overheidsapparaat, de scholen, de tv, de winkels, de verpakkingen, de etalages, de supermarkten; werkelijk alles en iedereen heeft Zwarte Pieten allang in de ban gedaan. Er is geen cadeaupapier meer te vinden waar ze op staan. De liederen, de boeken, de verhalen van vroeger, ze worden niet meer behandeld op scholen. In de politiek heeft nĂemand het meer over dat Piet zwart moet blijven. Zelfs Wilders en Baudet hebben er geen woord over gezegd, de hele campagne niet! Hoeveel meer bewijs heb je nodig van je winst?
Maar nee, het is kennelijk nooit genoeg. Nu ging KOZP weer naar De Lier, een dorp aan de rand van het conservatieve bolwerk Westland, waar het ontzettend uit de hand liep en het hele politieapparaat weer op de been moest om de strijders uit elkaar te halen, van ons belastinggeld. Alsof de politie, die kampt met enorme tekorten, niets beters te doen heeft.
Het is wel duidelijk dat KOZP, buiten van extreemlinkse halvegaren, geen steun en zelfs geen aandacht meer krijgt, omdat ieder weldenkend mens inziet dat de actiegroep inmiddels verworden is tot beroepsgekwetsten met tijd te veel.
Na Nicolaasvloed van 1196 verrezen overal kerken aan hem gewijd DĂt is de reden van Sints populariteit: een vernietigende storm op zijn naamdag
Als beschermheilige van handelaren en zeevaarders wordt Sint Nicolaas in ons waterrijke land al 1000 jaar aanbeden. Zo stond de in 1110 gebouwde Nicolaikerk in Utrecht op de kruising van drie waterwegen. Maar zijn grote doorbraak kwam met de Sint Nicolaasvloed van 6 december 1196.
Predikant Van Schaik uit Dwingeloo liet anno 1849 Sinterklaas zoals de god Wodan op een schimmel door de lucht rijden.
Deze legendarische stormvloed leidde samen met de al even mytische Allerheiligenvloed van 1 november 1170 tot het ontstaan van de Zuiderzee en een open verbinding met de Noordzee.
Weggeslagen
,,Door de stormvloed van Allerheiligen was het veenpakket tussen Enkhuizen en Stavoren weggeslagen en de Nicolaasvloed deed de restâ, vertelt analist Michiel C. de Jong, van wie onlangs de studie Sint Nicolaas en de verborgen geschiedenis van Europa verscheen.âHet merencomplex, dat werd aangeduid met Almere, verdween en de open verbinding zorgde voor een binnenzee met eb en vloed.â
Voor de zeevarende Friezen was Sint Nicolaas in de twaalfde eeuw al een geliefd schutspatroon. Ze geloofden dat hij stormen kon veroorzaken en tot bedaren brengen. De stormvloed op zijn naamdag werd volledig aan hem toegeschreven en achter elkaar werden overal rond de Zuiderzee Nicolaaskerken gebouwd.
Beeld van de Goedheiligman van het Sint Nicolaasgilde van Culemborg. De kindertjes in de ton symboliseren de kinderen die hij van een wisse dood heeft gered.
Al in 1200 kreeg Kampen aan de monding van de IJssel, dat nu met koggeschepen bereikt kon worden en een belangrijke overslaghaven werd, een Nicolaaskerk, nu de Bovenkerk. In Friesland en Groningen verrezen Nicolaaskerken aan de Middelzee, nu het Friese Merengebied. En in West Friesland, dat door de Zuiderzee van Friesland was gescheiden, kregen Krommenie, Monnickendam, Edam en Purmerend godshuizen gewijd aan de goedheiligman.
De muursteen van de Sint op de Dam in Amsterdam. De kindertjes in de ton symboliseren de kinderen die hij van een wisse dood heeft gered.
Door het lagere waterniveau in de Zuiderzee was de afwatering rond de monding van de Amstel sterk verbeterd en kon Amsterdam zich mede dankzij de Nicolaasvloed verder ontwikkelen. De Sint werd de beschermheilige van de stad die sinds 1306 een Sint Nicolaaskerk heeft. Eerst de Oude Kerk, tussen van 1661 en 1887 de schuilkerk OnsâLieve Heer op Solder, en sinds het eind van de 19e eeuw de Sint Nicolaasbasiliek aan de Prins Hendrikkade tussen het IJ en de Wallen. Symbolisch voor de beschermheilige van de zeevaarders en de prostituees.
Belles-heures, het getijdenboek van de gebroerders van Limburg. Op de prent is Sint Nicolaas in de lucht te zien terwijl hij wordt aangeroepen door zeevarenden in nood.
Samen met Den Bosch had Amsterdam al vroeg een Sinterklaasmarkt, waaruit de Sinterklaaskermis en tal van Sinterklaastradities zijn voortgekomen. De hoofdstad had in 1934 ook de primeur van een Sinterklaasaankomst per boot.Zwarte-Pietendiscussie
De populariteit van Sint Nicolaas die begon met de Sint Nicolaasvloed wordt nu voortgezet door het onverwoestbare Sinterkaasfeest. De goede Sint is al achthonderd jaar populair en uit een recent opinieonderzoek blijkt dat zelfs een stekelige Zwarte-Pietendiscussie geen roet in het eten kan gooien. Nederland wil zijn Sinterklaastraditie niet kwijt. Nooit.
De nieuwe versies willen onderling nog wel eens verschillen. ,,We zijn bezig aan een transformatie, de beste vondsten zullen straks overblijven.â Maar er zijn in elk geval volop opties, die voorkomen dat u straks die ouderwetse (groot)ouder bent. Om te beginnen met de gemakkelijkste: zwarte piet is moeiteloos te vervangen door pakjespiet (dat doet de Zingende Sinterklaas) of lieve piet.
En wat betreft de rest:
Zie ginds komt de stoomboot
Bij het begin hoeft niemand nog na te denken. âZie ginds komt de stoomboot uit Spanje weer aan, hij brengt ons Sint Nicolaas, ik zie hem al staan. Hoe huppelt zijn paardje het dek op neer, hoe waaien de wimpels al heen en al weerâ. Maar dan: âZijn knecht staat te lachen en roept ons reeds toe, wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roeâ - zo gaat het allang niet meer. Dat gedeelte kan mooi vervangen worden door: âPakjespiet staat te lachen en roept naar de kant, er is genoeg lekkers voor heel Nederlandâ.
Het begin blijft als vanouds. Dus volgt u op met: âMakkers staakt uw wild geraas. Het heerlijk avondje is gekomen, 't avondje van Sinterklaas. Vol verwachting klopt ons hartâ. Maar het is niet langer: âWie de roe krijgt, wie de gardâ. Wel kunt u zingen: âHet grote feest gaat weer van startâ.
Voor wie nog meer wil weten over de nieuwerwetse sinterklaasliedjes: op Spotify is te beluisteren hoe V.O.F. De Kunst de klassiekers opfriste (âWie zoet is krijgt koek, zo komt hij op bezoekâ), Mathilde Santing bracht met âSnelle piet ging uit fietsenâ al een modern liedjesboek met cd uit en in Sinterklaasje kom maar binnen met je Piet zijn ook de voor kinderen van nu onbekende bromtol en kaatseballen uit het repertoire verdwenen.
En mocht u op pakjesavond toch de mist in gaan: geen probleem, zo stelt de Zingende Sinterklaas gerust. Bij veel (groot)ouders zijn de wat minder vriendelijke versies, inclusief al dan niet subtiele dreigementen voor stoute kinderen er nu eenmaal met de paplepel ingegoten.
Hoe diep die teksten zitten, blijkt wel als de Zingende Sinterklaas optreedt voor mensen met dementie. ,,Ondanks hun ziekte zingen ze moeiteloos mee.â En zo zullen de kinderen van nu straks als volwassenen ook nog moeiteloos sinterklaasliedjes op kunnen lepelen - maar dan wel de variant uit hun jeugd.
Op Ameland vieren ze geen Sinterklaas, maar Sunneklaas
De meeste mensen zullen nog nooit van Sunneklaas gehoord hebben. En dat is ook precies de bedoeling van de Amelanders.
Op Ameland vieren ze Sinterklaas net een tikkie anders. Ze vieren er Sunneklaas: een mysterieus feest waarbij de eilandbewoners liever niet te veel pottenkijkers trekken. Wie of wat is Sunneklaas? En vanwaar al die geheimzinnigheid?
Er worden veel spookverhalen verteld over Sunneklaas
Over Sunneklaas doen de wildste verhalen de ronde. Zo zouden vrouwen en kinderen gedwongen binnen moeten blijven. Doen ze dat niet? Dan worden ze door mannen met stokken terug naar huis geslagen. En daarbij zouden weleens gewonden kunnen zijn gevallen. 'Dat is mediale uitvergroting', laat historicus en etnoloog Peter Jan Margry weten. 'Op Ameland vieren ze Sunneklaas het liefst zonder buitenstaanders en door dat mysterieuze karakter ontstaan er al snel spookverhalen.' Het gaat er dus niet zo heftig aan toe als de verhalen doen geloven. Maar hoe wordt Sunneklaas dan wel gevierd?
Zo gaat het eraan toe met Sunneklaas op Ameland
Waar de meeste 'vastewallers' op 5 december pakjesavond vieren, begint het Sunneklaasfeest op het waddeneiland die dag rond 5 uur 's middags. Vanaf dat moment blijven vrouwen en minderjarigen binnen, in zogenoemde 'open huizen'. Dat kan bij iemand thuis zijn, maar ook op bepaalde openbare plekken. Sommige vrouwen steken stiekem over naar een ander huis. Word je gesnapt? Dan word je niet geslagen, maar teruggebracht naar waar je vandaan kwam.
'De grap is om de regels te overtreden, al mag ik dat eigenlijk niet hardop zeggen. Die spanning maakt het feest gewoon hartstikke leuk', zegt Amelandse VVV-directeur Cinto Prosperi in 2011 tegen de NOS.
De Amelandse mannen lopen ondertussen verkleed in gewaden en maskers door de straten, vaak met stokken en toeters. Het is de bedoeling om niet herkend te worden. Tijdens het praten zetten de mannen dan ook een gekke stem op. Daarnaast wordt er muziek gespeeld en worden er toneelstukjes opgevoerd. Later op de avond wordt er in de open huizen feest gevierd. Daaraan mogen de vrouwen en minderjarigen ook deelnemen.
Amelanders proberen hun traditie in stand te houden
Maar vanwaar dan al die geheimzinnigheid? Volgens Margry proberen Amelanders enkel hun traditie in stand te houden. 'Dat er een andere Sinterklaastraditie is ontstaan op Ameland en dat die nog steeds gevierd wordt, heeft te maken met het feit dat Ameland een eiland is. Daardoor is het feest minder onderhevig aan veranderingen en invloeden van buitenaf, en zo kan een traditie langer in stand blijven.' Het is dus niet zo gek dat Amelanders Sunneklaas liever voor zichzelf houden.
De geschiedenis van Sunneklaas
Dat Sinterklaas er op Ameland anders aan toe gaat, moge duidelijk zijn. 'Toch stamt ook dit feest af van de originele verhalen over Sint-Nicolaas', vertelt Margry. De goedheiligman was, naast een kindervriend en een beschermer van zeelui en armen, ook huwelijksmakelaar. 'Een oude legende vertelt het verhaal van een arme man die niet genoeg geld had om aan een huwelijkspartner voor zijn dochters te komen. De dochters belandden daardoor bijna in de prostitutie. Totdat Sint-Nicolaas geld door het raam van de man gooide, waardoor hij een bruidsschat had om zijn dochters alsnog uit te huwelijken. De traditie van de chocolade munten komt daar ook vandaan.'
Tot de negentiende eeuw was Sinterklaas niet alleen een feest voor kinderen. Het zoeken naar een geschikte partner speelde ook een rol. Jonge mannen en vrouwen gaven speculaaspoppen of liefdesbriefjes aan degene op wie ze een oogje hadden. Nu Sinterklaas vooral een kinderfeest is geworden, is dat aspect op de meeste plekken verdwenen. 'Maar in relictgebieden, zoals op Ameland, maakt het nog steeds deel uit van de traditie. Op een eiland met een beperkt aanbod van jongeren was het belangrijker om die functies in stand te houden', aldus Margry.
Om die reden wordt er tijdens Sunneklaas ook onderscheid gemaakt tussen kinderen en jongemannen. Hofmakerij is iets voor jongvolwassenen. Het is niet passend minderjarigen mee te laten doen aan het verleidingsspel, daarom blijven zij tijdens Sunneklaas binnen.
Zo dit onderwep kan weer ca. 10 maanden op een laag pitje. Is er nog iets verkeerds aan kerst? Misbruik van rendieren die een zware alee moeten trekken, of elfjes die hard moeten werken voor een dikke witte oude blanke man?
Comment