Banner mainpage

Collapse

Announcement

Collapse
No announcement yet.

Formule 1

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Och, voor 1 miljoen per week, zou ik als vrouw ook niet zo kieskeurig zijn.. HHHH

    Comment


    • Originally posted by Fortuneboy View Post
      denk dat knappe dames dan vallen voor mannen vanwege geld en roem en niet vanwege hun uiterlijk
      Ik heb er zelf geen kijk op, maar denk niet dat Jenson Button een lelijke vent is? Atletisch ook, doet nog steeds triatlons. En de indruk die ik heb echt een aardige beschaafde kerel.

      Comment


      • Vettel is positief getest op corona en kan dit weekend dus niet racen. Hij wordt vervangen door de vaste reserve-rijder bij Aston Martin, Nico Hulkenberg. Wel leuk om hem weer een keertje in actie te zien als 'super-sub'

        Comment


        • https://www.telegraaf.nl/sport/24358...zijn-veranderd

          Wat is er allemaal anders voor Max Verstappen en zijn collega’s?
          Dit zijn de Formule 1-regels die in 2022 zijn veranderd

          BARCELONA - Komend weekeinde begint in Bahrein het nieuwe Formule 1-seizoen. De regels in de koningsklasse van de autosport zijn flink op de schop gegaan afgelopen winter. Dit is wat er in 2022 anders is voor wereldkampioen Max Verstappen en zijn collega’s.



          Het belangrijkste, veranderde element is de terugkeer van het grondeffect. De tunnels in de bodem van de auto zorgen ervoor dat die met behulp van de binnenstromende lucht naar het asfalt toe wordt gezogen. Deze manier van het opwekken van downforce, neerwaartse druk, resulteert in minder luchtverstoring. De zogeheten Venturi-tunnels zien eruit als een vliegtuigvleugel, maar dan omgekeerd. Een vliegtuig is immers gebaat bij opwaartse druk.

          Ook onder meer de voor- en achtervleugel zijn versimpeld en de bargeboards aan de zijkanten, met allerlei inkepingen en gleuven, zijn helemaal verdwenen.



          Het bouwpakket van een Formule 1-auto oogt zo minder complex. Daarnaast zijn de wielen een stuk groter (18 inch) en wieldoppen verplicht. Dat laatste moet ook weer leiden tot minder luchtverstoring.

          Variaties


          Aan de motoren kan gedurende het seizoen nauwelijks nog iets worden veranderd, want het reglement van de krachtbronnen is bevroren tot en met 2025. Grootste wijziging is de benzine, die voor tien procent uit biobrandstof (E10) bestaat.

          Uit de verschillende presentaties van de nieuwe auto’s blijkt dat de bolides ondanks veel vaststaande, gehomologeerde onderdelen nog genoeg van elkaar verschillen. Zo zijn er variaties te zien bij de neuzen, veringen bij de ophangingen en de zogeheten sidepods. „Dat is bemoedigend, want de ontwerpers van de auto’s waren op voorhand bang dat er weinig speelruimte zou zijn”, aldus Ross Brawn, sportief directeur van de Formule 1. „Het is onvermijdelijk dat er verschillen zijn en de topteams zullen aan het begin van het seizoen vermoedelijk nog een voorsprong hebben. Maar ik denk dat gedurende het jaar het veld dichter bij elkaar komt te liggen.”

          En daar zijn de nieuwe regels dan ook om te doen: meer competitie en meer actie op de baan. Uit berekeningen van de Formule 1 en autosportfederatie FIA blijkt dat een achtervolgende auto zo’n vijftig procent aan neerwaartse druk verloor, zodra hij binnen één autolengte van zijn prooi zat. Bij de nieuwe auto’s moet dat verlies maar zo’n vijftien procent zijn. En is het verschil niet kleiner dan vijf à zes autolengtes, dan zou een achtervolgende auto helemaal geen downforce moeten verliezen.

          Het DRS-systeem, met de openklappende achtervleugel om inhalen te bevorderen, is nog aanwezig. De FIA hoopt dat het foefje op termijn niet meer nodig zal zijn, als er ook zonder DRS genoeg actie op de baan is. De auto’s zijn daarnaast ruim veertig kilo zwaarder dan vorig jaar (minimaal 795 kilo zonder benzine). Toch spreekt Mercedes al de verwachting uit dat de snelheden vergelijkbaar zijn met 2021, waar aanvankelijk werd gerekend op flink langzamere auto’s.

          Budget


          Het sinds vorig jaar ingestelde budgetplafond voor de teams ligt komend seizoen op 140 miljoen dollar, exclusief de ontwikkeling van de motoren en topsalarissen. Ook is het zo dat de beste teams – Mercedes voorop – het minste aantal uren mogen maken in de windtunnel. De slechtst presterende teams hebben juist meer tijd. Brawn: „We zien graag dat de boel wat wordt opgeschud en ook door dit soort maatregelen verwacht ik dat teams in het middenveld vaker kunnen meedoen in de voorhoede. Topteams kunnen er niet nog even vijftig of honderd miljoen tegenaan gooien.”

          Opzet weekeinde


          De donderdag is officieel uit het programma verdwenen. Coureurs staan nu veelal op vrijdagochtend de pers te woord, waarna ’s middags en/of ’s avonds de eerste twee vrije trainingen volgen. Vóór de eerste training moeten alle auto’s zichtbaar zijn voor de garages. Na de kwalificatie worden vijf verschillende bolides uitgepikt, waarbij een vertegenwoordiger van het team minimaal tien minuten aan de media moet uitleggen wat de verschillen zijn met de op vrijdagochtend gepresenteerde auto.

          De kwalificatie begint zaterdag meestal om 16.00 uur lokale tijd, dus een uur later dan de vorige jaren gebruikelijk was. Belangrijke wijziging is daarnaast dat coureurs altijd vrije bandenkeuze hebben voor de start van de race. De regel dat de top-10 diende te starten op het in de tweede kwalificatiesessie (Q2) gebruikte rubber vervalt.
          18 - 20 Manama
          25 - 27 Djedda
          8 - 10 Melbourne
          22 - 24 Imola
          6 - 9 Miami Gardens, FL
          20 - 22 Barcelona
          27 - 29 Monte Carlo
          10 - 12 Bakoe
          17 - 20 Montreal
          1 - 3 Silverstone
          8 - 10 Spielberg
          22 - 24 Le Castellet
          29 - 31 Boedapest
          26 - 28 Francorchamps
          2 - 4 Zandvoort
          9 - 11 Monza
          23 - 25 Sotsji Afgelast
          30 - 2 Singapore
          7 - 9 Suzuka
          21 - 24 Austin, TX
          28 - 31 Mexico-Stad
          11 - 13 São Paulo
          18 - 20 Abu Dhabi

          Comment


          • Maar hoe gaan we het op tv kijken via welke provider tegen welk geld en met welke commentator?

            Comment


            • Viaplay maar geprobeerd voor een jaar, is kijken of het bevalt, eerste half jaar voor de helft en daarna 14 Euro. Zeg ik het in december gewoon weer op.
              Ze hebben verder nog wel een redelijk aanbod van series en films.

              Comment


              • Hoe zit het met coronaregels voor bezoeken van een race zoals in Barcelona? Daar zou ik wel een x heen willen.

                Comment


                • Originally posted by rolando19809 View Post
                  Maar hoe gaan we het op tv kijken via welke provider tegen welk geld en met welke commentator?
                  F1 TV Pro, is van de F1 organisatie zelf. Kost 65 euro per jaar.. Kan je ook zelf elke onboard kiezen, als je bijvoorbeeld een paar ronden alleen aan boord van Max Verstappen wil zitten dan kan dat.

                  Standaard commentaar is van Engelse ITV wat uitstekend is. Nederlandse commentaar is er nog niet, maar komt in de loop van het jaar ook.

                  https://www.formula1.com/en/subscribe-to-f1-tv.html

                  Comment


                  • Pierre Gasly verrassend de snelste in de eerste officiële vrije training vandaag in Bahrein. Ferrari op P2 en P3 zien er sterker uit dan vorig jaar, maar verschillen met Mercedes en Verstappen zijn klein.

                    McLaren staat 17e en 18e, het zijn nog trainingen natuurlijk maar die achterstand lijkt wel flink.

                    Comment


                    • Die Ferrari doet het goed, Max komt er niet voorbij

                      Comment


                      • Interessante wedstrijd, maar wat een drama voor Red Bull. Beiden uitgevallen in de laatste paar ronden.

                        Charles Leclerc reed steengoed, terechte winnaar.

                        Komend weekend alweer de volgende race!

                        Comment


                        • Ferrari's zijn weer terug, meer concurrentie goed voor de spanning, dat kan een enerverend F1 seizoen worden

                          Comment


                          • Zou wel mooi zijn als Mercedes nog wel een beetje aansluiting vind, een strijd tussen 3 teams zou top zijn. Zou het ook Russel wel gunnen om echt om de winst te kunnen strijden.

                            Comment


                            • En waar is Strollll

                              Comment


                              • Die reed in de achterhoede toch? Was in de kwalificatie verslagen door Hulkenberg, die nog nooit in de auto gereden had terwijl Stroll al meerdere dagen had getest.

                                Comment


                                • Aston Martin heeft het ook zwaar inderdaad, dus Stroll kan ook niet veel ermee. Maar dat zie je bij alle teams met een Mercedes motor. McLaren is ook ver terug gevallen. En het team van Mercedes zelf is ook ver weg gezakt natuurlijk, voorheen altijd kanshebber op de overwinning en puur gekeken naar de snelheid hadden ze geen enkele kans op een podium. Maar ja, alles bleef wel werken bij Mercedes...

                                  Comment


                                  • Een Stroll ben je niet voor de lol😃

                                    Comment


                                    • Denk niet dat hij te klagen heeft verder in zijn leven Wat dat betreft zou ik graag een Stroll zijn!

                                      Comment


                                      • https://www.telegraaf.nl/sport/12847...ebben-opgelost


                                        Red Bull denkt benzineprobleem te hebben opgelost

                                        Red Bull Racing verwacht dat het benzineprobleem, dat het team parten speelde tijdens de openingsrace van het nieuwe Formule 1-seizoen, is opgelost. Max Verstappen en Sergio Pérez haalden allebei de finish niet in Bahrein.

                                        De renstal heeft het euvel grondig onderzocht en vertrouwt erop het probleem in het benzinesysteem te hebben opgelost. Red Bull doet in aanloop naar het race-weekeinde in Jeddah geen uitlatingen over de precieze oorzaak, maar er zou in het brandstofsysteem een storing zijn ontdekt.



                                        Aanvankelijk werd gedacht dat er een probleem was met de brandstofpomp. Twee van de in totaal drie pompen zijn standaardonderdelen en dus in elke auto hetzelfde, maar zoals eerder deze week gemeld bleek daar geen defect te zijn ontdekt. Red Bulls topadviseur Helmut Marko vertelde tegenover F1 Insider dat beide auto’s zonder benzine kwamen te zitten vanwege een vacuüm in de brandstoftoevoer. Dat er simpelweg te weinig brandstof in de auto’s van Verstappen en Pérez zou zitten wordt door alle betrokkenen bij Red Bull afgedaan als lariekoek.

                                        Comment


                                        • En Hulkenberg gaat weer racen dit weekend las ik? Vettel heeft nog steeds geen negatieve corona-test kunnen laten zien

                                          Comment


                                          • Gaat er inderdaad nog om spannen, over 24 uur zijn de eerste vrije trainingen. Dus heel veel tijd is er niet meer. Hulkenberg staat paraat in ieder geval.

                                            Comment


                                            • Vettel gaat niet rijden, Nico Hulkenberg valt weer in voor hem dit weekend.

                                              Comment


                                              • Een paar kilometer van het circuit is een explosie geweest tijdens de eerste training, vermoedelijk bij een vestiging van Aramco Oil. Dat tevens grote sponsor is in de F1 en ook dit evenement sponsort. Een aanslag wordt niet uitgesloten.

                                                De rookwolken waren op TV te zien tijdens de eerste vrije training.

                                                Comment


                                                • https://www.telegraaf.nl/sport/24926...e-voor-leclerc

                                                  Max Verstappen wint bloedstollende Grand Prix van Saoedi-Arabië voor Leclerc

                                                  JEDDAH - Max Verstappen heeft de Grand Prix van Saoedi-Arabië gewonnen. Na een zinderend gevecht met Charles Leclerc pakte hij pas enkele ronden voor het einde de leiding. De Ferrari werd tweede en behoudt de leiding in de wereldbeker.

                                                  De racedag begon dramatisch voor Yuki Tsunoda, want hij was een klein halfuur voor de start alweer klaar. De Japanner van AlphaTauri viel stil tijdens een van de opwarmronden op het circuit van Djedda. De motor hield er ineens mee op. Doordat de zaterdag bij kwalificatie Mick Schumacher al uitgevallen was na een harde crash stonden er slechts achttien coureurs aan het vertrek.



                                                  Verstappen kende een uitstekende start en haalde direct Carlos Sainz in. Bij Charles Leclerc kwam hij niet, de Monegask had al snel anderhalve seconden marge, maar lag op zijn beurt ruim twee tellen achter op Perez. Het meest boeiende gevecht vond in de beginfase vooral plaats tussen twee ploeggenoten. Esteban Ocon en Fernando Alonso maakten elkaar het leven zuur en zaten elkaar continu op de lip. Valtteri Bottas profiteerde en ging Ocon voorbij.

                                                  In het achterveld maakte Lewis Hamilton vanuit de vijftiende positie een aardige opmars. Op de harde band raapte hij een voor en tegenstanders op. Al binnen een derde van race stond hij op een tiende plaats en dus in de punten. Later rukte Hamilton zelfs nog verder op, maar door een ongelukkige wisselstrategie eindigde hij toch op de tiende plek.
                                                  Pech voor Perez


                                                  Voorin ging Perez van de mannen vooraan als eerste de pits in. Die timing bleek uiterst ongelukkig, want de Mexicaan was de pits nog niet uit, toen Nicolas Latifi de muur in reed. De rest wisselde direct daarop van banden en was zodoende veel minder tijd kwijt. Perez kwam daardoor achter Leclerc en Verstappen terecht. Na de herstart moest hij de derde plek bovendien aan Sainz geven.

                                                  Verstappen bleef ondertussen steeds tussen een á anderhalve seconde achter Leclerc hangen en kwam steeds net niet dicht genoeg om te kunnen profiteren via een DRS. Steeds als Verstappen een snelle ronde neerzette, reageerde zijn rivaal met een nog iets snellere ronde.

                                                  Op tweederde van de race gebeurde er in korte tijd heel veel. In een paar minuten tijd viel zowel Alonso, Ricciardo als Bottas uit. Dat was niet ongunstig voor Verstappen. De Nederlander kwam daardoor ineens wel binnen de seconde van de leider en met nog acht ronden te gaan stak hij Leclerc voor het eerst voorbij, maar die counterde perfect.

                                                  Drie ronden voor het eind nam Verstappen weer over. Ditmaal kwam de Ferrari niet direct weer terug en even later zette Verstappen zelfs de snelste ronde neer, al nam Leclerc die op het einde hem nog wel niet af. De winst in de Grand Prix was echter voor de Nederlander. Hij herstelt zich na de dramatische start van het seizoen in Bahrein. Sainz maakte het podium compleet.

                                                  Comment


                                                  • Lijkt dit jaar een mooie strijd te worden, Verstappen versus Leclerc.

                                                    Hoop eigenlijk dat Sainz ook nog eens sneller zal zijn dan Leclerc. Hij red het nu nét niet.

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X