Banner mainpage

Collapse

Announcement

Collapse
No announcement yet.

Formule 1

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • In dat geval komt het kampioenschap wel heel dichtbij.

    Comment


    • Strafseconden dus maar 6e,Norris loopt in

      Comment


      • Max nam het als een man,

        Comment


        • Ja inderdaad wel stereo-type mannelijk. Fout niet toegeven en er vooral niet over willen praten 😂😂

          Comment


          • https://www.telegraaf.nl/sport/21113...a-te-boycotten

            Column Erik van Haren
            ‘Max Verstappen doet er goed aan om taakstraf te weigeren en FIA-gala te boycotten’

            Doet autosportfederatie FIA er inmiddels alles aan om Max Verstappen na te laten denken over een vervroegd pensioen? Je zou het door de ontwikkelingen van de afgelopen tijd bijna gaan denken.

            © ANP/HH

            Max Verstappen in gesprek met de internationale pers.




            Vrijwel niemand kon al begrijpen waarom juist een steward als Johnny Herbert het deze week nodig vond om vanuit zijn rol als official kritiek te uiten op de coureur Verstappen en zijn mentaliteit. Dat komt niet bepaald sterk en objectief over, in de wetenschap dat de Brit ook dit weekend in Brazilië weer tot de wedstrijdleiding behoort.

            Daar kwam de zaak Charles Leclerc nog bovenop. De Ferrari-rijder had het in de persconferentie na de Grand Prix van Mexico gedurfd om het woord ‘f*ck’ uit te spreken. Een ongelooflijke overtreding natuurlijk, waar de honden geen brood van lusten. Maar de stewards konden niet anders dan de Monegask op het matje te roepen, aangezien zo’n uitlating in strijd is met de reglementen en FIA-president Mohammed Ben Sulayem heeft aangedrongen op sancties bij dusdanig taalgebruik. En al helemaal omdat Verstappen voor eenzelfde voorval in september in Singapore al een nog nader in te vullen taakstraf kreeg. Regels zijn regels, hoe kinderachtig ook.



            In een periode dat er veel te doen is over de optredens van de stewards en de inconsistente strafmaat (bijvoorbeeld de ene keer een tijdstraf van vijf en de andere keer van tien seconden) kon dit er ook nog wel bij. Leclerc werd immers weer anders beoordeeld dan Verstappen. Hij kreeg ‘slechts’ een boete van 10.000 euro boete, waarvan 5000 euro voorwaardelijk, omdat Leclerc antwoord gaf op een inleidende vraag en hij onmiddellijk zijn excuses aanbood na het uitspreken van het beruchte woord van vier letters.

            De koehandel in de Formule 1 is zodoende in volle gang. Dat Leclerc zijn excuses aanbood, had er logischerwijs puur mee te maken dat hij wist dat Verstappen onlangs een taakstraf kreeg. Hij noemde Verstappens naam er zelfs lachend bij. Als Verstappen destijds in Singapore had geweten dat hij zo’n straf zou krijgen, had hij natuurlijk ook direct ‘sorry’ gezegd.

            Verstappen als voorbeeld genomen




            Voor de WK-leider zal het wederom duidelijk zijn dat hij als voorbeeld wordt genomen. Hij zou er goed aan doen om zijn taakstraf te weigeren en in december, daags na de laatste race in Abu Dhabi, ook niet op te draven in het Afrikaanse Rwanda of all places voor het jaarlijkse FIA-gala.


            © ANP/HH

            Max Verstappen



            Verstappen maakt dan op zijn beurt een statement. Zoals de FIA de laatste tijd over zijn rug doet. Zo ga je dus blijkbaar om met de coureur die de sport de laatste jaren naar zijn hand heeft gezet.

            Comment


            • Norris 2 punten ingelopen op Verstappen na sprintrace

              Comment


              • inmiddels 1 punt meer want Verstappen heeft nog een strafpunt gekregen

                Comment


                • Tof voor Norris dat-ie vandaag goede kans maakt om flink in te lopen..ik gun het hem wel..

                  Comment


                  • makkie want Verstappen start vanaf 17e plek en heeft een mindere auto, ze zijn trouwens goed bevriend

                    Comment


                    • Vond Norris één van de leukste dingen van Nederland niet een broodje kroket?
                      ou leuk zijn als de eindbeslissing pas in de allerlaatste race valt..

                      Comment


                      • https://www.telegraaf.nl/sport/11197...r-lando-norris

                        Max Verstappen wacht inhaalrace in Brazilië, pole position voor Lando Norris

                        Max Verstappen heeft in het regenachtige São Paulo op zondag weer een masterclass nodig om, op z’n minst, de schade te beperken in de strijd om het wereldkampioenschap.

                        © ANPHH

                        De bolide van Max Verstappen op het regenachtige circuit van Brazilië.




                        De WK-leider start de Grand Prix van Brazilië om 16.30 uur Nederlandse tijd namelijk vanaf de zeventiende plek. In de natte en zeer chaotische kwalificatie op de vroege Braziliaanse ochtend had Verstappen in Q2 de twaalfde tijd genoteerd, maar kon hij die niet meer verbeteren vanwege een crash van Lance Stroll en daaropvolgende rode vlag. Over de timing van die beslissing was Verstappen allesbehalve te spreken.

                        gridstraf van vijf plaatsen na een motorwissel. Zijn team Red Bull zal nu hopen op een geniale regenrace van Verstappen op Interlagos, zoals in 2016 het geval was. Mogelijk schuift Verstappen nog iets op in de startopstelling, aangezien het nog maar de vraag is of alle coureurs kunnen beginnen aan de race gezien de flinke schadegevallen tijdens de kwalificatie.



                        Juist Verstappens concurrent Lando Norris pakte pole position, gevolgd door George Russell en de zeer verrassende Yuki Tsunoda, Esteban Ocon en Liam Lawson.

                        Norris ontsnapt in beginfase




                        Het natte asfalt zorgde voor flink wat uitdagingen voor alle coureurs. Williams-coureur Franco Colapinto veroorzaakte met nog een kleine negen minuten op de klok een rode vlag na een crash. De Argentijn was zelf oké, maar zijn kwalificatie zat er logischerwijs op.



                        Na enig oponthoud ging de sessie verder. Verstappen reed helemaal aan het einde van Q1 de, op dat moment, verreweg snelste tijd. Zijn concurrent Norris ontsnapte. Hij kwam niet verder dan de vijftiende tijd en dat was dus net genoeg om verder te gaan. Norris was twee tienden sneller dan zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton, die de schifting dus niet overleefde. Dat gold ook voor Oliver Bearman, Colapinto, Nico Hülkenberg en Zhou Guanyu.Grote domper Verstappen



                        Naarmate de kwalificatie vorderde, werden de baanomstandigheden beter en in Q2 kozen alle coureurs op een gegeven moment voor de intermediates. Het betekende niet dat de situatie niet verraderlijk was. Ferrari-coureur Carlos Sainz crashte met nog een kleine zes minuten op de klok en veroorzaakte daarmee een rode vlag.



                        Dat deed Lance Stroll (Aston Martin) in de slotfase ook en dat was slecht nieuws voor Verstappen. Die kon zijn ronde niet meer afmaken door de crashende Canadees en daardoor viel het doek voor de Limburger, omdat hij op dat moment slechts de twaalfde tijd op het bord had staan. Voor Red Bull werd het zo een dramatische sessie, want de furieuze Sergio Pérez – die niets begreep van de tactiek van zijn team – werd slechts dertiende. Ook Valtteri Bottas, de gecrashte Sainz en Pierre Gasly vielen weg na Q2.

                        Verstappen noemde het ‘bullshit’ dat het lang duurde voordat er met ‘rood’ werd gezwaaid na de crash van Stroll. Op het moment van het ongeluk had de Nederlander nog de veilige tiende tijd op het bord staan. Ondanks de flinke schade aan zijn auto probeerde Stroll zijn auto nog in beweging te krijgen, wat de reden voor de wedstrijdleiding zal zijn geweest om nog een tijd te wachten met het stilleggen van de sessie.
                        Vijf rode vlaggen



                        Ook in Q3 bleef het niet lang goed gaan. Nu was het Fernando Alonso, de teamgenoot van Stroll, die de vierde rode vlag inleidde met een crash. Nu kwam het signaal ‘rood’ wél direct, omdat vanwege de impact van de klap de medical car de baan werd opgestuurd.



                        En net nadat de baan werd vrijgegeven ging het wéér mis. Nu ging het om een enorme crash van Alex Albon, die zelf wel direct liet weten fysiek oké te zijn. Met zijn Williams-auto was het een stuk minder gesteld. Oscar Piastri en Yuki Tsunoda spinden ook, maar kwamen goed weg.



                        Na de herstelwerkzaamheden stond er nog 3,5 minuut op de klok. Norris had op dat moment al de snelste tijd staan en verbeterde nog flink in de absolute slotfase. Hij was uiteindelijk bijna twee tienden sneller dan George Russell. Yuki Tsunoda begint de race zondag verrassend als derde, gevolgd door Esteban Ocon en Liam Lawson.

                        Comment


                        • Maar Verstappen laat zijn wereldklasse zien vanaf die 17e plek ligt ie nu op koers voor de zege! dan is hij gewoon diegene die de WK titel verdient.

                          Comment


                          • https://www.telegraaf.nl/sport/61361...de-wereldtitel

                            Max Verstappen zet na masterclass in de regen reuzenstap richting vierde wereldtitel

                            SÃO PAULO - De absolute regenmeester in de Formule 1 stond op 3 november 2024 weer op. Na tien races op rij zonder zege won een gedreven en foutloze Max Verstappen weer eens en zette hij in het kletsnatte São Paulo een reuzenstap richting zijn vierde wereldtitel. In een weekend waarin voor de zoveelste keer dit jaar werd stilgestaan bij de nalatenschap van de Braziliaanse held Ayrton Senna, bewees een 27-jarige knaap uit Limburg maar weer eens dat hij tot beste en grootste coureurs in de autosporthistorie behoort.

                            © ANP/HH

                            Max Verstappen




                            De gepassioneerde Braziliaanse fans hadden in 2016 al kennisgemaakt met de stuurmanskunsten van Verstappen onder deze omstandigheden. Ook acht jaar na dato maakt zijn optreden van destijds op het kletsnatte asfalt, met toen uiteindelijk een derde plaats, nog de tongen los. Daar kwam nu een volgende masterclass overheen van de inmiddels drievoudig wereldkampioen.

                            Verstappen won in België al eens vanaf de veertiende plek, maar nu zegevierde hij zelfs vanaf de zeventiende (!) startplaats. Daarin slaagden in de historie alleen Kimi Räikkönen (Japan, 2005) en John Watson (Detroit, 1982) al eens. Verstappens concurrent Lando Norris eindigde slechts als zesde, waardoor Verstappen nu plots weer 62 punten voorstaat. De Red Bull-coureur kan over drie weken in Las Vegas wereldkampioen worden.

                            Zo kregen die 110.000 aanwezigen allemaal waar voor hun geld op Interlagos. Tienduizenden stonden er ’s ochtends al in alle vroegte voor de hekken van het vermaarde circuit, voor een verzette kwalificatie die om half acht begon. De liefst vijf rode vlaggen die in die sessie te noteren waren, bleken slechts een voorbode voor het hoofdmaal.



                            Want toen kwam Verstappen na een teleurstellend verlopen kwalificatie, waarin een door Lance Stroll veroorzaakte rode vlag hem dwarsboomde, pas écht tot leven. Alleen in de eerste ronde al stoomde hij op van de zeventiende naar de elfde plek. Om vervolgens gestaag op te rukken en ook onder anderen Lewis Hamilton, Oscar Piastri en Charles Leclerc in te halen.



                            Veel was er de laatste dagen te doen rond optredens van stewards, zowel qua beslissingen de laatste weken als wat betreft een interview van een functionaris (Johnny Herbert) die Verstappen flink bekritiseerde, en ook de beslissingen van wedstrijdleider Niels Wittich leverden genoeg gespreksstof op. Verstappen beklaagde zich bijvoorbeeld over de timing van de hem benadelende rode vlag in de kwalificatie. En zaterdag tijdens de sprintrace duurde het ’inzetten’ van een virtual safety car ook wel erg lang, waardoor McLaren kopman Norris en Piastri nog kon laten wisselen van positie. Norris won en liep drie punten in op Verstappen (vierde, na een tijdstraf).

                            Tijdens de race zelf zat het ook een keer mee voor een getergde Verstappen. De bij de start door George Russell ingehaalde Norris, pakt zijn landgenoot in de dertigste ronde weer terug. Beide Britse coureurs hadden vlak daarvoor net een pitstop gemaakt. Maar de flinke regenval en een daaropvolgende zware crash van Franco Colapinto leidde een rode vlag in, waardoor de wedstrijd 25 minuten werd stilgelegd. Een flinke meevaller voor de top-3 van dat moment – Esteban Ocon, Verstappen en Pierre Gasly – die nog niet waren gestopt en zo in de pitstraat gratis banden konden wisselen.



                            De in de regen eveneens uitstekend rijdende Ocon behield de leiding na de herstart, maar na een schuiver van Carlos Sainz (Ferrari) kwam de safety car vijf rondjes later de baan weer op, zodat het veld opnieuw in elkaar schoof. Vlak na die herstart werd het verschil in klasse, ervaring en fingerspitzengefühl tussen Verstappen en Norris nog eens duidelijk. Verstappen nam in bocht 1 de leiding over van Ocon, waar Norris juist van de baan glibberde en terugviel naar de zevende stek. Dat werd even later een zesde plek, omdat McLaren zijn teamgenoot Piastri opdroeg om te wisselen van positie.



                            Wat Verstappen betreft was er geen houden meer aan. In vrije lucht zette hij de ene snelste ronde na de andere op het bord en had hij de zaak volledig onder controle. Met een ongelooflijk machtsvertoon reed hij naar zijn achtste overwinning van dit seizoen. Ocon en Gasly zorgden voor een enorm feest bij Alpine, door ook op het podium te eindigen. Norris kwam dus niet verder dan de zesde plek.



                            Verstappen blijft nog een paar dagen in Brazilië bij zijn ’schoonfamilie’, om vervolgens terug te komen naar Europa. Er volgen twee weekenden rust en dan opnieuw een zogenaamde triple-header om het seizoen af te sluiten. Te beginnen met een race in Las Vegas op zaterdagavond 23 november, zondagochtend vroeg in Nederland. Verstappen kan zich daar tot kampioen kronen. Hij moet na die race in het gokwalhalla dan minimaal 60 punten voorstaan op Norris.

                            Comment


                            • Knap gereden, kun je niks op aanmerken!!

                              Comment


                              • knap is zacht uitgedrukt... en Norris van af pole uiteindelijk 6e geworden

                                Comment


                                • De laatste gp's naderen , de spanning stijgt

                                  Comment


                                  • https://www.ad.nl/formule-1/formule-...nder~a1e24381/


                                    Charles Leclerc eerder dit jaar in actie op zijn thuiscircuit. © AFP

                                    Formule 1 verlengt met Monaco: iconische grand prix nog tot en met 2031 op de kalender


                                    Het Formule 1-circus doet nog tot en met 2031 Monaco aan. De FIA en de Grand Prix van Monaco hebben het in 2025 aflopende contract met zes jaar verlengd.

                                    Het 3,3 km lange legendarische stratencircuit aan de Franse Rivièra maakte in 1950 zijn opwachting in de Formule 1 en staat sinds 1955 onafgebroken op de kalender. De Braziliaanse legende Ayrton Senna is met zes overwinningen recordhouder. Van de huidige rijders is Lewis Hamilton met drie zeges het meest succesvol aan de Côte d’Azur. Dit jaar haalde Charles Leclerc won voor eigen publiek. Max Verstappen won de race twee keer, in 2021 en 2023.

                                    De race in Monaco staat volgend jaar op 25 mei op het programma. Dan wordt daar de 75ste verjaardag van het officiële F1-debuut gevierd.

                                    Comment


                                    • Mooi zo, Monaco hoort er gewoon bij in mijn opinie.

                                      Comment


                                      • Inderdaad, al is het amper een race circuit te noemen

                                        Comment


                                        • Nu eerst ff de titel binnenhalen met Oranje wimpel.

                                          Comment


                                          • Originally posted by Utregtert1 View Post
                                            Inderdaad, al is het amper een race circuit te noemen
                                            Ja de race op zondag is vaak niet zo interessant. De kwalificatie op zaterdag is wel waanzinnig om te zien, ongelofelijk hoeveel controle ze hebben op zulke snelheden.

                                            Comment


                                            • https://www.telegraaf.nl/sport/86204...e-in-las-vegas

                                              ’Het zal gaan om het managen van de banden’
                                              Max Verstappen blikt vooruit op mogelijke kampioensrace in Las Vegas

                                              Max Verstappen kan - mede door zijn geweldige prestatie tijdens de GP van Brazilië - komend weekeinde in Las Vegas voor de vierde keer wereldkampioen in de Formule 1 worden. Om dat te bewerkstelligen moet hij voor rivaal Lando Norris eindigen.

                                              © Getty Images

                                              Max Verstappen




                                              De Nederlandse coureur kijkt ten eerste toch ook even terug naar zijn waanzinnige inhaalrace in Brazilië. ,,Brazilië was een ongelooflijke race voor ons en een heel speciaal moment voor mij en het team. Het was geweldig om te zien dat we weer in de vorm waren die we daarvoor hadden. Het team heeft geweldig werk geleverd en we hopen dit in de komende paar races voort te zetten.”

                                              Ondanks dat Verstappen zich kan kronen tot wereldkampioen, blikt hij voorzichtig vooruit naar de race in de Amerikaanse casinostad. ,,Natuurlijk is Las Vegas het begin van de laatste triple header van het jaar, dus dit is de laatste push voor iedereen. We hebben hier vorig jaar goed gepresteerd en het is een heel snel circuit, met lange rechte stukken en veel mogelijkheden om in te halen en te racen.”

                                              Zó wordt Max Verstappen wereldkampioen



                                              Om af te sluiten: ,,Wederom lijkt het relatief fris te worden, dus het zal gaan om het managen van de banden. We bekijken het race voor race en kijken uit naar de laatste races van het seizoen.”



                                              carrière ook vier keer wereldkampioen werden. De Argentijn Juan Manuel Fangio won in de jaren vijftig van de vorige eeuw vijf wereldtitels. Lewis Hamilton en Michael Schumacher leiden de ranglijst aller tijden met zeven titels.



                                              De Red Bull-coureur heeft zijn vierde kampioenschap sowieso binnen als hij dus vóór concurrent Norris finisht, of als de Brit helemaal geen punten behaalt. Norris moet minimaal drie punten inlopen op Verstappen om diens kampioensfeestje uit te stellen. Het verschil tussen de twee bedraagt 62 punten. Is de kloof na de race in Las Vegas 60 punten of meer, dan is Verstappen niet meer te achterhalen.

                                              Comment


                                              • https://www.ad.nl/formule-1/wordt-di...2021~a087ff1c/


                                                PREMIUMMax Verstappen in 2023 in Abu Dhabi. © Formula 1 via Getty Images

                                                Wordt dit de mooiste titel van Max Verstappen? ‘Hij heeft misschien wel meer uit zijn auto gehaald dan in 2021’


                                                Met pollAan de vooravond van Max Verstappens vierde wereldtitel stellen F1-verslaggevers Arjan Schouten en Marijn Abbenhuijs de vraag: wat is de mooiste? Een tweegesprek over historische waarde, spanning, tegenstand, statistiek en schoonheid.

                                                Alain Prost won er vier. Sebastian Vettel ook. En straks dus Max Verstappen. Is het niet meteen in Las Vegas, dan wel een week later in Qatar. Vier titels, vier verhalen. Die eerste van 2021 was het kampioenschap van de kroonprins die koning Lewis Hamilton vloerde.

                                                Die van 2022 van de bevestiging, waarna in 2023 die van de suprematie en de macht volgde. En deze aanstaande van 2024 is er juist weer een van toegenomen tegenstand. Van zeven zeges in de eerste tien races, maar daarna ruim honderd dagen droogte.

                                                Kwam Norris tekort?


                                                ,,Dat kun je beschouwen als de mooiste, omdat Max Verstappen er zeker in de laatste fase tegen een oersterk McLaren heel hard voor heeft moeten vechten. We hebben Verstappen weer eens zien verdedigen, in plaats van in niemandsland rijden met zelfs geen auto’s meer in de achteruitkijkspiegel’’, zegt Arjan Schouten. ,,Maar wat op de lange termijn wel aan deze titel zal blijven kleven, is dat de tegenstand ook steken liet vallen. Niet altijd gigantisch fel was.
                                                Max Verstappen en Lando Norris. © AFP, Getty Images
                                                ,,Oké, McLaren had een rappe auto, was waarschijnlijk lange tijd de snelste. Maar voor mij is een Lando Norris op sommige momenten wel echt nog door het ijs gezakt. Hij behield amper een pole in de eerste bochten en profiteerde niet optimaal van de droogte van Verstappen. Ook omdat McLaren lang aarzelde om een duidelijke kopman aan te wijzen, wilde deze titelstrijd nooit echt spannend worden. Had bijvoorbeeld de Hamilton van 2020 in die McLaren gezeten, dan had het best eens heel anders kunnen aflopen.’’

                                                Of was Verstappen te goed?


                                                Marijn Abbenhuijs: ,,Dat kan ook met Verstappen te maken hebben, hè. Want Norris is dit jaar zéker door een paar barrières heen gegaan. Hij had in Miami een piepklein beetje mazzel, maar klopte Verstappen daar toch echt op waarde. Sprak na afloop over alle mensen die hem ‘Lando No Wins’ hadden genoemd en was duidelijk opgelucht dat hij eindelijk zijn eerste grand prix had gewonnen. Ik denk ook dat het hem heeft bevrijd, maar in de slotfase van het seizoen was Verstappen zó scherp dat er een druk op Norris kwam die hij niet kent.

                                                ,,Ik denk dat het Verstappen is geweest die Norris minder goed heeft gemaakt toen het erop aankwam. Met zijn felheid, zijn onverzettelijkheid en de manier waarop hij de kansjes die hij kreeg met beide handen heeft aangegrepen. Hij heeft zich misschien nog wel completer getoond dan vorig jaar toen hij nagenoeg perfect was. Met zijn meesterwerk in Brazilië als dikke vette handtekening onder een iconische titel. Want zeg nou zelf: zijn er uit 2022 en 2023 races waarvan je zó duidelijk beeldend kunt maken waarom Verstappen één van de grootsten aller tijden is?’’

                                                Historische races


                                                Arjan: ,,O, zeker. Sterker nog, ik denk dat ik helemaal niks geks zeg als zijn zeges in Spa en Japan in 2022 in zijn top 10 van beste races ooit staan. Dat moet jij toch weten, Marijn. Jij was er zelf bij op een glibberig Suzuka, waar Verstappen iedereen op een halve minuut reed. Noemde die dag toen terecht historisch. Je schreef over een masterclass, een race die symbool stond voor zijn hele seizoen. Oké, die zondag was rommelig, pas na de race werd duidelijk dat Verstappen zijn tweede titel binnen had. Maar het was net als laatst met Brazilië toen ook de passende kroon op een dominant seizoen.

                                                ,,Verstappen noemde zelf Spa toen trouwens zijn beste van 2022. Begrijp ik wel, dominanter was hij zelden. Gestart als 13de en dan winnen met een straatlengte voorsprong. Magistraal ritje, zoals hij die in 2023 ook genoeg had in bijvoorbeeld Japan.

                                                ,,Maar daarmee komen we meteen op een lastig vraagstuk. Uiteraard ben je geneigd die inhaalraces in de regen heel sterk mee te laten tellen in je oordeel, boven dominante zondagen op droog asfalt. Classic Max, dat zagen we in 2016 op Interlagos al.

                                                Welke titel is de mooiste?


                                                ,,Maar wat maakt een kampioenschap nou de mooiste? Voor mij is dat altijd een totaalplaatje. Die van 2021 had alles. Spanning tot het einde, emotie, de koning die viel. Subliem van voor tot achter. En 2023 heeft nóg meer die historische waarde met die 19 zeges uit 22 races en een winstpercentage van 86 procent. Gaat niemand meer overtreffen, ook Max niet. Welke van die twee nou de mooiste is, vind ik moeilijk. Maar ik heb niet de indruk dat ik de laatste maanden naar een seizoen heb zitten kijken dat over die twee heen kan gaan. Jij wel?’’

                                                Marijn: ,,Eigenlijk wel, ja. Deze titel levert niet de extase op van die van 2021 en niet zoveel records als die van 2023, toch heeft dit seizoen me meer geboeid dan het afgelopen. Vooral omdat we zoveel verschillende gezichten van Verstappen hebben gezien. Overtuigend winnend aan het begin, worstelend en foeterend in het middelste gedeelte, onverzettelijk knokkend voor elk punt aan het eind. Er waren intense gevechten op het circuit, er was controverse en hij doorbrak een droogte die hij sinds eind 2020 niet meer had gehad.

                                                ‘Werkkampioenschap’


                                                ,,De vraag of de Formule 1 niet veel te saai was geworden, is volledig verstomd dit seizoen. En als je het dan vergelijkt met 2021, waar hij met de mindere auto wel kampioen werd, was het verschil met Mercedes daar niet zo groot. Sergio Pérez werd nota bene vierde, op slechts 36 punten van Valtteri Bottas. Als je nu een vergelijking maakt met de prestaties van zijn teamgenoot, heeft Verstappen misschien wel véél meer uit zijn auto gehaald dan in 2021. Pérez staat achtste en Red Bull derde in het constructeurskampioenschap, maar Verstappen wordt uiteindelijk zelfs redelijk afgetekend wereldkampioen. Dat vind ik de meest indrukwekkende prestatie van zijn carrière.’’

                                                Arjan: ,,Indrukwekkend, natuurlijk was dat het. Je hebt ook best een punt, het was echt een werkkampioenschap voor Verstappen. En daar zit ook heel veel schoonheid in. Maar die emotie van 2021 met die allesbepalende slotrace weegt toch net nog wat zwaarder voor mij. De eerste keer blijft toch de mooiste, dat is met zoveel in het leven. Al zal Verstappen zelf denk ik niet eens willen kiezen. Elke titel heeft een verhaal. En zo is het natuurlijk ook.’’

                                                Marijn: ,,Vier mooie titels, één groot succesverhaal. Hoe je zijn prestaties ook rangschikt, hij hoort nu gewoon bij de zes succesvolste F1-coureurs uit de geschiedenis. Het is historisch wat we meemaken. Dat was het al, maar hij maakt het alsmaar imposanter.’’

                                                Comment


                                                • Max moet aan de bak

                                                  Comment


                                                  • Hopelijk wint hij de titel pas in de allerlaatste race..ik hou wel van spanning tot het eind.

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X