Banner mainpage

Collapse

Announcement

Collapse
No announcement yet.

Filmtopic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • https://www.ad.nl/show/vrouw-van-bru...epen~aae539b6/

    Vrouw van Bruce Willis hekelt paparazzi: 'Geen ‘yippee ki yay’ meer roepen’


    De vrouw van de Amerikaanse acteur Bruce Willis is al het gejoel, geschreeuw en geroep naar haar zieke echtgenoot, hoe goedbedoeld soms ook, helemaal zat. Emma Heming Willis heeft de paparazzi opgeroepen haar echtgenoot, bij wie recent frontotemporale dementie werd vastgesteld, met rust te laten.

    Comment


    • De Oscars zijn weer uitgereikt...

      Comment


      • https://www.ad.nl/show/billie-eilish...warm~a81f59f1/

        Billie Eilish maakt acteerdebuut als cultleider in psychologische thrillerserie Swarm


        De wereld kent haar als zangeres, maar Billie Eilish gaat sinds kort ook door het leven als actrice. In de psychologische thrillerserie Swarm, die sinds gisteren te bekijken is op Prime Video, maakt Eilish haar acteerdebuut als ‘cultleider’.

        De horror-thrillerserie, gemaakt door Donald Glover en Janine Nabers, draait om Dre (Dominique Fishback). Een jonge vrouw en gestoorde fan van ‘s werelds grootste popster genaamd Ni’Jah. De show, die plaatsvindt tussen 2016 en 2018, onthult hoe haar verontrustende obsessie met Ni’Jah haar op een verraderlijke en onverwachte reis door het land leidt.

        Pas in de vierde aflevering van de thrillerreeks maakt Billie Eilish haar opwachting als karakter Eva. In de aflevering volgt de kijker de nasleep van Dre die Ni’Jah in het gezicht bijt. Hoewel niemand weet dat zij de schuldige is, vlucht Dre naar Manchester, waar ze in contact komt met een groepje dames, waaronder Eva. De vrouwen blijken niet zomaar een vriendengroep te zijn, maar een cult, waarvan Eva de leider is. Naast het leiden van een groep bizarre dames biedt Eva ook therapie aan, waarvan Billie Eilish een scene deelde op Instagram.

        Verliefd


        Volgens Janine Nabers, medebedenker van de reeks, heeft castingverantwoordelijke Carmen Cuba de zangeres hoogstpersoonlijk uitgekozen voor deze rol. Dat Eilish haar acteerdebuut maakt komt niet helemaal als een verrassing, haar ouders Maggie Baird en Patrick O’Connell zijn namelijk allebei acteurs. In een interview met The Hollywood Reporter vertelde ze eerder dat als ze ‘verliefd wordt op een script’ graag eens zou willen acteren. ,,Het is niet mijn roeping, maar ik heb altijd van acteren gehouden. Ik hield ervan om als kind te acteren. Ik zou echt, echt een band moeten voelen en een moment van gewoon, ik weet het niet, liefde ervoor hebben.”




        Fans zijn in ieder geval al lyrisch over de rol van Billie Eilish. ‘Billie is echt goed in Swarm. Het is het soort debuut waarvan je gelijk enthousiast wordt over wat er nog gaat komen voor haar’, schrijft iemand onder andere op twitter. ‘Ik ben gelijk Swarm gaan kijken toen ik hoorde dat Billie Eilish erin speelde’, laat iemand anders van zich horen. Ook zangeres Grace Abrams is lovend. ‘Ik ben geobsedeerd,’ schrijft ze op Instagram.

        Comment


        • https://www.ad.nl/show/familie-demen...ilie~a6c6b8d2/

          Familie dementerende Bruce Willis deelt lief filmpje voor zijn verjaardag: ‘Hou van jou en onze familie’


          MET VIDEODe dementerende Bruce Willis is zondag op zijn 68ste verjaardag toegezongen door zijn familie. Zijn ex-vrouw Demi Moore (60) deelde een video van de hele familie die zich rond de Die hard-ster verzamelt en hem zingend een gelukkige verjaardag wenst, voordat ze hem een taart met kaarsjes aanbiedt. ‘Hou van jou en van onze familie.’

          Het voormalige koppel heeft drie dochters - de zwangere Rumer (34), Scout (31) en Tallulah (29) - die met hun partners aanwezig waren op het feestje en eveneens ontroerende eerbetonen deelden op Instagram.

          Comment


          • https://www.telegraaf.nl/entertainme...iere-op-18-mei

            Vijfde Indiana Jones-film beleeft première op 18 mei

            De vijfde Indiana Jones-film, The Dial of Destiny, beleeft inderdaad zijn première tijdens het filmfestival van Cannes. De organisatie heeft maandag de geruchten bevestigd en deelde dat de film op 18 mei voor het eerst zal worden vertoond. Vanaf juni draait de nieuwe Indiana Jones in de bioscopen.



            Ingewijden vertelden vorige week al aan Variety dat de film zijn première zou beleven in Cannes, dat dit jaar van 16 tot en met 27 mei duurt. Vorig jaar ging er ook al een Hollywood-blockbuster in première op het festival. Toen ging het om Top Gun: Maverick.

            In Indiana Jones and the Dial of Destiny speelt de 80-jarige Harrison Ford voor de vijfde en laatste keer de titelrol. Andere rollen worden gespeeld door Phoebe Waller-Bridge, Mads Mikkelsen en de Nederlandse bodybuilder Olivier Richters.

            Comment


            • https://www.telegraaf.nl/entertainme...ep-over-cannes

              ’Harrison Ford is onvervangbaar’ stelt regisseur van ’The dial of destiny’
              Indiana Jones haalt zweep over Cannes

              Waar Tom Cruise en bulderend overvliegende straaljagers vorig jaar voor extra opwinding zorgden op La Croisette, is het dit jaar Indiana Jones die de zweep haalt over het toch al bruisende filmfestival van Cannes. Voor Indiana Jones and the dial of destiny kroop Harrison Ford (80) nog één keer in de huid van de avontuurlijke archeoloog. Het einde van een tijdperk.

              Voor het eerst gaf Steven Spielberg de regie uit handen voor The dial of destiny. James Mangold (Walk the line, Logan), al vanaf het prille begin een grote Indiana Jones-fan, nam het stokje over. „Als 17-jarige las ik over het nieuwe project van mijn filmhelden George Lucas, Steven Spielberg en Harrison Ford”, vertelt Mangold in Cannes. „Dus de allereerste dag dat Raiders of the lost ark In de bioscoop te zien was, zat ik er in ons lokale theater in Orange County klaar voor.”



              „Een briljante liefdesbrief aan films uit de Golden Age van Hollywood”, zo beschrijft Mangold zijn indruk na die eerste kennismaking met Indiana Jones. „Een filmavontuur met de juiste acteur in een onvergetelijke rol.” Toch leert een duik in de historie dat Indiana Jones bijna door heel iemand anders was gespeeld. En dat de titelheld bijna ook anders had geheten…

              Vakantie


              George Lucas en Steven Spielberg waren collega’s, vrienden en op een vrolijke manier rivalen, toen zij in mei 1977 allebei op Hawaii waren voor een vakantie en elkaar daar opzochten. Spielberg vertelde dat hij graag eens een James Bond-film zou maken, zijn vriend zei dat hij een beter idee had en vertelde over Raiders of the lost ark, een verhaal rond een avontuurlijke archeoloog dat hij een paar eerder al met schrijver Philip Kaufman in de steigers had gezet.

              Spielberg was meteen enthousiast, al zag hij weinig in de naam van het belangrijkste personage. Met Indiana, vernoemd naar de hond van Lucas, kon hij nog wel leven. Maar dat de achternaam van de held Smith luidde, vond hij maar niks. Daarom werd het met beider instemming Indiana Jones.



              Wie de hoofdrol zou gaan spelen, bleef lang onduidelijk. George Lucas wilde het liefst een onbekende acteur, iemand die zich zonder morren direct aan drie films zou verbinden. Op aandringen van zijn vrouw koos Steven Spielberg aanvankelijk echter voor Tom Selleck, die contractueel was gebonden aan de serie Magnum, P.I. Zijn tv-bazen wilden hem niet laten gaan, zelfs niet tijdelijk, waarna uiteindelijk Harrison Ford in beeld kwam als de mogelijke held.

              Beroemde zweep


              Harrison Ford was dankzij zijn rol als Han Solo in Star Wars al wél een grote ster en wist een salaris van zeven cijfers en een deel van de opbrengst te bedingen. Ook kreeg hij voor elkaar dat hij zijn dialogen eventueel zelf mocht herschrijven. Omdat de opnamen van Raiders of the lost ark al snel zouden beginnen, begon de acteur onmiddellijk met fysieke training. Ook leerde hij omgaan met de inmiddels beroemde zweep van Indiana Jones. Zodat hij die niet alleen kon laten knallen, maar er ook een tegenstander mee zou kunnen ontwapenen.

              Raiders of the lost arc werd in 1981 een sensatie en bracht wereldwijd 389 miljoen op, terwijl de film nog geen twintig miljoen had gekost. Het nogal duistere Indiana Jones and the temple of doom (1984) was met 333 miljoen iets minder succesvol, The last crusade bewees in 1989 met een opbrengst van 475 miljoen dat de honger naar Indiana Jones-avonturen nog niet was gestild. Indiana Jones and the kingdom of the crystal skull (2008) onderstreepte dat met 791 miljoen nog eens vet, al was die film artistiek gezien wel veruit de minste in de reeks.

              Galapremière


              Harrison Ford liet de afgelopen jaren geregeld vallen dat hij nog wel een laatste keer de onafscheidelijke hoed van Indiana Jones wilde opzetten. Uiteindelijk kreeg hij met The dial of destiny waarom hij vroeg. Heel Cannes liep donderdag dan ook uit om een glimp van hem op te vangen en de kaartjes voor de galapremière in het Grand Auditorium Louis Lumière en het strandfeest achteraf behoorden tot de meest begeerde tickets van het 76e festival.

              Regisseur James Mangold heeft wel een verklaring voor de populariteit van de filmreeks en z’n iconische titelheld. „Indiana Jones weet altijd te verrassen. Hij is geen Griekse held op de berg Olympus, maar een feilbaar mens vol tegenstrijdigheden. Iemand die egoïstisch kan zijn en meevoelend, dapper én laf. Harrison Ford weet dat op een unieke manier allemaal te verenigen. Dat maakt hem onvervangbaar.”

              Comment


              • Disney denkt toch over een vervolgfilm op de Pirates of the Carribean serie met opnieue Johnny Dep in de hoofdrol

                Comment


                • https://www.ad.nl/show/zes-mensen-na...eden~a4cbb98f/

                  Zes mensen naar het ziekenhuis na explosie op de set van Gladiator 2: ‘Enorme vuurbal raakte crewleden’


                  Een drama tijdens de opnames van Gladiator 2. Op de set vond eerder deze week een explosie plaats, waardoor zes mensen naar het ziekenhuis moesten. Dat schrijven verschillende media.



                  In Marokko wordt naarstig gewerkt aan Gladiator 2. Het vervolg op de Oscarwinnende film uit 2000 moet volgend jaar in de bioscoopzalen komen, maar tijdens de opnames vond eerder deze week een ‘enorme explosie’ plaats op de set. ,,Het was zo angstaanjagend”, vertelde een ooggetuige aan The Sun. ,,Een enorme vuurbal vloog omlaag en raakte verschillende crewleden. In al mijn jaren in de filmindustrie heb ik nog nooit zo’n eng ongeval gezien.” Zes medewerkers raakten gewond en werden naar het ziekenhuis afgevoerd.

                  Voor de aanwezigen - waaronder naar verluidt hoofdrolspelers Paul Mescal en Denzel Washington - was de explosie een grote shock. ,,Iedereen - van de laagste medewerkers tot de grootste sterren - is overstuur”, klinkt het. Er zou een onderzoek gestart zijn naar hoe het ongeluk had kunnen gebeuren. Vermoed wordt dat er tijdens de opnames een gasleiding gescheurd is.

                  De eerste Gladiator was een enorm succes. Het verhaal over de Romeinse generaal Maximus (gespeeld door Russell Crowe) die verplicht wordt om als gladiator aan de slag te gaan, won vijf Oscars. Veel is nog niet over de plot bekend, alleen dat Paul Mescal Lucius zal spelen, de jonge Romein die ook in de eerste film te zien is en nu keizer is geworden. Crowe zal niet meespelen in de nieuwe rolprent.

                  Comment


                  • Al Pacino is opnieuw vader geworden, deze tachtiger met zijn vriendin van 28

                    Comment


                    • Al mensen de nieuwe Indiana Jones gezien?

                      Comment


                      • Ja, wel geinig, is natuurlijk geen hoogstaand verhaal etc, bekende amusement met ook nederlandse reuze acteur

                        Comment


                        • https://www.ad.nl/show/dick-maas-en-...mned~a7ec99c7/

                          Dick Maas en Huub Stapel werken aan vervolg op Amsterdamned


                          Regisseur Dick Maas en acteur Huub Stapel zijn in gesprek over een vervolg op filmklassieker Amsterdamned uit 1988. Dat vertelt Stapel dinsdag in De Telegraaf.


                          Comment


                          • https://www.ad.nl/show/vijf-sterren-...ieuw~ade53381/

                            Vijf sterren voor Mission Impossible 7: superieur entertainment, Tom Cruise flikt het opnieuw


                            In Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One neemt Ethan Hunt het op tegen de gevaren van kunstmatige intelligentie, maar achter de schermen voert de acteur die hem speelt een hogere missie uit. De cinema redden. Een avondje bioscoop mag en zal niet uit de mode raken. Dat víndt Tom Cruise niet alleen, hij eist het op met een superieur staaltje entertainment dat zijn soortgenoten uit het blockbustergenootschap doet verbleken tot b-garnituur.



                            Naar spektakel moet je niet alleen kijken, je moet het voelen. Hoe je dat voor elkaar krijgt? Niet lui leunen op gewichtloze computertrucages, maar je acteurs desnoods dwingen tot ouderwets stuntwerk, en daarmee het gevaar bijna tastbaar maken. Maar ook je helden geen onkreukbare machines laten zijn, iets dat de makers van de inferieure Fast and the Furious-franchise weigeren in te zien.

                            De Mission: Impossible-films (de eerste stamt alweer uit 1996) blinken heus niet uit in originaliteit, maar zelfs de mindere episodes – zoals het vermoeiende slowmotion-geile tweede deel – kan je niet betrappen op lopendebandwerk. Hoe verder in de reeks, hoe meer dit opvalt in een Hollywood dat meer en meer kiest voor de (digitale) weg van de minste weerstand. Amusement is een ambacht. En dat vergt bloed, zweet en tranen, weet producent en hoofdrolspeler Tom Cruise.

                            Zijn personage Ethan Hunt, een agent van de geheime overheidsorganisatie The Impossible Mission Force (IMF), overleefde reeds de meest krankzinnige bijna-doodervaringen (bungelend aan de halve kilometer hoge Burj Khalifa-toren in Dubai, hangend aan een opstijgende Boeing, ellenlang spartelend onder water). Toch blijft hij een geloofwaardige en kwetsbare sterveling. Niet in de laatste plaats omdat al die waaghalzerij zich daadwerkelijk voor het oog van de camera voltrok. Cruise en co spelen voor het echie en dat maakt een enorm verschil.



                            In Dead Reckoning Part One (of Mission: Impossible 7 (dat verhaaltechnisch bewust voorsorteert op een Part Two) krijgt Hunt het aan de stok met ene Gabriel, een soort geest uit het verleden. Maar dé schurk is, ironisch genoeg, een machine. The Entity, zoals het wordt genoemd, is een dusdanig geavanceerd staaltje kunstmatige intelligentie dat het alle algoritmes en computers de baas is. Een herkenbare dreiging in tijden dat we proberen de gevolgen van robotprogramma’s als ChatGPT te overzien. Het lijkt soms alsof Tom Cruise in een peperdure en extra lange aflevering van Black mirror is beland.

                            Wie het wil zien, treft hier bovendien een waarschijnlijk onbedoelde, maar fraaie metafoor. Cruise die niks opheeft met streamingdiensten als Netflix, iedereen van de luie sofa wil krijgen en het nu als Ethan Hunt opneemt tegen algoritmes. Ja, daarvoor grijpt ook hij soms naar de meest vernuftige technische gadgets. Maar als het er echt op aankomt, blijken het toch paperclips, nagelvijlen en zippo’s waarmee je de wereld kunt redden.

                            Verhoogde hartslag


                            Over het stuntwerk is al veel gezegd. Hoogtepunten zijn ditmaal onder meer een wilde autorit met een Fiat 500 door Rome, een gevecht op de Orient Express en een reeds veel gehypete ravijnduik. Met Mission: Impossible ben je dat bijna gewend. Ook dáár houden Cruise en regisseur Christopher McQuarrie rekening mee door deze zevende missie te voorzien van een hoog spionagegehalte vol humor. Juist de meer stille kat- en muisachtige achtervolgingsscènes (die op het vliegveld van Abu Dhabi is een absoluut hoogtepunt) zorgen voor een verhoogde hartslag.

                            Het haalt misschien nét niet het niveau van het vorige deel. Mission: Impossibe - Fallout was dan ook een van de beste actiefilms van deze eeuw tot nu toe. Maar dat is muggenziften. Schrik niet als je onderkaak meer dan eens op de vloer ligt. Laat dat dan alsjeblieft wel de bioscoopvloer zijn.

                            Comment


                            • https://www.ad.nl/show/avatar-en-the...aakt~a1617de5/

                              Avatar en The Last of Us liggen stil door staking Hollywood: ook deze films en series geraakt


                              Door de staking in Hollywood hebben tientallen Amerikaanse films en tv-series vertraging opgelopen. Nu ook de acteurs hun werk neerleggen betekent het dat vrijwel alle Amerikaanse producties stil komen te liggen.


                              De volgende blockbusters staan op losse schroeven:


                              - Avatar 3 en 4 (Disney)

                              - Wonder Woman 3 (Warner)

                              - Ghostbusters 4 (Sony)

                              - Mufasa: The Lion King (Disney)

                              - Blade (Marvel)

                              - Spider-Man deel 4 (Marvel)

                              - Verwacht wordt dat het vervolg op de Gladiator, die wordt opgenomen in Marokko en Malta, ook vertraagd is
                              Deze series zijn stilgelegd:


                              - The Handmaid's Tale seizoen 6

                              - Game of Thrones-spinoff A Knight of the Seven Kingdoms (HBO Max)

                              - Stranger Things seizoen 5 (Netflix)

                              - The White Lotus (HBO Max)

                              - The Last of Us seizoen 2 (HBO Max)

                              - Emily in Paris seizoen 4 (Netflix)

                              - Euphoria (HBO Max)

                              - Cobra Kai seizoen 6 (Netflix)

                              - Wonder Man (Disney+)

                              - In tegenstelling tot eerdere berichten gaan de opnames van House of the Dragon (HBO Max) wel door. Hoewel de Game of Thrones-prequel Amerikaans is, is het gros van de cast Brits. Die acteurs zijn aangesloten bij de Britse vakbond Equity. Leden van deze organisatie mogen volgens de wet niet staken uit solidariteit met hun Amerikaanse collega’s die lid zijn van de vakbond SAG-AFTRA.

                              De rode loper-premières van de volgende films zijn uitgesteld:


                              - Haunted Mansion (28 juli)

                              - Ninja Turtles (2 augustus)

                              - A Haunting in Venice (15 september)

                              - Topacteurs Cillian Murphy en Emily Blunt verlieten donderdag de Britse première van de thriller Oppenheimer op het moment dat de staking begon. De film van regisseur Christopher Nolan moet een van de blockbusters van deze zomer worden.
                              In de Verenigde Staten gaan de volgende tv-series en programma's later van start:


                              - Nieuwe afleveringen van de latenightshows Saturday Night Live, The Tonight Show met Jimmy Kimmel en The Late Show met Stephen Colbert zijn in mei al gestopt

                              - Night Court

                              - Chicago Med

                              - Fire and P.D. (NBC)

                              - NCIS (CBS)

                              - Young Sheldon (CBS)

                              - Family Guy (Fox)

                              - The Simpsons (Fox)

                              - De Amerikaanse televisienetwerken hebben laten weten hun najaarsschema's om te gooien door shows als The Masked Singer, The Amazing Race, Survivor en Kitchen Nightmares naar voren te halen.

                              Comment


                              • Oppenheimer kan ik aanbevelen , duurt wel 3 uur

                                Comment


                                • https://www.ad.nl/film/het-ongekende...eurd~a3fde990/

                                  Het ongekende filmsucces van Barbie en Oppenheimer: ‘Dit is nooit eerder gebeurd’


                                  BARBENHEIMERCorona deelde de bioscoopsector een kopstoot uit, maar voor Barbie en Oppenheimer verruilen we weer massaal de thuissofa voor het grote witte doek. Een film over de beroemde meisjespop en een over de uitvinder van de atoombom; waarom zijn ze zo succesvol en waarom verschijnen veel blockbusters uitgerekend in de zomer? ,,Dit is nooit eerder gebeurd.”

                                  Wat moeten we toch met die zojuist ingeleverde haaienfilm? Bobo’s van studio Universal krijgen hoofdpijn van Jaws. Het is 1975, regisseur Steven Spielberg (later goed voor kaskraker na kaskraker als E.T. en Jurassic Park) is nog een groentje en de opnames verliepen desastreus. Het mechanische dier was constant defect, dus uitgerekend dé ster van de film verscheen nauwelijks in beeld. Laat uitgerekend dat laatste de toverformule blijken. De kracht van suggestie (we zien meer vin dan kauwende kaken) zorgt ervoor dat een testpubliek zwetend op het puntje van de stoel zit.



                                  Als iedereen zonder nagels de zaal verlaat, ruiken de producenten een monsterhit en besluiten ze een gewaagde gok te nemen: maak met een campagne van epische proporties iedereen bang (‘Na het zien van deze film ga je nooit meer de zee in!’) en breng hem midden in de zomer zonder veel concurrerende titels uit. Spielbergs project kostte 9 miljoen dollar en bracht uiteindelijk wereldwijd 470 miljoen dollar in het laatje.

                                  Het succes van Jaws schudde de Amerikaanse filmindustrie wakker. De zomer werd voortaan het seizoen voor luchtig en in goed gekoelde bioscoopzalen vertoond spektakel dat met veel bombarie in de markt werd gezet. De zogenoemde blockbuster (ironisch genoeg vernoemd naar een in de oorlog door J. Robert Oppenheimer ontworpen bom die complete huizenblokken kon wegblazen) kostte een berg, maar leverde ongekend veel op. Honderden voorbeelden volgden, denk daarbij aan krakers als Ghostbusters, Raiders of the lost ark, Speed, The Matrix en Top Gun: Maverick.

                                  Maar je filmpareltjes lanceren terwijl we in groten getale op het strand liggen te bakken; is dat geen paradox? ,,Het is een typisch Hollandse gedachte”, zegt Koen de Groot van Filmdistributeurs Nederland. ,,En die is: buiten is het prachtig, dús je mag niet binnen zitten. In de VS hoor je dat veel minder. Daar is de filmcultuur ook veel groter. Het succes van een film is er minder afhankelijk van het weer.” De Groot legt uit dat Nederlanders van oudsher vooral in de kerstvakantie naar de bioscoop gaan, al is ook hier de zomer in trek.




                                  Amerikaanse blockbusters werden in Nederland soms op een later moment uitgebracht. ,,Maar dat was in de analoge periode. Sinds het digitale tijdperk gaan films vaker in verschillende landen gelijktijdig in première. Onder meer om piraterij tegen te gaan.” En tegenwoordig geldt ook dat we via het internet alle hype uit Hollywood hier even makkelijk meekrijgen. Dan moet je niet achter willen lopen. ,,Dus wordt ook de marketing vaak op elkaar afgestemd.”

                                  Feit is wel: Jaws was al een gok en groots in de zomer uitpakken blíjft een gok. Er gaat zoveel geld mee gemoeid - tegen een film met een productiebudget van 200 miljoen dollar wordt gerust nog eens 100 miljoen gesmeten voor marketingdoeleinden - dat het niet meer mag mislukken. Een titel die flopt, kan de strop betekenen voor de betreffende maatschappij.

                                  De piratenfilm Cutthroat island uit 1995 met Geena Davis kostte 98 miljoen en bracht er slechts 10 op, waardoor Carolco Pictures (die van Terminator 2 en Paul Verhoevens Total recall) kopje onder ging. In Nederland gebeurde in 2018 ongeveer hetzelfde met het historische epos Redbad met Gijs Naber.

                                  Barbenheimer


                                  Ook 2023 kent zijn flops. Disney zette hoog in met Indiana Jones and the dial of destiny, maar vooral jongeren die voor ‘Indy’ geen nostalgische gevoelens koesteren, laten de film links liggen. Ook The little mermaid en de zevende Mission: Impossible zijn (nog) niet de gedroomde hits waarop werd gehoopt.

                                  Waar we wél en masse voor in de rij staan: een drie uur durend, zwaarmoedig drama over de door gewetenswroeging geplaagde natuurkundige Oppenheimer, die in 1945 de atoombom uitvond. En nóg beter scoort het satirische, in honderd tinten roze badende Barbie met Margot Robbie als ’s werelds bekendste stuk plastic. Zelfs enkele arthouse-theaters zwichtten voor deze commerciële komedie en ruimden er een zaal voor in.

                                  De verschillen kunnen niet groter zijn. Al zou je kunnen zeggen dat ze allebei personages bevatten die in een existentiële crisis verkeren (ook Barbie, die na plotselinge gedachten over de dood naar de ‘echte wereld’ trekt om haar depressie te bezweren).

                                  Wereldwijd worden records verpulverd, ook in Nederland. Bioscoopketen Pathé draaide dankzij deze films (die gelijktijdig in première gingen) naar eigen zeggen de beste week (sinds donderdag 20 juli) ooit. In totaal kochten tot afgelopen donderdag al 540.000 mensen een bioscoopkaartje. Barbie vaart daarbij deels op de beroemde merknaam en een uitgekiende campagne die al maanden geleden startte, het meer voor cinefielen geschikte Oppenheimer veelal op de regisseur. Als de naam Christopher Nolan (Inception, Interstellar, The dark knight) op de poster prijkt, is het productiebudget praktisch al terugverdiend.

                                  En juist die verschillen geven beide blockbusters een extra duwtje. Op sociale media ontstond al snel de modekreet ‘Barbenheimer’. Die hashtag doet nu overal dusdanig de ronde dat creatievelingen online hun fusie-plaatjes delen (Oppenheimer naast Ken voor een roze paddenstoelwolk bijvoorbeeld) en bioscoopgangers Barbie én Oppenheimer op één dag bekijken. ,,Dit is nooit eerder gebeurd”, zegt Koen de Groot van Filmdistributeurs Nederland. De filmmaatschappijen spelen ook handig in op deze hype. Er is geen concurrentie, ze versterken elkaar juist.”

                                  Het blijft grillig maar na de coronacrisis en het succes van streamingdiensten als Netflix is dit voor filmtheaters een opsteker van jewelste. Het grote witte doek werd al meermaals doodverklaard. Onterecht, zo blijkt maar weer.

                                  Comment


                                  • https://www.ad.nl/show/telkens-als-r...back~a2ed40d4/



                                    PREMIUMToewijding heeft De Niro naar eigen zeggen van zijn even bezeten ouders, het schilderskoppel Robert De Niro sr. en Virginia Admiral. © AFPTelkens als Robert De Niro wegzakt in het moeras van de b-cinema, is er weer een comeback


                                    80 JAARVoor veel leeftijdsgenoten is in Hollywood allang geen plaats meer, maar Robert De Niro, sinds vandaag 80 jaar oud, blijft volop bouwen aan een imposante filmcarrière. Zijn vakmanschap staat buiten kijf, maar hoeveel weten we eigenlijk van de acteur zelf?

                                    Bescheiden


                                    Zo toegewijd als de tweevoudig Oscarwinnaar is aan zijn vak, zo fanatiek beschermt De Niro zijn privéleven. Wie hem interviewt, treft een haast timide man die zelden het achterste van zijn tong laat zien. Voor zijn biografie Robert De Niro: A Life, kreeg schrijver Shawn Levy de acteur, die de smaak van het spelen al op zijn tiende te pakken kreeg toen hij voor een schoolproductie van The wizard of oz in de huid kroop van de laffe leeuw, niet eens te spreken. Hij moest het doen met jarenlang spitten in archieven en praten met een handjevol mensen uit De Niro’s bescheiden vriendenkring.

                                    Die bescheidenheid bezat hij niet altijd. ,,Na mijn eerste films gaf ik veel interviews. Al snel dacht ik: wat is er zo interessant aan waar ik naar school ging en wat mijn hobby’s zijn?”, aldus de nu 80-jarige New Yorker. ,,Wat heeft dat te maken met acteren, met wat er zich in mijn hoofd afspeelt? Niets!” De grote ommekeer kwam na de mislukte moordaanslag op president Ronald Reagan in 1981. De dader was geobsedeerd door Taxi driver (1976) waarin De Niro een gefrustreerde Vietnamveteraan speelt die boos is op de wereld (‘Are you talking to me?’ werd een beroemd filmcitaat) en in een geweldsspiraal belandt.

                                    De poging tot doodslag vond plaats op dezelfde dag dat de Oscars werden uitgereikt en De Niro was genomineerd voor zijn legendarische rol in de boksfilm Raging bull. Hij won, maar de pers wilde hem alleen maar horen over hoe ‘zijn’ Taxi driver de inspiratiebron was voor een geflipte bijna-moordenaar. De gekwetste acteur werd vervolgens zo gesloten als een oester, tenzij het zijn filmwerk betreft.

                                    Robert De Niro in Taxi driver. © PHOTOS12Bevlogen


                                    De Niro bevlogen noemen, is een understatement van jewelste. Hij onderwierp zich meermaals aan het fenomeen ‘method acting’ waarbij acteurs zich zo inleven in hun personages dat ze zelfs buiten de opnames om onherkenbaar blijven. Neem The godfather 2 (1974) waarin hij de jonge maffiabaas Don Vito Corleone (in het origineel nog belichaamd door Marlon Brando) speelt. Terwijl de regisseur zijn scènes zonder De Niro draaide, vertrok die laatste op eigen initiatief naar Sicilië waar hij zich verdiepte in de cultuur en zich de taal eigen maakte.

                                    Voor New York, New York (1977) leerde hij saxofoon spelen, ook al werd de muziek door iemand anders ingespeeld en voor Taxi Driver liet hij zich daadwerkelijk omscholen tot taxichauffeur om vervolgens in die hoedanigheid wekenlang nachtdiensten te draaien. Nog extremer: voor Raging bull kwam hij bijna 30 kilo aan om de uitgebluste bokser Jake LaMotta te kunnen spelen en voor zijn psychopatenrol in Cape fear (1991) liet hij bij de tandarts zijn gebit vijlen om extra sinister over te komen. Hij gaf na de opnames 20.000 dollar uit om zijn tanden weer te laten herstellen.

                                    Die toewijding heeft De Niro naar eigen zeggen van zijn even bezeten ouders, het schilderskoppel Robert De Niro sr. en Virginia Admiral. Zijn moeder was overigens deels van Nederlandse afkomst. Hij bezocht meer dan eens Amsterdam, onder meer in 1984 voor de première van Once Upon a Time in America.

                                    Robert De Niro speelt Jake LaMotta in Raging bull. © Bettmann ArchiveBeschermend


                                    Gezien het feit dat De Niro zijn privéleven zo afschermt van de buitenwereld, was de schok bij een journalist van het tv-programma ET Canada groot toen zij hem eerder dit jaar bevroeg over de film About my father. ,,Wat voor vader ik ben voor mijn zes kinderen? Ik heb er nu zeven!” Er was, zo bleek, inmiddels een maand verstreken sinds de geboorte van Gia Virginia Chen-De Niro die hij dus kreeg op zijn 79ste. Het bewijs dat de acteur niet strooit met dergelijke verhalen, blijkt wel uit een interview met zijn About my father-tegenspeler Sebastian Maniscalco die op de set óók geen idee had dat De Niro opnieuw vader zou worden.

                                    De Niro is niet de enige die op late leeftijd nog een keer vader werd:

                                    Wat je er ook van vindt, de statistieken zijn op z’n minst opmerkelijk: De Niro’s oudste kind is 51, zijn jongste is nul. De acteur was van 1976 tot 1988 getrouwd met actrice Diahnne Abbott. Samen kregen ze een zoon. Hij is ook de adoptievader van haar dochter uit een eerdere relatie. Van 1997 tot 2018 was hij getrouwd met Grace Hightower, een voormalige stewardess. Hun zoon werd geboren in 1998. Ze werden in 2011, via een draagmoeder, opnieuw ouders van een dochter. Daarnaast heeft hij een tweeling met voormalig model Toukie Smith, met wie hij een jarenlange relatie heeft gehad. En nu is hij samen met de 64-jarige vechtsportinstructeur Tiffany Chen.

                                    Frankenstein (1994) Robert De Niro als The Creature. © American Zoetrope/TriStar Pictur
                                    De Niro heeft tevens vier kleinkinderen, drie van zijn oudste zoon en een van zijn dochter. Vorige maand werd bekend dat zijn 19-jarige kleinzoon Leandro (nog acterend te zien in de film A star is born) plotseling overleed. Voor zijn dood is onlangs een vrouw gearresteerd die de tiener drugs zou hebben verkocht.

                                    Proactief brengt De Niro dergelijke feiten niet naar buiten. Uitzonderlijk was een handjevol openhartige interviews die hij gaf rond de première van een documentaire die hij in 2014 maakte over zijn (aan kanker overleden) vader. Hij scheidde kort na de geboorte van De Niro, toen hij als homoseksueel uit de kast kwam. In de film worden onder meer fragmenten uit zijn vaders dagboeken gedeeld die veel zeggen over de worsteling met zijn seksuele geaardheid. ,,Het was waarschijnlijk moeilijk voor hem, voor die generatie en afkomstig uit een klein plaatsje’, vertelde De Niro in het tijdschrift Out. ,,Ik was me er nooit zo van bewust en wou dat we er meer over hadden gepraat.”

                                    Robert De Niro met zijn ex-vrouw Grace Hightower. © AFPBerooid


                                    Vaak geldt: hoe ouder een acteur, hoe verder weg liggen zijn meesterwerken. Veel collega’s van De Niro’s leeftijd moeten het - na eigen keuze dan wel door leeftijdsdiscriminatie - doen met zo nu en dan een bijrol in een weinig opzienbarende film (denk aan Jane Fonda en Al Pacino). De Niro’s carrière kende vele dipjes, maar telkens als je denkt dat hij definitief is weggezakt in het moeras van de b-cinema, is er weer een comebackrol.

                                    Opmerkelijk is ook de enorme hoeveelheid aan titels waarin hij opduikt. Het merendeel daarvan bestaat uit flauwe komedies die nauwelijks publiek trekken. In 2021 werd middels zijn advocaten duidelijk dat hij moet blijven werken om Grace Hightower, zijn echtgenote van wie hij in 2018 scheidde, te kunnen blijven betalen. ,,Hij is dol op zijn vak, maar mijn cliënt zou op zijn leeftijd niet langer zes dagen per week moeten blijven werken om mevrouw Hightowers financiële honger (naar verluidt tonnen per maand, red.) te stillen”, aldus raadsvrouw Caroline Krauss die spreekt van ‘berooing’.

                                    Verder blijkt gelukkig voor De Niro dat tegenover tien filmische uitglijders altijd weer een pareltje staat waardoor zijn reputatie als meesteracteur nooit echt verloren gaat. Al is het maar dankzij regisseur Martin Scorsese (ook al 80!) die hem na onder meer Taxi driver, Raging bull en Goodfellas blijft vragen voor glansrollen. Later dit jaar verschijnt het reeds in Cannes juichend ontvangen Killers of the flower moon waarin De Niro opnieuw verdwijnt in een karakter, ditmaal als een maffia-achtige schoft die leden van een inheemse indianenstam uitbuit. Het kan hem zomaar op hoogbejaarde leeftijd een derde Oscar opleveren.

                                    Comment


                                    • https://www.ad.nl/show/wurgende-horr...atie~a676b784/


                                      Sophie Wilde in een scène uit de Australische horrorhit Talk to me. © APWurgende horrorhit Talk to me is de Evil dead voor de TikTok-generatie


                                      RECENSIEHet terecht gehypte Talk to me, vanaf donderdag in de bioscoop, laat zien wat er kan gebeuren als eeuwig met mobieltjes gewapende, maar kwetsbare tieners elkaar min of meer dwingen mee te doen aan een spelletje geesten oproepen. Gelukkig is het geen zedenpreek. Deze Australische lowbudgetproductie doet vooral wat een horrorfilm behoort te doen: de kijker in een wurggreep houden.

                                      Het spelletje in kwestie wordt gespeeld met een eeuwenoude gebalsemde hand - waar die precies vandaan komt, zien we vast in een nu al aangekondigd vervolg - en is doodeenvoudig: je geeft het een handdruk, zegt ‘talk to me’ en ergens in de ruimte verschijnt een geest. Roep vervolgens ‘I’ll let you in’ en de overledene neemt bezit van de deelnemer. Dat je dit niet in je uppie doet, heeft alles te maken met een niet te onderschatten risicofactor. Na 90 seconden bestaat namelijk de kans dat je de geest nooit meer kwijtraakt. Iemand moet je dus tijdig weer ‘wakker schudden’.

                                      Het is om nog een heel andere reden geen solo-operatie. De seances gaan gepaard met veel drank en moeten natuurlijk met mobiele telefoontjes worden vastgelegd en gedeeld op platforms als TikTok en Snapchat. De groepsdruk is enorm. Wie niet durft, is een mietje en wordt door de giechelende menigte alsnog overgehaald. Talk To Me is zo óók een schets van generatie Z (de zogeheten ‘zoomers’) vol onzekere ‘zie mij alsjeblieft staan’-jongeren.

                                      ‘Elevated horror’


                                      Films in het griezelgenre willen tegenwoordig meer zijn dan alleen ‘eng’. Horror drijft op metaforen of maatschappijkritiek. Get out uit 2017 is de trendsetter. De film over een zwarte jongeman die zijn witte schoonouders ontmoet en een luguber complot ontdekt, is beslist horror. Maar ook een film vol satirische elementen en thema’s als racisme en de angst voor het onbekende. Het recente His house (Netflix) is een spookverhaal, maar gaat ook over vluchtelingenproblematiek en Relic (Apple TV+) draait om een eng oud vrouwtje, maar gaat eigenlijk over alzheimer.


                                      De gebalsemde hand uit de horrorfilm Talk To Me. © A24/Gusto Entertainment
                                      ‘Elevated horror’ luidt de verzamelnaam. Ook Talk to me is meer dan dan alleen bangmakerij. Jezelf overgeven aan een geest (of demon?) is eng en - zo wordt snel duidelijk - gevaarlijk. Maar het is ook spannend en zelfs verslavend à la een partydrug. Daar komt groepsdruk óók om de hoek kijken. Het geeft de Australische film van de debuterende Philippou-broers, bekend van het populaire YouTube-kanaal RackaRacka en dus geworteld in de generatie die hier onder het vergrootglas ligt, beslist meerwaarde.

                                      Rouwverwerking


                                      Het is natuurlijk wachten tot het fout gaat en áls dat gebeurt, schiet de trein op glorieuze wijze van de rails. Sommige deelnemers van het spelletje worden achtervolgd door bovennatuurlijke visioenen en ongewild aangezet tot acties met desastreuze gevolgen. Hierdoor worden ze gedwongen te kiezen wie ze kunnen vertrouwen: de doden of de levenden. Vooral Mia (het nu nog onbekende talentje Sophie Wilde die we absoluut in de gaten moeten houden) krijgt het zwaar. Het meisje worstelt met de recente dood van haar moeder die vanuit het hiernamaals met adviezen komt, die je misschien beter níet kunt opvolgen.

                                      Verslaving, mentale problemen, rouwverwerking; Talk to me werkt als allegorie op meerdere niveaus. Wie daar geen boodschap aan heeft, ziet ook gewoon een vakkundig gemaakte horrorprent die de kunst verstaat met weinig hocus pocus een uiterst benauwend sfeertje op te roepen. Laat het vervolg op deze Evil dead voor de TikTok-generatie maar snel komen.

                                      Regie: Danny en Michael Philippou. Hoofdrollen: Sophie Wilde, Miranda Otto, Joe Bird en Marcus Johnson


                                      Comment


                                      • https://www.ad.nl/show/nieuwe-poirot...erie~a5cc9504/


                                        Tina Fey als Ariadne Oliver, Michelle Yeoh als Mrs. Reynolds en Kenneth Branagh als Hercule Poirot © APNieuwe Poirot-verfilming A Haunting in Venice meer geslaagd als spookhuisrit dan als moordmysterie


                                        FILMRECENSIEPiepende deuren, geestverschijningen en een detective die twijfelt of hij met al die paranormale toestanden de ratio moet laten varen. De verfilming van Agatha Christies verhaal Halloween Party is in veel opzichten een onvervalste horrorfilm geworden.

                                        Hercule Poirot, een seance van een medium bij (heerlijk uitbundige rol van Oscar-winnares Michelle Yeoh). Al snel wordt een van de avondgasten, die bijna allemaal kampen met een vorm van rouwverwerking, vermoord. Uiteraard valt alles prima te verklaren, waardoor de horror nooit écht griezelig wordt. En toch: verdriet en trauma overstijgen soms ons bevattingsvermogen, zo leert de meestal van logica doordrongen Poirot. Een interessant thema dat de wat voorspelbare mysterieplot naar een iets hoger plan tilt. Maar het zijn de decors, de kostuums, het sfeervolle camerawerk en de neurotische soundtrack die beklijven. A Haunting in Venice is vooral in audiovisueel opzicht een lekkere traktatie.

                                        Regie: Kenneth Branagh. Hoofdrollen: Kenneth Branagh, Tina Fey, Michelle Yeoh en Jamie Dornan

                                        © AP

                                        Comment


                                        • https://www.ad.nl/show/recensie-de-n...orts~a9f44643/


                                          © Gusto EntertainmentRecensie: De Nederlandse Oscarinzending Sweet Dreams bezorgt de kijker tropenkoorts


                                          Op en rond de Indonesische suikerplantage van het echtpaar Jan (Hans Dagelet) en Agathe (Renée Soutendijk) overheerst de bitterheid van verval. Het is om en nabij 1900: de Hollanders weten dat het koloniale tijdperk op zijn einde loopt, maar weigeren daaraan toe te geven. De muggen lijken agressiever dan ooit, alsof ze de aan decadentie gewende uitbuiters erop willen wijzen dat ze nu toch echt eens moeten ophoepelen.

                                          In de tussentijd plannen de lokale bewoners die voor de fabriek werken een ontsnappingspoging. Maar waar moeten ze heen? Dit is toch eigenlijk hún grondgebied? Intussen lijkt alles en iedereen bijna te bezwijken onder de tropenkoorts. De Bosnisch-Nederlandse regisseur Ena Sendijarevic (Take Me Somewhere Nice) weet met haar oogstrelend geschoten speelfilm Sweet Dreams - door Nederland ingezonden voor de Oscars - vooral die sfeer van onbestemdheid en gekte knap te vangen.

                                          Het personage Agathe mag die ambiance belichamen. Renée Soutendijk speelt haar even grotesk als kwetsbaar. Ze doet een beetje denken aan Oscarwinnares Olivia Colman als de krankzinnige Britse koningin Anne in de moderne kostuumklassieker The Favourite (2018). Ook zij was een onuitstaanbare feeks die uiteindelijk toch medelijden oproept. Want die geïsoleerde, haast perverse levensstijl: ze weten niet beter.

                                          Soutendijks zalige rol had best wat groter mogen zijn. Veel tijd gaat op aan de soms hilarische, maar vaak wat flauwe capriolen van haar schlemielige zoon Cornelis en hoogzwangere schoondochter Josefien die de plantage snel willen verkopen en daarbij bereid zijn over lijken te gaan. En dan is er nog een subplot rond huishoudster Siti om ook de Indonesische bevolking in de film een stem te geven.

                                          In Sweet Dreams botsen satire, ernst en overdreven symboliek voortdurend met elkaar. Maar die griezelige sfeer van koloniaal verval en Soutendijk als de verpersoonlijking daarvan, blijven lang hangen.

                                          Regie: Ena Sendijarevic. Hoofdrollen: Renée Soutendijk, Lisa Zweerman, Florian Myjer en Peter Faber.


                                          Comment


                                          • Vijf sterren voor Killers of the flower moon: Leonardo DiCaprio verbluft in waargebeurd misdaadepos | Filmrecensies | AD.nl


                                            Robert De Niro en Leonardo DiCaprio in Killers of the flower moon. © APVijf sterren voor Killers of the flower moon: Leonardo DiCaprio verbluft in waargebeurd misdaadepos


                                            RECENSIEHet nieuwe misdaadepos van regisseur Martin Scorsese lijkt in veel opzichten op zijn eerdere filmklassiekers. Toch is het 3,5 uur durende Killers of the flower moon, met een geniale hoofdrol voor Leonardo DiCaprio, meer dan een waargebeurde westernversie van Goodfellas. Voor het eerst in zijn oeuvre blijft vooral de romantische verhaallijn hangen.

                                            Dankzij de gelijknamige bestseller uit 2017 van journalist David Granns werd de wereld gewezen op een onbekend, maar ronduit fascinerend en gruwelijk sneetje Amerikaanse geschiedenis. Na begin vorige eeuw door Europese kolonisten te zijn verdreven, streken indianen van de Osage-stam neer in het onherbergzame noorden van de staat Oklahoma waar hen een verrassing van jewelste stond te wachten. De grond zat tjokvol olie.

                                            Al snel werden zij het rijkste volk ter wereld. Tot hun jaloerse witte buren er lucht van kregen en zich op manipulatieve wijze die welvaart langzaam begonnen toe te eigenen. Door met Osage-vrouwen in het huwelijk te treden bijvoorbeeld. Toen meer en meer oorspronkelijke Amerikanen van de aardbodem verdwenen, besloot een FBI-agent er eens een kijkje te nemen. Die stuitte op een ware genocide.

                                            Ook de legendarische cineast Martin Scorsese (Taxi driver, Raging bull, The wolf of Wall Street) raakte in de ban van Granns kroniek en wist de rechten te bemachtigen voor een film waarin hij zijn twee muzes, Leonardo DiCaprio (hun zevende samenwerking) en Robert De Niro (nummer elf!), kon laten schitteren. Een klassieke vertelaanpak waarbij de kijker aan de hand van de FBI-onderzoeker dit reservaat binnenwandelt, lag voor de hand. Maar Scorsese weigert, ook als een nu 80-jarige veteraan, te kiezen voor de weg van de minste weerstand.


                                            JaNae Collins, Lily Gladstone, Cara Jade Myers en Jillian Dion in Killers of the flower moon. © AP
                                            Het blijkt dé vondst van deze verrassend intieme film: we zien de bizarre historie door de ogen van zo’n witte profiteur en zijn Osage-echtgenote. Allebei hebben echt bestaan. DiCaprio speelt Ernest Burkhart, het wat oenige neefje van de lokale hulpsheriff annex maffiabaas William Hale (De Niro, ouderwets vilein). Trouw volgt hij de adviezen van zijn oom op door aan te pappen met een olie-rechthebbend stamlid en met haar te trouwen.

                                            Als steeds meer familieleden van deze Mollie Burkhart dood worden aangetroffen, krijgt hun huwelijk een bizarre dynamiek. Zij verdenkt Ernest van medeplichtigheid aan een in gang gezette massamoord, maar blijft hem trouw. Hij fungeert op zijn beurt slaafs als Williams dubieuze boodschappenjongen die schuldiger is dan hij durft op te biechten, maar zet ook alles op alles om bij zijn vrouw in de smaak te blijven vallen. Het is een onmogelijke, bijna perverse romance, maar wel een die oprechter is dan veel mensen in hun omgeving denken.

                                            Oscarnominaties


                                            Wie bekend is met het oeuvre van Scorsese weet dat zijn personages eindeloos kunnen babbelen. Killers of the flower moon is daarop geen uitzondering. Misschien daarom maakt actrice Lily Gladstone als Mollie de meeste indruk. Zij maakt haar pijnlijke tweestrijd met minimale woorden maximaal voelbaar. Let maar op: die krijgt straks een Oscarnominatie. Dat geldt hopelijk ook voor DiCaprio die nog steeds met de rol een hoger acteerniveau lijkt te bereiken. In zijn handen wordt Ernest een verwerpelijk én meelijwekkend figuur.

                                            Scorsese is en blijft een meester in het portretteren van complexe smiechten. Je blijft na afloop hooguit benieuwd of meer aandacht voor het perspectief van de Osage-indianen een niet nóg boeiender film had opgeleverd. Maar dat is muggenziften. Killers of the Flower Moon is ambachtelijke cinema van de bovenste plank.

                                            Regie: Martin Scorsese. Hoofdrollen: Leonardo DiCaprio, Robert De Niro, Lily Gladstone en Jesse Plemons

                                            Comment


                                            • https://www.parool.nl/kunst-media/re...aal~b2f3a4193/

                                              Filmrecensie

                                              Recensie: Crypto Boy overtuigt met acteerwerk, niet met het voorspelbare verhaal


                                              Het Nederlandse Crypto Boy is een flitsende stadsfilm – met een hoofdrol voor Amsterdam-Oost – die het vooral moet hebben van het acteerwerk van vader en zoon Sabri en Shahine El-Hamus.

                                              Sabri El-Hamus (Omar) en Shahine El-Hamus (Amir).BEELD NETFLIX
                                              In Amsterdam-Oost drijft weduwnaar Omar, een immigrant uit Egypte, een Mexicaans eethuisje. Vooral tot ongenoegen van zijn zoon Amir is de loop er al een hele tijd uit bij het etablissement. Alleen de buurtbewoners komen er, gratis, eten. Als de zoon, die werkt als bezorger van de burrito’s, op verandering aandringt, blijkt vader koppig. Het leidt tot conflict en daarna verwijdering tussen de twee.

                                              Het is in de scènes waarin dat generatieconflict wordt uitgediept dat Crypto Boy de meeste indruk maakt. De chemie tussen de twee is misschien niet verwonderlijk. Omar wordt gespeeld door Sabri El-Hamus, zijn echte zoon Sahine speelt zijn zoon. De regie is van Sabri’s zoon Shady, die eerder De Libi maakte en nu ook een deel van het script schreef.

                                              Waar El-Hamus Amsterdam fraai tot leven brengt als stad waar worsteling en weelde altijd dicht bij elkaar liggen, is het scenario van de film soms iets te uitgesleten. Als een vastgoedgigant het pand waarin het restaurant is gevestigd opkoopt en (hoe actueel!) de huur onmiddellijk verdubbelt, valt zoon Amir op zoek naar geld voor het charisma van cryptokoning Roy. Die ziet in Amir een pion om jonge én rijke rappers en YouTubers te laten investeren in zijn dubieuze financiële bedrijf.

                                              Spetterende ruzie


                                              Al gauw – het gaat in Crypto Boy wel heel erg snel – is Amir geheel bevangen door de goudkoorts. Ook het spaargeld van alle stamgasten van het restaurant verdwijnt in de cryptoput. Dat dat niet goed kan gaan, is van meet af aan duidelijk, maar ontgaat de toch niet domme Amir volledig.

                                              De uitwerking van de plot mag dan niet meteen de originaliteitsprijs winnen, het acteerwerk en de flitsende regie zorgen dat Crypto Boy toch blijft boeien. Minne Koole overtuigt als snelle crypto-ondernemer, van wie vanaf minuut 1 iets dreigends uitgaat.

                                              Shahine El-Hamus speelt een rol die niet ver af ligt van zijn eerdere grote hoofdrollen, in de film De Belofte van Pisa en de serie Bestseller Boy. Hij kent inmiddels alle uithoeken van het spelen van een conflict van een zoon met de verwachtingen van zijn ouders. Dat betaalt zich uit. Shahine weet uitstekend inzichtelijk te maken waar de pijn zit in de relatie met zijn vader. De twee kunnen heerlijk spetterend ruzie maken.

                                              Zo blijft Crypto Boy overeind, zelfs als aan het einde de verwikkelingen rond het cryptobedrijf plots een tikje ongeloofwaardig worden.

                                              Lees hier het interview: Shady El-Hamus regisseerde zijn broertje Shahine en vader in Crypto Boy: ‘Ik ben blij dat mijn eerste film niet meteen met familie was’

                                              Comment


                                              • Films worden qeer langer die nieuwe v Deniro /Dicaprio bijna 4 uur!

                                                Comment


                                                • https://www.ad.nl/show/marvel-eigena...king~a79fbb2e/


                                                  Ryan Reynolds speelt opnieuw het titelpersonage in de derde Deadpool-film. © x

                                                  Marvel-eigenaar Disney schuift met filmtitels na beëindiging Hollywoodstaking


                                                  Filmstudio's in Hollywood herschikken in allerijl de premièredata van hun belangrijkste blockbusters nu de staking voorbij is en acteurs weer aan het werk kunnen. Zo schuift het langverwachte Captain America: Brave New World bijna een jaar door. Oorspronkelijk zou de film in juli de bioscopen aandoen, dat gebeurt nu pas in februari 2025. Deadpool 3, wederom met acteur Ryan Reynolds, komt wél juli volgend jaar uit.

                                                  Marvel-eigenaar Disney schuift met meer superheldentitels: Thunderbolts met Florence Pugh en Sebastian Stan is verplaatst naar juli 2025 (dat zou eigenlijk december volgend jaar zijn) en de première van de nieuwe Blade (met ditmaal Oscarwinnaar Mahershala Ali in plaats van Wesley Snipes) schuift negen maanden op van februari 2025 naar november van dat jaar. De opnames van beide films zouden oorspronkelijk komende zomer van start gaan, maar door de afgelopen Hollywoodstaking werd door die plannen al een streep gezet.

                                                  Andere niet-Marvelfilms die doorschuiven: Venom 3 (van juli naar november volgend jaar), de laatste Mission: impossible 8 (ergens in 2025) en deel 3 van de horrorhit A quiet place (waarschijnlijk naar eind volgend jaar).

                                                  Toestemming voor AI


                                                  De acteurs begonnen hun staking half juli. Donderdag werd bekend dat hun vakbond SAG-AFTRA en de Hollywoodstudio’s een voorlopig akkoord bereikten. Acteurs krijgen in elk geval de grootste verhoging van het minimumloon van de laatste veertig jaar. Ze krijgen een bonus uit de opbrengst van streamingdiensten en de bijdrage in pensioenvoorziening en gezondheidszorg wordt aanzienlijk verhoogd. Ook komt er een regeling voor het gebruik van kunstmatige intelligentie, waarbij gegarandeerd is dat acteurs toestemming moeten geven als ze worden gekopieerd.

                                                  In Hollywood is opgelucht gereageerd op het akkoord. Studio’s liepen vertraging op met hun producties en minder bekende acteurs hebben de afgelopen maanden geworsteld om de eindjes aan elkaar te knopen. Sommigen hebben de filmsector zelfs verlaten.

                                                  Comment


                                                  • https://www.ad.nl/show/producent-bev...maak~abbbb2f4/


                                                    Peter R. de Vries (R) en Herman Dubois (M) verlaten de rechtbank in Zutphen na de uitspraak in de Puttense moordzaak. © ANP

                                                    Producent bevestigt: verfilming Puttense moordzaak in de maak


                                                    Producent en regisseur Lucio Messercola is bezig met een verfilming van de Puttense moordzaak. Het scenario wordt op dit moment ontwikkeld, bevestigt Messercola na berichtgeving van RTL Boulevard. Of het een serie of een film zal worden, is nog niet duidelijk. Maar het project zal ‘ongetwijfeld het levenslicht’ zien, aldus de producent.

                                                    Het is de tweede keer dat Messercola bezig is met een werk dat een link heeft met de in 2021 vermoorde misdaadverslaggever Peter R. de Vries. Op 14 november verschijnt de Videolandserie Een Moord Kost Meer Levens, gebaseerd op zijn gelijknamige boek. De producent deelde een kantoor met Peter en diens zoon Royce en wil dat de ‘legacy’ van de misdaadverslaggever blijft voortleven. ,,Zijn verhalen zijn nog steeds niet uitverteld.”

                                                    De Puttense moordzaak draait om de moord op Christel Ambrosius in 1994. Wilco Viets en Herman du Bois kregen daarvoor in 1995 onterecht een gevangenisstraf van tien jaar. In 2002 werden ze alsnog vrijgesproken. De vermoorde misdaadverslaggever Peter R. de Vries zette zich jarenlang in voor de vrijlating van de twee mannen.

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X