Banner mainpage

Collapse

Announcement

Collapse
No announcement yet.

Formule 1

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Goeie stap inderdaad, maar ook bittere noodzaak voor Red Bull. Na dit jaar stapt Honda er helemaal uit. Ze mogen het huidige concept van de motor verder blijven gebruiken van Honda, maar Red Bull moet zelf alle vernieuwingen en onderhoud eraan doen. Dat hebben ze nooit eerder gedaan en een F1 motor is heel complex. Nu moeten ze in 1 jaar tijd een motoren-afdeling vanaf de grond opbouwen, waar Mercedes, Renault en Ferrari dit al tientallen jaren doen.

    Comment


    • https://www.ad.nl/formule-1/formule-...atie~a1789c8b/

      Formule 1 hakt knoop door en komt in drie weekenden met sprintkwalificatie


      Drie raceweekenden in de Formule 1 zien er dit seizoen anders uit dan gebruikelijk. Vandaag werd officieel besloten dat er geëxperimenteerd gaat worden met een sprintkwalificatie. Het gaat om races over 100 kilometer die op zaterdag worden afgewerkt en die de startvolgorde voor de Grand Prix op zondag zullen bepalen.

      Het is nog niet bekend bij welke drie GP-races de sprintkwalificaties te zien zullen zijn. Volgens de Formule 1-organisatie gaat het om twee races in Europa en een Grand Prix buiten Europa. De Grote Prijs van Nederland staat voor 5 september op het circuit van Zandvoort op het programma.

      Op de vrijdagen zal er in de drie aangepaste weekenden een vrije training plaatsvinden, gevolgd door de normale kwalificatie. Daarin wordt de startvolgorde bepaald voor de sprintkwalificatie, die zaterdag na de tweede vrije training zal plaatsvinden. De derde vrije training wordt geschrapt, de race blijft zoals gebruikelijk op zondag.

      De top drie van de sprintkwalificatie kan rekenen op WK-punten: 3 voor de winnaar, 2 voor de nummer 2 en 1 punt voor de nummer 3.

      De internationale autosportfederatie FIA, de Formule 1-organisatie en de tien F1-teams bereikten vandaag officieel overeenstemming over de introductie van het nieuwe evenement, dat al vaker werd besproken. De betrokken partijen verwachten met de sprintwedstrijden nog wat meer spanning en spektakel aan het raceweekeinde toe te voegen.

      ,,Ik ben heel blij dat de Formule 1 nieuwe manieren blijft zoeken om de raceweekenden voor de fans nog aantrekkelijker te maken”, zegt FIA-baas Jean Todt in een persbericht. ,,Dit is mogelijk gemaakt dankzij de goede samenwerking tussen de FIA, Formule 1 en alle teams.” Ook Formule 1-directeur Stefano Domenicali verwacht dat de sprintraces spektakel op gaan leveren. ,,Om de coureurs drie dagen lang met elkaar te zien strijden gaat een ongelooflijke ervaring zijn. Ik ben verheugd dat de teams dit plan ondersteunden.”

      Max Verstappen liet zich voor het begin van het seizoen nog niet al te positief uit over de mogelijke introductie van sprintraces. ,,We moeten niet te veel overhoop gooien. Als meer teams goede auto’s hebben die kunnen meedoen om de overwinning, zijn sprintraces in mijn ogen helemaal niet nodig”, liet hij weten op Autosport.com. ,,Het gaat niet om meer races in een weekeinde. Ik ben persoonlijk groot voorstander van één race van anderhalf uur, maar dan moeten er wel meer auto’s zijn die dicht bij elkaar zitten en er echt een mooi gevecht van kunnen maken.”

      Comment


      • Ben er heel benieuwd naar. Er is bij veel fans ook tegenstand omdat het zo afwijkt van wat er al tientallen jaren lang gedaan wordt, maar wie weet is het interessant.

        Comment


        • https://www.ad.nl/formule-1/verstapp...arts~a74c9240/

          De trainingen zijn in volle gang voor de GP van a.s. zondag

          Comment


          • Verstappen en de Mercedessen zitten weer dicht bij elkaar, wel meerdere kleine problemen voor Max, maar de snelheid zit er wel in.

            Olav Mol en Jack Plooij van Ziggo zitten overigens in quarantaine, omdat iemand in het team daar positief is getest. Dus ze kunnen nu geen items maken daar, ben benieuwd hoe ze dat gaan oplossen. Zal wel een commentator vanuit Nederland worden dan lijkt me, en geen interviews enzo.

            Comment


            • hij start vanaf de 3e plek morgen

              Comment


              • Het gaat echt om details tussen Mercedes en Red Bull, Max werd tweede maar had zomaar kunnen winnen. Hamilton deed het goed en is wel de terechte winnaar. Hoewel er continu spanning in zat omdat de top dicht bij elkaar zat de hele wedstrijd, was er uiteindelijk relatief weinig actie en niet de meest spannende race.

                Comment


                • En dan dat gedoe met die track limits

                  Comment


                  • Bottas wordt misschien al vervangen dat zou wat zijn zeg! https://www.ad.nl/formule-1/mercedes...sell~a44607de/

                    Comment


                    • Zou mij verbazen als ze dat dit seizoen al gaan doen. De concurrentiestrijd met Red Bull is nog nooit zo groot geweest, en Bottas haalt vaak wel de punten binnen. Afgelopen race was ook gewoon prima, in kwalificatie net zo snel als Hamilton en tijdens de race lange tijd aan de leiding gelegen.

                      Comment


                      • https://www.telegraaf.nl/sport/16771...-mercedes-auto dat is wel sympathiek van Mercedes

                        Comment


                        • Sympathiek én goeie marketing

                          Comment


                          • Ja maar zijn meer demonstratierondjes toch? Mag ook niet op echte racebanden rijden, zijn banden waar je 10 seconden langzamer op gaat ofzo begreep ik. Dus is meer voor de sier dan dat hij echt kan gasgeven.

                            Comment


                            • Het is allebei, voor de race in Frankrijk gaat hij een paar demonstratie rondjes rijden en dat is inderdaad met die demonstratiebanden, waar je niet echt hard mee kan. En een week later gaat hij een volledige dag ermee rijden op 'echte' banden. Het is de auto uit 2019 van Mercedes.

                              Comment


                              • https://www.telegraaf.nl/sport/41579...cedes-verleden

                                Opnieuw versterkingen voor Red Bull met Mercedes-verleden

                                BARCELONA - De strijd tussen Red Bull Racing en Mercedes in de Formule 1 blijft niet alleen beperkt tot op het asfalt. Red Bull, het team van Max Verstappen, heeft voor de nieuwe motorentak vijf nieuwe mensen aangesteld.

                                Alle vijf hebben ze een verleden bij de motorenafdeling van Mercedes. Eerder stelde Red Bull al Ben Hodgkinson aan als technisch directeur van het zogeheten Powertrains-team. Hij werkte tot voor kort nog voor Mercedes en verlaat die fabriek na twintig jaar.

                                Red Bull neemt de motoren voor het vlaggenschip en zusterteam AlphaTauri na dit seizoen in eigen beheer, na het stoppen van Honda. De renstal hoopt richting de lancering van de nieuwe motoren in de Formule 1 – gepland in 2025 – een eigen motor te ontwikkelen. Mercedes-teambaas Toto Wolff stelde vorige week al dat het logisch is dat Red Bull rondsnuffelt binnen zijn organisatie, gezien de prestaties van Mercedes in de laatste jaren.

                                De nieuwe aanwinsten voor het motorenteam van Red Bull zijn Steve Blewett, Omid Mostaghimi, Pip Clode, Anton Mayo en Steve Brodie. Allemaal werkten zij de laatste jaren voor Mercedes.


                                Comment


                                • Het is een mooi project voor die mannen blijkbaar om de overstap te maken. Zo zie je maar dat altijd maar winnen ook saai wordt voor mensen.

                                  Comment


                                  • of ze moeten nu gaan winnen met Red Bull!!

                                    Comment


                                    • Ja ook waar, maar het wordt wel een monsterklus om die motoren-afdeling in een jaar tijd op poten te krijgen. Denk vooral dat ze dat interessant vinden deze managers, ze kunnen bijna met een blanco papier een fabriek opbouwen en mensen aannemen.

                                      Het kan ook iets zeggen over de toekomst van Mercedes, er gaan al jaren geruchten dat ze niet lang in de F1 blijven. Helemaal het laatste jaar, omdat het moederbedrijf duizenden mensen heeft ontslagen om te bezuinigen maar ondertussen wel honderden miljoenen aan een sport besteed.

                                      Comment


                                      • Ik moet er ook niet aan denken dat er straks eventueel amper competitie meer is en een Max alles met 2 vingers in de neus zou winnen. Sport vind ik juist leuk vanwege het competie element en de spanning.

                                        Comment


                                        • Leuker inderdaad als je elke wedstrijd verschillende kanshebbers hebt en tot de laatste race nog aan het wachten bent om te bepalen wie kampioen wordt. Maar Max mag best één jaartje dominant zijn als hij daardoor kampioen wordt

                                          Comment


                                          • Verstappen vond dat je niet mocht spreken van een oorlog tussen de 2 teams, maar als ik dit lees: https://www.ad.nl/formule-1/mercedes...derd~a22141af/

                                            Comment


                                            • Ja dat klinkt heftig, maar het is niet zo gek. Er zijn maar 4 motorenbouwers nu in de F1: Mercedes, Ferrari, Renault en Honda. En Honda gaat nu dus weg, waardoor Red Bull zelf medewerkers en faciliiteiten moet hebben om die Honda motoren door te ontwikkelen de komende jaren. De meeste Japanners zullen voor Honda blijven werken en niet naar Red Bull gaan.

                                              Een F1 motor is extreem complex en de beste mensen met die kennis werken al in de F1 wereld. Je hebt dus eigenlijk maar 3 bedrijven waar mensen met kennis zijn. Mercedes heeft nu al 6-7 jaar de allerbeste motor van het veld, dan is het logisch dat je daar zoekt.

                                              Bijkomend punt is ook, dat de motoren fabriek van Mercedes in Engeland ligt. Niet eens zo heel ver van de Red Bull fabriek. Ferrari en Renault zitten in Italie en Frankrijk. Dus het is ook makkelijker voor Mercedes medewerkers om zonder te verhuizen naar een ander land, een nieuw project te kunnen doen. En ongetwijfeld een beter salaris kunnen onderhandelen of een betere functie kunnen krijgen.

                                              Comment


                                              • https://www.telegraaf.nl/sport/56300...derde-training tot nu toe gaat Max lekkerrr

                                                Comment


                                                • Verstappen is 2e morgen qua start, Hamilton pakte zojuist zijn 100e poleposition

                                                  Comment


                                                  • Max reed prima, lang op kop pas maar ronden voor het eind Hamilton voor moeten laten gaan omdat hij de power miste in zijn auto. Dus 2e op zich prima resultaat, maar jammer dat hij of vooral de auto het niet kon volhouden tot het einde

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X