https://www.telegraaf.nl/sport/25642...t-hier-gebeurt
Limburgse kamp en Red Bull balen van insinuaties over (te) agressieve Nederlander
Max Verstappen echt zo agressief? ’Grote schande wat hier gebeurt’
ABU DHABI - Dat Max Verstappen vanuit het Mercedes-kamp en door een deel van de Britse pers wordt afgeschilderd als super-agressieve coureur die de regels niet naleeft, valt bij Red Bull Racing en het Verstappen-kamp volledig verkeerd. „Het is een grote schande wat hier gebeurt.”
Het was concurrent Lewis Hamilton die in niet mis te verstane woorden kritiek uitte op Verstappen na de laatste race in Jeddah, de derde Grand Prix op een rij die de Britse zevenvoudig wereldkampioen op zijn naam schreef. Volgens hem zou Verstappen maling hebben aan de Formule 1-regels en impliceerde hij daarnaast dat de autosportfederatie het al maanden op Mercedes heeft voorzien. Ook teambaas Toto Wolff gebruikte woorden van die strekking.
Maar is die laatste aantijging wel juist? Wie dit seizoen naar alle uitgedeelde straffen kijkt, kan snel op het verkeerde been worden gezet. De reglementen worden blijkbaar door de verschillende stewards zeer verschillend geïnterpreteerd.
:quality(50)/cdn-kiosk-api.telegraaf.nl/d3af9e5c-5787-11ec-9710-02d1dbdc35d1.jpg)
Ook volgens Wolff was het duel tussen Verstappen en Hamilton in de eerste bocht in Jeddah – waarvoor Verstappen later een tijdstraf van vijf seconden kreeg – een herhaling van het onderlinge gevecht in Brazilië. Daar, op Interlagos, kwamen beide kemphanen óók samen buiten de baan terecht en werd er ondanks de woede van Mercedes géén straf uitgedeeld.
Verstappen ontving in Saoedi-Arabië naast die eerste sanctie ook nog eens een tijdstraf van tien seconden, nadat Hamilton achter op hem klapte toen hij de Brit wilde laten passeren. Een gevalletje oorzaak-gevolg na het eerdere incident. Hamilton ging bij zijn beslissende inhaalactie waarbij Verstappen van de baan kwam vrijuit.
Slikken
Juist Verstappen en Red Bull hebben dit jaar meer moeten slikken wat straffen en andere maatregelen betreft, zo bewijzen de naakte feiten. Na protesten van onder meer Mercedes heeft Red Bull dit jaar bijvoorbeeld de flexibele achtervleugel moeten aanpassen en zijn ook de richtlijnen voor pitstops aangepast gedurende het seizoen. Red Bull heeft op zijn beurt eerder de in Brazilië door Mercedes gebruikte vleugel gerapporteerd bij autosportfederatie FIA, maar dat heeft geen staartje gekregen.
:quality(50)/cdn-kiosk-api.telegraaf.nl/2415ed92-576a-11ec-b683-02c309bc01c1.jpg)
De keer dat Hamilton is gestraft, op Silverstone, deed hij paradoxaal genoeg juist geweldige zaken. De Brit ontving een tijdstraf van tien seconden na zijn touché met Verstappen in de pijlsnelle Copse-bocht. Maar Hamilton pakte als onbedreigde winnaar die race alsnog de volle buit, terwijl zijn concurrent op dat moment in het ziekenhuis zat. Daarnaast werd hij vanwege een niet juist afgestelde DRS-vleugel na de vrijdag in Brazilië gediskwalificeerd, om de race op zondag na een motorwissel alsnog te winnen.
Jos Verstappen
In de zeer verhitte titelstrijd bekijkt Mercedes alles natuurlijk vanuit zijn eigen oogpunt, terwijl Red Bull hetzelfde doet. Jos Verstappen laat de gebeurtenissen in Saoedi-Arabië het liefst achter zich, maar reageert desgevraagd wel dat hij het onterecht vindt hoe zijn zoon nu door sommige partijen wordt neergezet.
„Voor mij is Toto een wolf in schaapskleren”, zegt Verstappen senior over de teambaas van Mercedes. „Het enige wat ze bij Mercedes doen, is de schuld afschuiven op anderen. Op de een of andere manier hebben zij een streepje voor bij de FIA. Als je alles goed gaat analyseren, snap je als kijker helemaal niets meer van al die besluiten. En dan heb ik het niet alleen over de laatste race. Wie er ook kampioen wordt; ik ben mijn vertrouwen in de Formule 1 kwijt en ik vind het een grote schande wat hier gebeurt.
’Britse macht’
De spanning stijgt richting de finale in Abu Dhabi, zoveel is wel duidelijk. Max Verstappen staat overigens niet alleen in zijn kritiek op de wedstrijdleiding. Ook tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso heeft zich eerder al fel uitgesproken over de inconsequente manier van het leiden van de wedstrijd en de ’Britse macht’ in de koningsklasse van de autosport.
Terecht of niet, Verstappen heeft in Abu Dhabi de kans om iedereen de mond te snoeren als hij de titel pakt. Hij heeft ondanks het gelijke aantal punten wel het voordeel van de meeste overwinningen op zak. Verstappen zal all-in gaan. Zoals de 24-jarige Limburger altijd doet, heeft gedaan en zal blijven doen. Wat dat betreft is er niets veranderd. Dat weten ze bij Mercedes vast ook.
Limburgse kamp en Red Bull balen van insinuaties over (te) agressieve Nederlander
Max Verstappen echt zo agressief? ’Grote schande wat hier gebeurt’
ABU DHABI - Dat Max Verstappen vanuit het Mercedes-kamp en door een deel van de Britse pers wordt afgeschilderd als super-agressieve coureur die de regels niet naleeft, valt bij Red Bull Racing en het Verstappen-kamp volledig verkeerd. „Het is een grote schande wat hier gebeurt.”
Het was concurrent Lewis Hamilton die in niet mis te verstane woorden kritiek uitte op Verstappen na de laatste race in Jeddah, de derde Grand Prix op een rij die de Britse zevenvoudig wereldkampioen op zijn naam schreef. Volgens hem zou Verstappen maling hebben aan de Formule 1-regels en impliceerde hij daarnaast dat de autosportfederatie het al maanden op Mercedes heeft voorzien. Ook teambaas Toto Wolff gebruikte woorden van die strekking.
Maar is die laatste aantijging wel juist? Wie dit seizoen naar alle uitgedeelde straffen kijkt, kan snel op het verkeerde been worden gezet. De reglementen worden blijkbaar door de verschillende stewards zeer verschillend geïnterpreteerd.
:quality(50)/cdn-kiosk-api.telegraaf.nl/d3af9e5c-5787-11ec-9710-02d1dbdc35d1.jpg)
"Toto is een wolf in schaapskleren"
Ook volgens Wolff was het duel tussen Verstappen en Hamilton in de eerste bocht in Jeddah – waarvoor Verstappen later een tijdstraf van vijf seconden kreeg – een herhaling van het onderlinge gevecht in Brazilië. Daar, op Interlagos, kwamen beide kemphanen óók samen buiten de baan terecht en werd er ondanks de woede van Mercedes géén straf uitgedeeld.
Verstappen ontving in Saoedi-Arabië naast die eerste sanctie ook nog eens een tijdstraf van tien seconden, nadat Hamilton achter op hem klapte toen hij de Brit wilde laten passeren. Een gevalletje oorzaak-gevolg na het eerdere incident. Hamilton ging bij zijn beslissende inhaalactie waarbij Verstappen van de baan kwam vrijuit.
Slikken
Juist Verstappen en Red Bull hebben dit jaar meer moeten slikken wat straffen en andere maatregelen betreft, zo bewijzen de naakte feiten. Na protesten van onder meer Mercedes heeft Red Bull dit jaar bijvoorbeeld de flexibele achtervleugel moeten aanpassen en zijn ook de richtlijnen voor pitstops aangepast gedurende het seizoen. Red Bull heeft op zijn beurt eerder de in Brazilië door Mercedes gebruikte vleugel gerapporteerd bij autosportfederatie FIA, maar dat heeft geen staartje gekregen.
:quality(50)/cdn-kiosk-api.telegraaf.nl/2415ed92-576a-11ec-b683-02c309bc01c1.jpg)
"Wie er ook kampioen wordt; ik ben mijn vertrouwen in de Formule 1 kwijt"
De keer dat Hamilton is gestraft, op Silverstone, deed hij paradoxaal genoeg juist geweldige zaken. De Brit ontving een tijdstraf van tien seconden na zijn touché met Verstappen in de pijlsnelle Copse-bocht. Maar Hamilton pakte als onbedreigde winnaar die race alsnog de volle buit, terwijl zijn concurrent op dat moment in het ziekenhuis zat. Daarnaast werd hij vanwege een niet juist afgestelde DRS-vleugel na de vrijdag in Brazilië gediskwalificeerd, om de race op zondag na een motorwissel alsnog te winnen.
Jos Verstappen
In de zeer verhitte titelstrijd bekijkt Mercedes alles natuurlijk vanuit zijn eigen oogpunt, terwijl Red Bull hetzelfde doet. Jos Verstappen laat de gebeurtenissen in Saoedi-Arabië het liefst achter zich, maar reageert desgevraagd wel dat hij het onterecht vindt hoe zijn zoon nu door sommige partijen wordt neergezet.
„Voor mij is Toto een wolf in schaapskleren”, zegt Verstappen senior over de teambaas van Mercedes. „Het enige wat ze bij Mercedes doen, is de schuld afschuiven op anderen. Op de een of andere manier hebben zij een streepje voor bij de FIA. Als je alles goed gaat analyseren, snap je als kijker helemaal niets meer van al die besluiten. En dan heb ik het niet alleen over de laatste race. Wie er ook kampioen wordt; ik ben mijn vertrouwen in de Formule 1 kwijt en ik vind het een grote schande wat hier gebeurt.
’Britse macht’
De spanning stijgt richting de finale in Abu Dhabi, zoveel is wel duidelijk. Max Verstappen staat overigens niet alleen in zijn kritiek op de wedstrijdleiding. Ook tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso heeft zich eerder al fel uitgesproken over de inconsequente manier van het leiden van de wedstrijd en de ’Britse macht’ in de koningsklasse van de autosport.
Terecht of niet, Verstappen heeft in Abu Dhabi de kans om iedereen de mond te snoeren als hij de titel pakt. Hij heeft ondanks het gelijke aantal punten wel het voordeel van de meeste overwinningen op zak. Verstappen zal all-in gaan. Zoals de 24-jarige Limburger altijd doet, heeft gedaan en zal blijven doen. Wat dat betreft is er niets veranderd. Dat weten ze bij Mercedes vast ook.
Comment