Banner mainpage

Collapse

Announcement

Collapse
No announcement yet.

Formule 1

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • ja het is vooral geld , geld en nog eens geld, maar dat zien we overal , daar gaat op den duur veel kapot aan in de wereld

    Comment


    • Williams heeft James Vowles binnen gehaald om teammanager te worden, hij was één van de kopstukken bij Mercedes. Hele slimme zet.

      Comment


      • https://www.ad.nl/formule-1/column-a...le-1~a1e892c6/

        Column Arjan Schouten | Saoedi’s weten: alles is te koop, ook de Formule 1


        Columnist Arjan Schouten schrijft in zijn column over de gespannen relatie tussen de Formule 1 en de FIA door tweets van FIA-president Mohammed Ben Sulayem, waarin hij verkondigde dat de koningsklasse niet te koop is voor alleen maar veel geld. ,,Alles is te koop, als je maar genoeg betaalt.”



        Een twee met tien nullen. Twintig miljard dollar. Saoedi-Arabië zou lachend bereid zijn geweest deze niet te bevatten som geld neer te leggen om de Formule 1 te kopen. FIA-president Mohammed Ben Sulayem heeft de Saoedi’s al proberen wijs te maken dat de raceklasse niet te koop staat, maar kroonprins Mohammed bin Salman en zijn mannen weten wel beter. Alles is te koop, als je maar genoeg betaalt.

        Op het Arabisch schiereiland weten ze donders goed dat niet de club van Ben Sulayem maar Liberty Media de commerciële F1-rechten beheert. Begin 2017 door de mediareus uit Colorado gekocht voor circa 4,6 miljard dollar als product om niets meer dan ordinair winst mee te maken. Reken er dus maar op dat een Saoedisch bod veel serieuzer genomen wordt dan vele F1-fans hopen.

        De Disney make-over van de spektakelzieke Amerikanen deed al pijn. Een Saoedische overname van de ooit toch zo Europese raceklasse zal voor veel fans voelen als ultiem verraad en zorgen voor nog verdere vervreemding van de traditionele achterban. Best aandoenlijk dat juist een miljonair uit Dubai roept: oprotten met je zak geld, de sport is van het volk. Maar dat laatste is niet waar en dat eerste is niet vol te houden. Liberty mag dan nu de vruchten plukken van de cashcow die Formule 1 mede dankzij Netflix geworden is, het zou getuigen van een slecht geheugen als we nu al vergeten zijn dat ze in de eerste moeilijke jaren soms hardop twijfelden of ze de boel niet beter weer konden verkopen. Met populaire races in Miami en Las Vegas loopt alles nu crescendo, maar wat als die (Amerikaanse) opleving over twee, drie jaar weer inzakt? Dan bellen de Saoedi’s meteen. En anders belt Liberty zelf wel. Strik erom, toedeloe.

        De Formule 1 heeft dit proces natuurlijk zelf in gang gezet. Sportswashing en mensenrechtenkwesties, ze hielden de raceklasse niet weg uit Bahrein, Abu Dhabi, Qatar en Saoedi-Arabië. Altijd op zoek naar meer, meer, meer, onder het valse mom van internationalisering.

        En zwicht je zelf niet voor de Saoedische oliedollars, zoals Newcastle United recentelijk nog deed, dan dreigt altijd nog de financiële sloopkogel, zo weten ze in de golfwereld. Topspelers als Dustin Johnson, Phil Mickelson en Brooks Koepka werden door de Saoedi’s voor honderden miljoenen naar de nieuwe LIV Golf Series gelokt. Daar keek het eerste jaar online geen hond naar en de spelers zijn paria’s op de PGA Tour, maar de Saoedi’s geven na een eerste investering van twee miljard dollar dit jaar lachend nog wat extra gas. Dubbele prijzenpot, meer toernooien en een deal met het Amerikaanse CW Network, dat deze piratentour straks naar miljoenen Amerikaanse huiskamers brengt. Als reactie is de uiterst conservatieve PGA Tour al driftig aan het hervormen (lees: prijzengeld ophogen) geslagen. Uit lijfsbehoud.

        Dan kan de FIA-president nog zo hard roepen dat tradities tellen en geld niet alles is, in Djedda en Riyad weten ze wel beter. Zoals een groot denker als Lewis Hamilton ooit riep: ‘Cash is King’. Zeker in Saoedi-Arabië.

        Comment


        • https://www.telegraaf.nl/sport/54265...ord-in-de-maak

          Samenwerking vanaf 2026 naar verwachting vrijdag bekendgemaakt
          Formule 1-deal Red Bull en Ford in de maak

          Een samenwerking tussen Red Bull Racing en Ford, een van de grootste autofabrikanten ter wereld, lijkt in de maak. De geruchtenmolen draait op volle toeren en alles wijst erop dat het Formule 1-team van Max Verstappen en de Amerikaanse partij vanaf 2026 de handen ineen slaan.



          Het is de verwachting dat de op handen zijnde deal komende vrijdag wordt aangekondigd, als Red Bull de auto voor komend seizoen – de RB19 – presenteert. Dat zal gebeuren in New York, wat al tot de nodige geruchten heeft geleid. Het heeft dus onder meer te maken met de verwachte samenwerking met Ford. De contracten moeten nog wel worden getekend.

          Hoe de verhoudingen er daadwerkelijk uit zullen gaan zien, is nog onbekend. Vanaf 2026 worden de Formule 1-auto’s voorzien van nieuwe motoren. Tot die tijd rijden Verstappen en consorten nog met een krachtbron die wordt aangeleverd door Honda. Daarna begint een nieuw motorentijdperk in de koningsklasse van de autosport. De modellen worden minder complex en goedkoper en het elektrische deel van de krachtbron zou de helft van het totale vermogen moeten leveren. Audi heeft zich als nieuwe leverancier, in samenwerking met het team van Sauber, ingeschreven.

          Porsche-deal afgeketst


          Red Bull leek aanvankelijk een partnerschap aan te gaan met Porsche, maar die deal ketste af. Een samenwerking met Ford zal voor Red Bull niet alleen financieel interessant kunnen zijn, ook zou Ford met de expertise aldaar wellicht steun kunnen verlenen wat het elektrische deel van de motor betreft. De verbrandingsmotor gaat Red Bull sowieso zelf ontwikkelen. In Milton Keynes is een hele afdeling opgetuigd, Red Bull Powertrains, waar al 300 mensen werkzaam zijn.



          „We hebben alles in huis. Het enige is nu dat de kosten voor ons hoger zijn, maar dat is geaccepteerd door onze aandeelhouders”, zei Helmut Marko, de grote man achter Red Bull Racing, vorig jaar na het afketsen van de Porsche-deal. „We willen onafhankelijk zijn, maar dat betekent niet dat we een samenwerking in de motorsector niet overwegen. We hebben in Milton Keynes nog niet echt de expertise, als het gaat om het hybride gedeelte van de motor. Maar we hebben al contacten met bedrijven die zeer veel expertise hebben op dat vlak.”

          Influencers


          Het laatste jaar dat Ford actief was in de Formule 1, was in 2004 met Jaguar Racing. Na dat jaar werd het team verkocht aan, jawel, Red Bull. Red Bull en Ford zullen dus naar verwachting vrijdag hun plannen uit de doeken doen. In Amerika is al uitgelekt dat de ’Ford Motor Company’ enkele influencers, met veel volgers op social media, naar het evenement in New York stuurt. Red Bull Racing is om een reactie gevraagd, maar het team wil niet reageren.

          Het is verder niet waarschijnlijk dat fans tijdens die presentatie in New York al een glimp kunnen opvangen van de nieuwe auto. Red Bull zal dan, net als vorig jaar, een oude auto in een modern jasje steken en wil de concurrentie niet wijzer maken. Voor het grote publiek zal de RB19 op 23 februari, tijdens de eerste testdag in Bahrein, voor de eerste keer te zien zijn. Op 5 maart is Bahrein vervolgens ook het decor van de eerste Grand Prix van het seizoen, dat een recordaantal van 23 races telt.



          Comment


          • https://www.telegraaf.nl/sport/17372...-het-zwart-wit

            Red Bull Racing komende vrijdag tweede team dat bolide presenteert
            Presentatie Formule 1-auto’s: Haas in het zwart-wit

            Langzaam maar zeker nadert de start van het nieuwe Formule 1-seizoen. Over ruim een maand, op 5 maart, wordt in Bahrein voor het eerst weer geracet. Voor het zover is presenteren de teams eerst hun nieuwe bolides en wordt natuurlijk nog getest. Het team van Haas maakte dinsdag als eerste zijn nieuwe look bekend.

            Haas is vandaag (dinsdag) het eerste F1-team dat de auto toont.



            De auto van het Amerikaanse team is qua kleurstelling flink veranderd. Coureurs Kevin Magnussen en de teruggekeerde Nico Hülkenberg zullen in een overwegend zwarte auto gaan rijden, de VF-23. De witte neus is er nog wel, dus aan het vooraanzicht verandert niet veel. Op 11 februari wordt de auto voor het eerst op het circuit van Silverstone getest tijdens een filmdag.

            Red Bull presenteert de auto waarmee wereldkampioen Max Verstappen zijn titel gaat verdedigen op 3 februari. De lancering van de RB19 vindt vrijdag plaats in New York, waar naar verwachting ook de deal met Ford bekend wordt gemaakt.

            Nyck de Vries toont de livery van zijn AlphaTauri-wagen acht dagen later aan het publiek, eveneens in New York. De coureur uit Sneek maakte vorig jaar al zijn debuut in de Formule 1, als invaller bij Williams, maar is inmddels verzekerd van een vast zitje.

            Bekijk hieronder een overzicht met alle belangrijke data in aanloop naar de seizoenstart.

            Presentaties
            • 3 februari: Red Bull
            • 6 februari: Williams
            • 7 februari: Alfa Romeo
            • 11 februari: AlphaTauri
            • 13 februari: Aston Martin en McLaren
            • 14 februari: Ferrari
            • 15 februari: Mercedes
            • 16 februari: Alpine
            Testdagen

            Voor de lichten op 5 maart doven voor de start van het nieuwe seizoen dienen de auto’s natuurlijk eerst een officieuze vuurdoop te beloven, om alle nieuwe snufjes te testen. In het verleden werden in aanloop naar de openingsrace vaak twee testsessies op verschillende circuits ingepland. Dit keer is er voor de teams slechts sprake van één sessie. Dit om kosten te besparen en omdat de regels deze winter niet dramatisch op de schop gaan.

            Op 23, 24 en 25 februari mogen de rijders op het circuit van Bahrein, waar ruim een week later de seizoensopening plaatsvindt, onbeperkt kilometers worden gemaakt. Normaliter is de baan ’s morgens én ’s middags vier uur open, met tussendoor een lunchpauze van een uur.

            Comment


            • https://www.telegraaf.nl/sport/18036...e-80-overleden

              Oud-F1-coureur en tweevoudig Grand Prix-winnaar Jabouille (80) overleden

              De Franse voormalige autocoureur Jean-Pierre Jabouille is donderdag op 80-jarige leeftijd overleden, zo meldden Franse media. Jabouille is vooral bekend als eerste winnaar van een Grand Prix voor het Formule 1-team van Renault.



              Jabouille hielp Renault bij de vorming van hun renstal in de Formule 1. De Parijzenaar won in 1979 en 1980 telkens één Grand Prix. Zijn erelijst telt verder nog zes polepositions in 46 races. Bij Renault stond Jabouille in 1980 zijn plek af aan Alain Prost.

              Hij stond buiten zijn activiteiten in de Formule 1 ook vier keer op het podium na de 24 uur van Le Mans.

              Comment


              • https://www.nu.nl/formule-1/6245974/...uwe-autos.html

                Het nieuwe Formule 1-seizoen staat alweer voor de deur, met eerst de presentaties van de auto's voor 2023. Zie in ons handige overzicht welk team wanneer het doek van zijn nieuwe creatie trekt.



                De teampresentaties voor 2023
                • Red Bull Racing: 3 februari
                • Ferrari: 14 februari
                • Mercedes: 15 februari
                • Alpine: 16 februari
                • McLaren: 13 februari
                • Alfa Romeo: 7 februari
                • Aston Martin: 13 februari
                • Haas: 31 januari
                • AlphaTauri: 11 februari
                • Williams: 6 februari

                De teams in 2023
                • Red Bull: Max Verstappen en Sergio Pérez
                • Ferrari: Charles Leclerc en Carlos Sainz
                • Mercedes: Lewis Hamilton en George Russell
                • Alpine: Esteban Ocon en Pierre Gasly
                • McLaren: Lando Norris en Oscar Piastri
                • Alfa Romeo: Valtteri Bottas en Zhou Guanyu
                • Aston Martin: Fernando Alonso en Lance Stroll
                • Haas: Kevin Magnussen en Nico Hülkenberg
                • AlphaTauri: Nyck de Vries en Yuki Tsunoda
                • Williams: Alexander Albon en Logan Sargeant

                Het Formule 1-seizoen 2023 begint op 25 februari met een driedaagse test in Bahrein. Een week later is op hetzelfde Bahrain International Circuit de openingsrace van het seizoen.

                Comment


                • https://www.ad.nl/formule-1/mohammed...land~a966a110/

                  Mohammed Ben Sulayem stopt met dagelijkse leiding bij FIA: ‘Deze stap terug was al gepland’


                  Voorzitter Mohammed Ben Sulayem van de internationale autosportfederatie FIA heeft de dagelijkse leiding over de Formule 1 uit handen gegeven. Die komt nu bij de Griek Nikolas Tombazis, die binnen de FIA al directeur is van de zogeheten ‘single seaters’. Een woordvoerder van de bond bevestigde dat Ben Sulayem een brief naar alle tien Formule 1-teams heeft gestuurd waarin hij aankondigde zich terug te trekken.

                  Het besluit komt te midden van een controverse tussen de FIA en Liberty Media, de eigenaren van de Formule 1. Ben Sulayem liet zich kortgeleden tot groot ongenoegen van Liberty Media uit over de financiële waarde van de koningsklasse. Hij reageerde via Twitter op een overnamebod uit Saudi-Arabië ter hoogte van 20 miljard dollar.



                  ,,Elke potentiële koper wordt geadviseerd zijn gezonde verstand te gebruiken, te denken aan het algemeen belang van de autosport en te komen met een duidelijk, duurzaam plan, niet alleen met een zak geld”, meldde Ben Sulayem. Dat was tegen het zere been van de eigenaren, die wezen op een deal uit 2000 waarin de FIA instemde met het afstaan van de commerciële rechten aan de Formule 1. De bond zou zich voortaan alleen bezighouden met sportieve regelgeving.

                  Een woordvoerder van de FIA benadrukte dat het een geplande actie is van de voorzitter. Ben Sulayem werd in 2021 gekozen tot hoogste baas van de FIA, maar had in een manifest al aangegeven dat hij de Formule 1-activiteiten van de FIA wilde herstructureren. ,,Deze stap terug was al gepland sinds het begin van zijn voorzitterschap”, aldus de woordvoerder.

                  Comment


                  • https://www.ad.nl/formule-1/max-vers...le-1~ab588182/

                    Max Verstappen snelste coureur in productieve ochtendsessie op eerste testdag Formule 1


                    Max Verstappen heeft bij de eerste testdag voor het nieuwe Formule 1-seizoen een productieve ochtendsessie achter de rug. De wereldkampioen kwam op het Bahrain International Circuit tot 71 rondjes en zette bovendien de snelste tijd neer: 1.32,959. Vanmiddag komt Verstappen opnieuw de baan op, ook Nyck de Vries moet dan aan de bak.



                    Comment


                    • Veel vraagtekens bij Lance Stroll, of hij de eerste race kan meedoen. Hij heeft zijn hand geblesseerd bij een fiets-ongeluk, waardoor hij ook alle testdagen heeft gemist. Mogelijk wordt hij dit weekend vervangen door Felipe Drugovic, de F2 kampioen van vorig jaar.

                      Comment


                      • De 24 uur van Le Mans heeft de startlijst bekend gemaakt, de nieuwe technische regels hebben veel topteams weer terug gebracht naar de hoogste klasse. Porsche, Ferrari, Peugeot, Toyota en Cadillac met de Nederlander Renger van der Zande. Veel voormalig F1 coureurs ook, Sebastian Bourdais, Jacques Villeneuve, Kamui Kobayashi, Brendon Hartley, Antonio Giovanazzi, Paul di Resta. Wordt een bijzondere wedstrijd dit jaar.

                        Comment


                        • Originally posted by Scuderia View Post
                          Veel vraagtekens bij Lance Stroll, of hij de eerste race kan meedoen. Hij heeft zijn hand geblesseerd bij een fiets-ongeluk, waardoor hij ook alle testdagen heeft gemist. Mogelijk wordt hij dit weekend vervangen door Felipe Drugovic, de F2 kampioen van vorig jaar.
                          Zonder Stroll is er geen lol!

                          Comment


                          • Alonso gaat lekkerrrr

                            Comment


                            • https://www.ad.nl/formule-1/max-vers...feit~ae3d1f59/

                              Max Verstappen geeft concurrentie stevig signaal af: eerste pole position een feit


                              MET VIDEO'SMax Verstappen heeft in een enerverende kwalificatie beslag gelegd op de eerste pole position van het Formule 1-jaar. De wereldkampioen had in de beslissende fase iets meer dan een tiende over op Sergio Pérez, die daarmee de eerste startrij compleet maakte voor Red Bull. Nyck de Vries heeft morgen bijna het hele veld voor zich.

                              Na drie testdagen en drie vrije trainingen, was het vanmiddag dan eindelijk tijd voor het echte werk. Niemand kon zich langer verstoppen en alle kaarten gingen op tafel bij het verdelen van de startplekken voor de eerste race van het nieuwe Formule 1-seizoen.

                              Max Verstappen leek goede papieren te hebben voorafgaand aan de kwalificatie, maar eindigde deze week nog in elke sessie achter Fernando Alonso. Die hoopte voor het eerst sinds de GP van Duitsland in 2012 weer eens pole position te veroveren. Het gat tussen de twee tweevoudig wereldkampioen was eerder op de dag klein. En dan was Sergio Pérez er ook nog, plus Ferrari en het alweer iets beter ogende Mercedes.



                              Wat wel vaststond was dat Nyck de Vries een moeilijke en mogelijk ook korte vooravond wachtte in Bahrein. Waar teambaas Franz Tost tijdens de tests nog de verwachting uitsprak steevast mee te kunnen doen om Q3, lijkt AlphaTauri nu alweer te zijn ingehaald door de realiteit. Die realiteit is dat het vooralsnog niet loopt, iets wat in Q1 meteen weer bleek. De Vries kwam niet verder dan de 19de tijd, met daarachter alleen nog Pierre Gasly wiens tijd werd afgenomen. Teamgenoot Yuki Tsunoda kwalificeerde zich als veertiende.

                              En dus bleef Verstappen als enige Nederlander over in de Bahreinse kwalificatie. De wereldkampioen liet in Q2 snelheid zien, maar dat gold ook voor met name Charles Leclerc in de Ferrari. In het beslissende kwalificatiegedeelte liet Verstappen er vervolgens echter geen misverstand over bestaan. Hij ging als eerste naar buiten en zette direct de te kloppen tijd neer. Leclerc probeerde het aan het einde al niet eens meer. Pérez deed nog wel een moedige poging maar strandde op 0,138s van teamgenoot Verstappen, die zich zelfs nog verbeterde naar 1.29,708.


                              ‘Je probeert er het beste van te maken’


                              ,,Het ging beter dan verwacht, na al die problemen die ik aan het begin van het weekend had", aldus Verstappen na de kwalificatie bij Viaplay. ,,Ik had steeds weinig balans, maar gelukkig kwam het in de kwalificatie nog redelijk bij elkaar. Al vond ik ook niet dat het nu zo goed liep. Je probeert er het beste van te maken. Het was zeker beter, maar de auto is nog niet waar ik hem wil hebben. Er zijn ook nog wel wat dingen die we moeten oplossen voor het volgende weekend.”

                              Zo hebben we morgen bij de start van de race (16.00 uur Nederlandse tijd) een landgenoot op de voorste én voorlaatste plek op de grid. Red Bull heeft de complete eerste startrij in zijn bezit, voor de Ferrari's en daarachter Alonso en de Mercedessen. ,,Voor de race zien we er denk ik beter uit dan over één ronde. We moeten ons op onszelf blijven concentreren en er het beste uit zien te halen", keek Verstappen met vertrouwen uit naar het hoofdnummer.

                              Comment


                              • Nou de 1e is gelijk binnen , wel minder spannend zo🙈

                                Comment


                                • Zou voor het WK inderdaad zomaar een heel saai jaar kunnen worden om de winst...

                                  Daarachter wel mooie gevechten gezien, en toch bijzonder dat Alonso weer om de bekers mee strijd. Zou leuk zijn als dat vaker kan dit jaar.

                                  Comment


                                  • Alonso was geweldig, we moeten qua spanning eerder naar het middenveld kijken achter de top 2, aan de andere kant zagen we vorig jaar het ook opeens veranderen toen we dachten dat Verstappen kansloos was

                                    Comment


                                    • Max Verstappen is ziek!

                                      Comment


                                      • Ah wordt het misschien een spannende race zonder Verstappen die wegrijdt van de rest 😂

                                        Maar 'helaas', hij is alweer beter schrijft op Twitter en voelt zich fit.

                                        Comment


                                        • komt goed, we kijken voor de plaatsen daarachter, Stroll en Alonso!

                                          Comment


                                          • https://www.ad.nl/formule-1/lewis-ha...over~a3975a77/

                                            Lewis Hamilton lijkt verbijsterd door verklaringen rivalen: ‘Ik denk er tegenovergesteld over’


                                            Waar de raketinslag vlakbij het circuit de Grand Prix van Saoedi-Arabië vorig seizoen nog op de tocht zette, lijkt iedereen dat een jaar later alweer vergeten te zijn. Het Jeddah Corniche Circuit oogt sereen en op Lewis Hamilton na maakt niemand zich er druk. ,,Als ik hier niet zou zijn, zou iedereen hier zijn zonder mij.”

                                            Een aangenaam briesje waait door de palmbomen langs de rode zee. Op het ruime lounge terras klinkt zomerse housemuziek. Het Jeddah Corniche Circuit oogt op de kunstmatige eilandjes te midden van de racebaan zo kalm en aanlokkelijk als een hippe strandtent op Ibiza in het hoogseizoen. Er heerst vrolijkheid, onbezorgdheid onder de Saoedi-Arabische lentezon. Djedda is een stad in een oase van sereniteit.

                                            Het contrast met een jaar geleden kan niet groter. Toen alle twintig Formule 1-coureurs en hun entourages tot diep in de nacht stonden te discussiëren met de organisatie van de Grand Prix van Saoedi-Arabië en vertegenwoordigers van het land tot het leger aan toe. Vrezend voor hun veiligheid werden er verwoede pogingen gedaan om de tweede race van het seizoen af te blazen en zo snel mogelijk uit Djedda te vertrekken.



                                            En hun angst was begrijpelijk. Slechts een paar kilometer bij hen vandaan was er een raketinslag geweest. Een aanval gepleegd door de Houthi-rebellen uit buurland Jemen, gericht op een oliedepot van Aramco, één van de grootste sponsoren binnen de Formule 1.

                                            Maar van die angst is nu niets meer over. Er wordt eigenlijk niet meer over raketten gepraat. En als er bij heldere hemel een handvol straaljagers met veel lawaai over de rode zee heen vliegen, kijkt niemand daarvan op. De gekleurde rookpluimen die uit hun motoren komen, verraden dat het om een training gaat voor één van de sfeeracties rondom de race van aanstaande zondag.

                                            Het is dat de coureurs er in de persconferentie nog een vraag over krijgen, anders had het voor iedereen geleken alsof de gebeurtenissen van vorig jaar een droom waren geweest in plaats van de bittere werkelijkheid. Hoe ze zich voelen bij het feit dat ze hier nu weer zijn? Wat hun mening daarover is? ,,Ik geef daar bij voorkeur geen antwoord op”, reageert de Finse coureur Valtteri Bottas van Alfa Romeo. ,,Het circuit is cool. Ik ben hier om te racen.”

                                            Een aantal van zijn collega's doet daar zelfs nog een schepje bovenop. ,,Ik denk dat de situatie nu anders is”, zegt Kevin Magnussen van Haas. ,,Er is een staakt het vuren tussen de partijen die vorig jaar in oorlog waren en dat geeft vertrouwen.” Aston Martin-coureur Lance Stroll denkt dat Saoedi-Arabië in de tussentijd veranderd is. ,,Het land ontwikkelt zich en ik vertrouw erop dat onze veiligheid niet in het geding is.” Volgens Sergio Perez van Red Bull heeft de Formule 1 daar zelfs een belangrijk aandeel in. ,,Als sport zijn we in staat om een land en de mensen die er leven te helpen zich te ontwikkelen. Daar kunnen we trots op zijn.”



                                            De verklaringen van de anderen lijken Lewis Hamilton te verbijsteren. De grijns die langzaam maar zeker op zijn gezicht verschijnt, is duidelijk een cynische. ,,Ik denk er tegenovergesteld over”, zegt hij zuchtend. ,,Als ik hier niet zou zijn, zou iedereen hier zijn zonder mij. En dat heeft geen zin. Dus wat ik probeer te doen, is zoveel mogelijk te leren in de landen waar ik kom. Deze sport komt nog steeds op plekken waar er problemen zijn met mensenrechten.’’

                                            De keuze voor een race is Saoedi-Arabië is omstreden vanwege de oorlog met Jemen, maar ook omdat het wordt gezien als een land waar de rechten van bijvoorbeeld vrouwen worden geschonden. ,,Ik vind dat het de taak van deze sport is om het bewustzijn te vergroten als het gaat om dat onderwerp. Ik vind ook dat we dat beter moeten doen dan op dit moment het geval is.”

                                            Hij lijkt er ook mee te zeggen dat hij een beetje gevangen zit in het feit dat hij onderdeel is van een wereldje dat nu eenmaal eens per jaar in Saoedi-Arabië neerstrijkt. Of zoals de Nederlandse AlphaTauri-coureur Nyck de Vries het verwoordt: ,,Als je onderdeel uitmaakt van dit circus, en dat is een keuze, dan is dit de tweede race op de kalender en ben je eigenlijk alleen maar gefocust op wat er op het circuit gaat gebeuren.”

                                            En dus wordt de kalmte daar slechts een beetje opgeschud door de opwinding over wat potentieel weer een interessante Formule 1-race kan worden op het ‘coole’ circuit in Djedda.

                                            Comment


                                            • https://www.ad.nl/formule-1/hersteld...-gat~ab791866/

                                              Herstelde Max Verstappen laat er geen gras over groeien en slaat meteen flink gat


                                              VRIJE TRAINING 1Ondanks maagklachten eerder in de week lijkt Max Verstappen gewoon weer in bloedvorm in Djedda gearriveerd te zijn. In een eerste vrije training die normaal gesproken nog niet veelzeggend is voor de rest van het weekend, liet hij zich desondanks gelden. Bijna een halve seconde had hij op zijn eerste achtervolger, nota bene zijn teamgenoot.



                                              Zoals wel vaker was ook de eerste vrije training in Saoedi-Arabië er niet een waar al veel conclusies aan verbonden konden worden met betrekking tot bijvoorbeeld de kwalificatie. Voor de coureurs was het in de eerste plaats zaak om weer even te wennen aan het ultrasnelle stratencircuit aan de Rode Zee, dat flink was aangepast om de vaak gevaarlijke blinde bochten weg te halen. Muren waren verplaatst, het laatste DRS-detectiepunt was naar achteren gelegd en er was ‘gespeeld’ met de kerbstones, om een paar veranderingen te noemen.

                                              Nyck de Vries had nog nooit op het Jeddah Corniche Circuit gereden en was er dan ook als de kippen bij om de eerste vrije training aan te vangen. Op deze snellere lay-out hoopt hij het beter te doen dan in Bahrein, waar hij na een slechte kwalificatie weinig meer kon uitrichten in de race. Na één uur trainen kwam De Vries uit op P13, enkele tienden achter zijn Japanse teamgenoot.

                                              Verstappen wachtte wat langer en schoot pas in gang nadat zijn concurrenten al wat rubber op de baan hadden gelegd. Bovenaan de tijdenlijst was het aanvankelijk stuivertje wisselen tussen Sergio Pérez en Fernando Alonso, maar dat veranderde toen de Nederlander het asfalt betrad. Meteen dook Verstappen onder de tot dan toe snelste tijd, om zich vervolgens nog een paar keer te verbeteren op hetzelfde setje van de zachtste bandensoort. Uiteindelijk ging de wereldkampioen op nieuwe banden naar 1.29,617, wat een kleine halve seconde rapper was dan Pérez (1.30,100) en Alonso daar weer twee tienden achter.

                                              Comment


                                              • Max maakt het spannend voor ons fans, moet nu vanaf 15e plek starten 😎

                                                Comment


                                                • https://www.telegraaf.nl/sport/81386...ede-perez-wint

                                                  Nederlander behoudt leiding in WK dankzij snelste raceronde
                                                  Verstappen na knappe inhaalrace in GP Saoedi-Arabië tweede, Pérez wint

                                                  Max Verstappen heeft ondanks een knappe inhaalrace de Grand Prix van Saoedi-Arabië niet weten te winnen. De Nederlander reed vanaf plek vijftien iedereen voorbij, behalve zijn van pole vertrokken ploeggenoot Sergio Pérez.

                                                  De start was voor Fernando Alonso. De Aston Martin stak Sergio Pérez voorbij en ging als eerste de eerste de eerste bocht in. De Spanjaard stond bij het vertrek echter verkeerd in zijn startvak en kreeg een straf van vijf seconden. Na een paar rondjes sloeg de Mexicaan terug en nam hij de leiding ook in de wedstrijd over. Hij slaagde er even later ook in om Alonso los te rijden.

                                                  Opmars Verstappen


                                                  Verstappen was niet in staat om onmiddellijk heel veel op te schuiven. Hij klom na de start slechts twee plekken, mede doordat Oscar Piastri al snel de pitstraat in moest om zijn voorvleugel te vervangen. Na een paar ronden te hebben warmgedraaid begon hij aan zijn opmars naar voren. Eerst ging hij beide Haas-coureurs voorbij, vervolgens moesten ook Pierre Gasly en Zhou Guanyu er aan geloven en in ronde elf stak hij ook Lewis Hamilton voorbij.

                                                  Doordat de Nederlander lang wachtte met naar binnen gaan, kon hij verder op schuiven. Hij had het geluk dat kort na de pitstop van onder andere beide Ferrari’s Lance Stroll zijn auto moest parkeren en de safety car het circuit op kwam. Zodoende lag hij na twintig ronden vierde achter Pérez, Alonso en George Russell en was zijn achterstand in tijd - die voor de safety car twintig seconden bedroeg - verdampt.

                                                  Na de hervatting wachtte Verstappen totdat er weer drs was, alvorens de aanval opende op Russell. Een paar ronden later stak hij ook vrij eenvoudig Alonso voorbij en moest hij gaan jagen op zijn eigen teamgenoot met nog precies een halve race te gaan. Pérez had een voorsprong van bijna zes tellen en zag deze tiende voor tiende kleiner worden, maar snel ging het niet.

                                                  Problemen bij Red Bull


                                                  Bovendien kreeg Verstappen zo’n vijftien ronden voor het einde problemen te krijgen. Hij klaagde over de boordradio over een ’raar geluid’ als hij op topsnelheid reed. Zodoende kon hij geen ultieme aanval meer plaatsen op Perez, die op zijn beurt een probleem had met zijn rempedaal.

                                                  Beide wagens konden ondanks de problemen hun tempo behouden en zo reed Pérez onbedreigd naar de winst in Jeddah. Het is voor hem de vijfde Grand Prix-zege uit zijn loopbaan. Verstappen reed in de laatste ronde de snelste ronde en behoudt daardoor de leiding in het wereldkampioenschap. Alonso werd uiteindelijk derde.

                                                  De Vries


                                                  Nyck de Vries begon op de achttiende plaats en kende een primadegelijke race, maar was lang niet in staat echt op te schuiven. Vanwege de uitvalbeurten van Stroll en Alexander Albon en de vroege pitstops van McLaren reed hij lang op de vijftiende plaats. In de 42e ronde beleefde hij het hoogtepunt van zijn race. Met een knappe inhaalmanoeuvre haalde hij Logan Sargeant in, waardoor hij beslag legde op de veertiende plaats.

                                                  Comment


                                                  • Gelukkig is die absurde straf tegen Alonso alsnog ongedaan gemaakt

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X