Banner mainpage

Collapse

Announcement

Collapse
No announcement yet.

Formule 1

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • https://www.ad.nl/formule-1/raad-van...race~ade47383/

    Raad van State houdt na­tuur­ver­gun­ning cir­cuit Zand­voort in stand, weg vrij voor F1-race


    MET VIDEO

    De Raad van State, de hoogste bestuursrechter van ons land, houdt de natuurvergunning voor circuit Zandvoort in stand. Daarmee is een belangrijke hobbel voor de Dutch Grand Prix in het eerste weekend van september weggenomen.

    De Stichting Duinbehoud, Stichting Rust bij de Kust en Natuur- en Milieufederatie Noord-Holland zijn het niet eens met de door gedeputeerde staten verleende vergunning voor het gebruik van - en aanpassingen aan - het racecircuit. De rechtbank verklaarde in april van dit jaar hun bezwaren al ongegrond.

    De natuur- en milieuorganisaties waren echter in hoger beroep gegaan bij de Raad van State. Die behandeling was vorige maand. In afwachting van een definitieve uitspraak wilden de eisers schorsing van de vergunning van het circuit. Daarin is de Raad van State niet meegegaan, blijkt dinsdagochtend.

    Ter discussie


    Volgens de voorzitter van de Afdeling bestuursrechtspraak, mr. Bart Jan van Ettekoven is in de natuurvergunning die nu ter discussie staat, de uitstoot al beperkter dan de regels vereisen. ,,Daarnaast valt de belangenafweging op dit moment uit in het voordeel van het circuit”, aldus de voorzitter.

    Van Ettekoven: ,,Het natuurbelang en het algemene en economische belang zijn gewogen.” De Raad van State noemt concreet de enorme investeringen die zijn gedaan in het circuit als factor.

    Om te beoordelen of de natuurvergunning tot meer stikstofuitstoot leidt, moet de nieuwe situatie worden vergeleken met wat er voorheen op grond van de toen verleende vergunningen was toegestaan op het circuitterrein. Dat is volgens de hoogste bestuursrechter een ‘complex’ proces.

    Een definitief oordeel over de natuurvergunning volgt in de loop van komend jaar.

    Comment


    • Had dit toch wel graag willen zien hoor, Vettel als teamgenoot van Max. Maar snap dat ze het niet gedaan hebben.

      Horner: Red Bull overwoog hereniging met Vettel in 2021

      Voordat Sebastian Vettel bij Aston Martin tekende voor het Formule 1-seizoen 2021, heeft Red Bull Racing hem serieus overwogen voor het zitje naast Max Verstappen. Dat heeft teambaas Christian Horner onthuld.

      https://nl.motorsport.com/f1/news/ch...2021/10348112/

      Comment


      • Dat oranje publiek wordt opeens vervelend waar komt dat opeens vandaan?

        Comment


        • Ja was in Oostenrijk gedoe mee, waren aantal Nederlandse fans die vrouwen hadden lastig gevallen en fans van Mercedes/Hamilton uitscholden.

          Nederlandse promoters huren nu hele tribunes en grote partytenten af bij bepaalde circuits, wordt veel gezopen met een hoog 'holadijee holadijoo' gehalte. En er komen ook veel types op af die pas F1 gingen kijken toen Max begon te winnen en verder weinig echt met de sport hebben. Vrienden van mij waren in Oostenrijk en vertelden hoe ze tijdens de kwalificatie bijvoorbeeld zagen hoe honderden fans liever in zo'n biertent bleven hangen dan dat ze naar de actie op de baan gingen kijken. Die komen dus voor het feestje.

          Dat is voor F1 begrippen een vreemde gewaarwording, fans uit andere landen zijn veel minder zo. Je ziet het een beetje bij Engelsen en in de tijd van Schumacher ook een beetje bij Duitsers. Maar niet in zulke aantallen als bij Nederlanders nu.

          Comment


          • ja vervelend nu meerdere malen gebeurd met spreekkoren, vrouwen lastig vallen, merchendise in de fik steken van Hamilton, al 3 races dit gedrag meen ik. Hoop wel dat ze er tegen kunnen optreden. Daar gaat onze goede imago

            Comment


            • Het lijkt er echt op dat Daniel Ricciardo gedumpt gaat worden bij McLaren, ondanks dat hij een contract heeft voor 2023. Heel erg zuur, bij Red Bull echt een winnaar geweest maar komt er nu duidelijk niet meer uit. Enige echt goede alternatief voor hem is naar Alpine, waar hij 2 jaar geleden ook voor reed. Maar dat was ook geen gelukkig huwelijk.

              Comment


              • Originally posted by Maher View Post
                ja vervelend nu meerdere malen gebeurd met spreekkoren, vrouwen lastig vallen, merchendise in de fik steken van Hamilton, al 3 races dit gedrag meen ik. Hoop wel dat ze er tegen kunnen optreden. Daar gaat onze goede imago
                Sinds wanneer hebben NL-supporters een goed imago??? (de schaatsfans buiten beschouwing gelaten) Lijkt me meer dat flink zuipen en vechten 'ons' imago is..

                Comment


                • De Oranje supporters worden over het algemeen geroemd bij wedstrijden van het Nederlands 11 tal, feestend, verkleed, hossend..

                  We hebben het niet over club supporters.

                  Comment


                  • https://www.telegraaf.nl/sport/18844...ts-doe-je-niet

                    F1-team Alpine boos op Piastri na bizarre transfersoap: ’Zoiets doe je niet’

                    BARCELONA - Teambaas Otmar Szafnauer van Formule 1-team Alpine is zwaar teleurgesteld in Oscar Piastri, „Ik had meer loyaliteit verwacht”, moppert hij in Spaanse media.

                    „We hebben miljoenen euro’s in hem geïnvesteerd en hem zijn eerste meters in een Formule 1-auto laten maken. Dus ik snap echt niet waarom hij naar een ander team wil. Ik ben in 1989 in de Formule 1 begonnen en zoiets heb ik nog nooit meegemaakt. Het draait hier om de integriteit van een persoon. Zoiets doe je gewoon niet.”

                    Alpine maakte onlangs bekend dat Piastri de nieuwe coureur naast Esteban Ocon wordt. De Australiër is nu al reservecoureur bij de renstal. Hij zou vanaf volgend jaar Fernando Alonso opvolgen. Piastri won in december de wereldtitel in de Formule 2. Een jaar daarvoor verzekerde hij zich van de eindzege in de Formule 3.

                    Piastri ontkent dat hij een nieuw contract heeft bij Alpine. Hij lijkt zijn zinnen te hebben gezet op een overgang naar McLaren. „Maar we hebben een contract met Piastri, dat hij in november heeft getekend”, benadrukt Szafnauer. „We hebben met onze advocaten gesproken en zij zeggen dat het een bindend contract is.”

                    Comment


                    • Loyaliteit in de harde business van F1, dat is schaars. Dat weet Otmar ook wel. Ik geloof er niks van dat Piastri zoveel risico neemt als hij geen zekerheid heeft dat hij vrij is van Alpine.

                      Alles leek erop dat Alonso zou blijven bij Alpine, dus het is 100% te begrijpen dat Piastri verder ging kijken.

                      Comment


                      • https://www.telegraaf.nl/sport/11731...lan-te-stoppen

                        ’Ik ben nog steeds op die missie’
                        Hamilton lijkt ook na 2023 nog niet van plan te stoppen

                        Formule 1-coureur Lewis Hamilton lijkt voorlopig nog niet van plan te stoppen. De 37-jarige Brit heeft bij Mercedes nog een contract tot en met 2023, maar in een interview met het tijdschrift Vanity Fair laat hij weten open te staan voor een langer verblijf in de belangrijkste raceklasse.

                        Hamilton won tussen 2008 en 2020 zeven keer de wereldtitel, net zo vaak als de Duitser Michael Schumacher. Het lukte hem vorig jaar net niet het record van acht WK-titels te pakken. Max Verstappen bleef Hamilton in de veelbesproken slotrace in Abu Dhabi voor en eindigde zo bovenaan in de WK-stand.



                        „Ik ben nog steeds op die missie”, aldus Hamilton. „Ik houd nog steeds van autorijden, ik word er nog steeds door uitgedaagd. Dus ik heb niet echt het gevoel dat ik die strijd snel op moet geven.”

                        Hamilton speelt dit seizoen geen rol van betekenis in de strijd om de wereldtitel. Verstappen heeft 112 punten meer dan de huidige nummer 6.

                        Viervoudig wereldkampioen Sebastian Vettel (35 jaar) kondigde vorige maand aan na dit jaar te stoppen in de Formule 1. Hamilton: „Dat besluit heeft mij niet aan het twijfelen gebracht over mijn toekomst. Het herinnert me er meer aan dat coureurs waar ik lange tijd mee concurreer op een gegeven moment stoppen. Voor je het weet, stopt Fernando Alonso ook. Ik denk dat ik dan de oudste coureur ben. Maar ik denk er nu vooral over na hoe we de auto beter krijgen en dit team weer kunnen laten winnen, zodat ik nog een keer wereldkampioen kan worden.”

                        Comment


                        • https://www.telegraaf.nl/sport/41894...ijk-definitief

                          Regels rond nieuwe Formule 1-motoren eindelijk definitief

                          Het is definitief bekend aan welke eisen de nieuwe motoren in de Formule 1, die vanaf 2026 in gebruik worden genomen, moeten voldoen. De plannen zijn goedgekeurd door autosportfederatie FIA.

                          Na enige vertraging weten alle partijen nu waar ze aan toe zijn. De Formule 1-leiding hoopt dat de nieuwe krachtbronnen ervoor zorgen dat er meer leveranciers geïnteresseerd zijn in de koningsklasse. Porsche en Audi hebben sowieso al te kennen gegeven dan in te willen stappen. Porsche mogelijk in samenwerking met Red Bull Racing en Audi zou een team, vermoedelijk Alfa Romeo (Sauber), willen overnemen.



                          De nieuwe motoren (1.6 liter) ’lopen’ op honderd procent duurzame brandstof en moeten een stuk goedkoper worden dan de huidige modellen. De MGU-H, het onderdeel dat ervoor zorgt dat de hitte van de uitlaat wordt omgezet in elektrisch vermogen, verdwijnt.

                          Ook de technische voorschriften voor de Formule 1-auto’s met betrekking tot het gestuiter dat dit jaar de kop opsteekt zijn goedgekeurd. Al vanaf de komende Grand Prix in België gaat de FIA bekijken of bolides niet te veel op en neer gaan en wordt ook gekeken naar de bodemplank van de auto’s. Ingrijpender zijn de veranderingen voor volgend jaar (2023). Dan moeten onder meer de vloerranden met vijftien millimeter verhoogd worden en komt er nog een extra sensor om het ’fenomeen’ beter te kunnen monitoren.

                          Aanvankelijk wilde de FIA een verhoging van 25 millimeter van de vloerranden, maar dat stuitte op verzet van zes van de tien teams, onder wie Ferrari en Red Bull. Met 15 millimeter is er dus voor een compromis gekozen.

                          Comment


                          • 😂😂😂

                            Politie zoekt bestuurder die met ogenschijnlijke Formule 1-auto op snelweg Tsjechië rijdt

                            De politie in Tsjechië is op zoek naar de persoon die met een ogenschijnlijke Formule 1-auto over de snelweg reed. De auto werd gespot op de snelweg D4 in Tsjechië. Het is niet voor het eerst dat de auto werd gesignaleerd.


                            De GP2-auto in Tsjechië. © MigueluVe/Twitter

                            https://www.ad.nl/auto/politie-zoekt...ijdt~acdc8583/

                            Comment


                            • https://www.youtube.com/watch?v=2wNOy5E9kx0

                              Comment


                              • ssssst, ik heb hem juist veilig in een geheime garage gekregen, ben net terug uit Tsjechie

                                Comment


                                • https://www.telegraaf.nl/sport/82453...iljoenenfraude

                                  Comment


                                  • Haha ouwe boef die Ecclestone. Heeft veel goeds gedaan voor de sport, maar uiteindelijk is er een hoop verbeterd sinds zijn vertrek.

                                    Comment


                                    • Binotto is zich flink aan het indekken maar komt daardoor over als een complete idioot. Ze hadden begin van het seizoen de snelste auto en betere betrouwbaarheid, stonden tig punten voor op de concurrentie. Nu dat ze tientallen punten verloren zijn door tactische blunders doet ie net alsof het niet uitmaakt, want de titel was nooit het doel...?

                                      Ferrari-teambaas Binotto: "F1-titel in 2022 is nooit ons doel geweest"

                                      Mattia Binotto stelt dat Ferrari momenteel alle oorspronkelijke doelstellingen bereikt. Volgens de Ferrari-teambaas is in Maranello de hoop op het kampioenschap nog niet opgegeven, maar was de titel in eerste instantie nooit het doel.

                                      https://nl.motorsport.com/f1/news/fe...eest/10356550/

                                      Comment


                                      • Ach ja, politiek moet ook alles weer kloppen

                                        Comment


                                        • https://www.telegraaf.nl/sport/50388...slag-in-belgie

                                          Circuit in België logische plek voor onder meer motorwissel
                                          Verstappen en Leclerc staan voor straf en inhaalslag in België

                                          FRANCORCHAMPS - Max Verstappen en zijn rivaal Charles Leclerc maken zich in België op voor de tweede helft van het seizoen. En de aanstaande race op Spa-Francorchamps belooft direct een interessant hoofdstuk te worden. Beide coureurs starten namelijk hoogstwaarschijnlijk vanuit de achterhoede.

                                          Voor de 120.000 fans op de volgepakte, Belgische tribunes belooft dat zondag in ieder geval het nodige spektakel. De mannen bovenin het WK-klassement die zich door het veld heen willen rijden naar voren, dat leidt normaliter zeker tot veel inhaalacties.



                                          Dat Verstappen en Leclerc, en waarschijnlijk nog wel enkele andere coureurs, dit weekeinde gridstraffen incasseren komt niet als een verrassing. Teams kijken naar het ideale moment om dat te doen om zo min mogelijk schade op te lopen. Elke coureur mag per jaar drie motoren gebruiken. Wie vaker wisselt, krijgt een sanctie aan zijn broek.

                                          Voor Verstappen wordt dat de eerste keer, nadat hij voor de zomerstop in Hongarije uit voorzorg zijn derde Honda-krachtbron in gebruik heeft genomen. Het ligt in de lijn der verwachting dat hij nu direct zijn vierde motor toevoegt aan zijn pool, om zo weer even een buffer op te bouwen. Dan is het logisch dat de regerend wereldkampioen ook direct een nieuwe versnellingsbak ’pakt’, omdat hij wat dat onderdeel betreft ook al aan het maximum zit.

                                          Reglement bevroren


                                          Een andere gridstraf, later in het seizoen, is niet uitgesloten. Dat geldt ook voor Leclerc, die eerder in Canada al achteraan is gestart en toen uiteindelijk als vijfde over de streep kwam. De Monegask krijgt volgens Italiaanse bronnen ook een nieuwe motor, inclusief (in tegenstelling tot Verstappen) een geüpgradede hybride systeem. Teams kunnen na september geen performance upgrades meer doorvoeren aan hun motoren, want het reglement is dan tot de komst van de nieuwe krachtbronnen in 2026 helemaal bevroren.



                                          Dat dit juist in België gebeurt, is vrij logisch. Op Spa-Francorchamps is het makkelijker inhalen dan op menig ander circuit. Ook het circuit van Monza, dat een week na Zandvoort (4 september) op de kalender staat, zou een optie kunnen zijn. Maar Ferrari zal er niet over peinzen om thuisfavoriet Leclerc juist voor de eigen tifosi achteraan te laten starten. Daar komt nog eens bij dat de baan in België nog net iets voordeliger is, gelet op inhaalacties, dan het powercircuit in Monza. Daar rijden de teams veelal met nóg minder downforce (neerwaartse druk), waardoor het ook met gebruik van het DRS-systeem niet eenvoudig is om in te halen.

                                          „Gridstraffen zullen dit seizoen zeker nog een rol gaan spelen”, is het enige dat Verstappen er zelf officieel over kwijt wil, maar de boodschap is wel duidelijk.

                                          Slim genoeg


                                          Verstappen is overigens slim genoeg om zich niet te laten verleiden om uitspraken te doen over waar en wanneer hij zijn tweede titel gaat binnenslepen. Als hij daar ook maar iets over roept, kan dat worden uitgelegd als arrogant, of uiteindelijk als een boemerang in z’n gezicht terugkomen. Daarover speculeren heeft ook nog weinig zin. Verstappen weet nog goed dat zijn achterstand op Leclerc na drie races liefst 46 punten bedroeg.

                                          „Als team denken wij maar aan één ding, en dat is races winnen”, stelt de WK-leider. „Zo benaderen we elke Grand Prix. Aan het begin van het jaar hadden we onze problemen, maar we moeten ook niet vergeten dat het heel close is met Ferrari. Het gat met tachtig punten geeft een wat vertekend beeld. We zullen zien hoe competitief we de komende races zijn. Als ik achterover ga leunen of rustig aan wil doen, kan ik beter stoppen. Dat zou betekenen dat ik niet graag genoeg meer wil.”

                                          Spa-Francorchamps is eigenlijk nooit een circuit geweest dat de Red Bull van Verstappen goed heeft gelegen, want tot dit jaar moest hij het wat topsnelheid betreft altijd afleggen. Dit seizoen is alles anders en heeft de Nederlander juist op de rechte stukken vaak een voordeel ten opzichte van Ferrari.

                                          En natuurlijk staat Verstappen officieel al op één overwinning op zijn favoriete circuit, al hoefde hij er vorig jaar tijdens een waterballet alleen maar drie rondjes voor achter de safety car te rijden en werd hij beloond met de helft van de punten. Uiteindelijk wel cruciale puntjes in de uiteindelijk in zijn voordeel beslechte titelstrijd met Lewis Hamilton.


                                          Comment


                                          • https://www.telegraaf.nl/sport/21207...raan-in-belgie

                                            Comment


                                            • Wat us Verstappen toch een beest, nu al aan de leiding na achterin starten. Hamilton er al uit gevlogen (letterlijk)

                                              Comment


                                              • Inderdaad een geweldige overmacht!!! Ben benieuwd naar de volgende race...

                                                Comment


                                                • Begint best saai te worden zo😂

                                                  Comment


                                                  • Wat een overmacht voor Verstappen, wint met 18 seconden voorsprong voor teamgenoot Perez, terwijl ie vanaf de 14e plek startte. Sainz 3e, en Lecler teruggezet van 5e naar 6e plek vanwege straf omdat ie te snel reed in de pitstraat, zodat Alonso 5e werd. Hamilton door eigen geschuld gelanceerd door Alonso

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X