Banner mainpage

Collapse

Announcement

Collapse
No announcement yet.

Formule 1

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Insunoda vervangt nu al Lawson bin Red Bull

    Comment


    • Dat is snel gegaan zeg...

      Comment


      • https://www.telegraaf.nl/sport/15874...eekt-voor-zich

        lekker vd sfeer in het team

        Comment


        • Max Verstappen pakt verrassend pole bij GP van Japan

          Comment


          • En wint hem ook,zeer knap.

            Comment


            • https://www.ad.nl/formule-1/buitenla...t-af~a6b6ebd7/

              Max Verstappen. © AFP

              Buitenlandse media lyrisch over 'monster' Max Verstappen: 'Hij vuurt een waarschuwingsschot af'


              In het buitenland zijn er volop lovende woorden voor de wijze waarop Max Verstappen voor de vierde keer op rij de Grand Prix van Japan won. ‘In een inferieure auto had hij de kracht en de klasse om McLaren achter zich te houden.’


              ‘Verstappen is een monster’, kopte het Spaanse Marca. ‘Max behaalde een majestueuze overwinning in Japan. Hij had niet de beste auto over één ronde en ook niet de beste racesnelheid, maar hij versloeg de veel snellere McLarens op alle vlakken. Voor Verstappen ging het erom zijn RB21 na een goede start op de eerste plaats te houden, een auto waarmee niemand anders hoger zou eindigen dan de vijfde plaats. Dat is de kracht van de viervoudig kampioen.’

              Het Italiaanse La Gazzetta Dello Sport zag Verstappen ‘optimaal profiteren’ van zijn poleposition. ‘Dat was zaterdag een rondje van een echte kampioen. De Nederlander verzilverde zijn pole vervolgens met een race waarin hij, in een inferieure auto, de kracht en klasse had om McLaren achter zich te houden.’


              Het Duitse Bild denkt dat Verstappen nog wel geklopt had kunnen worden door Oscar Piastri. De Australiër eindigde als derde, maar leek gedurende de race sneller dan zijn ploeggenoot Lando Norris. De Brit had volgens Bild aan de kant gemoeten voor Piastri. ‘Een groot raadsel’, kopte het boulevardblad. ‘Waarom deed McLaren dat? Een gelukje voor Verstappen’, menen de Duitsers.

              Bij het Belgische Het Laatste Nieuws dachten ze dit weekend meermaals aan Ayrton Senna. ‘Onze columnist Jan Segers schreef in een vorig leven een boek over Senna. De rechtervoet van God, was de titel. Maar God heeft dus twee voeten. Hij gaf die andere aan Max Verstappen.

              ‘We dachten er niet zomaar aan, tijdens de Japanse race. De naam van Senna was immers al vaker gevallen. Een eerste keer zaterdag: hoe Verstappen die poleposition bemachtigde, zowat iedereen was het erover eens: het kan alleen als iemand in een soort ‘verheven’ toestand achter het stuur zit. Iemand die boven zichzelf uitstijgt. Inderdaad: ‘Zoals Senna.’

              Het Franse L’Équipe gaf Verstappen een 9 voor zijn optreden. ‘Magic Max, die sinds de GP van Emilia Romagna in mei 2024 geen poleposition én overwinning in één weekend meer had behaald, is terug!’

              Waarschuwingsschot


              De Britse media komen ook lovende woorden tekort voor Verstappen. ‘Hij liet weer zien waarom hij de beste coureur van zijn generatie is’, schreef Daily Mail. ‘Een Max Masterclass in een auto die verre van de sterkste was. Hij zette geen stap verkeerd. Dit voelde ook als de dag dat er een waarschuwingsschot werd afgevuurd. Al het gepraat ging over McLarens dominantie. Het debat ging over welke van hun twee coureurs het beste gepositioneerd is om te strijden voor de titel. Maar Verstappen liet zijn rivalen vandaag kansloos.’


              ‘Can’t stapp him’, kopte The Sun, dat inzoomde op het spannendste moment van de race. ‘Het was de pitstop die een keerpunt leek te kunnen zijn, aangezien de Nederlander en Norris tegelijkertijd binnenkwamen. Klassementsleider Norris leek Verstappen voorbij te kunnen glippen toen de twee weer op de baan kwamen, maar in plaats daarvan raakte hij verstrikt in het gras en verloor een seconde op zijn rivaal.’

              ‘Vanaf dat moment wist Verstappen zijn banden perfect te managen, ondanks de vele pogingen van Norris en Piastri’, zag Sky Sports. Zij pushten hard, maar kwamen nooit binnen DRS-bereik van de regerend wereldkampioen. McLaren had weliswaar een duidelijk tempovoordeel, zoals ze dat het hele seizoen al hebben, maar in de snelle bochten van Suzuka was het vanwege de vuile lucht lastig om de auto voor hen te volgen.


              ‘Hoewel McLaren met zijn dubbele podiumplaats 36 punten voorsprong heeft op Mercedes in het constructeurskampioenschap, zullen hun coureurs gefrustreerd zijn dat ze niet hebben gewonnen op een circuit waar ze hun sterke punten optimaal konden benutten.’

              Comment


              • Bijzonder dat die auto opeens goed is, lek boven?

                Comment


                • https://www.ad.nl/formule-1/italiaan...rden~a571839a/


                  PREMIUMKimi Antonelli en Max Verstappen (in 2016). © AP / Mark Thompson

                  Italiaanse tienersensatie pakt records af van Max Verstappen: ‘We wisten al dat hij een grote gaat worden’


                  Hij reed Max Verstappen uit de boeken: Kimi Antonelli (18) maakt razendsnel naam in de Formule 1. Wie is deze Italiaan en kan hij ooit net zo machtig worden als de Nederlander? ,,Dat hij een grote gaat worden, wisten we natuurlijk al een tijdje.”

                  De focus ligt dit nog prille F1-seizoen op de ontluikende titelstrijd, de bizarre degradatie van Liam Lawson en het Italiaanse sprookje van Lewis Hamilton dat nog niet zo lekker uit de verf komt. Maar in de schaduw van al die grote verhalen is een van de zes rookies op de grid bezig aan een sterke, constante aftrap van zijn F1-carrière.

                  Het viel in Japan weer eens stevig op, toen Kimi Antonelli er twee records van nota bene Max Verstappen uit de boeken reed. De tiener van Mercedes werd in Suzuka de jongste coureur ooit (18 jaar 7 maanden 12 dagen) die de snelste ronde klokte. En hij is nu ook de jongste ooit die een aantal rondes (tien) aan de leiding reed.

                  F1-geschiedenis


                  ,,Een heel fijn gevoel om zo deel van de F1-geschiedenis te worden. Maar het volgende doel is wel om ook aan de leiding te gaan in de enige ronde die ertoe doet: de laatste”, reageerde Antonelli op de manier die je mag verwachten van een jongen die zijn leven lang al wint.

                  Handig communicerend in prima Engels lacht de charmante krullenbol zich door de vele interviews heen in de paddock, om het achter het stuur meteen waar te maken. Zijn eerste kwalificatie in Melbourne (zestiende) liep nog stroef, maar die repareerde hij al grandioos in een lastige, natte race met een topdebuut: vierde.

                  In China en Japan eindigde hij twee keer keurig als zesde. In Sjanghai pakte hij ook punten in de sprintrace (zevende), waardoor Antonelli na drie races nu met 30 WK-punten meteen vijfde staat in het WK. Vijftien punten achter zijn ervaren ploegmaat George Russell en knap voor de beide Ferrari-coureurs Charles Leclerc en Lewis Hamilton.

                  Kimi Antonelli
                  • Geboren: 25 augustus 2006, Bologna (Italië)
                  • Aantal races: 3
                  • Aantal punten: 30
                  • Ervaring: Formule 4 (2021-2022), Formule Regional (2023), Formule 1 (2024), Formule 1 (2024-heden, racedebuut in 2025)

                  Bij Mercedes werkt Antonelli nauw samen met race-engineer Peter ‘Bono’ Bonnington, die jarenlang in direct contact stond met Lewis Hamilton en eerder Michael Schumacher. Een voorrecht, beseft Antonelli, die zich geen betere steun aan de pitmuur had kunnen wensen. ,,Bijna alles wat ik meemaak, ervaar ik voor de eerste keer, deze weken. Als je dan de hulp krijgt van iemand met zoveel ervaring en kennis dan is dat een enorme hulp”, vertelde Antonelli al.

                  Die bijzondere samenwerking helpt uiteraard, maar is niet de enige sleutel naar succes. Antonelli draaide al jaren warm in de Mercedes-stal, is heel geleidelijk gebracht, ondanks zijn jonge leeftijd. De Italiaanse krant La Gazzetta dello Sport had het na Japan in een analyse al over ‘vroegrijpheid’ en trok uiteraard de vergelijking met Verstappen.

                  Weer een 18-jarige die de geschiedenisboeken herschrijft. ,,Maar je moet die twee helemaal niet willen vergelijken”, stelt Tom Coronel, die Antonelli jaren terug al zag racen in Italië. ,,Andere tijd, andere opvoeding, ander traject. Ik geloof ook niet dat hij zich ooit kán meten met Max. Maar dat het een grote kan worden, dat is al een tijdje duidelijk. En nu bewijst hij na Max ook weer eens dat leeftijd ook maar een getal is.”

                  Coronel, nu druk als racevader van zijn talentvolle zoon Rocco (14), kan zich er stevig druk om maken dat FIA tegenwoordig strenge leeftijdsgrenzen hanteert. Voor je achttiende de F1 in, is sinds Verstappen niet meer mogelijk. Al werd er voor de komst van Antonelli wel een wijziging aangebracht, zodat hij voor zijn 18de al een superlicentie kon verkrijgen.

                  ,,Maar ik ben er wel een beetje huiverig voor hoe de FIA met leeftijden omgaat. Vind het vrij ridicuul allemaal. Want het gaat om het individu, om wat iemand meemaakt in zijn leven, niet om leeftijd. Dus laat dat los, zo rem je juist de ontwikkeling van talenten”, stelt Coronel.

                  Verstappen bleek in 2015 al op zijn 17de klaar voor F1, Antonelli nu op zijn 18de. ,,En precies om jonge aanwas moet het altijd blijven draaien”, meent Coronel. ,,Ik zie graag jonge rijders de oude garde verslaan. Want mannen als Hülkenberg, Bottas, Alonso, het blijven helden, maar ze moeten wel ruimte maken. Want er zijn maar twintig zitjes.”


                  Comment


                  • https://www.telegraaf.nl/sport/12847...-van-principes

                    Vicepresident FIA stapt op en spreekt van gebrek aan transparantie en ’uitholling’ van principes

                    Robert Reid, de vicevoorzitter van autosportfederatie FIA, is per direct opgestapt. Dat heeft de Engelsman zelf wereldkundig gemaakt in een verklaring.

                    © ANP/HH

                    Robert Reid




                    Reid was sinds eind 2021 vicevoorzitter van de FIA, op het moment dat Mohammed Ben Sulayem werd verkozen tot president als opvolger van Jean Todt.



                    De vertrekkende vicevoorzitter richt zijn pijlen op met name Ben Sulayem. Reid stelt dat er een chronisch gebrek aan transparantie is bij de FIA en dat belangrijke beslissingen steeds vaker genomen worden zonder dat de juiste procedure in acht wordt genomen.

                    „Toen ik deze rol op me nam, was dat om de leden van de FIA te dienen en niet om de macht te dienen”, zegt Reid onder meer. „Gedurende de tijd ben ik getuige geweest van een gestage uitholling van de principes die we hadden beloofd te handhaven. Besluiten worden achter gesloten deuren genomen en de mensen die de FIA juist hoort te vertegenwoordigen worden gepasseerd. Mijn ontslag gaat niet over persoonlijkheden, maar over principes. De autosport verdient leiderschap dat verantwoordelijk, transparant en gedreven door leden is. Ik kan niet langer deel uitmaken van een systeem dat deze waarden niet weerspiegelt.”

                    Robert Reid werd onlangs uit vergadering geweerd




                    Er is door de jaren heen veel kritiek geweest op het leiderschap van Ben Sulayem bij de FIA. Reid werd onlangs, net als Motorsport UK-voorzitter David Richards, geweerd uit een vergadering van de autosportfederatie omdat ze weigerden een geheimhoudingsverklaring te tekenen.

                    De eerste termijn (vier jaar) van Ben Sulayem loopt aan het einde van 2025 af. Hij is opnieuw verkiesbaar. Op dit moment heeft zich nog geen tegenkandidaat gemeld, al kan dat nog veranderen.

                    Reactie FIA



                    Een woordvoerder van de FIA meldt onder meer dat de federatie dankbaar is voor de bijdrage van Reid. ,,En ook aan de motorsport in het algemeen.” Ook reageert de FIA kort op de kritiek van Reid. ,,De FIA kent een uitzonderlijk streng beleid om ervoor te zorgen dat onze regels, gebruiken en processen worden nageleefd.”

                    Comment


                    • https://www.ad.nl/formule-1/live-for...rari~af75ce24/

                      LIVE Formule 1 | Oscar Piastri blij dat hij niet in Red Bull rijdt, Lewis Hamilton benieuwd naar upgrade Ferrari


                      Met videoDe Formule 1 is neergestreken in Bahrein, waar zondag de vierde race van het jaar op het programma staat. Hier blijf je via ons liveblog op de hoogte van de ontwikkelingen op en rond de paddock.

                      Hamilton kondigt upgrade aan Ferrari aan

                      Lewis Hamilton krijgt voor de GP van Bahrein dit weekend een upgrade aan zijn Ferrari. De 40-jarige Brit meldde op de mediadag voorafgaand aan de race op het circuit van Sakhir dat de renstal verbeteringen voor de wagen heeft.

                      ,,We hebben een upgrade dit weekend, dus ik ben heel benieuwd'', zei Hamilton, die na vorig seizoen het team van Mercedes verliet voor de Italiaanse renstal. ,,We zouden iets meer downforce moeten hebben. We komen nog iets aan snelheid tekort."

                      Hamilton zei ook dat hij ondertussen iets meer in de Ferrari heeft gereden dan tijdens de testdagen in februari op het circuit van Sakhir. ,,Ik ben dus wat meer gewend aan de wagen. Dat moet de voorbode zijn voor een goed weekend."

                      De zevenvoudig wereldkampioen eindigde als tiende in de GP van Australië en als zevende in de GP van Japan. Hij won de eerste sprintrace bij de GP van China, maar werd daar net als teamgenoot Charles Leclerc gediskwalificeerd na de hoofdrace.
                      Hamilton in Bahrein. © AFP

                      Comment


                      • Verstappen start vanaf plek 7

                        Comment


                        • https://www.ad.nl/formule-1/michael-...ling~a6a7cff4/


                          Links: de gesigneerde helm. Rechts: Schumacher met z’n echtgenote Corinna in 2005. © AFP / EPA

                          Michael Schumacher geeft teken van leven: F1-legende signeert initialen op helm voor veiling


                          Twaalf jaar na zijn skiongeval heeft Michael Schumacher (56) een teken van leven gegeven. De zevenvoudige wereldkampioen Formule 1 signeerde een helm die geveild zal worden voor Jackie Stewarts goede doel ‘Race Against Dementia’.


                          Stewart liet de helm die hij in 1973 droeg bij zijn laatste seizoen in de Formule 1 signeren door elke nog levende wereldkampioen. ,,Het is fantastisch dat ook Michael het kon doen”, vertelde de 85-jarige Stewart, zelf wereldkampioen in 1969, 1971 en 1973, aan Daily Mail. ,,Met de hulp van zijn vrouw Corinna plaatste hij zijn initialen ‘MS’ op de helm. Dat maakte de set compleet.”

                          Een woordvoerder van de familie Schumacher bevestigde het verhaal aan persbureau Reuters.

                          De helm zal zondag voor de start van de grote prijs van Bahrein onthuld worden. Stewart zal dan ook een ererondje maken op het circuit in de Tyrrell-Ford waarmee hij in 1973 zijn laatste wereldtitel veroverde.

                          ‘The Flying Scot’ richtte Race Against Dementia op nadat zijn vrouw Helen met dementie gediagnosticeerd werd. De organisatie financiert baanbrekend onderzoek in de strijd tegen en preventie van de ongeneeslijke ziekte. Onderzoekers in Cambridge werken aan een bloedtest waarmee ze hopen fronto-temporale dementie vast te kunnen stellen, lang voor de ziekte zich ontwikkelt.

                          Schumacher liep in december 2013 bij een zwaar skiongeval in de Franse Alpen een bijna fataal hersenletsel op. De inmiddels 56-jarige Duitser heeft de klok rond medische zorgen nodig en verscheen sinds zijn ongeluk niet meer in het openbaar.

                          Comment


                          • Verstappen 6e geworden, Piastri wint

                            Comment


                            • Er heb er een hard hoofd in voor Verstappen dit seizoen met deze bolide

                              Comment


                              • Max pakt poleposition voor Piastri en Russell!
                                Norris start op plek 10 nadat hij in de muur is beland.

                                Comment


                                • Ja die wagen had ff een goed moment 1 rondje, nu nog een hele race graag

                                  Comment


                                  • Het seizoen duurt nog lang, we gaan het wel zien hoe het ontwikkelt..geduld is eenen ende schoonen zaak.

                                    Comment


                                    • Verstappen knap 2e geworden inclusief tijdstraf, staat nu 3e in WK tussenstand

                                      Comment


                                      • https://www.ad.nl/formule-1/wat-pias...gaat~a0843772/


                                        PREMIUMOscar Piastri mag opnieuw een overwinning bijschrijven dit seizoen. © AP

                                        Wat Piastri liet zien aan Max Verstappen is dat hij overloopt van zelfvertrouwen en voor niemand opzij gaat


                                        In gevecht met Max Verstappen gaf Oscar Piastri in Saoedi-Arabië een signaal af. De eerste Australische WK-leider in vijftien jaar tijd is klaar voor een pittige titelstrijd en knokt zo nodig met zijn ellebogen. „Wat daarna gebeurde, is wat er móést gebeuren.”

                                        Bocht één in Jeddah. Reken maar dat die straks alle F1-jaaroverzichten haalt. Op weg naar zijn derde seizoenszege en de WK-leiding besloot Oscar Piastri dat het de hoogste tijd werd om een vet uitroepteken achter zijn titelambities te plaatsen. Dit was hét moment, voelde hij instinctief aan, met teammaat Lando Norris achteruit geslagen.

                                        Piastri was het die het voor McLaren moest doen in Saoedi-Arabië, waar Max Verstappen tot ieders verbazing toch weer met poleposition was gaan lopen. En wilde hij de viervoudig wereldkampioen pijn doen, dan moest dat ook maar meteen gebeuren.

                                        In de eerste de beste bocht. Met de ellebogen naar buiten vloog Piastri de knik naar links in. Tikje opportunistisch. Tikje agressief. Allemaal niet onlogisch na het niet al te beste vertrek van de Limburgse polesitter. Daarmee dreef hij Verstappen uiteraard de witte lijntjes op en over. Natuurlijk was de wereldkampioen pisnijdig, helemaal toen hij vijf tellen tijdstraf kreeg omdat hij buiten de baan inhaalde. Want die vijf tellen kostten hem na vijftig rondes in Jeddah uiteindelijk de zege.

                                        „Maar als de rollen in bocht 1 omgedraaid waren, had het er waarschijnlijk precies hetzelfde uitgezien”, concludeerde Piastri fijntjes, toen Verstappen al in tal van microfoons had geroepen dat hij het niet over de straf (‘pure tijdverspilling’) wilde hebben. „Ik heb mijn punt gemaakt in die eerste bocht en dat is wat me de race heeft opgeleverd.”


                                        Ja, draai de rollen om en Verstappen had waarschijnlijk hetzelfde gedaan. Wat Piastri flikte in bocht één leek zo uit het handboek van Verstappen te komen. Je rivaal in een hoek duwen waar die niet wil zijn. Want je moét wel uitwijken, voor lijfsbehoud. Anders klap je erop, riskeer je alles. En ja, wijk je uit dan riskeer je straf. Soms tien seconden, maar in het tumult van de opening ook wel vijf, zoals nu het geval. Zwaar gestraft, altijd. Uitermate grijs gebied ook, zeker voor de liefhebbers van racen en laten racen. Maar de F1-regels kennen alle coureurs door en door en daar maken ze uiteraard twee kanten op gebruik van. „Wat er daarna met die straf gebeurde, is wat er móést gebeuren”, meende Piastri.

                                        Kijk voorbij die tijdstraf, de woede van Verstappen en de gevolgen voor de Saoedische race die Piastri uiteindelijk met 2,8 seconden voorsprong op Verstappen won en de conclusie is dat het publiek zich mag gaan verheugen op een zinderende titelstrijd. Wat Piastri in de vijfde race van het jaar immers liet zien aan Verstappen en de rest van de wereld is dat hij overloopt van het zelfvertrouwen en echt niet aan de kant gaat. Voor niets. Voor niemand. Ook niet voor een viervoudig wereldkampioen. En dat was nog niet alles, later in de race toonde Piastri nog eens dat er ijswater door zijn aderen stroomt. Zoals hij in rondje 21 buitenom door het stof langs Lewis Hamilton stoof, op een plaats waar niemand passeerde, was om te smullen.
                                        Oscar Piastri is de nieuwe leider in de wk-stand © AFP
                                        Ja, zijn vijfde zege mag je gerust beschouwen als een sleutelrace voor de eerste Australische wk-leider in vijftien jaar tijd. Zijn manager Mark Webber was eind 2010 de laatste. Tien punten staat hij los van zijn worstelende teamgenoot Lando Norris, die voor het eerst het podium miste (vierde) na een crash in de kwalificatie.

                                        De Brit groeide vorig jaar uit tot de nieuwste rivaal van Verstappen, maar die groeispurt zet dit seizoen nog niet overtuigend door. Waar Norris in Bahrein zichzelf aan het vervloeken was en in Jeddah opzichtig in de fout ging, maakte Piastri twee keer het verschil. In Bahrein dankzij zijn superieure auto, in Jeddah als bekwaam straatvechter.

                                        „Hij is erg solide. Kalm in zijn aanpak, en dat waardeer ik. Hij presteert wanneer het moet, maakt nauwelijks fouten. En dat is wat je nodig hebt als je voor een kampioenschap wilt vechten. En ik denk dat de adviezen van Mark (Webber, red.) hem ook enorm helpen. Mensen leren van hun eigen carrière, dat had ik ook met mijn vader”, was Verstappen uitermate complimenteus voor de Australiër die na coureurs als Lewis Hamilton, Sebastian Vettel, Charles Leclerc en Norris de volgende gegadigde lijkt om met hem om een titel te knokken.

                                        Vijf races gereden, drie zeges voor Piastri. Maar zo machtig als McLaren lang leek langs de Rode Zee, was het in de race toch ook weer niet. Norris, opgeklommen van P10 naar P4 wees de RB21 van Verstappen zelfs aan als snelste auto. Zo ver wilde Piastri niet gaan. „We zijn nog steeds in het voordeel, maar we hebben wel werk te doen. We moeten echt wel meer gaan vinden om Max steeds voor te blijven”, waarschuwde de trotse nieuwe WK-leider.

                                        Te beginnen in Miami, over twee weken. En reken maar dat Verstappen, die toch weer om veel beperkingen van de RB21 heen wist te rijden, daar extreem getergd aan de start komt, na een weekend rust. Die allesbepalende tijdstraf zal daar nog steeds nawerken bij Verstappen, die Jeddah geïrriteerd verliet. „Mijn mening over die tijdstraf? Ik kies er bewust voor om er niet teveel over te zeggen”, beet Verstappen zijn tong af „Niet te kritisch zijn, dat wordt niet gewaardeerd. Krijg ik straks weer een straf...”

                                        Comment

                                        Working...
                                        X