Och, voor 1 miljoen per week, zou ik als vrouw ook niet zo kieskeurig zijn.. HHHH
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Formule 1
Collapse
X
-
Originally posted by Fortuneboy View Postdenk dat knappe dames dan vallen voor mannen vanwege geld en roem en niet vanwege hun uiterlijk
Comment
-
https://www.telegraaf.nl/sport/24358...zijn-veranderd
Wat is er allemaal anders voor Max Verstappen en zijn collega’s?
Dit zijn de Formule 1-regels die in 2022 zijn veranderd
BARCELONA - Komend weekeinde begint in Bahrein het nieuwe Formule 1-seizoen. De regels in de koningsklasse van de autosport zijn flink op de schop gegaan afgelopen winter. Dit is wat er in 2022 anders is voor wereldkampioen Max Verstappen en zijn collega’s.
Het belangrijkste, veranderde element is de terugkeer van het grondeffect. De tunnels in de bodem van de auto zorgen ervoor dat die met behulp van de binnenstromende lucht naar het asfalt toe wordt gezogen. Deze manier van het opwekken van downforce, neerwaartse druk, resulteert in minder luchtverstoring. De zogeheten Venturi-tunnels zien eruit als een vliegtuigvleugel, maar dan omgekeerd. Een vliegtuig is immers gebaat bij opwaartse druk.
Ook onder meer de voor- en achtervleugel zijn versimpeld en de bargeboards aan de zijkanten, met allerlei inkepingen en gleuven, zijn helemaal verdwenen.
Het bouwpakket van een Formule 1-auto oogt zo minder complex. Daarnaast zijn de wielen een stuk groter (18 inch) en wieldoppen verplicht. Dat laatste moet ook weer leiden tot minder luchtverstoring.
Variaties
Aan de motoren kan gedurende het seizoen nauwelijks nog iets worden veranderd, want het reglement van de krachtbronnen is bevroren tot en met 2025. Grootste wijziging is de benzine, die voor tien procent uit biobrandstof (E10) bestaat.
Uit de verschillende presentaties van de nieuwe auto’s blijkt dat de bolides ondanks veel vaststaande, gehomologeerde onderdelen nog genoeg van elkaar verschillen. Zo zijn er variaties te zien bij de neuzen, veringen bij de ophangingen en de zogeheten sidepods. „Dat is bemoedigend, want de ontwerpers van de auto’s waren op voorhand bang dat er weinig speelruimte zou zijn”, aldus Ross Brawn, sportief directeur van de Formule 1. „Het is onvermijdelijk dat er verschillen zijn en de topteams zullen aan het begin van het seizoen vermoedelijk nog een voorsprong hebben. Maar ik denk dat gedurende het jaar het veld dichter bij elkaar komt te liggen.”
En daar zijn de nieuwe regels dan ook om te doen: meer competitie en meer actie op de baan. Uit berekeningen van de Formule 1 en autosportfederatie FIA blijkt dat een achtervolgende auto zo’n vijftig procent aan neerwaartse druk verloor, zodra hij binnen één autolengte van zijn prooi zat. Bij de nieuwe auto’s moet dat verlies maar zo’n vijftien procent zijn. En is het verschil niet kleiner dan vijf à zes autolengtes, dan zou een achtervolgende auto helemaal geen downforce moeten verliezen.
Het DRS-systeem, met de openklappende achtervleugel om inhalen te bevorderen, is nog aanwezig. De FIA hoopt dat het foefje op termijn niet meer nodig zal zijn, als er ook zonder DRS genoeg actie op de baan is. De auto’s zijn daarnaast ruim veertig kilo zwaarder dan vorig jaar (minimaal 795 kilo zonder benzine). Toch spreekt Mercedes al de verwachting uit dat de snelheden vergelijkbaar zijn met 2021, waar aanvankelijk werd gerekend op flink langzamere auto’s.
Budget
Het sinds vorig jaar ingestelde budgetplafond voor de teams ligt komend seizoen op 140 miljoen dollar, exclusief de ontwikkeling van de motoren en topsalarissen. Ook is het zo dat de beste teams – Mercedes voorop – het minste aantal uren mogen maken in de windtunnel. De slechtst presterende teams hebben juist meer tijd. Brawn: „We zien graag dat de boel wat wordt opgeschud en ook door dit soort maatregelen verwacht ik dat teams in het middenveld vaker kunnen meedoen in de voorhoede. Topteams kunnen er niet nog even vijftig of honderd miljoen tegenaan gooien.”
Opzet weekeinde
De donderdag is officieel uit het programma verdwenen. Coureurs staan nu veelal op vrijdagochtend de pers te woord, waarna ’s middags en/of ’s avonds de eerste twee vrije trainingen volgen. Vóór de eerste training moeten alle auto’s zichtbaar zijn voor de garages. Na de kwalificatie worden vijf verschillende bolides uitgepikt, waarbij een vertegenwoordiger van het team minimaal tien minuten aan de media moet uitleggen wat de verschillen zijn met de op vrijdagochtend gepresenteerde auto.
De kwalificatie begint zaterdag meestal om 16.00 uur lokale tijd, dus een uur later dan de vorige jaren gebruikelijk was. Belangrijke wijziging is daarnaast dat coureurs altijd vrije bandenkeuze hebben voor de start van de race. De regel dat de top-10 diende te starten op het in de tweede kwalificatiesessie (Q2) gebruikte rubber vervalt.
18 - 20 Manama
25 - 27 Djedda
8 - 10 Melbourne
22 - 24 Imola
6 - 9 Miami Gardens, FL
20 - 22 Barcelona
27 - 29 Monte Carlo
10 - 12 Bakoe
17 - 20 Montreal
1 - 3 Silverstone
8 - 10 Spielberg
22 - 24 Le Castellet
29 - 31 Boedapest
26 - 28 Francorchamps
2 - 4 Zandvoort
9 - 11 Monza
23 - 25 Sotsji
Afgelast 30 - 2 Singapore
7 - 9 Suzuka
21 - 24 Austin, TX
28 - 31 Mexico-Stad
11 - 13 São Paulo
18 - 20 Abu Dhabi
Comment
-
Originally posted by rolando19809 View PostMaar hoe gaan we het op tv kijken via welke provider tegen welk geld en met welke commentator?
Standaard commentaar is van Engelse ITV wat uitstekend is. Nederlandse commentaar is er nog niet, maar komt in de loop van het jaar ook.
https://www.formula1.com/en/subscribe-to-f1-tv.html
Comment
-
Pierre Gasly verrassend de snelste in de eerste officiële vrije training vandaag in Bahrein. Ferrari op P2 en P3 zien er sterker uit dan vorig jaar, maar verschillen met Mercedes en Verstappen zijn klein.
McLaren staat 17e en 18e, het zijn nog trainingen natuurlijk maar die achterstand lijkt wel flink.
Comment
-
Aston Martin heeft het ook zwaar inderdaad, dus Stroll kan ook niet veel ermee. Maar dat zie je bij alle teams met een Mercedes motor. McLaren is ook ver terug gevallen. En het team van Mercedes zelf is ook ver weg gezakt natuurlijk, voorheen altijd kanshebber op de overwinning en puur gekeken naar de snelheid hadden ze geen enkele kans op een podium. Maar ja, alles bleef wel werken bij Mercedes...
Comment
-
https://www.telegraaf.nl/sport/12847...ebben-opgelost
Red Bull denkt benzineprobleem te hebben opgelost
Red Bull Racing verwacht dat het benzineprobleem, dat het team parten speelde tijdens de openingsrace van het nieuwe Formule 1-seizoen, is opgelost. Max Verstappen en Sergio Pérez haalden allebei de finish niet in Bahrein.
De renstal heeft het euvel grondig onderzocht en vertrouwt erop het probleem in het benzinesysteem te hebben opgelost. Red Bull doet in aanloop naar het race-weekeinde in Jeddah geen uitlatingen over de precieze oorzaak, maar er zou in het brandstofsysteem een storing zijn ontdekt.
Aanvankelijk werd gedacht dat er een probleem was met de brandstofpomp. Twee van de in totaal drie pompen zijn standaardonderdelen en dus in elke auto hetzelfde, maar zoals eerder deze week gemeld bleek daar geen defect te zijn ontdekt. Red Bulls topadviseur Helmut Marko vertelde tegenover F1 Insider dat beide auto’s zonder benzine kwamen te zitten vanwege een vacuüm in de brandstoftoevoer. Dat er simpelweg te weinig brandstof in de auto’s van Verstappen en Pérez zou zitten wordt door alle betrokkenen bij Red Bull afgedaan als lariekoek.
Comment
-
Een paar kilometer van het circuit is een explosie geweest tijdens de eerste training, vermoedelijk bij een vestiging van Aramco Oil. Dat tevens grote sponsor is in de F1 en ook dit evenement sponsort. Een aanslag wordt niet uitgesloten.
De rookwolken waren op TV te zien tijdens de eerste vrije training.
Comment
-
https://www.telegraaf.nl/sport/24926...e-voor-leclerc
Max Verstappen wint bloedstollende Grand Prix van Saoedi-Arabië voor Leclerc
JEDDAH - Max Verstappen heeft de Grand Prix van Saoedi-Arabië gewonnen. Na een zinderend gevecht met Charles Leclerc pakte hij pas enkele ronden voor het einde de leiding. De Ferrari werd tweede en behoudt de leiding in de wereldbeker.
De racedag begon dramatisch voor Yuki Tsunoda, want hij was een klein halfuur voor de start alweer klaar. De Japanner van AlphaTauri viel stil tijdens een van de opwarmronden op het circuit van Djedda. De motor hield er ineens mee op. Doordat de zaterdag bij kwalificatie Mick Schumacher al uitgevallen was na een harde crash stonden er slechts achttien coureurs aan het vertrek.
Verstappen kende een uitstekende start en haalde direct Carlos Sainz in. Bij Charles Leclerc kwam hij niet, de Monegask had al snel anderhalve seconden marge, maar lag op zijn beurt ruim twee tellen achter op Perez. Het meest boeiende gevecht vond in de beginfase vooral plaats tussen twee ploeggenoten. Esteban Ocon en Fernando Alonso maakten elkaar het leven zuur en zaten elkaar continu op de lip. Valtteri Bottas profiteerde en ging Ocon voorbij.
In het achterveld maakte Lewis Hamilton vanuit de vijftiende positie een aardige opmars. Op de harde band raapte hij een voor en tegenstanders op. Al binnen een derde van race stond hij op een tiende plaats en dus in de punten. Later rukte Hamilton zelfs nog verder op, maar door een ongelukkige wisselstrategie eindigde hij toch op de tiende plek.
Pech voor Perez
Voorin ging Perez van de mannen vooraan als eerste de pits in. Die timing bleek uiterst ongelukkig, want de Mexicaan was de pits nog niet uit, toen Nicolas Latifi de muur in reed. De rest wisselde direct daarop van banden en was zodoende veel minder tijd kwijt. Perez kwam daardoor achter Leclerc en Verstappen terecht. Na de herstart moest hij de derde plek bovendien aan Sainz geven.
Verstappen bleef ondertussen steeds tussen een á anderhalve seconde achter Leclerc hangen en kwam steeds net niet dicht genoeg om te kunnen profiteren via een DRS. Steeds als Verstappen een snelle ronde neerzette, reageerde zijn rivaal met een nog iets snellere ronde.
Op tweederde van de race gebeurde er in korte tijd heel veel. In een paar minuten tijd viel zowel Alonso, Ricciardo als Bottas uit. Dat was niet ongunstig voor Verstappen. De Nederlander kwam daardoor ineens wel binnen de seconde van de leider en met nog acht ronden te gaan stak hij Leclerc voor het eerst voorbij, maar die counterde perfect.
Drie ronden voor het eind nam Verstappen weer over. Ditmaal kwam de Ferrari niet direct weer terug en even later zette Verstappen zelfs de snelste ronde neer, al nam Leclerc die op het einde hem nog wel niet af. De winst in de Grand Prix was echter voor de Nederlander. Hij herstelt zich na de dramatische start van het seizoen in Bahrein. Sainz maakte het podium compleet.
Comment
Comment