Dat is zeer onwaarschijnlijk met de voorsprong van 62 punten, die hij nu heeft, maar niet onmogelijk.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Formule 1
Collapse
X
-
https://www.telegraaf.nl/sport/97148...o-s-op-een-rij
Hoe wordt Max Verstappen zondag in Las Vegas wereldkampioen? Alle scenario’s op een rij
LAS VEGAS - Max Verstappen kan vanavond in Las Vegas, zondagochtend in Nederland, zijn vierde wereldtitel op rij in de wacht slepen. Hoe doet hij dat? Alle scenario’s op een rij.
© Getty Images
Max Verstappen
De voorsprong van Verstappen op Lando Norris (McLaren) bedraagt 62 punten. Ná de Grand Prix van Las Vegas volgen er nog twee Grand Prixs, in Qatar en Abu Dhabi. Bij elkaar zijn daar nog in totaal zestig punten te vergaren, inclusief de sprintrace in Qatar. Dat houdt in dat Norris minimaal drie punten moet inlopen in Las Vegas om een titelfeestje voor Verstappen uit te stellen.
Twee punten goedmaken is te weinig. Norris kan dan in theorie nog op gelijke hoogte komen met Verstappen, maar bij een gelijke eindstand gaat het om het aantal behaalde zeges en wat dat betreft is de Red Bull-coureur niet meer te achterhalen.
Verstappen wordt sowieso kampioen in de gokstad als hij wint en/of vóór Norris finisht. Maar dus ook wanneer Norris uitvalt of niet verder komt dan de negende (zonder de snelste raceronde) of tiende plek. Lukt het de Brit om minimaal drie punten in te lopen, dan is de kans groot dat het kampioenschap definitief wordt beslist in het voordeel van Verstappen op de zaterdag in Qatar tijdens de sprintrace. Vorig jaar gebeurde hetzelfde, toen werd de wedstrijd in Doha al in oktober verreden.
Comment
-
https://www.telegraaf.nl/sport/11300...-best-wel-high
Red Bull komt WK-leider volgend jaar tegemoet
Max Verstappen in ‘extreme wietlucht’ op jacht naar vierde wereldtitel: ‘Ik was best wel high’
LAS VEGAS - De eerste stap in het mogelijke kampioensweekend van Max Verstappen in Las Vegas is gezet. Hij bleef concurrent Lando Norris voor in de kwalificatie (vijfde en zesde) en Red Bulls topadviseur Helmut Marko is er alvast heilig van overtuigd dat de Limburger in de gokstad zijn vierde wereldtitel gaat binnenhalen.
© ANP / ANP
Max Verstappen
Over gokken gesproken, Helmut Marko had zelf wat minder geluk in Nevada. Hij wedde zoals zo vaak met Max Verstappens race-engineer Gianpiero Lambiase over de uitslag, dit keer van de kwalificatie. Marko dacht dat Verstappen de RB20 op de eerste startrij zou positioneren. Dat lukte dus niet. ,,Ik heb verloren, maar Max staat wel voor Norris. Ik denk dat hij morgen de titel gaat pakken, want McLaren lijkt niet snel genoeg. Het is alleen de vraag wie er beter is op de banden.”
Extra handicap voor Verstappen in Las Vegas is ook dat Red Bull geen mini-achtervleugel heeft zoals de concurrentie. Dat kost tijd op de rechte stukken. Iets dat eerder ook het geval was op Monza. ,,We kregen de banden ook niet echt op temperatuur zoals we wilden, maar het meeste verloren we op het rechte stuk”, legt Verstappen uit. ,,De DRS-vleugel gaat hier best lang open, ik denk dat we zeker twee of drie tienden van een seconde toegaven daar.”
Red Bull geeft twee weekenden weg
Met het oog op het budgetplafond heeft Red Bull dit jaar gekozen voor andere investeringen. Een keuze die al aan het begin van het seizoen is gemaakt, vertelt Verstappen. Wel rijst de vraag of dat volgend jaar niet anders moet. ,,Dat moeten we wel evalueren inderdaad”, vervolgt de Nederlandse coureur. ,,Vorig jaar waren we een stuk sneller dan de rest en dan maakt het minder uit. Nu zijn we niet snel genoeg en dan telt alles. Dan is het misschien wel zonde om twee weekenden zo weg te geven.”
Even later bevestigt Marko desgevraagd dat het de bedoeling is dat Red Bull voor 2025 wél zo’n speciale achtervleugel introduceert en Verstappen daarmee tegemoetkomt. De Oostenrijker denkt dus dat Verstappen een feestje kan vieren in Las Vegas, maar de hoofdpersoon zelf is wat voorzichtiger. Het heeft voor hem nu ook geen zin om al hoog van de toren te blazen dat hij wel eventjes kampioen gaat worden. Norris kan een titelfeest alleen uitstellen als hij minimaal drie punten inloopt op Verstappen.
© ANP/HH
Christian Horner, Helmut Marko en Max Verstappen van Red Bull Racing bespreken de gang van zaken in Las Vegas.
Geld van balkon gooien
,,We moeten eerst maar eens zien hoe we kunnen omgaan met de banden en hoe snel we zijn. Het liefst rijd ik natuurlijk mee voor de overwinning, maar ik weet niet of dat realistisch is, gelet op de snelheid van Mercedes en Ferrari. Ik kijk eerst naar onze eigen prestaties voordat ik ergens anders aan denk. Of ik liever hier kampioen word dan volgende week in Qatar? Het liefst zo snel mogelijk, maar ik ben er niet te veel mee bezig.”
Een gokje gaat Verstappen ook niet wagen, want casino’s zijn niet bepaald zijn favoriete uitgaansoorden. ,,Ik houd gewoon niet van gokken, dan kun je net zo goed je geld van je balkon afgooien…”, zegt hij.
Aparte geur tijdens rondje over de Strip
Verder opvallend in Las Vegas: verscheidene coureurs maken melding van de geur van marihuana tijdens hun rondje over onder meer de wereldberoemde Strip. Een jointje opsteken is in Nevada, net als in Nederland, legaal. ,,Vandaag rook je het best goed. Ik was best wel high in de auto”, grapt Verstappen, om na een harde lach te vervolgen: ,,Ideaal is het niet, want je ruikt het ook tijdens het rijden en het is best wel extreem.”
Comment
-
https://www.telegraaf.nl/video/11085...max-verstappen
Dit zegt vader Jos over toekomst zoon Max Verstappen
25 nov.Video
Max Verstappen werd afgelopen weekend voor de vierde keer wereldkampioen Formule 1. In De Coen & Sander Show gaat zijn vader Jos Verstappen in op de toekomst van zoon Max.
Comment
-
Originally posted by SKW Walker View PostZijn knapste kampioenschap gezien alle problemen
Comment
-
https://www.ad.nl/formule-1/uitslag-...atar~a7cb7b9b/
Max Verstappen bekroont ommekeer in Qatar met feilloze zege, straf Lando Norris doet McLaren pijn in WK
Met video'sHij was al een week kampioen, maar mocht in Qatar nog een onverwacht extra feestje vieren. Na een ‘wonder’ in de vorm van een later weer afgenomen pole position, stampte Max Verstappen meteen door naar nog een zege. Aanvankelijk zwaarbevochten, maar na een straf van Lando Norris was het wel gedaan met de spanning.
In het decor waar hij vorig jaar nog zijn derde titel vierde, volgde nu zijn negende overwinning van 2024. Zijn eerste zege op droog asfalt sinds de GP van Spanje, nog voor de zomerstop. Met een geweldige start greep Max Verstappen meteen weer de leiding voor George Russell, die de pole van de Limburger kreeg na een straf vanwege ‘onnodig langzaam rijden’.
Eenmaal aan de leiding sloeg Verstappen tot drie keer toe een aanval van Lando Norris af in een chaotische race waarin de safety car maar terug bleef keren, vanwege crashes en rommel op de baan. Norris had het tempo om te winnen, bleef continue in het spoor van Verstappen. Maar omdat de Brit een gele vlag negeerde en niet van zijn gas ging, kreeg hij twaalf rondjes voor het einde een stop-and-go-penalty van tien tellen om zijn oren. Daarmee haalde de wedstrijdleiding meteen alle spanning voor de zege uit de race. ,,Simply lovely guys. Yes, yes, yes, wat een mooie race mannen”, vierde Verstappen zijn zege over de boordradio. ,,Wat een heerlijk avondje weer.”
Pijnlijke zondag voor McLaren
Lang leek er geen vuiltje aan de lucht voor McLaren, dat op papier al wereldkampioen bij de constructeurs kon worden in Qatar, voor het eerst sinds 1998. Prima sprintrace met een één-tweetje en ook in de hoofdrace ging Norris mee in het spoor van Verstappen. Maar die penalty laat in de race deed hem enorm veel pijn. Het veld was net in elkaar geschoven vanwege de derde safety car-situatie. Dus viel Norris helemaal terug naar de vijftiende plaats. Hij klom nog terug naar P10 en pakte een extra puntje voor het rijden van de snelste raceronde, maar wist niet te voorkomen dat McLaren heel veel kostbare punten liet liggen. Oscar Piastri werd nog derde, maar Ferrari deed met Charles Leclerc (P2) en Carlos Sainz (P6) betere zaken. Zo blijft het constructeurs-WK leven tot de laatste zondag in Abu Dhabi.
Een spiegeltje als redding
Heel verheffend was het lang allemaal niet in Qatar, waar de race vooral extreem rommelig was met heel veel fouten, straffen en safety car-situaties. De redding voor de regisseurs kwam er in de vorm van een afgebroken spiegeltje. Alexander Albon verloor er een, na een rondje of dertig. Het kleinood dwarrelde maar wat rond over het Qaterese asfalt, heen en weer geblazen door de rijwind van de auto’s. Vier rondes lang, toen reed Valtteri Bottas het carbonnen spiegeltje aan gort. En door de schade reed Hamilton lek, net als Sainz. Een tweede safety car was nodig om de boel op te ruimen en juist die situatie bracht nieuwe leven in een race die niet heel boeiend was begonnen.
Een dolgelukkige Max Verstappen stapt uit na zijn overwinning in Qatar. © AFPHamilton met zijn hoofd al bij Ferrari
Een valse start. Weer een verontschuldiging aan zijn team, nee dit was niet het weekend van Lewis Hamilton. Waar George Russell in Qatar vocht voor de prijzen, was de zevenvoudig wereldkampioen vrij onzichtbaar. Racend voor positie zeven duurde het hem allemaal te lang voor de progressie kwam. ,,Is de auto kapot ofzo?” Nee, met zijn hoofd zit Lewis Hamilton - weer buiten de punten geëindigd - al bij Ferrari. En met zijn hart ook.
Pérez, Pérez….
De Mexicaanse collega van Max Verstappen was weer aan het stuntelen, eerder in het weekend. Reed in de hoofdrace lang best aardig mee. Maar na de tweede safety car spinde hij op rare wijze op koude banden. Totaal onnodig. Weg uitslag, weg race. En de vraag die steeds meer hardop gesteld wordt: einde F1-loopbaan?
© REUTERS
Comment
-
https://www.ad.nl/formule-1/max-vers...ten~aebd2f335/
Max Verstappen verliest respect voor George Russell na ‘aansmeren’ straf: ‘Dan kan je maar beter oprotten’
Met video'sMax Verstappen is al het respect dat hij nog had voor George Russell kwijt. De Nederlander had na afloop van de gewonnen Grand Prix van Qatar geen goed woord over voor de manier waarop de Brit hem een dag eerder een straf had “aangesmeerd". ,,Hij doet altijd netjes voor de camera, maar als je hem dan binnen spreekt is het een heel ander persoon.”
Max Verstappen kwalificeerde zich op de zaterdag in Qatar als snelste, maar kreeg enkele uren later te horen dat hij pole position moest inleveren. De Nederlander had George Russell in de weg gezeten in een langzame ronde, zo oordeelde de wedstrijdleiding na een bezoekje van beide coureurs, waarna diezelfde Russell de race vooraan mocht beginnen. Direct na de start zat Verstappen er echter alweer voor, waarna hij de koppositie niet meer uit handen gaf en won.
,,Ik was er enorm op gebrand om in de eerste bocht weer vooraan te liggen", begon Verstappen, die zich in gesprek met Viaplay direct tot Russell richtte. ,,Dat had er ook alles mee te maken hoe de andere coureur in kwestie zich gedroeg tijdens ons bezoekje aan de stewards. Dat sloeg namelijk echt nergens op. Ik heb veel respect voor de meeste coureurs, maar na gisteren ben ik dat bij hem wel verloren. Ik vond het belachelijk hoe hij mij een straf wilde aansmeren, dus daarover was ik wel zwaar pissig op hem.”
Hoe het verdergaat tussen de twee? ,,Ik hoef nu nog niet met hem te praten", aldus Verstappen, die vindt dat Russell twee gezichten heeft. ,,Hij doet altijd netjes voor de camera, maar als je hem dan binnen spreekt is het een heel ander persoon. Daar kan ik gewoon moeilijk tegen. Dan kan je maar beter oprotten, want dan hoef ik niks met je te maken te hebben.”
Op zijn beurt was Verstappen er tijdens de race snel bij om te melden dat Lando Norris niet afremde onder een gele vlag, iets wat voor de McLaren resulteerde in een straf waardoor hij ver terugviel. Het wegvallen van Norris gaf de Nederlander vooraan veel extra ademruimte, waarna hij zich de overwinning niet meer liet afnemen. ,,Gisteren zag het er na de sprintrace hopeloos uit. In de kwalificatie wisten we het om te draaien en ook in de race waren we weer sterk. Ik kon met Lando vechten, al had ik het wel nog maar moeten zien op die harde band. Maar hier ben ik heel blij mee.”
Max Verstappen / George Russell. © REUTERS
Comment
-
https://www.telegraaf.nl/sport/57473...ule-1-kalender
Einde van iconisch evenement in Nederlandse sportgeschiedenis
Kogel door de kerk: Grand Prix in Zandvoort verdwijnt na 2026 van Formule 1-kalender
AMSTERDAM - Nog twee edities te gaan en dan verdwijnt de Grand Prix van Nederland van de Formule 1-kalender. De organisatie van de veelgeprezen race in Zandvoort heeft na lang beraad besloten dat het verstandig is om na 2026 afscheid te nemen van de koningsklasse van de autosport. Dat bevestigden verschillende bronnen aan De Telegraaf en is inmiddels bevestigd door de Formule 1-leiding.
© ANP/HH
Het publiek in Zandvoort kan nog twee edities genieten van Max Verstappen. Na 2026 verdwijnt de Grand Prix van Nederland van de Formule 1-kalender.
De race in Zandvoort keerde in 2021 weer terug op de kalender, na een afwezigheid van 36 jaar. De wedstrijd in 2026 zal de veertigste Grand Prix in de historie worden op Circuit Zandvoort. En hoogstwaarschijnlijk dus de allerlaatste ooit.
Afgelopen weekend deden verhalen over het naderende afscheid van Zandvoort al de ronde in de paddock in Qatar, vertelden verschillende insiders. Dutch Grand Prix-directeur Robert van Overdijk wenst evenwel niet te reageren. Dat geldt ook voor de Formule 1-leiding. Woensdagochtend is het nieuws officieel bevestigd.
Spa-Francorchamps
De beslissing zal voor de buitenwacht als een grote verrassing komen. Zeker omdat de voorbije maanden in verschillende media allerlei verhalen circuleerden waarin werd gemeld dat Zandvoort al een deal had gesloten om nog tal van jaren op de kalender te blijven, in een roulerende rol met onder meer het Belgische Spa-Francorchamps. Directeur Van Overdijk heeft altijd ontkend dat er van zo’n afspraak sprake was. En dat blijkt dus te kloppen.
Formule 1-baas Stefano Domenicali stelde eind augustus tegenover deze krant dat Zandvoort zeker op de kalender zou blijven na 2025, als het huidige contract na vijf seizoenen afloopt. Daarbij lagen verschillende scenario’s op tafel. Er is nu dus gekozen voor een contractverlenging van één jaar en daarna houdt het op. In 2026 zal er ook een sprintrace worden verreden tijdens de Dutch Grand Prix. Dat is tevens het jaar dat er met Cadillac een elfde team op de grid staat en waarin de auto’s compleet anders zijn dan dit (en volgend) jaar. Dat pakt het publiek in Zandvoort dus nog mee.
© ANP/HH
Max Verstappen moet in augustus van dit jaar genoegen nemen met een tweede plaats in Zandvoort. De voorgaande drie edities wist de coureur van Red Bull wel naar zijn hand te zetten.
De beslissing vanuit Zandvoort om na 2026 te stoppen, heeft met verschillende factoren te maken. Daarbij zal er op de eerste plaats een risicoafweging gemaakt zijn. De Nederlandse Grand Prix is samen met het Britse Silverstone de enige race op de huidige kalender die het moet stellen zonder staatssteun. Bij vrijwel alle andere Grand Prixs worden financiële tekorten gedicht door de overheid of door andere partijen, zoals bijvoorbeeld door Red Bull bij de race in Oostenrijk.Max Verstappen
In Zandvoort moet het evenement ieder jaar stijf uitverkocht zijn om de boel financieel draaiende te kunnen houden. De afgelopen jaren is dat steevast gelukt, waardoor de businesscase in Zandvoort gezond is. Uiteraard voor een groot deel te danken aan de ongekende populariteit van de inmiddels viervoudig wereldkampioen Max Verstappen. Tegelijkertijd wordt de concurrentie uit het buitenland steeds heftiger.
Gezien het uitblijven van die financiële steun is het een klein wonder dat Zandvoort in 2021 überhaupt terugkeerde op het internationale podium. De organisatie bestaat uit drie private partijen – SportVibes, TIG Sports en het circuit – met behulp van een aantal partners.Iconisch sportevenement
Door de beslissing om te stoppen zal er over ruim anderhalf jaar een voor Nederlandse begrippen iconisch sportevenement verdwijnen. Zandvoort is er sinds de rentree in 2021 in geslaagd om een mondiale sport als de Formule 1 te inspireren. Door van een raceweekend een heel festival te maken, met allerlei optredende artiesten en ander entertainment. Ook wat logistiek betreft heeft de organisatie veel indruk gemaakt. 98 procent van het publiek (ruim 100.000 bezoekers per dag) komt met de trein, bus of op de fiets naar het circuit toe. Niet voor niets werd de organisatie van de Dutch Grand Prix vorig jaar nog verkozen tot Promotor van het Jaar. Ook de aanpassingen aan het circuit, met bijvoorbeeld twee kombochten, zijn een schot in de roos gebleken.
© ANP/HH
Een beeld van de GP Zandvoort in 2024.
Uit verschillende rapporten blijkt dat de Grand Prix jaarlijks voor een zogenaamde economische spin-off – extra inkomsten voor ondernemers in de regio – van tientallen miljoenen euro’s zorgt. Met die wetenschap was het op z’n zachtst gezegd wonderlijk te noemen dat de gemeente Zandvoort vorig jaar besloot om een in de volksmond funtax in te voeren, waardoor toegangskaartjes sinds de editie van dit jaar 3 euro duurder werden. Dat hele principe zorgde voor woede bij de organisatie van de succesvolle race, omdat de jaarlijkse komst van het Formule 1-circus leidt tot een ongelooflijke inkomstenstroom en Zandvoort internationaal op de kaart is komen te staan. Daar kan geen duur marketingbureau tegenop.Toeschouwers komen wel
Met nog slechts twee edities voor de boeg – 2025 en 2026 – zal de organisatie zich normaal gesproken geen zorgen hoeven te maken of die raceweekenden uitverkocht raken. In de zomer van 2026 wil de Dutch Grand Prix vast en zeker afsluiten met een knal en hoopt het te kunnen terugkijken op zes prachtige edities. Maar daarna is het wel klaar.
Comment
-
Originally posted by Domstad View PostDan misschien Assen?
Daarnaast gaat Assen tegen veel van dezelfde problemen aanlopen die Zandvoort ook heeft. Zonder overheidssteun is zo'n evenement haast niet rendabel te krijgen. Van de 24 races op de kalender, zijn er slechts 2 waar de overheid niet meebetaald.
En als straks papa-to-be Verstappen stopt met F1 rijden (vermoedelijk in 2028), zal het ook lastig worden om de tribunes vol te krijgen.
Comment
-
https://www.nu.nl/formule-1/6339096/...-brazilie.html
Norris neemt woorden over Verstappen terug: 'Het was geen geluk in Brazilië'
Lando Norris heeft vrijdag zijn uitspraken over Max Verstappen na de Grand Prix van Brazilië teruggenomen. De Britse Formule 1-coureur zei begin november dat de Nederlander zijn zege op Interlagos dankte aan geluk, maar daar heeft hij nu spijt van.
Verstappen finishte na een bijzondere inhaalrace als eerste in Brazilië nadat hij als zeventiende was gestart. De van poleposition vertrokken Norris moest genoegen nemen met de zesde plaats en weet dat mede aan een rodevlagsituatie tijdens de hectisch verlopen race.
De McLaren-rijder maakte een pitstop terwijl Verstappen net als Alpine-coureur Esteban Ocon (tweede) buiten bleef. Door een crash van Franco Colapinto kregen de coureurs vervolgens een 'gratis' pitstop om hun banden te wisselen. "Zij namen een gok en dat pakte goed uit", oordeelde Norris vlak na de race. "Het heeft niets met talent te maken, alleen met geluk."
Vrijdag tijdens het FIA-gala in de Rwandese hoofdstad Kigali kwam Norris terug op zijn uitspraken in Brazilië. "Ik trek mijn woorden over Verstappen in. Wat hij heeft gedaan in Brazilië was ongelooflijk, het was geen geluk. Ik ben die eerste die zoiets ziet en erkent."
'Volgend jaar moet ik nog beter'
Verstappen was ook aanwezig bij het FIA-gala en kreeg daar zijn vierde wereldtitel uitgereikt. Norris werd tweede in de WK-stand en poseerde na afloop met de wereldkampioen van Red Bul Racing en Charles Leclerc, die als derde eindigde.
"Het was een zwaar seizoen. Ik bleef vechten, maar het was niet genoeg om Max te verslaan", zei Norris. "Anderzijds ben ik ben ik soms blij dat ik tweede ben geworden. Ik heb dit seizoen veel bereikt en heb mezelf verbeterd. Maar ik weet ook dat ik volgend jaar nóg beter moet. Ik kijk uit naar het nieuwe seizoen."
Het was voor het eerst dat de 25-jarige Norris op het eindpodium stond van het Formule 1-seizoen, dat vorig weekend eindigde met de Grand Prix van Abu Dhabi. In 2023 werd Norris zesde.
WK Stand
Comment
Comment