Is dit je eerste bezoek? Van harte welkom op ons forum! Lezen van het forum kan altijd door hieronder te klikken op het onderwerp dat je interessant vind. Nog leuker is het als je ook schrijft! Registreer je om zelf ook te schrijven, Registeren is binnen een minuut geregeld!
Dat zou niet de eerste vrouw zijn in Indycar, in recente historie Danica Patrick die van 2005-2018 in de klasse heeft gereden. Die heeft één race gewonnen en 6 keer op het podium gestaan.
Er is veel gaande daar in de top sinds Dietrich Mateschitz is overleden 2 jaar geleden. Hij was medeoprichter van de Red Bull drankjes, samen met een Thaise ondernemer.
Mateschitz was degene die vooral de extreme-sports en ook F1 graag wilde als marketing-instrument. Nu hij wegvalt is er schijnbaar veel strijd gaande aan de top tussen erfgenamen van Mateschitz en de Thaise familie.
Verstappen heeft een contract t/m 2028 meen ik. Daar zitten vast wel wat clausules in, maar zomaar weggaan zit er ook niet in. En dan is de vraag nog, waarheen? Want het beste team dit jaar, hoeft nog niet automatisch het beste team te zijn vorig jaar.
McLaren zou nu dan de beste keuze zijn, maar die hebben ook twee coureurs met een contract.
Mick Schumacher wordt genoemd om volgend jaar bij Audi (nu nog Sauber) te gaan rijden. Zou een verrassende keuze zijn, en einde verhaal betekenen voor Bottas.
Verstappen heeft een contract t/m 2028 meen ik. Daar zitten vast wel wat clausules in, maar zomaar weggaan zit er ook niet in. En dan is de vraag nog, waarheen? Want het beste team dit jaar, hoeft nog niet automatisch het beste team te zijn vorig jaar.
McLaren zou nu dan de beste keuze zijn, maar die hebben ook twee coureurs met een contract.
Maar wat als Redbull het team ontmanteld, dan rijdt ie straks niet meer als het team weg is.
Dat team zou door een foefje in het systeem ervoor kunnen zorgen dat de rijhoogte van de auto kan worden aangepast onder parc fermé-omstandigheden, dus bijvoorbeeld tussen de kwalificatie en de race als er feitelijk niets meer mag worden aangepast. Het gaat dan om de voorkant van de vloer en het chassis, ook wel ‘bib’ genoemd, blijkt na initiële berichtgeving door Autosport.
Zo’n aanpassing is niet toegestaan en de verdenkingen aangaande Red Bull, vanuit bepaalde teams, kwam in verschillende technische vergaderingen naar voren. Red Bull ontkent en wijst erop dat dergelijke ontwerpen van systemen allemaal geüpload zijn op een server van de autosportfederatie, waartoe alle teams toegang hebben.
Geen bewijzen voor eventueel foefje Red Bull
De FIA stelt desgevraagd dat er geen bewijzen zijn voor een eventueel foefje, maar gaat dus wel strenger controleren: ,,Elke aanpassing wat betreft de hoogte van de bib in parc fermé is ten strengste verboden. Hoewel we geen indicatie hebben dat enig team zo’n systeem gebruikt, blijft de FIA waakzaam in het toezicht om de sport te verbeteren. Daarom hebben we procedurele aanpassingen doorgevoerd om ervoor te zorgen dat de bib niet zo eenvoudig aangepast kan worden. In bepaalde gevallen kunnen we een zegel plakken om zeker te weten dat iedereen voldoet aan de regels.”
Het Formule 1-seizoen wordt dit weekend hervat in Austin. In totaal zijn er nog zes races en drie sprintraces. Max Verstappen (Red Bull) verdedigt een voorsprong van 52 punten op Lando Norris (McLaren).
Buitenlandse media zien Max Verstappen grote slag toebrengen in titelstrijd: ‘De kansen voor Lando Norris raken op’
De Grand Prix van de Verenigde Staten werd zondagavond gedomineerd door Ferrari, met Charles Leclerc en Carlos Sainz op de plaatsen één en twee. Toch ging het na afloop vooral over het zinderende duel dat titelrivalen Max Verstappen en Lando Norris samen uitvochten én over de beslissing om de Brit een tijdstraf van vijf seconden te geven na een ongeoorloofde inhaalactie. Een zware sanctie, volgens de internationale media. ‘Met deze uitkomst kunnen we niet tevreden zijn.’
‘Verstappen doet een gouden zaak in strijd om wereldtitel na een omstreden tijdstraf voor Norris’, kopt de Belgische krant Het Laatste Nieuws. ‘In de strijd om de wereldtitel vochten Verstappen en Norris rondenlang een beklijvend duel uit. Norris won dat duel, maar de wedstrijdjury oordeelde dat hij daarbij over de schreef was gegaan en legde hem vijf seconden straftijd op, zodat Verstappen als derde op het podium mocht.’
Verstappen had even daarvoor zijn voorsprong op Norris zien verdampen, maar vocht als een leeuw om in de slotfase van de race zijn derde plaats te behouden. Bij een ultieme poging om te passeren, werd de McLaren-coureur door Verstappen buiten de baan gedwongen. Norris finishte weliswaar voor de Nederlander, maar moest zijn podiumplaats alsnog afstaan omdat hij buiten de witte lijnen had ingehaald.
‘Lando passeerde hem weliswaar buiten de baan, maar als hij dat niet had gedaan, zou hij in botsing zijn gekomen met Verstappen, die zelf ook overremde. De FIA zet zichzelf hiermee in de spotlights’, zo neemt Marca het op voor de bestrafte Engelsman. ‘Het leek een race-incident, maar de stewards besloten om toch een tijdstraf uit te delen.’ Wel is er in de Spaanse krant lof voor Verstappen. ‘Hij is een roofdier en dat heeft hij nogmaals duidelijk gemaakt. De titelstrijd is nog niet helemaal beslist, al raken de opties voor Norris wel op.’
Ook L’Équipe vindt dat de stewards het regelboek niet zo strikt hadden moeten hanteren. ‘We werden getrakteerd op een prachtig gevecht van twee tenoren, maar kunnen met de ontknoping niet tevreden zijn.
Wij hadden graag gezien dat de commissarissen neutraal waren gebleven en het aan de coureurs hadden overgelaten. Maar ze besloten een kant te kiezen en het is niet zeker of de conclusie die ze trokken de juiste was.’
Spannende inhaalmanoeuvre
Volgens Bild moet Norris de schuld echter vooral bij zichzelf zoeken. ‘Als hij na de spannende inhaalmanoeuvre de plek direct had teruggegeven aan Verstappen, had hij in de laatste ronden van de race verdere pogingen kunnen ondernemen.’ De Duitse krant zag hoe de Nederlander ervoor koos om zich volledig vast te bijten in één tegenstander. ‘Hij probeerde niet eens om voor de overwinning te vechten en lette alleen op Norris. Slim. En toen de situatie kritiek werd, maakte hij geen fouten en vertrouwde hij op zijn tactiek in de bochten.’
De Britse kranten beschrijven de veelbesproken inhaalactie als een ‘discutabel moment’, maar zagen ook hoe Verstappen weigerde te capituleren en Norris tot wanhoop dreef. ‘We wisten dat het een zware test voor Norris zou worden, maar hij zakte en finishte slechts als vierde’, schrijft Daily Mail. ‘De Nederlander, in een langzamere auto, reed als een God om de derde plaats te verdedigen. En zelfs toen Norris dacht een beslissende zet te hebben geplaatst, ontnamen de stewards hem het moment van glorie.’
Omdat Verstappen zaterdag de sprintrace won, liep hij in Austin vijf punten uit in de WK-stand. Met nog maar vijf raceweekenden te gaan, bedraagt het verschil 57 punten. Voor Norris wordt het bijna een onmogelijke missie om de klus nog te klaren, beseft Sky Sports. ‘De tijd dringt om zijn toch al wonderbaarlijke comeback compleet te maken en zijn eerste titel te pakken.’
Max Verstappen en Lando Norris na afloop van de race.
Rondenlang duurde de strijd tussen Verstappen en de jagende Norris op het Circuit of the Americas. Uiteindelijk resulterend in een door de stewards bestrafte actie van de Brit, waardoor Verstappen als derde eindigde en voor de eerste keer sinds de zomerstop weer uitliep (vijf punten, de door hem gewonnen sprintrace meegerekend).
Daar zit hem dan ook net de crux. Drievoudig wereldkampioen Verstappen weet wanneer hij zijn tanden moet laten zien, zoals in het seizoen 2021 waarin hij in het gevecht met Lewis Hamilton zeker aan het einde van het seizoen niet meer de snelste auto had. Zoals het voor hem vooraf ook al duidelijk was dat hij alle registers zou opentrekken om de vanaf pole position gestarte Norris te verschalken. En, niet onbelangrijk, de ruim twee jaar jongere Brit gaf hem daartoe ook de kans. ,,Er was een gat, en ik ging ervoor”, zei Verstappen. ,,Ik ga het Lando natuurlijk niet makkelijk maken.”Omslagpunt in Texas
Ook daarna keken Red Bull en Verstappen vooral naar de achter hem rijdende Norris, omdat de uiteindelijke winnaar Charles Leclerc (Ferrari) veel te snel bleek. ,,Het zit zo dicht bij elkaar. Ik denk dat Ferrari, Mercedes, McLaren en wij elkaar zo weinig toegeven, dat het draait om het type circuit en de vorm van de dag. Elk team kan winnen”, stelde Marko, die vol vertrouwen is. ,,Dit weekend is absoluut een omslagpunt geweest. We hebben eerste stapjes gezet in Baku en Singapore en nu zeker. In de kwalificatie en sprintrace waren we in ieder geval competitief.”Norris kan er niet halfbakken ingaan
Je kan er ook niet omheen dat Verstappen steeds meer in het hoofd van Norris gaat zitten. Want hoe kun je de Nederlander het beste aanvallen? Zijn concurrent heeft het antwoord er nog niet op gevonden. En alle risico’s kan hij ook niet nemen, want bij een eventuele clash tussen de twee heeft Norris meer te verliezen. Verstappen kan immers terugvallen op zijn voorsprong in het kampioenschap (57 punten).
"Ik merkte al snel dat ik niet kon winnen, maar we hebben er het beste uitgehaald"
De bikkelharde strijd tussen Max Verstappen en Lando Norris in beeld.
Elk nootje oprapen
Naar dat doorbreken van dat momentum van Norris gevraagd, gooide Marko er opeens een Duits riedeltje uit. Waarna hij verklaarde: ,,Max is een beetje zoals een eekhoorn. Elk nootje dat ze zien liggen, rapen ze op. Als het om WK-punten gaat, heeft Max diezelfde filosofie. Hij heeft de ervaring en dat hebben wij als team ook. In 2009 hadden wij bijvoorbeeld ook de snelste auto en de snelste coureur, maar we wonnen de titel niet. We deden veel dingen verkeerd. Duidelijk is nu dat Max nog steeds de beste is. Hij is mentaal heel sterk. Ik zal hem wat dat betreft niet meer vergelijken met andere coureurs…”
Nog genoeg te verbeteren voor Red Bull
Met een kwinkslag doelde de Oostenrijker daarbij op zijn uitspraken over het feit dat hij Verstappen in het koppie verder vindt dan Norris. Niet wereldschokkend, maar het ging in Austin een beetje een eigen leven leiden omdat McLaren oordeelde dat Marko doelde op de geestelijke gezondheid van Norris. Wat geenszins het geval was.
Toch valt er ook bij Red Bull nog genoeg te verbeteren, want het verschil met het opvallend sterke Ferrari was groot. ,,We moeten kijken waar dat aan lag, Max had veel last van onderstuur”, stelde Marko. En Verstappen zelf zei: ,,Vergeleken met eerder in het weekend worstelde ik met de balans en de grip en kon ik niet goed remmen. Ik merkte al snel dat ik niet kon winnen, maar we hebben er het beste uitgehaald.”
Het maakt elk Formule 1-weekend zo interessant, met vier teams die kunnen meedoen om overwinningen. En de vierde wereldtitel van Verstappen komt zo steeds dichterbij.
Tenzij er iets heel geks gebeurd, is Verstappen haast niet meer in te halen. Norris had afgelopen weekend een grote hap uit de voorsprong moeten nemen om kans te houden op de titel, in plaats daarvan heeft Norris meer achterstand opgelopen.
Extra knap nu het er op lijkt dat Red Bull in het teamkampioenschap zelfs door Ferrari wordt ingehaald. Een rijder die kampioen wordt, terwijl zijn team 2e wordt in het kampioenschap is al een zeldzaamheid.
Comment