ja laten we ff alle tradities van mensen afpakken omdat een minderheid het niets vindt, als nu die mensen die het niets vinden gewoon niet mee doen aan die traditie en wat anders gaan doen, dan zijn toch velen gelukkig? waarom moet iedereen iets wel of niet doen om een bepaald groepje dat vindt of je voorschrijft, lijkt wel communisme of een dictatuur, lekker egoistisch
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Wat vinden jullie van de Pieten discussie?
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Het gaat helemaal niet om 'alle tradities'. Het gaat om één stukje van één traditie. Het sinterklaasfeest bestaat toch gewoon nog? Het Sinterklaasjournaal wordt beter bekeken dan ooit. De pieten gooien nog steeds pepernoten, ze gaan zogenaamd nog steeds door de schoorsteen en er gaat elk jaar nog steeds zogenaamd iets mis en kinderen zetten nog steeds hun schoen en krijgen kado's.
Enige verschil is dat Zwarte Piet nu Piet heet. En dat i.p.v. volledig zwart, het nu roetvegen heeft. Omdat je daarmee ervoor zorgt dat kinderen en volwassenen met een donkere huidskleur minder gekwetst worden. Och wat een drama. Wat moet je als autochtone Nederlander toch een hoop opgeven zeg. Poe poe, heb meelij.
Degene die er het hardste over schreeuwen zijn degenen die zelf nauwelijks iets hebben bijgedragen aan de traditie. Hebben geen kinderen, of vieren al tig jaar geen sinterklaasfeest en/of zijn al 30 jaar niet naar een sinterklaasoptocht gegaan.
- 1 like
Comment
-
kan zijn maar er zijn ook veel mensen die dat anders zien
en diegene die niets met dat feest hebben hoeven het niet te vieren, allemaal niet zo moeilijk,
een moslim gaat ook geen christelijke kerst vieren , maar als iedereen gewoon in zijn eigen waarde kan worden gelaten , prima toch? of het nu de gaypride, kerst, pasen, sinterklaas met zwarte piet of andere kleuren pieten of suikerfeest betreft
Comment
-
Beter niet over discussieren, toch geen effect op wat er in de maatschappij gebeurt en geeft ook polarisatie. Zie nu ook dat gezeur over wel of niet hijsen van de Israelische vlag op overheidsgebouwen. Terwijl duizenden mensen sterven aan 2 kanten, en we moeten oppassen dat we geen 3e wereldoorlog worden ingetrokken of er agressie overslaat naar ons zelf. Joodse instellingen worden al meer bewaakt.
Comment
-
Originally posted by Scuderia View PostPff let it go. Dit topic kan toch wel sluiten? Heel Nederland is al verder gegaan, de minderheid die al sinds de jaren 70 klagen over hoe kut Nederland is en nu roepen dat de Nederlandse cultuur verdwijnt om zoiets onbenulligs.
Comment
-
https://www.ad.nl/show/sinterklaasjo...blok~acdac0ce/
Stefan de Walle als Sinterklaas en presentatrice Dieuwertje Blok in de studio van Het Sinterklaasjournaal. © ANP / ANP Kippa
Op deze datum begint het Sinterklaasjournaal 2023 en meer weetjes
Elk jaar wordt voorafgaand aan Pakjesavond een aantal weken lang het Sinterklaasjournaal uitgezonden. In het Sinterklaasjournaal zijn alle ontwikkelingen over de voorbereidingen voor Pakjesavond te zien.
Wanneer begint het Sinterklaasjournaal?
Het Sinterklaasjournaal is vanaf maandag 13 november 2023 tot 5 december elke dag om 18.00 uur op NPO Zapp te zien.
Wie presenteert het Sinterklaasjournaal?
Elk jaar presenteert Dieuwertje Blok het Sinterklaasjournaal. Ze deelt al het nieuws over Sinterklaas en de Pieten met alle kinderen in Nederland.
Wie zijn de Pieten van het Sinterklaasjournaal?
Naast de Hoofdpiet zijn er nog veel meer Pieten die Sinterklaas helpen. In het Sinterklaasjournaal zijn deze Pieten ook te zien: Boekpiet, Hulppiet, Malle Pietje, Piet de Smeerpoets, Proefpiet, Reservepiet, Verdwaalpiet, Vergeetpiet en Wellespiet.
Waar staat het Pietenhuis?
Het Pietenhuis uit het Sinterklaasjournaal is Paleis Soestdijk, in Baarn.
Wanneer is de Sinterklaasintocht in Nederland op televisie?
De landelijke intocht van Sinterklaas is op zaterdag 18 november 2023 om 12:00 uur in Gorinchem.
Waar wordt de Sinterklaasintocht uitgezonden?
De intocht van Sinterklaas is vanaf 12.00 uur te zien op NPO Zapp.
Wie speelt Sinterklaas?
De rol van Sinterklaas wordt sinds 2011 gespeeld door Stefan de Walle.
Hoe heet het paard van Sinterklaas?
Het huidige paard van Sinterklaas heet Ozosnel. Dit paard helpt Sinterklaas sinds 2019, nadat zijn hengst Amerigo met pensioen ging.
Comment
-
https://www.ad.nl/staphorst/deze-act...iten~acbc35e1/
PREMIUMEen demonstratie van Kick Out Zwarte Piet in Staphorst liep vorig jaar volledig uit de hand. © Martijn Bijzitter / archief
Deze actiegroepen protesteren (weer) in Zwarte Piet-gemeenten: ‘We zullen op verzet stuiten’
Kick Out Zwarte Piet heeft gemeenten een ultimatum gesteld. Als Zwarte Piet niet verdwijnt, gaat de actiegroep opnieuw demonstreren. Opvallend dit jaar: ze krijgen steun van de klimaatactivisten van Extinction Rebellion. ,,We stellen er ons op in dat we harder worden aangepakt dan bij de A12-actie.’’
De actievoerders van Extinction Rebellion slaan de handen dit jaar ineen met Kick Out Zwarte Piet voor een ‘racismevrij Sinterklaasfeest’. Met die aankondiging stuurden ze gelijk een waarschuwing aan tientallen Nederlandse gemeenten, ook in Oost-Nederland. Wie nog traditionele Zwarte Pieten toestaat bij de intocht, kan ‘disruptieve acties’ verwachten, zoals de blokkade op de A12.
De klimaatactivisten zetten zo hun ‘mobilisatiekracht’ in voor de antiracismebeweging en hopen daarmee gemeenten op andere gedachten te brengen. Welke gemeenten een brief hebben ontvangen, wil Noor Blokhuis, woordvoerder van Extinction Rebellion, niet zeggen.
,,Voor onze veiligheid, en vanwege mogelijke tegenacties.” Zo’n tegenactie liep vorig jaar november in Staphorst uit op een fikse Sinterklaasrel, waarbij demonstranten van Kick Out Zwarte Piet en waarnemers van Amnesty International werden belaagd door tegendemonstranten.
Blokhuis zegt dat meerdere gemeenten in Overijssel en Gelderland desondanks een brief hebben ontvangen. De organisatie hoopt daarmee dat gemeenten nog eens overwegen of ze de goede keuze maken in de pietendiscussie.
Nunspeet al gestopt met Zwarte Piet
De gemeente Nunspeet is een van de ontvangers van de brief, blijkt na een belronde langs gemeenten in het verspreidingsgebied van deze krant. Veel wil woordvoerder Wob Meijering niet zeggen. ,,Wij gaan in overleg met het organiserende comité en bepalen dan ons standpunt.’’
In dat comité zit Hendri van Veen. Als voorzitter van de ondernemersvereniging is hij medeorganisator van de intocht. Van Veen is op de hoogte van brief die de gemeente heeft ontvangen. Die kwam op een moment dat het beleid rond Zwarte Piet al klaar lag, zegt hij.
,,Wij volgen het landelijke sinterklaasjournaal en daar zijn alleen roetveegpieten te zien. Dus wij hadden ons beleid al aangepast.” Geen Zwarte Pieten in Nunspeet dus. Deze brief van de actievoerders is volgens Van Veen een extra bevestiging ‘dat we dit jaar een goede keuze hebben gemaakt’.
Van Veen wil vooral geen discussie of narigheid. ,,Het is een kinderfeest en dat moet het blijven.” De pietendiscussie wil hij best voeren. ,,Maar dan aan tafel met een kop koffie. Niet tijdens het Sinterklaasfeest. En zeker niet met Staphorst-achtige taferelen. Wij moeten onze kinderen het goede voorbeeld geven. Zij hebben het er helemaal niet over hoe een piet eruit ziet. Waarom zouden wij dat dan wel doen?”
Kampen onder een vergrootglas
Kampen ligt ook onder een vergrootglas bij de actievoerders. Volgens woordvoerder Henrica de Vries is het niet aan de gemeente om Zwarte Piet te verbieden. De gemeente geeft alleen de vergunning af voor de intocht. ,,Juridisch gezien is de kleur van de pieten geen grond om te weigeren.’’
In de gemeente Kampen zijn twee intochten: één in de stad Kampen en één in de kern IJsselmuiden. Zwarte Pieten verdwenen in Kampen de afgelopen jaren al. Dit jaar zijn daar zelfs alleen nog roetveegpieten bij de intocht aanwezig.
Zo zag de Sinterklaasintocht van 2019 in Kampen eruit. © Foto Freddy Schinkel / archief
,,Sinds dit jaar worden ook in IJsselmuiden significante veranderingen doorgevoerd, waardoor de roetveegpieten daar nu centraal staan’’, laat woordvoerder De Vries weten. Ze gaat ervan uit dat beide intochten ‘goed en soepel, rustig en vermoedelijk’ zullen verlopen.
Meerderheid voor andere kleurenpiet
Of het daadwerkelijk tot demonstraties komt, is afwachten. Zwarte Piet ligt op veel plekken nog altijd gevoelig, weet Blokhuis van Extinction Rebellion, dus tegenacties verwachten ze zeker. Ook al accepteert de meerderheid van de Nederlandse bevolking de verandering van Zwarte Piet in een andere kleurenpiet, zoals onderzoeksbureau I&O Research concludeerde.
,,In sommige gemeenten zullen we op verzet stuiten, ook door ingrijpen van de politie. We stellen er ons op in dat we harder worden aangepakt dan bij de A12-actie’’, vertelt Blokhuis. Het vertrouwen in een goed optreden van de politie is klein, denkt de woordvoerster. Ze verwijst naar Staphorst, waar de intocht in 2023 niet doorgaat.
De politie is tijdens de Sinterklaasrellen in Staphorst in de fout gegaan, concludeerde de Inspectie Justitie en Veiligheid. © Martijn Bijzitter / archief
Vorige week concludeerde de Inspectie Justitie en Veiligheid na onderzoek dat de politie in Staphorst de fout in is gegaan. Demonstranten van Kick Out Zwarte Piet en waarnemers van Amnesty International waren onvoldoende beschermd.
Politie Oost-Nederland kon maandag niet reageren op vragen van de Stentor over handhaving tijdens eventuele nieuwe acties.
De samenwerking tussen Extinction Rebellen en Kick Out Zwarte Piet is volgens Blokhuis overigens niet opmerkelijk. ,,Klimaat en racisme hebben een inhoudelijke link. Wij willen een goed en rechtvaardig leven op aarde.”
Comment
-
https://www.ad.nl/show/the-kik-wordt...naal~a3d9ad12/
Dave von Raven van de band The Kik. © Manon van der Zwaal
The Kik wordt huisband van voor- en napraatshow Het Sinterklaasjournaal
De band The Kik is de huisband van het voor- en nabeschouwingsprogramma van het Sinterklaasjournaal van Thomas van Luyn. Dat maakt de NTR bekend, die de band voor de gelegenheid ook wel De Grote Pietenhuisband noemt.
Het Sinterklaasjournaal, gepresenteerd door Dieuwertje Blok, is vanaf maandag weer dagelijks te zien. Op de vier zaterdagen tot aan 5 december bespreekt cabaretier Van Luyn vervolgens de avonturen van de sint en zijn pieten in het programma Speculasies. Die uitzendingen zijn te zien op NPO Zapp.
Onder de begeleidende muziek van The Kik spreekt Van Luyn met deskundigen en kinderen. De sinterklaasstemming in het land wordt gepeild en besproken wordt of Dieuwertje Blok volgend jaar weer het Sinterklaasjournaal zal presenteren
Comment
-
https://www.ad.nl/binnenland/in-deve...nden~adf04f87/
PREMIUMPortret van Antonio Addis in speelgoedwinkel Speel je Wijs. © Rob Voss
In Deventer leeft Sinterklaas nog net als vroeger: de traditionele etalages zijn hier nog te vinden
REPORTAGE
Wordt de grootste kindervriend van Nederland opgejaagd door Halloween, Kerstmis en vooral door de toekomst? We gingen op zoek naar het antwoord in zo’n typisch Hollandse binnenstad als Deventer. ‘Ik ben een van de weinigen met een sint-etalage’.
Vanuit een gemakkelijke stoel in haar stripboekenwinkel Knibbel Comics dwalen de gedachten van Sanne Lebbink terug naar haar jonge jeugd, een jaar of twintig geleden. ,,Toen was Sinterklaas echt iets groots bij ons thuis. De hele familie kwam dan al om elf uur ’s ochtends naar opa en oma, en daar bleven we dan wel tot acht uur ’s avonds. Iedereen had gedichten, oma maakte borstplaat. We zongen allemaal. Dat zijn mooie herinneringen, ik zie alles nog zo voor me.”
De etalage van haar winkel in Deventer zal straks, zoals elk jaar, een sinttintje krijgen: ingepakte cadeautjes en Pokémon-kaarten. Maar toch is het feest voor Sanne, nu zelf moeder van drie jonge kinderen, niet meer zo groot. ,,En nu je me dat vraagt: ik weet eigenlijk niet precies waarom.” Misschien omdat haar vriend van Thaise afkomst is en daarom de sinttraditie niet kent. ,,Maar misschien ook omdat we in de maatschappij nu allemaal te druk met onszelf zijn? En met werken?” Wat zeker meespeelt: ,,Ik vind Sinterklaas ook minder leuk geworden door alle commotie de laatste jaren.”
Portret van Sanne Lebbink van Knibbel Comics. © Rob Voss
Daar staat hij dan, figuurlijk gezien, de goedheiligman, met mijter en staf. Hij is als Nederlands grootste kindervriend naamgever van wat misschien ooit wel het belangrijkste feest van het land was. Maar wat hebben tien jaar lange jaren van pietendiscussie met hem en zijn feest gedaan? En hoe weert hij zich, als traditioneel figuur, tegen de steeds verder oprukkende commercie van Halloween en Kerstmis?
Chocoladeletters
We zoeken een deel van de antwoorden in het smalle zijstraatje van de oude binnenstad van Deventer. Hier wemelt het nog van de kleine, particuliere winkeltjes. Geen uniforme feestetalages, samengesteld naar de marsorders uit de hoofdkantoren van het grootkapitaal. Nee, hier beslist de eigenaar zelf nog wat hij voor zijn ramen zet. In een van die winkels, Sjokolaa aan de Walstraat, staat Lidy Lentelink. Haar winkel zit er al twaalf jaar, ze leerde het vak van haar vader. Met een schort om maakt ze chocoladeletters. Héél véél chocoladeletters. ,,Natuurlijk vragen de mensen in de loop van de jaren om andere dingen. Wie kent er tegenwoordig nog borstplaat? En tien jaar geleden hadden we nog geen chocoladepepernoten. Ook probeer ik altijd iets actueels te doen, dit jaar maken we een knipoog naar de inflatie: we hebben geldbomen van marsepein.” Maar één ding blijft het allerbest verkopen: de chocoladeletter. ,,Daarin zijn de mensen best traditioneel. En dat vind ik wel mooi.”
Portret van Lidy Lentelink van Sjokolade. © Rob Voss
Lentelink houdt van Sinterklaas, van het feest en de sfeer. Ze maakt er ook elk jaar echt werk van. Als Halloween voorbij is, haalt ze de chocoladepompoenen uit de etalage, gaat ze de keuken aan de achterkant van de winkel in en tovert ze de winkel vol met sinterklaaschocola. ,,Ik ben nog een van de weinigen hier in de buurt die echt een sintetalage maakt. En pas als Sinterklaas voorbij is, ga ik met kerst aan de slag. Ik bescherm mijn Sinterklaas”, lacht ze.
Geen Pietjes meer op de chocoladeletters
Tegelijkertijd ziet ze de veranderingen. In haar etalage zal je geen Piet-figuren meer vinden. ,,Want met chocola zijn die al snel zwart.” Net zoals er geen Pietjes meer op de chocoladeletters zitten die ze maakt. Voor de omzet heeft het niet uitgemaakt, de afgelopen jaren. Waar Sanne van de stripwinkel door de pietendiscussie minder zin kreeg in Sinterklaas, is dat voor Lidy zeker niet zo. ,,Ik heb de indruk dat mensen juist door het pietendebat meer zijn gaan stilstaan bij het feest en het intenser zijn gaan vieren. Omdat we beseffen dat het echt bij Nederland hoort.”
De vraag is dan wel: hoé hoort het feest bij Nederland? Niet meer op de manier waarop we het decennialang vierden, vindt het Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed. Het centrum gooide het feest vorig jaar zomer van de lijst met Immaterieel Erfgoed in Nederland. Op die lange lijst staan feesten, tradities en ambachten die de Nederlandse cultuur vormgeven, zoals vendelzwaaien, bloemencorso’s en molenaars.
Het sinterklaasfeest staat daar nu niet meer tussen. Splijtzwam was de figuur van Zwarte Piet. Het Sint- en Pietengilde dat het feest in 2014 voordroeg voor de lijst, wilde vasthouden aan Zwarte Piet en de beschrijving dat het figuur ‘historisch niet racistisch bedoeld is’. Het kenniscentrum vindt dat het Gilde ‘daarmee voorbijgaat aan het feit dat deze figuur een kwetsende uitwerking heeft op verschillende groepen’ en schrapte het feest van de lijst.
© ANP / ANP
Maar, zo meldde het kenniscentrum ook direct: ,,We willen het sinterklaasfeest, in zijn vele varianten en manieren waarop het gevierd wordt in Nederland, wel graag een plek geven in de Inventaris. Net als onderdelen zoals surprises maken, sinterklaasgedichtjes schrijven, schoen zetten, pakjesavond, met of zonder (roetveeg) Pieten, het dobbelspel, sinterklaasliedjes zingen of de (al dan niet lokale) intocht.” Omdat het centrum feesten of tradities alleen op de lijst kan zetten als ze worden aangemeld door Nederlanders zelf, deed ze een oproep dat te doen.
Swarte Pyt
Daar kwamen tot nu toe geen reacties op, zegt Udo Feitsma, woordvoerder van het kenniscentrum. ,,Dat vinden we jammer, omdat het een feest is dat door veel mensen wordt gevierd.” Wel staan er al enkele jaren lokale varianten van het sinterklaasfeest op de lijst, zoals de Krampuslauf in Rotterdam, Ouwe Sunderklaas op Texel en het Sint Piterfeest in Grou. Bij dat laatste feest werd drie jaar geleden Swarte Pyt vervangen door Aldemar, een nieuw verzonnen ‘natuurmannetje’. Swarte Pyt is voor onbepaalde tijd op wereldreis, zo schreef het organisatiecomité in de nieuwe versie van de legende.
Het Sint- en Pieten Gilde is het er nog steeds niet mee eens dat het sinterklaasfeest van de lijst is gehaald, zegt voorzitter Renee Kirkenier. ,,Want dit feest verdient een plek op die lijst.” Voor het Gilde is er geen Sinterklaas zonder Zwarte Piet. ,,Hij is een wezenlijk onderdeel van het feest. Sinterklaas vloeit voort uit het midwinterfeest, dat gaat over licht en donker. En daar heeft Zwarte Piet een rol in, als deel van het sprookje, niet als racistische karikatuur.’’
De intocht van Sint Piter en Swarte Pyt in het Friese dorp Grou. © Hollandse Hoogte / ANP
Kirkenier ziet en hoort de impact die de pietendiscussie had. ,,We horen van mensen dat voor hen de glans van het feest af is. Ze missen de sfeer, de aangeklede etalages, de liedjes in de winkelcentra.” Wat ze ook ziet gebeuren: het feest krijgt verschillende vormen. ,,Sinterklaas is een volksfeest. Dat houdt ook in dat je het niet overal op dezelfde manier hoeft te vieren. Op sommige plekken zie je ook twee intochten naast elkaar ontstaan: een met en een zonder Zwarte Piet. Voor ons staat op de eerste plaats dat het feest gevierd moet blijven worden. En daarbij hopen we dan op een rehabilitatie van Zwarte Piet.”
Comment
-
Kick out Zwarte Piet
Wat betreft Kick Out Zwarte Piet gaat dat laatste er nooit van komen. De actiegroep gaat ook dit jaar weer de straat op. ,,Na twaalf jaar protesteren tegen Zwarte Piet zien we een grote verschuiving in de samenleving. Er is veel bereikt, maar er zijn in Nederland nog steeds plekken waar racisme niet tot nauwelijks benoemd of bestreden wordt. In veel gemeenten lijkt de tijd stil te staan en worden anti-zwartracisme en Zwarte Piet nog steeds getolereerd of zelfs gevierd”, meldt de organisatie. Hun doel: ,,Het uitbannen van Zwarte Piet, ervoor zorgen dat alle openbare intochten Zwarte Piet-vrij zijn.”
Terug naar de winkelstraten. In supermarkten staan de schappen met sinterklaasartikelen al lang opgesteld. Sinds begin september, meldt een woordvoerder van Jumbo. Maar: ,,Doordat Halloween populairder wordt in Nederland, komt de echte hectiek rondom Sinterklaas wat later op gang.” Nog een constatering van de supermarktwoordvoerder: ,,Traditionele koeken, zoals speculaas, laten een lichte daling in populariteit zien. De verschillende soorten kruidnoten hebben de afgelopen jaren flink in populariteit gewonnen; van chocolade, karamel zeezout en truffel tot banaan en carrot cake.”
Feestperiode
Een woordvoerder van brancheorganisatie INretail constateerde vorig jaar dat het goed zoeken was naar specifieke sinterklaasetalages. Winkels focussen tegenwoordig meer op de ‘feestperiode’: je stoot er niemand mee voor het hoofd en het is wel zo efficiënt. De Bijenkorf, die het maken van etalages tot kunst verhief, koos vorig jaar in Den Haag ook voor een combinatie: in het ene raam een roze kerstboom, in het eveneens roze raam ernaast een mijter en een staf. De keus verschilt per winkel, stelt INretail: speel- en snoepgoedwinkels doen wel expliciet aan Sinterklaas.
Klopt, zegt Antonio Addis van Speel je Wijs in Deventer. Hij verkoopt vooral ‘duurzaam en houten speelgoed’. ,,Op het moment dat de Sint in het land is (na de landelijke intocht op 18 november, red), richten we de etalage in. Ik heb nu al zin in die periode: mensen gaan er echt een dagje opuit en komen hier bewust cadeautjes kopen.” De sintverkopen stijgen elk jaar, zegt hij. ,,Vorig jaar vreesden we een dipje vanwege de hoge energiekosten waar iedereen tegenaan liep. Maar het was juist ongelooflijk druk!” Wel baalt hij van alle supermarkten die ook (kleine) sintcadeaus verkopen. ,,Waarom doen ze dat? Ik verkoop toch ook geen salami?”
Een zwarte Piet zal je in zijn winkel niet meer zien. ,,We werken weleens samen met de vrije school hier in de stad, dus toen de discussie begon te spelen, hebben we aan kinderen daar gevraagd: vinden jullie het donkere van Zwarte Piet vervelend? Het antwoord was ja, dus toen zijn we er direct mee gestopt.”
Antonio Addis en zijn vrouw in hun speelgoedwinkel. © Rob Voss
Pieten-atlas van Nederland
Die omslag voltrok zich op de meeste plaatsen langzamer, maar wel zeker. Deze krant maakte de afgelopen jaren meerdere keren een Pieten-atlas van Nederland. In 2017 stelden 239 van de ondervraagde 272 sinterklaascomités nog dat Piet bij de intocht in hun stad of dorp zwart of bruin was. Alleen in Amsterdam en Den Haag liepen er in dat jaar alleen maar roetveegpieten mee.
In de jaren daarna breidde de roetveegpiet zich als een olievlek vanuit de Randstad over de rest van het land uit. De discussie bleef aangejaagd worden door actiegroep Kick Out Zwarte Piet, die vele demonstraties hield. In 2019 was er een kantelmoment: toen waren er zowel in het Sinterklaasjournaal van de NPO als tijdens de landelijke intocht van Sinterklaas helemaal geen zwart geschminkte Pieten meer te zien.
In de meest recente Pieten-atlas, van november 2021, zeiden 145 van de 210 ondervraagde comités dat ze dat jaar geen of veel minder zwarte Pieten bij de intocht hadden. Als Piet nog zwart was, was dat doorgaans in een kleinere plaats in de randen van Nederland.
Meer belangstelling
Een paar deuren verderop van de speelgoedwinkel die abrupt stopte met Zwarte Piet, ligt het echter een stuk ingewikkelder, want Ellen Braam van Bonbonboek heeft een antiquariaat in kinderboeken. En in oude kinderboeken is Piet nu eenmaal zwart als roet. Maar dat wil niet zeggen dat er geen interesse meer voor is. Integendeel: de interesse in de oude sinterklaasboeken neemt eerder toe dan af, weet Braam. ,,Ik verkoop ze het hele jaar door.”
Portret van Ellen Braam van BonBonBoeks. © Rob Voss
Waar het vernieuwde sinterklaasboek van Charlotte Dematons op veel plekken de winkel uitvliegt, komen mensen juist naar het antiquariaat voor de oude versie uit begin deze eeuw. Na alle pietencommotie besloot Dematons in 2017 haar bestseller (200.000 verkochte exemplaren) Sinterklaas niet meer te laten herdrukken. Dit jaar maakte ze een nieuwe versie, aangepast aan de tijd: dus mét elektrische fietsen, maar zonder zwarte Pieten. De Pieten die er wel zijn (met alle menselijke kleuren die er bestaan), heten geen knechten meer, maar medewerkers. Braam: ,,Mensen kopen hier de oude versie, omdat ze het boek willen zoals het was.” Ze betalen er een stuk meer voor dan voor het nieuwe boek.
Wat Braam ook opvalt: de mensen die in haar winkel vragen om boeken met een moderne Piet, zijn meestal mensen uit de Randstad. ,,Als mensen er een discussie over willen aangaan, kap ik dat vriendelijk af. Ik ben wel klaar met het gedoe.”
Oude sinterklaasboeken
Dat blijkt ook uit haar etalage. Een van de ramen is ingericht met oude sinterklaasboeken. Toch is er geen zwarte Piet te zien. Braam koos er de covers op uit. En dat ene boek in de etalage waar wél een zwarte Piet op de kaft staat? Dat gaat subtiel, maar bewust, half verscholen achter een ander boek zodat Piet net niet te zien is. Symbolischer dan met een verstopte zwarte Piet kan het roerige debat van de afgelopen tien jaar bijna niet worden samengevat.
Het Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed doet ondertussen aan ‘omdenken’: de discussie over het feest is er juist, omdat het zo’n levend feest is. ,,Het sinterklaasfeest is een van de bekendste feesten die algemeen worden gevierd in Nederland en nog springlevend. Hoe belangrijk Sinterklaas voor veel mensen is, is terug te zien in de maatschappelijke discussies rondom het feest.”
En, stelt de woordvoerder, verandering is van alle tijden. ,,Immaterieel erfgoed leeft en is dus dynamisch en veranderlijk. Het is een schakel tussen heden, verleden en toekomst. Mensen willen het doorgeven aan volgende generaties. Daardoor past het zich aan, verandert het mee met de tijd. Ook het sinterklaasfeest is zowel in het verleden als in het heden veranderlijk geweest.”
Comment
-
https://www.ad.nl/gezin/zo-vertel-je...n-br~a3fd871a/
De magie van Sinterklaas is te mooi om waar te zijn. © Getty Images
Zo vertel je het grote sinterklaasgeheim: ‘Wees niet bang om je kind te kwetsen’
Er komt een dag dat je je kind moet vertellen over Sint en Piet. Wanneer is dat een geschikt moment en wat zeg je dan eigenlijk?
,,Voor hun zevende jaar zitten kinderen nog volop in hun magische leeftijd’’, zegt Nathalie Tolk uit het Limburgse Herten, waar ze als jeugdtherapeut, hooggevoeligheidscoach en trainer al 20 jaar haar praktijk Krachthuis voert. ,,In die jaren zijn ze erg fantasierijk, en vinden ze zaken die eigenlijk niet kunnen heel normaal. Ze zien de magie van het Sinterklaasverhaal, waarbij het heel gewoon is dat een oude man op een paard over een dak galoppeert en Piet pakjes door de schoorsteen gooit.’’
Als kinderen vragen gaan stellen duidt het erop dat ze uit die magische jaren komen. Opeens is die stoomboot uit Spanje of een letter in je schoen niet meer zo vanzelfsprekend. Meestal is dat zo rond het zevende of achtste levensjaar. Kinderen ontdekken zelf het geheim van de Sint, bijvoorbeeld doordat ze plotseling een stapel pakjes in de schuur ontdekken. Of omdat ze ‘het’ horen van vriendjes of vriendinnetjes.
,,Ga niet om de hete brij heen draaien als je kind met vragen komt. Het betekent dat-ie toe is aan de waarheid’’, adviseert Tolk. ,,Verklap niet meteen alles zelf, maar laat je kind de vragen stellen. Zo wordt de boodschap in een natuurlijk verloop verwerkt. Geef eerlijk antwoord en lieg vooral niet verder, want dan kan je kind boos worden.’’
Bagatelliseer niets
Boos worden kan het trouwens sowieso, omdat je als ouder niet eerlijk bent geweest. Tolk: ,,Heb dan begrip voor de emotie. Leg je kind uit dat je de keuze hebt gemaakt om de magie van het verhaal te laten bestaan, ook omdat je er zelf van hebt genoten. Haal eventueel Sinterklaasherinneringen op uit je eigen jeugd en breng het met humor. Bijvoorbeeld dat jij erachter kwam dat Sint niet bestond omdat zijn baard wel érg scheef hing, of dat die verklede man eigenlijk de buurman was.’’
Wat je in elk geval niet moet doen is de emoties van je kind bagatelliseren, adviseert Tolk. ,,Zeg niet: ‘Stel je niet zo aan, je hebt toch mooie cadeautjes gekregen?’ Of: ‘Je bent nu acht, geloof je nou nog steeds?’ Onderbouw waarom je hebt gekozen om met het spel mee te doen. Dan begrijpt je kind jouw keuze.’’
Houd het luchtig
Sommige ouders kiezen ervoor hun kinderen al op heel jonge leeftijd, bijvoorbeeld op hun vierde, te vertellen dat Sint en Piet onderdeel zijn van een toneelstuk. Eigenlijk is dat best relaxed, vindt Tolk. ,,Ondanks het feit dat ze weten dat het een verzinsel is, gaan kinderen toch mee in het spel. Het maakt het er vaak niet minder leuk en spannend op.’’ Vind je het toch een beetje lastig om de leugen te onthullen, houd het dan vooral luchtig en maak het vooral niet te groot ,,Wees niet bang om je zoon of dochter kind te kwetsen: je hoeft de bijkomende emoties niet ze op te lossen.’’
Nu je kind het geheim weet, kun je hem of haar in het spel betrekken om het voor jongere broertjes of zusjes nog magisch te houden. Je kind voelt zich dan serieus genomen en krijgt verantwoordelijkheid. ,,Vraag of het wil meehelpen met cadeautjes uitzoeken of inpakken, of ga samen pepernoten bakken. Maak er ondanks de onthulling toch een leuk feestje van.’’
Comment
-
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1847...op-zwarte-piet
Ook oorlog Israël-Hamas verdeelt klimaatactivisten
Deel aanhang klimaatbeweging verslikt zich: Extinction Rebellion opent jacht op Zwarte Piet
AMSTERDAM - Klimaatbeweging Extinction Rebellion (XR) trekt ten strijde tegen Zwarte Piet, samen met het comité Kick Out Zwarte Piet (KOZP). XR baarde onlangs al opzien met een aantal pro-Palestijnse acties. Maar niet alle aanhangers zijn het eens met de huidige, breed uitwaaierende koers.
De gemeenten waar Zwarte Piet nog steeds van de partij is bij de intocht van de Sint hebben een brief ontvangen van Extinction Rebellion. De klimaatactivisten stellen hierin een ultimatum: ’Stop met Zwarte Piet of er volgen burgerlijke ongehoorzame acties met KOZP’. Wat weigerachtige gemeenten precies kunnen verwachten blijft een surprise om in de sfeer van het kinderfeest te blijven. XR wil alleen kwijt dat de acties in ieder geval vreedzaam zullen zijn.
Volgens de non-binaire schrijver van de brief Noor Blokhuis heeft XR in voorgaande jaren ’geflirt’ met Kick Out Zwarte Piet van kunstenaar-activist Jerry Afriyie, die zich al dertien jaar verzet tegen Zwarte Piet. „Maar dit jaar doen wij voor het eerst volop mee.”
’Verzet tegen discriminatie’
„Zwarte Piet en klimaatverandering hebben alles met elkaar te maken”, zegt Blokhuis. „Wij staan voor klimaatrechtvaardigheid. Dat betekent een eerlijk en gelijkwaardig bestaan op een leefbare planeet voor iedereen. Voor racisme en racistische karikaturen als Zwarte Piet is geen plaats, wij verzetten ons tegen alle vormen van discriminatie en onrecht.”
’Linkse steun voor Palestijnen komt uit anti-westerse haat’ | Binnenland | Telegraaf.nl
Op die manier moeten wij volgens Blokhuis, die zichzelf een ’groene queer theoloog’ noemt, ook de Palestijnse vlag begrijpen die XR-groepen projecteerden op de Euromast in Rotterdam en de Domtoren in Utrecht. En de demonstratie op de stoep van het Internationaal Strafhof in Den Haag, waar de ’klimaatrebellen’ demonstreerden tegen ’oorlogsmisdadiger Benjamin Netanyahu’, de premier van Israël.
„Wij zijn solidair met alle burgerslachtoffers, ook de Israëlische, maar wij moeten stoppen met wegkijken”, zegt Blokhuis. „In Gaza vindt een poging tot genocide en uitroeiing plaats.”’Einde zoek’
Maar die omstreden boodschap bevalt niet iedereen. Een onbekend, maar waarschijnlijk aanzienlijk aantal aanhangers van XR is het oneens met dit standpunt. Zij kunnen op speciale bijeenkomsten van lokale afdelingen, zoals zaterdag in Arnhem, stoom afblazen. Want XR wil een beweging zijn waar ’iedereen zich veilig kan voelen’.
Marlisa Hommel, docente Engels en actief voor XR, heeft ook haar bedenkingen. „Er is heel veel discussie over. Zwarte Piet vind ik een duidelijke zaak, die is niet meer van deze tijd. Maar de Palestijnse kwestie is ingewikkelder. Bij de acties in Rotterdam en Den Haag was geen aandacht voor Israël en dat heeft veel mensen gestoord.”
A12-blokkeerders Extinction Rebellion richten pijlen nu op Israël: ’Niet alleen een milieuclubje’ | Binnenland | Telegraaf.nl
„Bovendien”, meent Hommel, „zijn er veel conflicten in de wereld waar je dan eigenlijk ook aandacht aan moet besteden. Voor je het weet, is het einde zoek.”
De XR-afdeling in Arnhem telt 265 personen waarvan er twee nu hun heil bij een andere milieubeweging hebben gezocht. „Van een uittocht in onze groep is dus geen sprake. Maar met de huidige koers loop je denk ik wel het risico dat het klimaat uit het zicht raakt.”’Gevaarlijke stellingen’
XR is een beweging zonder centraal bestuur waarin groepen zelf acties kunnen bedenken, zolang zij zich aan de kernwaarden zoals geweldloosheid houden.
Rien van IJzendoorn, emeritus-hoogleraar pedagogiek en XR-supporter, denkt dat die losse structuur zich nu wreekt. ’Hierdoor kan elke lokale afdeling onder XR-vlag ongefundeerde en zelfs gevaarlijke stellingen uitventen die haaks staan op de missie van XR’, schreef Van IJzendoorn in een opiniestuk.
’In ons stelsel is ruimte voor tegengeluiden’ | De Kwestie | Telegraaf.nl
De landelijke coördinatie van XR had ’ondubbelzinnig, glashelder en glashard’ afstand moeten nemen van de pro-Palestijnse statements, vindt Van IJzendoorn. ’De Palestijnse vlag op de Dom of Euromast daags na de massamoord van de zevende oktober is geen ludieke, geweldloze actie. Het doet de familie en vrienden van Israëliërs die zijn vermoord of ontvoerd door Hamas-terroristen onnoemelijk veel pijn.’’Uit de geweldsspiraal’
Lucas Winnips, woordvoerder en een van de organisatoren van de A12-blokkades, ontkent dat XR te weinig afstand heeft genomen van Hamas. „Ik vind dat we dat luid en duidelijk gedaan hebben. Wij hebben ook goed uitgelegd waarom XR-groepen acties voor Palestina hebben gedaan en wat daarachter zit. Zie onze vele posts op de socials hierover.”
„Uiteindelijk”, zegt Winnips, „gaat het erom dat men uit de geweldsspiraal stapt. Eigenlijk zou iedereen moeten doen wat Extinction Rebellion doet op het moment dat een situatie dreigt te escaleren, en dat is in kleermakerszit op de grond gaan zitten.”
Comment
-
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/365...innen-families
Viel mij ook al op dat de aandacht lijkt toe te nemen voor dit feest, ook steeds grotere filmprodukties met bekende artiesten met rollen in die films. En veel aandacht en zelfs uitbreiding van het Sinterklaasjournaal bij de publieke omroep op tv
Comment
-
https://www.ad.nl/wierden/roetveegpi...nter~a7fe349e/
Roetveegpieten of niet, Kick Out Zwarte Piet wil nog steeds naar Enter
Dat de pieten bij de sinterklaasintocht in Enter al lang niet meer zwart zijn, maakt niets uit voor Kick Out Zwarte Piet (KOZP). De actiegroep wil nog steeds op zondag 25 november demonstreren tijdens de festiviteiten. Is het niet tegen de intocht, dan wel tegen Sint In Enter, dat met ‘donkerbruine pieten’ huis- en schoolbezoekjes aflegt.
KOZP-voorman Jerry Afriyie is er helder over. Hij zegt tegen het ANP dat hij er niet van overtuigd is dat er in Enter ‘duidelijk afstand wordt genomen van de racistische karikatuur Zwarte Piet’. Afriyie vraagt zich af of er niet simpelweg ‘een minimale aanpassing is gedaan met de gedachte ‘dan zijn we van het gezeur af’. Volgens KOZP moet door alles een streep. Van de oorbellen tot de egaal zwarte gezichten en van de rode lippen tot de pruiken. „Al die elementen moeten weg. Wil je een pruik dragen? Zet er dan een op je hoofd van je eigen haarstructuur.”
Sint in Enter
Organisator Rob Homan van de Enterse intocht zei afgelopen vrijdag dat er tijdens het onthaal van de sint al lang geen sprake meer is van volledig zwarte pieten. De organisatie stapte twee jaar geleden over op de roetveegpieten, zoals die ook te zien zijn in het Sinterklaasjournaal.
Toch is dat voor KOZP nog geen reden om de hele actie af te blazen, zegt Afriyie. De actiegroep is naar eigen zeggen op de hoogte van het bestaan van Sint In Enter. Die lokale stichting organiseert vooral huis-, school- en bedrijfsbezoekjes met Sinterklaas en pieten. Op de website en Facebookpagina van dit initiatief valt te lezen dat de pieten donkerbruin zijn en dat er geen uitzonderingen worden gemaakt. Dat heeft alles te maken met de herkenbaarheid van pieten voor jongere broertjes of zusjes.
Vooral daarom blijft de aangekondigde demonstratie in de agenda staan. Als blijkt dat lokale organisaties het uiterlijk van de pieten alsnog veranderen, wil KOZP dat graag weten. „We staan open om met wie dan ook in gesprek te gaan, en als mensen ons overtuigen dat het uiterlijk echt anders is, dan wensen we hen veel plezier.”
Vergunning?
Voor de demonstratie is geen aparte vergunning nodig, laat een woordvoerster van de gemeente Wierden weten. „Bij openbare manifestaties geldt een meldingsplicht die minimaal 48 uur vooraf gedaan moet worden.” KOZP heeft dus nog even de tijd om te beslissen wel of niet naar Enter af te reizen.
Wierden wil in elk geval wel in gesprek blijven met zowel de intochtorganisatie als KOZP. De gemeente hoopt de actiegroep er dan alsnog op te wijzen dat er tijdens intochten in zowel Wierden als Enter geen zwarte pieten meer te zien zijn.
Invloed uitoefenen op activiteiten als huisbezoekjes is een lastiger verhaal, omdat dit geen openbare evenementen zijn. „Onze invloed stopt bij de voordeur.” De stichting Sint in Enter wil niet reageren.
Comment
-
https://www.ad.nl/binnenland/kick-ou...niet~a6421d2b/
Kick Out Zwarte Piet legt raadsvergadering Elburg stil: ‘Met bruine of bronzen pieten ben je er niet’
Kick Out Zwarte Piet (KOZP) en Extinction Rebellion (XR) hebben de raadszaal van de gemeente Elburg bezet. Met een sit-in protesteerden ze twee uur lang tegen Zwarte Piet bij sinterklaasvieringen. De pieten zijn er volgens de burgemeester niet meer zwart, maar de actievoerders vinden dat er nog veel racistische kenmerken zijn.
De groep van iets meer dan tien demonstranten bracht een doek mee met daarop de tekst ‘Herdenkingsjaar slavernijverleden, geen zwarte piet in Elburg’. De burgemeester heeft de actievoerders meerdere keren verzocht naar de publieke tribune te gaan, zodat de vergadering verder kan gaan, maar dat weigert de groep. Daarop is de raadsvergadering geschorst. Pas nadat bijna twee uur later voorman Jerry Afriyie de aanwezigen had toegesproken, vertrokken de actievoerders.
Gemeente Elburg kreeg 2 november een brief van Kick Out Zwarte Piet. Daarin stond de oproep om Zwarte Piet uit te bannen. Burgemeester Jan Nathan Rozendaal zei maandagavond dat hij deze brief had beantwoord met een e-mail, waarin hij liet weten dat ‘alle comités die Sinterklaas organiseren hebben laten weten al enige jaren geen zwarte pieten meer te hebben’. ,,En het is ook dit jaar niet aan de orde. Daarmee is wat u vraagt al lang ingewilligd. Deze actie is zinloos. In Elburg zijn geen zwarte pieten meer dit jaar.’’
Piet is niet genoeg veranderd
In 2020 introduceerde het Elburgse Sinterklaasjournaal en de intochten grijze pieten. Die lijken nog veel te veel op de zwarte, vindt KOZP. De pieten hebben volgens de actiegroep nog een te donkere onderlaag, dragen nog afropruiken of hebben nog te veel roetvegen, waardoor een verschil vanaf een afstand nauwelijks te zien is.
,,Met bruine of bronzen pieten ben je er niet”, zegt woordvoerder Marisela de Cuba. ,,Veel gemeentes, waaronder ook Elburg, passen het uiterlijk op eigen houtje aan zonder dat met ons te communiceren of te overleggen. Wij hebben een duidelijk convenant opgesteld met richtlijnen waar een piet wat ons betreft aan moet voldoen. Het is niet aan anderen om te bepalen wat wel of geen racisme is. Dit protest is dan ook te zien als een oproep aan alle gemeenten. Overleg met ons, stuur ons een mail met hoe piet eruit gaat zien. Zo makkelijk kan het zijn. Trek die pleister er nou gewoon in een keer vanaf.”
‘Onbeschoft’
Een van de raadsleden van de gemeente had een verbale botsing met Jerry Afriyie. Wim Bijl van Samen Vooruit Elburg noemde de actie van de groep ‘onbeschoft’. Daarop reageerde Afriyie: ,,Beter onbeschoft dan racistisch zijn.”
Kick Out Zwarte Piet en Extinction Rebellion in Elburg © KOZP
Comment
-
jadat weet je met die groep die demonstreren om te demonstreren, zit ook verdienmodel achter met geld van organisaties, vaak via subsidies weer verkregen, mensen die hele dagen kunnen demonstreren en dat doen ze niet van hun vakantiedagen, die zouden dan zo op zijn
dus je bent klimaat demonstrant en dan ben je ook opeens voor de Palestijnen en tegen Zwarte Piet, zo gaat dat
Comment
Comment