Banner mainpage

Collapse

Announcement

Collapse
No announcement yet.

Formule 1

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ja als de autobouwers het voor het zeggen krijgen, dan zal er wel meer energie-neutraal enzo worden. Is voor de marketing natuurlijk veel interessanter dan benzine-slurpers.

    Er zijn ook merken die daarom nu meer met Formule E doen, maar gek genoeg zijn daar ook alweer merken uit gestapt of gaan er mee stoppen. Het massale publiek is er nog niet klaar voor

    Comment


    • Hou op hoor, als het van die naaimachines worden in de F1 dan ga ik ook niet meer kijken. Verschrikkelijk. Vind die V6 motoren die ze nu hebben al niet zo spannend meer, maar het gaat.

      Verlang terug naar de tijd van de V12's!

      Comment


      • Ja V12, heerlijk! Maar die tijd gaat nooit meer terug komen ben ik bang.

        Comment


        • Nou klaagde Groenlinks en milieugroeperingen al niet over GP Zandvoort toen die weer op de kalender kwam? Denk dat het op termijn niet tegen te houden is in deze veranderende wereld. Helaas.

          Comment


          • GroenLinks fractie in Zandvoort was voorstander.

            Zandvoort is ook wel weer heel anders dan de rest van de wereld. De meesten landen hebben een circuit gebouwd ver buiten een stad. Circuit Zandvoort ligt midden in een natuurgebied. De zorgen van de milieugroeperingen ging vooral om het aantal bezoekers (315.000 worden er verwacht in 3 dagen tijd) dat zo massaal met al hun vervuiling het gebied in zouden stampen.

            Comment


            • Ja de uitstoot van de F1 auto's gaat om niks, een file van 5km op de A1 veroorzaakt in twee uur meer uitstoot dan al die F1 auto's een heel jaar.

              En F1 organisatie compenseert alle CO2 uitstoot, ook wat ze aan vliegbewegingen, vrachtwagens die door Europa rijden, stroom die ze gebruiken voor TV uitzendingen enzovoort. En de hybride motoren zijn wel mooie stukjes techniek, die teams zitten echt top-ingenieurs die al allerlei slimme foefjes hebben gevonden om meer energie uit remkracht te halen, accu's lichter te maken en dat soort dingen. Helpt alleen maar in de ontwikkeling.

              Comment


              • Originally posted by Scuderia View Post
                GroenLinks fractie in Zandvoort was voorstander.

                Zandvoort is ook wel weer heel anders dan de rest van de wereld. De meesten landen hebben een circuit gebouwd ver buiten een stad. Circuit Zandvoort ligt midden in een natuurgebied. De zorgen van de milieugroeperingen ging vooral om het aantal bezoekers (315.000 worden er verwacht in 3 dagen tijd) dat zo massaal met al hun vervuiling het gebied in zouden stampen.
                Ja wat een geneuzel, het was gewoon weer eens kan voor die kleine mileu-clubjes om de aandacht op te eisen. Zodra de zon maar een beetje schijnt zijn er elke dag duizenden mensen die naar het strand in Zandvoort gaan en als het 30 graden is staat er 10 kilometer file voor Haarlem. Maar die drie dagen dat er een GP is, is dan opeens een probleem. Symboolpolitiek.

                Comment


                • F1 gaat dit jaar naar Saudi Arabië voor een race, voor het eerst. Er wordt een stratencircuit gebouwd. Ziet er niet uit, saaie bende wordt dan: https://www.youtube.com/watch?v=UCiNvuB56xg

                  Nog los van het feit dat ze helemaal niet naar zo een land moeten, maar de olie-dollars geven de doorslag...

                  Comment


                  • Tsja de oliemaatschappijen hebben een enorme invloed op de autosport natuurlijk. De link met Saudi Arabië is er altijd al geweest, inclusief de sponsoring in de jaren 70 door de familie Bin Laden van het Williams F1 team...

                    Comment


                    • Red Bull-coureur snakt naar meer inhaalacties
                      Interview Max Verstappen: ’Formule 1 is nog een beetje zoekende’

                      Al van jongs af aan is autosport een cruciaal onderdeel in het leven van Max Verstappen. Na de succesvolle testdagen begint hij volgende week in Bahrein aan zijn zevende seizoen in de Formule 1. In dit gesprek krijgt Nederlands succesvolste coureur voor even de sleutels van de sport in handen. Verstappen over zijn favoriete auto’s, circuits en de hunkering naar (veel) meer inhaalacties.



                      Hij is in rap tempo uitgegroeid tot een van de belangrijkste exportproducten. Niet alleen van topsportland Nederland, maar van de hele Formule 1. De man die Lewis Hamilton dit jaar van zijn achtste wereldtitel wil afhouden is bovenal een liefhebber. Of het nu als vierjarige in een kart is, bijna twintig jaar later in de koningsklasse van de autosport óf zoals afgelopen winter in een GT-auto op het circuit in Barcelona met onder anderen zijn vader Jos. Altijd is er die twinkeling in de ogen van Max Verstappen (23) na een geslaagde actie.

                      Dat betekent niet dat Verstappen niets heeft aan te merken op de huidige situatie in de koningsklasse van de autosport. Grootste euvel? Het gebrek aan inhaalmogelijkheden, toch de essentie van de racerij. „De auto’s zijn nu gewoon te breed”, legt hij uit. „Daardoor kan je ook niet heel veel andere lijnen rijden, als je achter iemand anders zit.”

                      Het benaderen van een voorganger, laat staan het inhalen, is een bekend probleem in de Formule 1. Sinds 2017 zijn de auto’s een stuk breder én sneller geworden. Wie kort achter een concurrent positie heeft gekozen, verliest volgens berekeningen door de verstoorde luchtstroom liefst vijftig procent aan downforce (neerwaartse druk). Verstappen denkt zelfs dat het nog meer is. „Je kan dan totaal niet aansluiten en hebt geen balans meer in de auto. Ik kwam onlangs op YouTube een filmpje tegen uit 2016. Toen verbaasde ik mezelf erover hoe veel er geracet werd in dat jaar. Dat kon ik me totaal niet meer herinneren. Toen waren de auto’s ook nog een stuk smaller.”


                      In dat seizoen, het jaar van Verstappens eerste overwinning in Barcelona, waren er gemiddeld 46,7 inhaalacties per race. Vorig jaar lag dat aantal op 31,4. Verstappen: „Het breder maken van de auto’s is niet goed geweest voor het race-aspect. Wel voor het pure rijgevoel, we hebben nu veel meer grip. Wat belangrijker is? Haha, voor mij als coureur hoe het aanvoelt, maar voor de fans natuurlijk het race-aspect.”

                      Verstappen heeft nooit idolen gehad. Of posters op zijn kamer van coureurs of andere topsporters. Een duidelijke voorkeur wat Formule 1-auto’s betreft, heeft hij wél. „De auto’s van 2004 tot en met 2008 vond ik echt heel mooi om te zien. Mijn favorieten zijn die van de jaren 2006 en 2007. Geen team in het bijzonder, maar over het algemeen zagen die auto’s er écht goed uit. Ze waren een stuk kleiner, smaller en lichter dan nu. Dat helpt enorm, want er was veel meer actie op de baan.”



                      De Formule 1 introduceerde in 2011 niet voor niets het drag reduction system (DRS) om inhalen te bevorderen. Een coureur kan, als hij binnen een seconde van zijn voorganger zit, de achtervleugel openklappen om zo meer snelheid op het rechte stuk te genereren. Vele betrokkenen kijken ook reikhalzend uit naar de revolutie van volgend jaar, als de auto’s kortweg een stuk minder complex worden, wat moet resulteren in meer gevechten op de baan.

                      Verstappen wil dat overigens nog zien. „Bij de beste teams zitten de slimste mensen. Die verzinnen altijd wel iets, waardoor ze weer een voorsprong hebben op de rest. Dan duurt het weer een paar jaar voordat de andere teams dichterbij zijn gekomen. Dat is ook het probleem. Als je regels op een gegeven moment lang aanhoudt, schuiven teams vanzelf dichter naar elkaar toe. Maar dat gebeurt natuurlijk nooit als je het elke vier of vijf jaar weer gaat veranderen. Ik denk dat de sport daarin nog steeds een beetje zoekende is. Als het allemaal goed loopt en er zijn veel fabrikanten geïnteresseerd, kan je alles hetzelfde houden en hoef je geen heel grote dingen aan te passen. In die nieuwe auto’s van volgend jaar gaan we een stuk langzamer, maar het probleem is dan denk ik nog steeds de breedte ervan.”


                      Zoals gezegd is Verstappen een liefhebber. Als kind in de schoolbanken – niet bepaald zijn favoriete activiteit – heeft hij de verveling geregeld proberen tegen te gaan door circuits te tekenen in een schriftje. Precies zoals hij ze voor ogen had. En heeft.

                      De Limburger is fan van het dik zeven kilometer lange Spa-Francorchamps. Hij houdt sowieso van technische circuits, met snelle bochten. Bijkomend nadeel van de huidige auto’s is evenwel dat op circuits veel van dat soort bochten ’makkelijk’ vol gas te nemen zijn.

                      „Op het ene circuit kan je natuurlijk makkelijker inhalen dan op het andere. Vorig jaar hebben we op old school-banen als Imola, Mugello en de Nürburgring gereden. Dat is gewoon heel mooi. Op bijvoorbeeld Mugello was ik positief verrast over de inhaalacties. Ik vond het in 2014 als Formule 3-coureur ook geweldig om in Macau te rijden. Maar dat gaat met een Formule 1-auto niet lukken, haha.”

                      Verstappen reed er toen de Grand Prix op het fameuze, smalle stratencircuit. Vanaf de 24e startpositie rukte hij op naar plek zeven. Het was zijn laatste race voordat hij in de Formule 1 debuteerde namens het toenmalige Toro Rosso.

                      Van een goede inhaalactie maakt zijn hart een sprongetje. Al zou Verstappen het ook niet erg vinden als hij elke race vanaf pole position moederziel alleen richting een overwinning rijdt. Alleen de winst telt immers. „Als het lastig inhalen is, weet je dat je tijdens sommige wedstrijden een beetje vastzit. Dan moet je het op een andere manier proberen. Strategisch dus. Iemand proberen in te halen met een goed uitgekiende pitstop. In 2016 kon je iemand nog echt inhalen op het circuit. Nu soms ook nog wel, maar het is een stuk lastiger geworden.”

                      Lastiger, maar niet onmogelijk. Als er iemand is die dat heeft bewezen, is het Max Verstappen wel.

                      Comment


                      • Op Netflix is nu 'Drive to Survive' te zien. 10 afleveringen van +/- 40 minuten, waarin ze achter de schermen gaan bij verschillende teams. Het is mooi gemaakt, wel een beetje 'hollywood' met meer sensatie erin om het verhaal goed te laten klinken, maar alsnog de moeite waard vond ik. Heb nu 5 afleveringen gezien, interessante psychologische oorlogsvoering tussen Bottas en Hamilton, Vettel die Ferrari een hak zet, politieke relletjes enzovoort.

                        Comment


                        • Je kan er nog geen conclusies uit halen, maar de eerste training was Max de snelste vandaag, voor Bottas en Norris.

                          Mick Schumacher staat 19e, het team van Haas lijkt wel echt de langzaamste te zijn dit jaar. Ook Renault valt tegen, Alonso op de 16e plek.

                          Comment


                          • De Ferrari-motor lijkt wel een stap voorwaarts te zijn. Ferrari zelf en ook Alfa Romeo die met deze motoren rijden zitten er een stuk beter bij dan vorig jaar.

                            Aston Martin valt mij tegen, Vettel 12e en Stroll 13e. Alonso op de 16e plek, achter Ocon... Oei.

                            Comment


                            • Max pakt pole position, nu maar hopen dat ie ook bij de start die wagen weg krijgt

                              Comment


                              • Heerlijke race en ook jammer dat ie het niet redde ondanks dat zijn auto beter was dan die van Hamilton

                                https://www.telegraaf.nl/sport/14682...lewis-hamilton

                                Comment


                                • Fantastische wedstrijd, vooral fijn dat er echte strijd is. Hamilton moest er ontzettend hard voor vechten. Dat was de laatste jaren wel anders.

                                  Hopelijk een voorbode van het hele seizoen, dat er echt een tweestrijd is tussen Hamilton en Verstappen.

                                  Comment


                                  • En is Stroll nog voor Gasly gefinishd?

                                    Comment


                                    • Ja ver ervoor, want Gasly was na de start al kansloos toen hij zn voorvleugel verloor na contact met Ricciardo. Lag al ruim 50 seconden achter het hele veld na de tweede ronde.

                                      Comment


                                      • Zat op het puntje van de stoel om te zien hoe het zou gaan uitpakken, had een iets directer gevecht verwacht tussen Verstappen en Hamilton. Maar de alternatieve strategie van Mercedes zorgde er voor dat ze pas aan het einde van de race weer dicht op elkaar kwamen.

                                        Dat die inhaalactie werd afgekeurd is wel te begrijpen, het was vooraf besproken. Maar het zijn wel rare regels. Als je alleen rondreed mocht je wel buiten de witte lijn rijden (Hamilton heeft er ruim 20 keer overheen gereden) maar als je dat stuk asfalt gebruikt om iemand in te halen dan mag het weer niet... Typisch F1, om het complexer te maken dan nodig. Of je mag er wel rijden, of je mag er niet rijden. Simpel zat.

                                        Nu drie weken wachten tot de volgende race

                                        Comment


                                        • Dus als Hamilton nu wint met een mindere auto, wat dan als die Mercedes nog beter wordt?

                                          Comment


                                          • Ja zo zie je maar weer, zeggen dat Hamilton altijd alleen maar wint omdat hij de beste auto heeft is niet juist. Hij maakt zelf ook een verschil. Maar moeten ook zeggen, dat als Perez dichter in de buurt van de top had gereden de tactiek van Mercedes niet gewerkt had.

                                            De laatste jaren was het scenario altijd dat Mercedes heel sterk was aan het begin was en Red Bull in de loop van het seizoen steeds dichter bij kwam. Dus gaat Mercedes nog beter worden? Je zou verwachten van niet.

                                            De verschillen tussen de twee teams lijken heel klein, dus gaat dan ook van kleine dingen afhangen waarom er gewonnen of verloren wordt. Het ene circuit zal de Red Bull beter liggen dan de Mercedes. De verwachting is dat de volgende twee races beter is voor de Red Bull.

                                            Comment


                                            • Nou ja volgende race op Imola in Italie. Vorig jaar waren er drie races in Italie en Max was alle drie keren uitgevallen! Dus hopen dat hij nu wel de finish haalt in ieder geval

                                              Comment


                                              • Haha ja dat is ook waar 😂

                                                Wel balen dat er nu 3 weken tussen de eerste en de tweede race zit!

                                                Comment


                                                • Wat een geweldige race in Italië op Imola. Sowieso helpt een beetje regen altijd mee om de boel op z'n kop te zetten, maar ook los daarvan is er wel echt strijd nu tussen Verstappen en Hamilton. Het heeft er alle schijn van dat het dit jaar nek aan nek gaat worden tussen die twee.

                                                  Verstappen reed een puike wedstrijd, ondanks dat bijna fatale foutje bij de herstart. Hamilton kwam toch sterk weer terug, ondanks een zeldzame fout. En Bottas kwam er echt niet aan te pas, de aanrijding was denk ik niet zijn schuld, maar het feit dat hij in gevecht is met een auto van Williams is wel schrijnend. Zeer ondermaats.

                                                  Perez laat best goede dingen zien als teamgenoot van Max, maar resultaat komt er nog niet uit.

                                                  Comment


                                                  • https://www.ad.nl/formule-1/pikante-...edes~a17bcf77/ dit is ook een gevoelige slag voor Mercedes

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X