Announcement
Collapse
No announcement yet.
Hoe gaat het in de Nederlandse politiek?
Collapse
X
-
Nieuwe peiling:
NSC (Omtzigt) 31 zetels
PVDA GL 28 zetels
VVD 22 zetels
BBB 13 zetels
PVV 13 zetels
PvD 8 zetels
D66 7 zetels
SP 5 zetels
CU 4 zetels
SGP 4 zetels
CDA 3 zetels
Volt 3 zetels
Denk 3 zetels
JA21 3 zetels
FvD 3 zetels
Comment
-
https://www.ad.nl/politiek/iedereen-...emen~a8305099/
Iedereen belooft nieuwe politiek, maar uit onderzoek blijkt: kiezer wil gewoon oplossing van problemen
Nieuwe politiek, een nieuwe bestuurscultuur. Nu nog nieuwer! Ook deze verkiezingscampagne maken partijen er weer een thema van. Maar de kiezer wil vooral dat politici problemen oplossen. ,,Geen kiezer staat op met het idee: Pieter Omtzigt wil een constitutioneel hof, dus stem ik op hem.â
PREMIUMPieter Omtzigt staat de pers te woord de dag nadat hij de nieuwe partij Nieuw Sociaal Contract (NSC) heeft opgericht. © Carlo ter Ellen DPG Media
,,Ons land heeft grote problemen en die vragen om een nieuwe manier van politiek bedrijven en een nieuwe politiek.ââ Met die woorden lanceerde Pieter Omtzigt zijn nieuwe partij Nieuw Sociaal Contract. Het is niet voor het eerst dat een nieuwe partij de kiezer voorhoudt dat de boel in Den Haag eens flink op de schop moet.
Nieuwe politiek, nieuwe bestuurscultuur, de termen komen al decennia om de haverklap terug. Bij de vorige verkiezingen was het D66-leider Sigrid Kaag die nieuw leiderschap beloofde. Haar partij is eind jaren 60 ontstaan met als doel âhet bestel op te blazenâ en alles anders te doen. Meer recent was het Pim Fortuyn die nieuwe politiek beloofde. Vier jaar geleden werd Forum voor Democratie nog de grootste partij van het land bij de Statenverkiezingen met onder andere een agenda van bestuurlijke verandering. En lijsttrekker Frans Timmermans van GroenLinks-PvdA zei deze week dat âhet systeem anders moetâ.
âNieuwe politiekâ
Met de belofte ânieuwe politiekâ bedoelt elke politicus iets anders. Het begrip is een vergaarbak van ideeĂ«n die appelleren aan meer transparantie, minder overleg in achterkamertjes en meer directe invloed van de kiezer. Maar concreet lopen de plannen daarvoor nogal uiteen. D66 en Forum zochten het in referenda. Fortuyn had het over een gekozen burgemeester. Omtzigt wil de macht van de Tweede Kamer versterken met parlementariĂ«rs die onafhankelijk van fractiediscipline wetsvoorstellen kunnen beoordelen. Een ander kiesstelsel waarbij mensen op een regionale kandidaat stemmen zou dat moeten regelen. Timmermans bedoelt met zijn systeemverandering dan weer dat de politiek niet alles moet vastzetten met regeltjes.
Hoewel in het verleden vaker succesvol campagne is gevoerd met de belofte van vernieuwing, lijkt de kiezer het onderwerp minder belangrijk te vinden. I&O Research onderzocht deze zomer wat voor kiezers de belangrijkste themaâs zijn die hun stemgedrag bepalen. Migratie, klimaat en de woningnood houden ons het meest bezig. Het thema âmeer inspraak en democratieâ bungelt ergens onderaan het lijstje en wordt door 11 procent van de ondervraagden genoemd.
Onvrede over de politiek
Het lijkt tegenstrijdig: de belofte van nieuwe politiek is een succesvol campagnethema terwijl de belangstelling voor het onderwerp laag is onder kiezers. Maar volgens politicoloog Simon Otjes (Universiteit Leiden) zeggen cijfers niet alles. ,,Het is lastig te peilen wat de prioriteiten zijn van de kiezer. Dat verschilt van het moment waarop je het vraagt. Er is onvrede over de politiek, zowel over het kabinet als de Tweede Kamer. En die onvrede laat zich moeilijk onder woorden brengen.ââ
De stemming onder kiezers is aanhoudend somber, blijkt uit onderzoek na onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP). Zes op de tien Nederlanders is ontevreden over de politiek. De versombering komt volgens het SCP door de opeenstapeling van maatschappelijke problemen: er komen nieuwe problemen bij zonder dat oude problemen zijn opgelost. Hoge prijzen, inkomensverschillen, immigratie, het tekort aan betaalbare woningen en klimaataanpak. En dan is er nog de stikstofcrisis die zich al jaren voortsleept zonder dat er een oplossing in zicht is.
Kiezer snakt naar verandering
Niet gek dus dat kiezers snakken naar verandering. Nieuw Sociaal Contract is de zoveelste partij die nieuwe politiek predikt en met voorstellen komt voor bestuurlijke vernieuwing. Otjes: ,,Het is lastig een gemene deler in al die bewegingen te vinden als het om inhoudelijke ideeĂ«n gaat. D66, LPF, ze wilden allemaal iets anders. Opvallend is dat het vaak gaat om bewegingen die draaien om een charismatisch persoon en dat ze met ideeĂ«n komen om de Haagse structuren te veranderen.ââ
Otjes ziet nog een overeenkomst. Partijen als Nieuw Sociaal Contract verwijzen naar de tegenstelling tussen burger en elite: de zittende partijen zouden te weinig oog hebben voor wat de burger echt wil. ,,Maar het opvallende is: nieuwe partijen ontstaan zelden vanuit de burgers, van onderop. Behalve de SP zijn er weinig voorbeelden. Fortuyn ging er prat op dat hij elitair was. D66 bestond uit een groep hoogopgeleiden. BBB bestaat vooral uit voormalige CDA- en VVD-politici. En ook Omtzigt is niet iemand van buiten: hij is al twintig jaar Kamerlid, was deel van de coalitie en heeft een ingewikkelde universitaire opleiding gehad. De revolte wordt dus altijd min of meer gestart van binnenuit.ââ
Golfbeweging
Vaak gaat hieraan een periode vooraf waarin mensen onzeker zijn en het gevoel hebben dat het bestuur vastloopt, zegt parlementair historicus Bert van den Braak (Universiteit Maastricht). Hij ziet een golfbeweging die telkens terugkeert. ,,Veel problemen worden niet opgelost, zoals nu met stikstof en migratieââ, zegt hij.
Daarbij lijkt het voor kiezers vooral belangrijk dĂĄt problemen worden aangepakt, ook als daarvoor pijnlijke beslissingen moeten worden genomen. Van den Braak noemt als voorbeeld de populariteit van het kabinet-Lubbers I dat draconische bezuinigingen doorvoerde nadat de politiek in de jaren daarvoor lang besluiteloos oogde. ,,Ook dan ontstaat onvrede dat het bestuur niet doet wat de kiezer wil. Dat de politiek niet levert. Wat er dan geleverd moet worden, is een tweede.ââ
Versplintering
Het gevoel dat het anders moet, leeft onder veel verschillende kiezersgroepen die allemaal iets anders verwachten van de politiek. ,,Dat is het tegenstrijdige,ââ zegt Van den Braak. ,,De reden dat de politiek nu niet zo daadkrachtig is en problemen als asiel en stikstof niet worden opgelost, is de versplintering van de politiek en gebrek aan eensgezindheid tussen alle partijen. Kiezers willen daadkracht, maar ze zijn zelf ook niet eensgezind en stemmen op heel verschillende partijen.ââ
Nieuwe politiek appelleert bij de kiezer dan ook minder aan een concrete wens om het bestel te veranderen als wel aan een gevoel van ontevredenheid. Het gevoel dat het niet goed gaat en dat jij als kiezer niet gehoord wordt.
Regelingen te ingewikkeld
Zo hameren zowel Omtzigt als Timmermans erop dat veel regelingen te ingewikkeld zijn. Hoewel er tientallen regelingen zijn om mensen die het moeilijk hebben te helpen, weten veel mensen die niet te vinden in het woud van bureaucratie. En veel mensen worden daardoor dus ook niet geholpen.
Ook hebben veel kiezers het idee dat het blijkbaar niet meer uitmaakt wat je stemt, omdat er na de verkiezingen ingewikkelde compromissen worden gesloten door partijen die wel beterschap beloven, maar die ook telkens zeggen dat sommige dingen nu eenmaal niet kunnen zoals veel kiezers willen, zoals bij de aanpak van de stikstofcrisis. Veel kiezers willen vooral oplossingen voor hun problemen. De woningnood, de tekorten in de zorg of het snel veranderende leefomgeving door migranten. Plannen voor een nieuw politiek stelsel lijken daarbij voor veel kiezers van ondergeschikt belang.
Bij achterband Omtzigt is leider belangrijker dan inhoud
Veelzeggend is een peiling van het EenVandaag Opiniepanel begin deze week. Gevraagd naar de reden waarom mensen op de nieuwe partij van Pieter Omtzigt willen stemmen, blijkt dat zijn achterban als enige de leider van de partij belangrijker vindt dan de inhoud. 70 procent van de Omtzigt-stemmers doet dat omdat ze hun hoop hebben gevestigd in hem als persoon. Bij andere partijen ligt het aantal kiezers dat hun stem laat afhangen van alleen de lijsttrekker beduidend lager (36 procent). De inhoud is minder belangrijk. Ook geeft Omtzigts achterban vaker dan andere kiezers aan op hem te stemmen uit protest tegen het (demissionaire) kabinet.
,,Geen kiezer staat op met het idee: Pieter Omtzigt wil een constitutioneel hof die wetten toetst aan de grondwet, daarom stem ik nu op hemââ, zegt Simon Otjes. ,,Er is onvrede over de politiek en hoop op verandering. Sinds D66 wordt de oplossing bij veel uitdagers van de macht gezocht in structuurverandering, zoals bijvoorbeeld een nieuw kiesstelsel. Maar er is bij kiezers meer onvrede over de manier waarop de elite politiek bedrijft dan over de manier waarop ons stelsel in elkaar zit.ââ
Comment
-
https://www.telegraaf.nl/nieuws/9357...ordt-beveiligd
Ruim een kwart van alle Tweede Kamerleden wordt beveiligd
Ruim een kwart van alle Tweede Kamerleden loopt een veiligheidsrisico en moet worden beveiligd. Dat blijkt uit onderzoek van Zembla. Het gaat om tenminste 41 Kamerleden.
PVV-leider Geert Wilders wordt al 19 jaar lang dagelijks beveiligd.
âž ANP / KEES VAN DE VEEN
De Kamerleden lopen volgens het onderzoek risico, deels vanwege online of fysieke bedreigingen. Naast de Kamerleden krijgen ook alle 21 fractievoorzitters te maken met speciale veiligheidsmaatregelen. Het gaat dan om bijvoorbeeld een speciale noodknop voor in huis, een alarminstallatie of een anti-inbraakdeur. Dat vertelt Joost Eerdmans, fractieleider van JA21 in de uitzending van het tv-programma. Dit wordt door verschillende bronnen in Den Haag bevestigd.
Zembla kwam aan de gegevens na een omweg, omdat de Tweede Kamer uit principe geen informatie deelt over de beveiliging van Kamerleden. Nadat er in het Kadaster werd gezocht naar gegevens over het woningbezit van Kamerleden kwam tientallen keren de melding dat de informatie is afgeschermd. Het OM en de NCTV hebben aan Zembla bevestigd dat zij het Kadaster hebben opgedragen om de gegevens af te schermen vanwege de veiligheidsrisicoâs voor betrokken politici.
Comment
-
Linkse politiek die voor de minderbedeelden opkomen is er nog amper, zelfs de SP weet die achterban nog amper te bereiken. En zelfs een fusie PvdA met Groenlinks trekt amper die kiezers nog, en schijnbaar is hun paradepaardje het klimaat ook amper nog een trekker voor kiezers, bij D66 lopen ze daarop ook leeg.
Comment
-
https://www.telegraaf.nl/nieuws/7686...weg-in-peiling
PvdA/GL zakt weg in peiling
DEN HAAG - Het aanvankelijke enthousiasme over de leider van de linkse wolk, Frans Timmermans, lijkt als sneeuw voor de zon te verdwijnen. In de nieuwste zetelpeiling van Ipsos en EenVandaag verliest PvdA/GL 7 zetels ten opzichte van een maand eerder en komt daarmee uit op 20 zetels.
Jesse Klaver en Attje Kuiken tijdens een gesprek van Frans Timmermans met partijleden van GL en de PvdA.
âž ANP / ANP
Behalve PvdA/GL zakt ook BBB (van 24 naar 15) terug in de peiling. Dit lijkt het gevolg van de lancering van de nieuwe partij van Pieter Omtzigt, NSC. Die peilt in één keer 27 zetels, één meer dan de VVD van Dilan Yesilgöz. Ook in de peiling van Peil.nl van afgelopen zondag zaten die partijen elkaar op de hielen (NSC 28, VVD 24 zetels).
Daarmee tekenen zich de eerste contouren af van het nieuwe politieke speelveld. De strijd om welke partij de grootste wordt, lijkt vooralsnog een tweestrijd te worden tussen de partij van Omtzigt en de VVD. BBB lijkt, ondanks de presentatie van premierskandidaat Mona Keijzer, nog geen rol van betekenis te spelen in de strijd om het Torentje.
PvdA/GL kwam een maand geleden, kort na de presentatie van Frans Timmermans als lijsttrekker, in meerdere peilingen als grootste uit de bus. Dat is de partij inmiddels in geen van drie recente peilingen. Het linkse samenwerkingsverbond zakt met elke nieuwe peiling die verschijnt wat verder weg.
Comment
-
https://www.telegraaf.nl/nieuws/7462...andidatenlijst
VVD zet 7 vrouwen in top 10 op kandidatenlijst bij komende verkiezingen
Comment
-
ja maar uiteindelijk gaan die peilingen vaak in grote lijnen wel gelijk krijgen, eerst ff de debatten afwachten en of er bepaalde onderwerpen hotter worden of juist niet
maar dan nog maakt het weinig uit wat er straks uitkomt
teveel partijen, dus geen duidelijke visie voor toekomst omdat ze elkaar in het zadel moeten houden en de EU en de rechter bepalen de rest.
Comment
-
https://www.bnnvara.nl/joop/artikele...roenlinks-pvda
Tilburgse wethouder Esmah Lahlah is de nummer 2 van GroenLinks-PvdA
De Tilburgse GroenLinks-wethouder Esmah Lahlah is beoogd nummer twee op de kandidatenlijst van GroenLinks-PvdA, onthulde RTL Nieuws. De kandidatenlijst wordt officieel vrijdagmiddag bekendgemaakt maar de redactie wist de hand te leggen op de concept-kandidatenlijst. In de top 5 staan verder na Timmermans en Lahlah oud-lijsttrekker Jesse Klaver, PvdA-Kamerlid Kati Piri en GroenLinks-Kamerlid Lisa Westerveld. Op nummer zes staat Mariëtte Patijn, thans werkzaam bij de Arbeidsinspectie maar voorheen FNV-vakbondsbestuurder. De lijst wordt verder om en om gevuld door PvdA'ers en GL'ers. GroenLinks is in de top stevig vertegenwoordigd omdat PvdA-kopstuk Frans Timmermans aanvoerder is van de linkse combinatie.
De Volkskrant schrijft:
Met Lahlah op twee kiest PvdA/GroenLinks voor een ervaren bestuurder, die waardering oogstte voor haar aanpak van armoede en inzet voor bestaanszekerheid. In Tilburg begon zij aan het wethouderschap zonder lid te zijn van een politieke partij. In 2022 werd zij door Binnenlands Bestuur verkozen tot beste lokale bestuurder. Om te ervaren hoe de kwetsbaarste groepen in haar stad overleefden, ging de gepromoveerde kinderpsycholoog zelf een maand de bijstand in.
Lahlah werd geroemd vanwege haar aanpak van schulden, en zette beleid in waarbij de gemeente de burger niet langer wantrouwde, maar vertrouwde, aldus de krant. Ze werd vervolgens lid van GroenLinks en is mede-auteur van het nieuwe verkiezingsprogramma.
Omroep Brabant meldt:
Veel mensen kennen haar als wethouder van Armoedebestrijding. Landelijk kreeg ze veel aandacht toen ze een maand lang vrijwillig in de bijstand ging. In 2021 won ze de titel beste lokale bestuurder. Lahlah werd toen omschreven als een betrokken, effectieve en empathische wethouder. In haar Tilburgse portefeuille zat onder meer bestaanszekerheid, arbeidsparticipatie, integrale aanpak asiel en integratie en mondiale bewustwording.
De definitieve kandidatenlijst wordt vastgesteld door de leden van de verenigde linkse partijen.
Comment
-
https://www.ad.nl/politiek/verkiezin...hool~ac027a94/
Mona Keijzer en Caroline van der Plas (BBB) na afloop van de presentatie van Keijzer als de premierskandidaat. © ANPVerkiezingsprogramma BBB: 130 kilometer per uur, maximaal 15.000 asielzoekers en huishoudles op school
In het ideale Nederland van BBB worden sommige dingen weer als vroeger, krijgen vakmensen en boeren alle ruimte, is er veel minder armoede Ă©n komt er een ministerie voor Digitalisering. In een partijprogramma van bijna 130 paginaâs schildert de partij van Caroline van der Plas Nederland als ânoaberstaatâ.
Ook de BBB van Caroline van der Plas nestelt zich in het politieke midden: sociaal Ă©n conservatief, zacht voor de mensen aan de onderkant, hard op gebied van criminaliteit en migratie. En de BBB biedt ĂĄlle ruimte aan boeren, vakmensen en andere praktijkprofessionals met âmodder onder de nagels'.
âNederland moet een ânoaberstaatâ worden, een gemeenschapsstaat, een overheid als betrokken buurman of buurvrouw op wie je moet rekenen maar die ook gepaste afstand houdt van het persoonlijke erfâ, staat in de inleiding, een letterlijke kopie van de HJ Schoo-lezing die Van der Plas afgelopen maandag gaf.
Vrijdag publiceerde de partij van Van der Plas het opvallend lange verkiezingsprogramma. BBB wil een âtweede naoorlogse wederopbouwâ van Nederland, om zo een einde te maken aan de âsamenlevingscrisisâ.
Daarom is er groot onderhoud nodig op tal van terreinen. Rond natuur, stikstof en landbouw is het deuntje van Van der Plas en co vertrouwd: de stikstofwet moet van tafel, modellen en rekenmethodes moeten vervangen worden door de werkelijke natuurwaarde. âJagers, boeren, telers, tuinders en vissersâ moeten waarnemingen âuit de praktijkâ leveren. En kleine Natura2000-gebieden moeten herijkt worden: âNatuurgebieden passen niet op een postzegelâ. Diersoorten die overlast geven of gevaarlijk zijn, moeten âbeheerdâ worden, denk aan de wolf, de bever en de zwarte rat.
Voor nieuwe natuurgebieden is geen ruimte in Nederland, en kernenergie moet ervoor zorgen dat er niet te veel windturbines en zonneparken aangelegd hoeven worden. BBB wil ook weer 130 kilometer per uur op snelwegen toestaan, aangezien de stikstofreductie door een beperking van de maximumsnelheid miniem is.
Minimumloon
Op andere terreinen bekent de partij van Van der Plas en Keijzer ook meer en meer kleur, al ontbreekt het soms ook aan concrete invulling. Zo wil BBB net als veel andere partijen dat het minimumloon omhoog gaat, maar met hoeveel euro is onduidelijk. Een woordvoerder van de partij meldt: ,,Als we in de stemwijzer een bedrag moeten aangeven, zullen we dat doen, maar reĂ«el is het lastig in te schatten in de huidige economie.â
Van der Plas wil toe naar een compleet ander belastingstelsel met veel minder toeslagen. En de armoede-aanpak moet beter, al ontbreken precieze bedragen. BBB heeft geen forse belastingverhogingen voor miljonairs en grote bedrijven in petto, zoals Verenigd Links en het CDA die bijvoorbeeld wel hebben.
Op medisch-ethisch vlak laat BBB haar Tweede Kamerleden vrij naar eigen inzicht te stemmen: âFractiediscipline is bij ons geen kadaverdisciplineâ.
Abortus en euthanasie
Na aansluiting van de (rechts-)conservatieve politici van JA21 en CDAâer Mona Keijzer was het de vraag wat de partij zou doen met kwesties als abortus, euthanasie en Voltooid Leven. In principe mag elke BBBâer daar zelf vrij over stemmen, al schrijft de partij wel dat met abortus en euthanasie âniet lichtzinnigâ omgesprongen mag worden. De partij wil daarom extra waarborgen. En embryokweek louter voor wetenschappelijk onderzoek is taboe.
De verkoop van wiet moet âvoorzichtigâ gelegaliseerd worden, om drugsbendes hun verdienmodel te ontnemen. Verder wil Van der Plas dat kinderen op de middelbare school huishoudelijke taken, zelfzorg en financieel beheer aanleren: âDe onderdelen van de oude LTS en de huishoudschool worden nogal gemistâ.
Op gebied van criminaliteit en migratie is BBB strikt. Het Europese vluchtelingenverdrag moet gewijzigd worden, vindt de partij, en nationaal pleit BBB voor een asielquotum van 15.000 per jaar. Dat is ongeveer een derde van het totaal aantal vluchtelingen dat zich in 2021 en 2022 in Nederland meldde. BBB wil daarnaast kijken naar striktere normen rond de verblijfsvergunning omdat Nederland coulanter is dan omringende landen: âWe willen de asielinstroom drastisch beperken, huizen weer eerlijk verdelen en de asielprocedures aan de buitengrenzen van de EU laten doorlopenâ. Voorrang op de woningmarkt voor statushouders vervalt ook, als het aan Van der Plas ligt.
Om het vertrouwen tussen overheid en burgers te herstellen, wil BBB ook flinke wijzigingen in het openbaar bestuur. Kiezers moeten veel meer directe inspraak krijgen. De burgemeester moet gekozen worden, net als Eerste Kamerleden (die worden nu nog door Provinciale Statenleden aangewezen). Een landelijk coalitieakkoord moet slechts âop hoofdlijnenâ en BBB wil een ministerie voor Regiozaken op minstens honderd kilometer afstand van Den Haag. Ook moet de Tweede Kamer minstens twee keer per jaar op een locatie ergens in het land vergaderen, zodat mensen daar ook makkelijker op bezoek kunnen bij het parlement. Opvallend: de formatie moet weer onder toezicht van de koning gebeuren: âOnze koning is daarvoor voortreffelijk geschikt'.
De partij kiest ervoor om de plannen nĂet te laten doorrekenen door het Centraal Planbureau.
Comment
Comment