Banner mainpage

Collapse

Announcement

Collapse
No announcement yet.

Formule 1

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • https://www.telegraaf.nl/sport/12133...n-in-abu-dhabi

    Max Verstappen racet overtuigend naar pole position in Abu Dhabi

    Alle seinen voor Max Verstappen staan op groen om zondag de kroon op zijn topseizoen te zetten met een negentiende Grand Prix-overwinning van 2023. De Nederlander was tijdens de kwalificatie in Abu Dhabi de sterkste van het veld en start bij de race zodoende vanaf pole position.

    © ANP/HH
    Max Verstappen.

    Tijdens de twee vrije trainingen - Verstappen paste net zoals een flink aantal collega's voor de eerste training omdat er een rookie werd ingezet - had de wereldkampioen nog niet het juiste gevoel kunnen vinden, maar in Q1 kwam Verstappen geen moment in de problemen. Zijn eerste tijd was direct goed om Q1 als eerste te beëindigen. Een minder goede kwalificatie kende Carlos Sainz. Hij kwam in zijn Ferrari niet vooruit en plaatste zich niet voor het tweede deel van de kwalificatie.

    Q2 was eigenlijk meer van hetzelfde laken en pak. Verstappen kon weer na een goede ronde naar binnen en kijken hoe de rest presteerde. Wederom viel er een grote naam uit. Lewis Hamilton kwam met zijn beste ronde niet verder dan de elfde plaats en mocht niet door naar Q3.

    Daarin knoopte Verstappen andermaal de snelste ronde aan elkaar. Al bij zijn eerste poging zette hij 1.23,445 neer. De rest bleef daar ondertussen ver van verwijderd. Leclerc kwam bij de laatste poging nog wel in de buurt, maar bleef hangen op een dikke tiende van de onberispelijke Red Bull-coureur.

    Verstappen rekende zodoende af met enige onzekerheid na de trainingen en ligt op koers voor een volgende overwinning in de Formule 1.

    Comment


    • Die wint ie vandaag ook wel ff

      Comment


      • https://www.ad.nl/formule-1/live-for...habi~a499f27b/


        © ANP / EPAMax Verstappen heerst ook in Abu Dhabi en sluit waanzinnig seizoen af in stijl


        Max Verstappen heeft zijn waanzinnige seizoen nóg maar iets beter gemaakt in de Grand Prix van Abu Dhabi. De Nederlander zorgde er op het Yas Marina Circuit voor dat hij nu negentien races gewonnen heeft in 2023, bovendien werd hij de eerste coureur ooit die meer dan duizend ronden in één jaar aan de leiding reed. Achter hem versloeg Mercedes Ferrari in de strijd om plek twee in het constructeurskampioenschap.

        Charles Leclerc deed, gestart vanaf plek twee, in de eerste ronde een aantal dappere pogingen. Eventjes leek het zelfs alsof hij de leiding in de race over zou nemen. Maar op het moment dat hij zijn Ferrari helemaal naast de Red Bull van Max Verstappen zette, had de Nederlander een betere lijn te pakken en kon hij de Monegask toch voorblijven. De acties van Leclerc zorgden hoe dan ook voor een enigszins enerverende start op het Yas Marina Circuit in Abu Dhabi. Maar toen het het signaal ‘DRS enabled’ werd gegeven, had Verstappen Leclerc al zo goed als op ruim een seconde gereden.

        Leclerc moest over zijn schouder kijken, in plaats van dat hij kon jagen op Verstappen. Dat moest hij om twee redenen. Enerzijds omdat er voor zijn neus niets meer te halen was, anderzijds omdat er een bloedstollend gevecht om de tweede plek in het constructeurskampioenschap gaande was. Doordat McLaren-coureurs Lando Norris en Oscar Piastri enigszins tegenvielen, kwam Mercedes-coureur George Russell al vroeg op plek drie te liggen en Ferrari en Mercedes waren met een verschil van slechts vier punten aan de Grand Prix van Abu Dhabi begonnen.

        Constructeurskampioenschap


        Dat verschil was in het voordeel van Mercedes, waardoor Leclerc en Sainz minstens vier punten meer moesten pakken dan Mercedes. Een tweede plek van Leclerc alleen was daarvoor niet genoeg als Russell derde zou worden. Dan moest Carlos Sainz ook nog voor Lewis Hamilton zien te finishen. En ook die twee coureurs reden bij elkaar in de buurt.

        Tenminste, dat was lange tijd zo. Maar bij Ferrari gokten ze op een safetycar en lieten ze Sainz twee keer lange tijd op harde banden rijden. En aangezien het verplicht is om minstens twee verschillende soorten banden te gebruiken in een race, moest hij vlak voor het einde nog een keer naar binnen. Hij gaf de strijd uiteindelijk zelfs op.

        En voor de podiumplek in de race van Russell leek Mercedes niet te hoeven vrezen. Sergio Pérez was in principe snel genoeg om die van de Brit af te nemen, maar maakte het zichzelf moeilijk. De Mexicaan van Red Bull was weliswaar flink opgerukt tijdens de grand prix waaraan hij als negende startte, maar op het moment dat hij Norris inhaalde, botste hij ook met de Brit van McLaren.

        Comment


        • https://www.telegraaf.nl/sport/12249...s-op-jou-schat

          Vader Jos richt zich tot Max Verstappen: ’Ontzettend trots op jou, schat’

          Een prachtig moment na de Grand Prix van Abu Dhabi. Nadat winnaar Max Verstappen over de finish was gekomen, meldde vader Jos zich over de boordradio.

          © GETTY IMAGES
          Max Verstappen met vader Jos in Abu Dhabi




          Op die lijn wordt normaal gesproken alleen in het Engels gecommuniceerd, maar Verstappen senior zei in het Nederlands tegen zijn zoon: „Ik ben ontzettend trots op jou schat, ongelofelijk. 1000 ronden aan kop gereden, negentien overwinningen. Helemaal top!”

          De drievoudig wereldkampioen reageerde: „Wie had dat ooit gedacht, toen we begonnen.”



          Hij voegde er even later aan toe: ,,Het is een ongelofelijk seizoen geweest. In die inlap werd ik een beetje emotioneel. Dit is de laatste keer dat ik in de auto zit die me veel heeft gegeven. Ik moet iedereen bij Red Bull enorm bedanken. Het is een geweldig jaar geweest, het wordt lastig om dit te evenaren.”

          Comment


          • 21 van de 22 races op het podium, 19 races gewonnen, elke race uitgereden en elke race punten gescoord. In zijn eentje meer punten dan het hele Mercedes team bij elkaar. 75% van alle ronden dit seizoen op P1 gereden.

            Max Verstappen was best geëmotioneerd na de laatste race, het besef dat dit waarschijnlijk het absoluut beste jaar uit zijn carrière zal zijn.

            Comment


            • https://www.ad.nl/formule-1/max-vers...jaar~a8182ae1/

              Dat kon niet missen natuurlijk, who else?

              Comment


              • https://www.telegraaf.nl/sport/61352...rder-onderzoek

                Wat moeten we hier nu weer van denken?

                Comment


                • Slechte beurt van de FIA. Er was één magazine die met een gerucht kwam en de FIA voedde dat gerucht door er heel serieus op in te gaan. Dat alle teams zich er van distantieerden en het daarmee opnamen voor Toto en Susie Wolff zei genoeg en een dag later liet de FIA alles weer vallen.

                  Sinds twee jaar geleden de FIA een nieuwe president heeft schuurt het steeds vaker tussen F1 en de FIA.

                  Comment


                  • https://www.ad.nl/formule-1/hoe-het-...euro~a1cd3eea/


                    Max Verstappen streek afgelopen seizoen veel bonussen op. Voor Lewis Hamilton viel er niks te rapen. © ANP / EPA

                    Hoe het komt dat Max Verstappen 23 miljoen euro aan bonussen opstreek en Lewis Hamilton ... 0 euro


                    Nu het Formule 1-seizoen achter ons ligt, is het tijd om ook de financiële balans op te maken. Want de coureurs rijden niet alleen maar voor het eergevoel en de sportieve ambitie, maar ook om er een leuk centje aan over te houden. Zakentijdschrift Forbes stelde een top tien samen van de grootverdieners in 2023.

                    Naast het vaste salaris bestaat een groot deel van het inkomen van de coureurs uit bonussen. Het zal niemand verbazen dat Max Verstappen na zijn droomseizoen ook in dit opzicht het beste jongetje van de klas is. Maar hoe kan het dat Lewis Hamilton welgeteld nul (!) euro aan bonussen opstrijkt?

                    In wezen is Formule 1 qua verdienmodel niet anders dan de meeste sporten: bonussen zijn belangrijk. Denk aan voetbal. Spelers hebben een basissalaris en daarnaast een bonussysteem, gelinkt aan de overwinningen, punten of titels die ze pakken. In het tennis hebben spelers zelfs helemaal geen salaris, en spekken ze hun bankrekening alleen met prijzengeld dat wordt uitbetaald door de toernooien waaraan ze deelnemen. Die bedragen kunnen wel flink oplopen.

                    Rolex-ambassadeur


                    Zo werkte het in de Formule 1 vroeger ook. Het verklaart waarom topcoureurs destijds ook andere bronnen van inkomsten zochten. Jackie Stewart werd in de jaren zeventig al ‘ambassadeur’ van Ford en Rolex. En het verklaart ook waarom er in sommige grands prix wat meer werd gebikkeld voor de zege dan in andere races. In de jaren zestig en zeventig was de Amerikaanse Grand Prix in Watkins Glen voor alle coureurs absolute prioriteit. De winnaar kreeg er immers een cheque van 50.000 dollar. Een enorm bedrag in die tijd. De Fransman François Cevert, winnaar in 1971, kocht er meteen een tweemotorig privévliegtuig mee.

                    Kimi Räikkönen reed in 2012 en 2013 bij Lotus. De Fin kreeg 50.000 dollar per punt. Hij zou er uiteindelijk 390 verzamelen of bijna 17,7 miljoen euro, wat bijna tot het faillissement van het team leidde. © EPA
                    Vandaag de dag is er geen prijzengeld meer in de Formule 1. Wat een coureur verdient, is de optelsom van een vast salaris en daarnaast vooral door het team verstrekte bonussen. En die kunnen een serieus verschil maken. Bonussen zijn er in allerlei soorten en maten, afhankelijk van het team of de coureur in kwestie.

                    Zo kan een coureur een bonus krijgen als hij halverwege het seizoen in de top tien van het klassement staat. Een bonus per overwinning of podiumplaats is ook gangbaar. Of zelfs per punt. Zoals Kimi Räikkönen in 2012 en 2013, bij Lotus. Ze beloofden de Fin 50.000 dollar per punt — Lotus was tenslotte geen topteam. Verkeerd gegokt. Räikkönen pakte in twee jaar tijd maar liefst 390 punten en streek een bonus van 19,5 miljoen dollar (17,7 miljoen euro) op. Lotus ging er net niet aan failliet.

                    Geen bonus Hamilton


                    Het lijstje dat Forbes samenstelde over het afgelopen seizoen toont een aantal dingen aan. De meeste logische conclusie: als we het over bonussen hebben, is het winnen van races letterlijk goud waard. Dat Verstappen maar liefst 19 van de 22 grands prix won, legde hem geen windeieren: 25 miljoen dollar (23 miljoen euro) aan bonussen. Maar winnen is niet eens altijd nodig. Lando Norris streed met een herboren McLaren vooral in de tweede helft van het seizoen voor de ereplaatsen. De Brit verdrievoudigde er zijn salaris mee.

                    Maar wat ook opvalt: volgens Forbes bleef Hamilton qua bonussen helemaal met lege handen. Hij wordt daarmee vooral het slachtoffer van zijn eigen succes. De zevenvoudig wereldkampioen grossierde tot en met 2020 in overwinningen en wereldtitels, zodat de lat in zijn contract ongetwijfeld heel hoog ligt. Daardoor zijn de bonussen die hij krijgt van Mercedes niet zozeer door punten, maar vooral door overwinningen bepaald. En laat het nou zo zijn dat hij de afgelopen twee jaar geen enkele race won.

                    George Russell heeft een veel lager basissalaris dan teamgenoot Lewis Hamilton, maar verdiende meer aan bonussen. © REUTERSBasissalaris maakt veel goed


                    Dit jaar won zijn jonge teamgenoot Georges Russell ook geen GP. Maar hij reed wel 5 miljoen dollar aan bonussen bij elkaar, hoewel hij lager eindigde in de WK-stand. Het gevolg van een ander contract, met een basissalaris dat voor Russell vele malen lager ligt dan dat van Hamilton.

                    Want medelijden met Hamilton hoeven we zeker niet te hebben. De 103-voudig GP-winnaar krijgt een basissalaris van 55 miljoen dollar (zie het overzicht in het kaartje hierboven) en is daarmee de op één na best verdienende coureur. Alleen Verstappen heeft het met 70 miljoen dollar (45 miljoen aan basissalaris plus 25 miljoen aan bonussen) nog beter voor elkaar.

                    Stevig plan voor Piastri


                    Ook de eindscore van Norris, Leclerc en Piastri illustreert hoe belangrijk het voor een coureur (en zijn manager) is om goed te onderhandelen. Norris stond zeven keer op het podium, tegenover zes keer voor Leclerc. Maar de Engelsman pakte dubbel zoveel miljoenen aan bonussen als de Monegask. Ongetwijfeld omdat het basissalaris van Leclerc hoger lag. Maar ook omdat Ferrari sowieso verwachtte dat Leclerc voorin zou rijden, terwijl dat bij McLaren veel minder waarschijnlijk was.

                    Of, tot slot, kijk naar Oscar Piastri. De jonge Australiër debuteerde in 2023. En kreeg zoals de meeste rookies een stevig bonusplan: amper twee keer op het podium bracht hem vijf miljoen dollar op.

                    Comment


                    • Formule 1-kalender 2024 | Op deze data komt Max Verstappen in actie | Formule 1 | AD.nl


                      Max Verstappen. © Pro Shots / Michael Potts

                      Formule 1-kalender 2024 | Op deze data komt Max Verstappen in actie


                      Het Formule 1-seizoen van 2024 werpt zijn schaduw alweer vooruit. Dan staat er een recordaantal van 24 races op het programma voor wereldkampioen Max Verstappen en co. We zetten alle belangrijke data hier voor je op een rij.

                      Het seizoen opent op 2 maart met de Grand Prix van Bahrein. Niet zoals gebruikelijk op een zondag, maar op een zaterdag. Ook de Grand Prix van Saoedi-Arabië is een dag naar voren gehaald (9 maart). Dit alles vanwege de ramadan, die op 10 maart begint. Eerst staan op het circuit van Bahrein nog de testdagen op het programma. Deze vinden plaats op 21, 22 en 23 februari.

                      De Dutch Grand Prix op het circuit van Zandvoort staat gepland voor 25 augustus. Het is de vijftiende race van het seizoen en de eerste na de zomerstop, die ingaat na de Grand Prix van België op 28 juli.
                      Duurzamer


                      De Grand Prix van China keert terug op het programma en de race in Azerbeidzjan verhuist van april naar september. De race in Japan gaat juist van de herfst naar de lente. Qatar is komend seizoen de voorlaatste race, gevolgd door de afsluitende grand prix in Abu Dhabi (8 december). Door de regionale wijzigingen hoopt de Formule 1 de logistieke lasten te verminderen en het seizoen duurzamer te maken.

                      Afgelopen seizoen waren er zes raceweekeinden met een sprintrace. Ook komend jaar zal er op een aantal zaterdagen weer om extra WK-punten gestreden worden, maar het is nog niet bekend waar en wanneer. Wel is duidelijk dat de Formule 1 de sprintweekends anders wil gaan invullen.
                      Testdagen


                      • 21, 22 en 23 februari op Bahrain International Circuit
                      Alle races


                      • 2 maart: Grand Prix van Bahrein, op het Bahrain International Circuit, Sakhir
                      Winnaar 2023: Max Verstappen

                      • 9 maart: Grand Prix van Saoedi-Arabië, op het Jeddah Corniche Circuit, Jeddah
                      Winnaar 2023: Sergio Pérez
                      Resultaat Max Verstappen: Tweede

                      • 24 maart: Grand Prix van Australië, op het Albert Park Circuit, Melbourne
                      Winnaar 2023: Max Verstappen

                      Max Verstappen krijgt na zijn overwinning in Australië een champagnedouche van Fernando Alonso. © AFP
                      • 7 april: Grand Prix van Japan, op het Suzuka International Racing Course, Suzuka
                      Winnaar 2023: Max Verstappen

                      • 21 april: Grand Prix van China, op het Shanghai International Circuit, Shanghai
                      Winnaar 2023: niet verreden

                      • 5 mei: Grand Prix van Miami, op het Miami International Autodrome, Miami Gardens, Florida
                      Winnaar 2023: Max Verstappen

                      • 19 mei: Grand Prix van Emilia Romagna, op het Imola Circuit, Imola
                      Winnaar 2023: Afgelast vanwege noodweer

                      • 26 mei: Grand Prix van Monaco, op het Circuit de Monaco, Monaco
                      Winnaar 2023: Max Verstappen

                      Max Verstappen op weg naar de zege bij de Grand Prix van Monaco. © AFP
                      • 9 juni: Grand Prix van Canada, op het Circuit Gilles Villeneuve, Montréal
                      Winnaar 2023: Max Verstappen

                      • 23 juni: Grand Prix van Spanje, op het Circuit de Barcelona-Catalunya, Montmeló
                      Winnaar 2023: Max Verstappen

                      • 30 juni: Grand Prix van Oostenrijk, op de Red Bull Ring, Spielberg
                      Winnaar 2023: Max Verstappen

                      • 7 juli: Grand Prix van Groot-Brittannië, op het Silverstone Circuit, Silverstone
                      Winnaar 2023: Max Verstappen

                      • 21 juli: Grand Prix van Hongarije, op de Hungaroring, Mogyoród
                      Winnaar 2023: Max Verstappen

                      Max Verstappen in actie op het circuit van Zandvoort. De Dutch Grand Prix wordt in het laatste weekend van augustus verreden. © ANP / ANP
                      • 28 juli: Grand Prix van België, op Circuit de Spa-Francorchamps, Stavelot
                      Winnaar 2023: Max Verstappen

                      • 25 augustus: Grand Prix van Nederland, op Circuit Zandvoort, Zandvoort
                      Winnaar 2023: Max Verstappen

                      • 1 september: Grand Prix van Italië, op Autodromo Nazionale di Monza, Monza
                      Winnaar 2023: Max Verstappen

                      • 15 september: Grand Prix van Azerbeidzjan, op het Bakoe City Circuit, Bakoe
                      Winnaar 2023: Sergio Pérez
                      Resultaat Max Verstappen: Tweede

                      Carlos Sainz wist in Singapore als enige de Red Bull-hegemonie te doorbreken. © Pro Shots / Michael Potts
                      • 22 september: Grand Prix van Singapore, Marina Bay Street Circuit, Singapore
                      Winnaar 2023: Carlos Sainz
                      Resultaat Max Verstappen: vijfde

                      • 20 oktober: Grand Prix van de Verenigde Staten, op het Circuit of the Americas, Austin, Texas
                      Winnaar 2023: Max Verstappen

                      • 27 oktober: Grand Prix van Mexico, op het Autódromo Hermanos Rodríguez, Mexico City
                      Winnaar 2023: Max Verstappen

                      • 3 november: Grand Prix van São Paulo, op het Autódromo José Carlos Pace, São Paulo
                      Winnaar 2023: Max Verstappen

                      © Getty Images via AFP
                      • 23 november: Grand Prix van Las Vegas, Las Vegas Street Circuit, Las Vegas
                      Winnaar 2023: Max Verstappen

                      • 1 december: Grand Prix van Qatar, Lusail International Circuit, Lusail
                      Winnaar 2023: Max Verstappen

                      • 8 december: Grand Prix van Abu Dhabi, op het Yas Marina Circuit, Abu Dhabi
                      Winnaar 2023: Max Verstappen

                      Comment


                      • Madrid heeft voor 10 jaar de GP van Spanje binnengehaald, Barcelona verliest de GP

                        Comment


                        • Originally posted by Domstad View Post
                          Madrid heeft voor 10 jaar de GP van Spanje binnengehaald, Barcelona verliest de GP
                          GP van Barcelona is geen gemis, waren vaak saaie races. Maar als ik het circuit zo zie vraag ik me af of Madrid nou veel beters gaat bieden. Het is dan wel een prachtige stad, maar de GP zelf is eigenlijk op een soort industrieterrein.

                          Comment


                          • https://www.ad.nl/formule-1/formule-...kans~a84d4b1e/


                            Michael Andretti. © Pro Shots / Michael PottsFormule 1 zet streep door toetreding van Andretti als elfde team, Amerikanen krijgen in 2028 mogelijk nieuwe kans


                            Ook de komende jaren zal de startgrid bij grands prix in de Formule 1 bestaan uit tien teams en in totaal twintig auto's. Vanuit Amerika wilde Andretti in 2025 of 2026 als elfde renstal toetreden, maar daar heeft Formula One Management als houder van de commerciële rechten een stokje voor gestoken.

                            Comment


                            • Hamilton zou in 2025 overstappen naar Ferrari

                              Comment


                              • https://www.nu.nl/formule-1/6300062/...-beginnen.html


                                Haas presenteert nieuwe auto en verwacht daarmee achteraan te beginnen

                                Door Joost Nederpelt

                                Haas heeft vrijdag als eerste Formule 1-renstal de auto voor 2024 gepresenteerd. De Amerikaanse renstal heeft duidelijk lage verwachtingen voor het nieuwe seizoen. Een rol in het achterveld lijkt waarschijnlijk voor de VF-24, stelt de nieuwe teambaas Ayo Komatsu.
                                Bij Haas werd teambaas Günther Steiner kort na de jaarwisseling na tien jaar opgevolgd door Komatsu. De Japanse engineer heeft nu de touwtjes in handen bij het Amerikaanse team van miljardair en naamgever Gene Haas. Ook de Italiaanse technisch directeur Simone Resta stapte op. Die wordt opgevolgd door Andrea De Zordo.

                                Eerder werd al bekend dat Haas in 2024 doorgaat met het ervaren coureursduo Kevin Magnussen (31) en Nico Hülkenberg (34).

                                Komatsu is realistisch over de kansen van Haas, waar ontwikkeling al een tijdje op een laag pitje staat. "In Bahrein verwacht ik ons ver naar achteren in de pikorde, misschien wel laatste. Dat komt niet doordat we de verkeerde mensen hebben. We zijn laat begonnen aan deze auto en zijn met de ontwikkeling ook nog twee maanden gestopt, omdat we in Austin afgelopen seizoen een grote update wilden doorvoeren. Dat heeft tijd en middelen gekost."

                                Volgens de Japanner is de weg omhoog inmiddels wel weer ingeslagen. "We vinden veel verbeteringen in de windtunnel en als ik naar de karakteristiek van de auto kijk, gaan we de goede kant op."

                                "Het gaat erom dat we goed moeten begrijpen waar de sterktes en zwaktes in deze nieuwe auto zitten en dan een coherent plan maken om updates door te voeren. Dat is nog niet eerder gebeurd."
                                Foto: HaasFeedback coureurs werd niet meegenomen in ontwikkeling


                                Volgens Komatsu was het bijvoorbeeld ook niet mogelijk om feedback van de coureurs in de ontwikkeling mee te nemen. "Maar we hebben veranderingen doorgevoerd om onze coureurs meer betrokken te krijgen bij de ontwikkeling. Engineers rijden niet met de auto en voelen niet wat er gebeurt. Dat moet beter."

                                Haas is sterk gelieerd aan Ferrari en koopt naast de motor en versnellingsbak alle toegestane onderdelen van de Italiaanse renstal. De vrijdag gepresenteerde auto is een rendering van een vroeg stadium in de ontwikkeling, die nog veel overeenkomsten vertoont met de auto van 2023.

                                De kans is reëel dat de VF-24 er op de eerste testdag van de Formule 1 op 21 februari al heel anders uitziet. Eerst voelt Haas de auto nog aan de tand tijdens een test op Silverstone op 11 februari.
                                Foto: Haas

                                Comment


                                • Christian Horner nu ook beschuldigd van grens overschrijdend gedrag

                                  Comment


                                  • https://www.ad.nl/formule-1/live-for...ppen~adcea083/


                                    Max Verstappen in actie. © REUTERSLIVE Formule 1 |

                                    Max Verstappen heeft lunchpauze verdiend na productieve ochtend mét snelste tijd



                                    Bij zijn eerste optreden van het nieuwe Formule 1-jaar was Max Verstappen ‘gewoon’ weer een flink stuk sneller dan zijn concurrenten. Bij de ochtendsessie van de eerste testdag in Bahrein werkte hij maar liefst 66 rondes af en bleef hij Charles Leclerc zeven tienden voor. Trekt Max die lijn na de lunchpauze door? Vanaf 13.00 uur volgen we in onderstaand liveblog ook de middagsessie.

                                    Er werd nog even gedacht aan een rookgordijn, maar toen Verstappen met de RB20 op het asfalt verscheen bleek het toch echt allemaal te kloppen. Waar de concurrentie juist belangrijke aspecten van zijn kampioensauto ‘kopieerde’, is Red Bull Racing een geheel andere richting ingeslagen. Zo hebben de ‘sidepods’ (belangrijk voor de luchtstroom en het genereren van neerwaartse druk) bijvoorbeeld veel weg van die van Mercedes een jaar geleden. Lewis Hamilton en co kenden hier maar weinig succes mee, alvorens van het concept af te stappen, dus het was een gewaagde zet van Red Bull.

                                    ochtendsessie de smaak te pakken op de mediumband. Hij maakte flink wat kilometers (66 rondjes, twee coureurs reden er meer) en zette tevens de snelste tijd op de klokken: 1.32,548. Daarmee ging de Nederlander meteen al wat harder dan op de eerste testdag in 2023 (1.32,837). Enkel Charles Leclerc (Ferrari) en Fernando Alonso (Aston Martin) naderden Verstappen voorlopig tot binnen de seconde.

                                    Tijden ochtendsessie
                                    1. Max Verstappen (Red Bull Racing) - 1.32,548
                                    2. Charles Leclerc (Ferrari) - 1.33,247
                                    3. Fernando Alonso (Aston Martin) - 1.33,385
                                    4. Oscar Piastri (McLaren) - 1.33,658
                                    5. Yuki Tsunoda (Visa Cash App RB) - 1.34,136
                                    6. George Russell (Mercedes) - 1.34,230
                                    7. Valtteri Bottas (Sauber) - 1.34,431`
                                    8. Alex Albon (Williams) - 1.34,587
                                    9. Esteban Ocon (Alpine) - 1.34,677
                                    10. Kevin Magnussen (Haas) - 1.35,692

                                    Comment


                                    • opnieuw meerdere malen losliggende putdeksels in Bahrein waardoor F bolids zich kapot rijden, wat een amateurisme zeg

                                      Comment


                                      • Onderzoek naar Cristian Horner voor sexueel overschrijdend gedrag moet rond zijn voor 1e race van het seizoen. Om eventueel hem voor de start te kunnen ontslaan.

                                        Comment


                                        • Dus voor a.s.zaterdag

                                          Comment


                                          • Horner mag blijven, en is nu al in Bahrein

                                            Comment


                                            • En Max pakt pole position, LeClerc 2e

                                              Comment


                                              • https://www.telegraaf.nl/entertainme...rap-f1-seizoen

                                                Ondanks hardnekkige geruchten
                                                Geri Halliwell hand in hand met omstreden echtgenoot Christian Horner bij aftrap F1-seizoen

                                                Vermeende buitenechtelijke escapades deden de loopbaan van Christian Horner wankelen, maar de Red Bull Racing teambaas lijkt nog altijd de steun van zijn vrouw te hebben. Oud-Spice Girl Geri Halliwell verscheen hand in hand met Horner in de aanloop naar de start van het Formule 1-seizoen in Bahrein.

                                                © GETTY

                                                Geri Halliwell verscheen naast haar man Christian Horner op het circuit van Bahrein alsof er niets aan de hand is.

                                                Of het inderdaad pais en vree is in huize Horner-Halliwell is de vraag. Maar voor de buitenwereld geeft het paar in elk geval een duidelijk signaal: Geri staat achter haar man met wie ze in 2015 trouwde.

                                                Toch zal ook Halliwell twijfels hebben over de vraag hoe trouw haar man werkelijk is. Begin februari kon De Telegraaf nog melden dat er wegens grensoverschrijdend gedrag een extern onderzoek was gestart naar zijn functioneren binnen het raceteam. Dit leek met een sisser af te lopen toen een onafhankelijke advocaat de aantijging niet ontvankelijk verklaarde.

                                                Maar eerder deze week lekte een anonieme bron een reeks screenshots van Whatsapp-verkeer tussen Horner en de medewerkster die hem eerder al betichtte van ongepast gedrag. Vooralsnog is niet bekend wie de afzender is of dat berichten legitiem zijn.Meltdown

                                                Insiders beweren dat Halliwell achter de schermen door een persoonlijke hel gaat. Ze zou een meltdown gehad hebben toen duidelijk werd dat haar ooit zo ydillische huwelijk functioneel in duigen ligt.

                                                Door in maagdelijk wit aan de zijde van haar man acte de presence te geven, wil Halliwell zich in ieder geval niet laten kennen.

                                                Comment


                                                • En Max wint met grote overmacht de GP van Bahrein met maar liefst 20 seconden voorsprong op teamgenoot Perez

                                                  Comment


                                                  • nu Jos Verstappen lekker handig kritiek leveren op Horner dat hij de aanleiding is van de ellende en niet het slachtoffer moet uit hangen, gaan ook geruchten dat Jos de vader van Max die berichten over sexueel overschrijdend gedrag van Horner heeft gelekt

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X