Banner mainpage

Collapse

Announcement

Collapse
No announcement yet.

Formule 1

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Originally posted by Utregtert1 View Post
    Carlos Sainz naar Mc Laren
    Hij gaat naar Williams volgend jaar.

    Niet naar McLaren, dat zou een goeie stap zijn geweest voor Sainz maar beide coureurs daar liggen al vast voor een paar jaar.

    Williams is op de korte termijn echt een stapje terug. Zonde dat er geen mogelijkheid was blijkbaar bij Mercedes of Red Bull, ik denk dat hij daar goed tot zijn recht zou zijn gekomen.

    Comment


    • https://www.telegraaf.nl/sport/68992...ige-tijdschema zandvoort!😃

      Comment


      • Dat kan een spannende race worden, Norris, Verstappen, of?

        Comment


        • In normale omstandigheden, zouden Norris en Piastri een klein voordeel moeten hebben op Verstappen. En Mercedes hijgt ook in de nek van Red Bull. Ben benieuwd hoe fans reageren als Verstappen voor het eerst de GP van Nederland niet wint.

          Zaterdag wordt veel regen voorspeld, dan kan de kwalificatie zomaar eens een onverwachte wending nemen waardoor een topper opeens achteraan moet starten. En inhalen op Zandvoort is lastig, zondag wordt er geen regen verwacht.

          Comment


          • Maar wel veel storm wat ook effect heeft

            Comment


            • zoals verwacht Norris gewonnen voor Verstappen, de bolide van Verstappen is gewoon de mindere.

              Comment


              • Nog 9 races, en 70 punten voorsprong..., moet kunnen toch?

                Comment


                • In theorie.... als Norris elke race vanaf nu wint en Verstappen wordt elke race 2e, dan loopt Norris 63 punten in. Is Verstappen nog steeds kampioen.

                  Als Norris elke race dan ook nog de snelste ronde pakt, dan loopt Norris 72 punten in en is Norris kampioen.

                  We gaan ook races krijgen waar Piastri voor Verstappen eindigt, en Mercedes is bij vlagen ook sneller dan Verstappen. Als Verstappen af en toe ook nog buiten het podium valt, dan wordt het nog spannend.

                  Daar staat tegenover dat Norris nog iets te vaak foutjes maakt en Verstappen haast foutloos rijdt.

                  Ze zullen er allebei echt vol voor moeten gaan de komende races.

                  Comment


                  • Mij persoonlijk bevalt het wel dat Max niet meer zo'n enorme/gigantische overmacht heeft; het maakt F1-racen opeens weer leuk en spannend.

                    Comment


                    • https://www.ad.nl/formule-1/dat-red-...kent~a2814be6/


                      PREMIUMMax Verstappen. © ANP

                      Dat Red Bull en Max Verstappen snel terrein verliezen op de concurrentie, is niet zo gek als je de oorzaken kent


                      De Dutch Grand Prix vroeg een andere mindset van Max Verstappen. Waar de concurrentie zich steevast verbetert, blijft de ontwikkeling van Red Bull achter. Om wereldkampioen te worden, heeft het geen zin meer om boos te zijn, maar moet hij vooral de schade beperken. Anders komt zijn wereldtitel serieus in gevaar, schetst onze Formule 1-verslaggever Marijn Abbenhuijs in een analyse.

                      ,,Toen Lando dichterbij kwam, kon ik er niets aan doen’’, analyseerde Max Verstappen na de Dutch Grand Prix. ,,Hij haalde me in en vanaf dat moment moest ik me op mezelf focussen.’’ Het was enerzijds een droge terugblik op het belangrijkste moment van de eerste race na de zomerstop. Maar er school ook een nieuwe werkelijkheid in. Een werkelijkheid die de wereldkampioen zelf al omarmd lijkt te hebben, maar waar de buitenwereld ongetwijfeld nog aan zal moeten wennen.

                      Verstappen reed de tweede helft van de race in Zandvoort niet meer om te winnen, maar om de schade te beperken. Om zo probleemloos mogelijk tweede te worden achter Norris en op die manier zijn voorsprong op de Brit in het wereldkampioenschap zo groot mogelijk te houden.

                      Er viel een veranderde mindset in te ontdekken. De boosheid van bijvoorbeeld Oostenrijk en Hongarije, waar hij in beide gevallen foeterend vijfde werd, was er nu niet. Gelaten berustte hij in Zandvoort in de huidige realiteit.

                      ,,De realiteit is dat McLaren nu de maatstaf is’’, zo gaf ook Red Bull-teambaas Christian Horner toe. ,,Zij hebben duidelijk de snelste auto, op dit moment. Daar moeten wij op reageren. McLaren was heel snel in deze race, heel indrukwekkend. Zij hebben een tijdje geleden een stap gezet en ze laten zien dat het snel kan veranderen in de Formule 1.

                      ,,Niet zo lang geleden wonnen wij races met 20, 25 seconden verschil. Nu doen zij dat. Dat kan ook snel weer andersom zijn, maar dan moeten wij er wel voor zorgen dat we een manier vinden waarmee onze auto onder alle omstandigheden beter gaat presteren. Wij moeten snelheid zien te vinden.’’

                      Nieuwe regels


                      Dat dit nu de situatie is, komt vooral doordat Red Bull er zelf niet meer in slaagt om zo snel vooruitgang te boeken zoals de laatste jaren structureel het geval was. Dat heeft enerzijds met de veranderde regels te maken. Die werken nivellerend. Wie het ene jaar de beste is, krijgt het volgende jaar minder geld te besteden én minder toegang tot de windtunnel om het effect van eventuele aanpassingen te toetsen.

                      Bovendien is Red Bull daarin nóg beperkter dan het normaal gesproken zou zijn geweest, door de straf die het team eind 2022 kreeg voor het overschrijden van het budgetplafond in 2021. Het team van Verstappen moest onder meer 10 procent van de windtunneltijd inleveren.

                      Met dat in het achterhoofd, is het niet heel gek dat andere teams eenvoudiger manieren vinden om hun auto beter te laten presteren. Want het probleem blijft ook niet alleen beperkt tot McLaren. Ook Mercedes is voor de zomerstop met rasse schreden dichterbij gekomen en bij Ferrari hebben ze grote verwachtingen van de upgrade die voor de aanstaande Grand Prix van Italië wordt gebracht. ,,Ik denk dat het vooral zo is dat de andere teams zich verbeteren’’, beaamde Horner. ,,Niet dat wij minder snel worden.’’

                      Als het zo blijft dat Red Bull niet meekan met het tempo waarop McLaren, Mercedes en Ferrari vooruitgang boeken, komt de wereldtitel van Verstappen desalniettemin in gevaar. Zijn voorsprong van 70 punten op Norris is weliswaar groot, maar gezien het verschil tussen de twee in Zandvoort zeker niet geruststellend. Als het de komende maanden zo moeilijk blijft voor Red Bull om races te winnen, dan rest voor Verstappen niets anders dan de mindset die hij in de Dutch Grand Prix liet zien, vast te houden.

                      ,,Max heeft geaccepteerd dat Lando sneller was, dat had hij tijdens de vrije trainingen op vrijdag al gezien’’, concludeerde Horner. ,,Hij heeft vervolgens een heel volwassen race gereden. Je moet met het kampioenschap in je achterhoofd rijden. Het is niet fijn om met 22 seconden verschil te verliezen, maar het maakt ons niet bang.’’

                      Bij Red Bull hebben ze al met al de hoop dat ze het tij nog kunnen keren. En anders zou het altijd nog zo kunnen zijn dat Ferrari en Mercedes nog genoeg punten afsnoepen van Norris. Door zelf solide te blijven is er voor Verstappen nog veel mogelijk. In dat opzicht kon de Dutch Grand Prix meteen als een blauwdruk worden gezien voor zijn veranderde jacht op zijn vierde wereldtitel.




                      Comment


                      • Safety Car gecrasht vandaag 😂😂

                        https://www.nu.nl/formule-1/6326294/...-op-monza.html

                        Zeldzame crash Formule 1-safetycar tijdens oefenrondjes op Monza

                        Bernd Mayländer is donderdag tijdens het rijden van oefenrondjes op Monza gecrasht met de safetycar. Zowel de coureur als bijrijder kon ongedeerd uitstappen na een ongebruikelijke schuiver.
                        Mayländer rijdt voor elke Grand Prix verkenningsrondjes op de donderdag. Op het Italiaanse hogesnelheidscircuit Monza was de Duitser daar ook mee bezig, tot hij de controle over de groene Aston Martin verloor.

                        Dat gebeurde bij het insturen van de Parabolica-bocht, een van de vele snelle bochten op Monza. De auto klapte na een schuiver door de grindbank vol met de bestuurderskant in de bandenstapels. De FIA verklaarde dat Aston Martin de oorzaak probeert te achterhalen.

                        De 53-jarige Mayländer en zijn bijrijder stapten ongedeerd uit. De twee werden daarna met de medische auto terug naar de paddock gebracht. De schade aan de safetycar is nog onbekend. Er is een reserve-exemplaar aanwezig bij alle races.


                        Comment


                        • wat is er toch met die Red Bull bolide op eens aan de hand? Verstappen 7e plek morgen qua start, Norris en Piastri in de McLaren vanaf de 1e startrij

                          Comment


                          • https://www.telegraaf.nl/sport/11942...isht-als-zesde

                            Charles Leclerc verrast met knappe zege in Italië, Max Verstappen finisht als zesde

                            Charles Leclerc heeft voor een enorm volksfeest gezorgd in Italië, door als Ferrari-coureur de Grand Prix op Monza te winnen. De Monegask profiteerde optimaal van een andere strategie en bleef McLaren-coureurs Oscar Piastri en Lando Norris voor. Max Verstappen moest het doen met de zesde plek.

                            © ANP/HH

                            Max Verstappen baalt.




                            Voor Verstappen gebeurde in Monza al waar hij op rekende. Red Bull had de snelheid niet ten opzichte van de concurrentie en ook zijn eerste pitstop was erg langzaam. Leclercs teamgenoot Carlos Sainz finishte als vierde, vóór Lewis Hamilton (vijfde).

                            Doordat Norris slechts als derde eindigde, hield Verstappen de schade in de WK-stand nog wel beperkt. Norris liep wel acht punten in, omdat hij in de slotfase de snelste ronde reed. Het verschil tussen de twee bedraagt nu 62 punten met nog acht races te gaan.

                            Slechte opening Norris




                            Voor Norris begon de race vanaf pole position slecht. De Brit was nog goed weg, maar werd verderop in de eerste ronde – in de tweede chicane – afgetroefd door teamgenoot Piastri. Ook Leclerc profiteerde, hij haalde Norris eveneens in. Verstappen schoof op naar de zesde plek, nadat George Russell bij het aanremmen voor de eerste chicane Piastri aan de achterkant raakte en zijn voorvleugel beschadigde.

                            Na die spectaculaire openingsfase kon Leclerc het tempo van Piastri lange tijd goed volgen. McLaren koos voor een vrij vroege eerste pitstop voor Norris en met die undercut kon hij Leclerc weer inhalen. Verstappen reed lange tijd kort achter Lewis Hamilton en reed wat langer door dan de coureurs om hem heen, omdat zowel hij als teamgenoot Sergio Pérez op de hardste band waren gestart. De eerste stop van Verstappen, na ronde 22, verliep echter dramatisch en duurde ruim zes seconden. Hij verloor zodoende veel tijd.

                            Piastri hield op zijn beurt de leiding keurig vast en door een foutje van Norris, in ronde 32, werd het gat nog een stuk groter. McLaren besloot Norris daarna gelijk naar binnen te halen voor een tweede pitstop. Normaal gesproken wordt in Monza voor een 1-stopper gekozen, maar het nieuwe en zeer hete asfalt vroeg deze editie voor veel coureurs duidelijk om een andere aanpak.

                            © ANP/HH

                            Charles Leclerc in actie.



                            Norris kwam na zijn tweede stop achter Verstappen terecht, die erin slaagde zijn concurrent een paar rondjes achter zich te houden. Uiteindelijk kwam Norris er in de 42e ronde voorbij, waarna Verstappen op zijn beurt naar binnen werd gehaald voor zijn tweede stop.

                            Inhaalslag komt te laat




                            Piastri en Norris moesten daarna in de achtervolging bij Ferrari-coureurs Leclerc en Sainz, die de gok waagden met een een-stopper. Piastri haalde nummer twee Sainz negen ronden voor het einde in, maar moest nog een flink gat overbruggen richting de leidende Leclerc. Ook Norris haalde Sainz in, maar Leclerc hield op 23 ronden oudere banden dan die van Piastri alsnog stand.

                            Voor Leclerc is het zijn tweede overwinning van het seizoen, nadat hij eerder in zijn eigen Monaco als eerste over de streep kwam.

                            Comment


                            • Waarom is die auto niet meer hetzelfde als in begin vh seizoen toen Verstappen alles won?

                              Comment


                              • Alle teams ontwikkelen hun auto tijdens het seizoen, in de loop van het seizoen wordt als het goed is je auto dus steeds sneller. Een paar keer per jaar doe je een update van de auto, waarin een pakket aan nieuwe onderdelen worden gebruikt.

                                Die nieuwe updates veranderen hoe de auto voelt en werkt. Het kan zijn dat het de auto in theorie wel sneller maakt, maar dat coureurs het in de praktijk lastig kunnen gebruiken.

                                McLaren heeft dat dit jaar heel goed voor elkaar, terwijl ze de laatste jaren daar juist veel problemen mee hadden.

                                Nu lukt het Red Bull niet dit jaar. Dan kan je denken, haal al die updates eraf, maar dan is je auto nog langzamer dan de rest.

                                Het is niet zo simpel, niet voor niets werken bij F1-teams tientallen aerodynamica specialisten en engineers die je qua kennis en kunde net zo goed bij NASA zou kunnen laten werken. Adrian Newey bij Red Bull heeft een salaris van 21 miljoen per jaar. Dat is hoger dan de meeste coureurs (alleen Verstappen, Hamilton en Leclerc verdienen meer).

                                Comment


                                • Maakt het allemaal des te spannender dit jaar, niks zo saai als Verstappen en daarvoor Hamilton alles winnen... wellicht ook wat lauterend voor Red Bull.. leuk dat anderen ze op hun plaats zetten.. ze zijn niet meer de besten... Ik verheug me al op het idee dat Norris het seizoen kan gaan winnen..spannend gaat het zeker worden!!!!

                                  Comment


                                  • Er is geen spanning meer want die auto is te langzaam. Norris is de nieuwe wereldkampioen

                                    Comment


                                    • Red Bull ziet illegaal onderdeel McLaren en stapt naar FIA, Verstappen reed met teruggeschroefde motor in Monza | GPFans Recap (msn.com)

                                      Red Bull ziet illegaal onderdeel McLaren en stapt naar FIA, Verstappen reed met teruggeschroefde motor in Monza | GPFans Recap

                                      Comment


                                      • https://www.telegraaf.nl/sport/83331...el-bij-rivalen

                                        Lekker dan🤐

                                        Comment


                                        • Originally posted by Utregtert1 View Post
                                          Er is geen spanning meer want die auto is te langzaam. Norris is de nieuwe wereldkampioen
                                          Juist niet, het verschil in het kampioenschap is nog erg groot. En laatste race kon Norris zijn eigen teamgenoot niet verslaan én werd McLaren tactisch verslagen door Ferrari.

                                          Het gat zal waarschijnlijk wel steeds kleiner worden in de laatste 8 races. De vraag en spanning zit erin hoeveel Norris kan inlopen en of dat genoeg is. En er zullen vast nog moment zijn dat Norris en Verstappen elkaar op de baan tegenkomen, opstootjes niet uitgesloten.

                                          Kortom, heel interessant

                                          Comment


                                          • Originally posted by Ed Raket View Post

                                            Waarom je de klachten over F1-vleugels met een korrel zout moet nemen

                                            Red Bull klaagt steeds meer over de voorvleugels van McLaren en Mercedes. Die zouden te ver doorbuigen - een fenomeen dat al decennia bestaat in de Formule 1. Alle teams doen het, óók Red Bull. Daarom moeten zulke klachten niet te serieus worden genomen.

                                            Hele artikel: https://www.nu.nl/nu-formule-1/63270...oet-nemen.html

                                            Comment


                                            • De media moet wat te schrijven hebben

                                              Comment


                                              • Adrian Newey gaat naar Aston Martin volgend jaar. Papa Stroll heeft diep in de buidel getast, inclusief aandelen. Maar wel een heel belangrijke zet.

                                                Comment


                                                • Maar hij kan coureurs zelf niet beter maken

                                                  Comment


                                                  • Denkt ie zo zijn zoontje kampioen te maken😂

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X