Banner mainpage

Collapse

Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hoe gaat het in de Nederlandse politiek?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • https://www.ad.nl/politiek/asielmini...rden~a5a50a92/


    Minister Marjolein Faber (Asiel en Migratie, PVV) staat de pers te woord na haar eerste bezoek aanmeldcentrum Ter Apel. © ANP

    Asielminister Faber wacht niet op instroombeperking: ‘Spreidingswet gaat ingetrokken worden’


    EERSTE BEZOEK TER APELMinister Marjolein Faber van Asiel wacht niet tot de instroom van asielzoekers naar beneden is gebracht voordat ze de spreidingswet gaat intrekken. ,,Ik houd van parallelle processen, dus ik doe het tegelijk”, zei de PVV-bewindsvrouw na haar eerste bezoek aan Ter Apel.

    Burgemeester Jaap Velema van Westerwolde deed in een kennismakingsgesprek met Faber juist een beroep op haar om de spreidingswet pas van tafel te halen nadat de instroombeperking een feit is. ,,Ze heeft beloofd haar uiterste best te doen om de asielinstroom te beperken”, zei ‘een positief-kritische’ Velema na afloop van zijn gesprek.

    Faber sprak zelf van ‘maximale beperking’ van de instroom. ,,Dat gaat ook gewoon gebeuren. De kraan moet dicht.” Hoe zij die gaat dichtdraaien, zei Faber niet. ,,We hebben een mooi akkoord op hoofdlijnen en dat wordt omgezet in in beleid. Ik ga ervan uit dat we dat met Prinsjesdag beter kunnen gaan vertellen wat het gaat worden.”

    De PVV-minister erkende dat het ‘tijd kost’. Zij ging niet in op de vraag hoe ze gaat voorkomen dat deze zomer, net als in 2022, weer asielzoekers buiten moeten slapen. ,,Het is niet zover. Dus ik ga ervan uit dat dat niet gebeurt.”

    Hoofdlijnenakkoord


    In het hoofdlijnenakkoord dat PVV, VVD, NSC en BBB in mei sloten werd al afgesproken dat de spreidingswet, die in januari na langdurig politiek gesteggel inging, weer zou verdwijnen. Maar tot de intrekking een feit is, geldt de wet wel, erkende Faber. ,,De wet is de wet. Daar hou ik me aan.”

    Eén van de plannen van de nieuwe coalitie om de instroom in te perken, is het uitroepen van een ‘asielcrisis’. Zo wil het kabinet-Schoof een ‘asielbeslisstop’ van twee jaar invoeren. Maar zo’n opschorting van asielaanvragen kan niet, op basis van Europese asielrichtlijnen, waarschuwde de Europese Commissie woensdag. Ook klonk uit Brussel kritiek op het Nederlandse plan voor een asielcrisis.

    Dat kan niet zomaar, stelde Eurocommissaris Ylva Johansson (Migratie). Nederland moet daarvoor ‘een goed onderbouwd’ verzoek indienen, schrijft zij, waarna dat door de commissie wordt beoordeeld. Zo moet Nederland eerst aantonen dat het genoeg heeft gedaan om de asielaanvragen en -opvang op orde te brengen.

    Faber wil de woorden van Johansson ‘eerst eventjes nader onderzoeken’. ,,Ik laat me niet zo heel snel ontmoedigen, want ik ben niet het type dat zich aan de kant laat zetten. Als ik me ergens in vastbijt, ga ik ervoor. Zo sta ik bekend.”
    Minister Marjolein Faber (Asiel en Migratie). © ANPArnhem


    Faber sprak naast haar bezoek aan het aanmeldcentrum in Ter Apel ook met lokale ondernemers. Zij hebben zorgen over overlast door het overvolle aanmeldcentrum in hun gemeente. ,,Ik moet zeggen: ze hebben ook een punt en ik deel hun zorgen.” Faber wil dat er meer aandacht komt ‘voor de leefbaarheid’ in het dorp Ter Apel.

    Eerder op de dag bracht minister Faber al een bezoek aan de Arnhemse burgemeester Ahmed Marcouch. Die stad kondigde in mei aan meer bedden voor asielzoekers te regelen dan van hen wordt verlangd op basis van de spreidingswet. Het is ook de stad waar Faber eerder demonstreerde tegen de komst van Marcouch als burgemeester. Zij hield toen samen met PVV-leider Geert Wilders een spandoek met ‘Geen Arnhemmistan’ omhoog. Volgens Marcouch was het ‘een zinnig en interessant gesprek’, Faber vond het ‘constructief, maar ook persoonlijk’ en bedankte Marcouch.

    Comment


    • Ik ben benieuwd hoe ze de asielinstroom omlaag gat krijgen, hard roepen kan ze alvast prima, nu nog concretiseren..

      Comment


      • Meloni in Italie lukt het al.

        Comment


        • Ik vond Schoof vandaag indrukwekkend als onze nieuwe minister-president bij de MH17 herdenking.

          Comment


          • Originally posted by vuurwants View Post
            Ik ben benieuwd hoe ze de asielinstroom omlaag gat krijgen, hard roepen kan ze alvast prima, nu nog concretiseren..
            Alles beter dan links die de grenzen wagenwijd open zetten en ze met van alles stimuleren om hierheen te komen en dan raar vinden dat je kiezers weglopen omdat die in de steek worden gelaten.

            Comment


            • Het minste wat ze kunnen doen is proberen, daarvoor respect

              Comment


              • https://www.ad.nl/politiek/samenwerk...moed~ae85bded/


                PREMIUMPartijvoorzitters Katinka Eikelenboom (GroenLinks) en Esther-Mirjam Sent tijdens de uitslagenavond van GroenLinksPvdA voor de verkiezing van de Nederlandse leden voor het Europees Parlement. © ANP / Sem van der Wal

                Samenwerking GroenLinks en PvdA hapert, voorzitters houden moed


                De fusie tussen PvdA en GroenLinks hapert. Al in drie grote steden, waaronder Amsterdam, willen de linkse partijen in 2026 apart de gemeenteraadsverkiezingen in. Pakken donderwolken zich samen boven het fusiesprookje? De twee partijvoorzitters houden de moed erin.

                Op het eerste gezicht gaat het niet helemaal lekker met de linkse samenwerking. Eerst keerden de leden van GroenLinks in Leiden zich in een referendum tegen een gezamenlijke lijst bij de gemeenteraadsverkiezingen in 2026. Vrijdag gebeurde hetzelfde in Amsterdam. En ook in Haarlem verzetten de lokale fractieleiders zich tegen één lijstdeelname: zíj vinden een fusie in 2026 niet nodig en willen de kiezer met twee partijen ‘meer keuze geven’.

                Pakken de donderwolken zich nu samen boven het linkse fusiesprookje? Partijvoorzitters Esther-Mirjam Sent (PvdA) en Katinka Eikelenboom (GroenLinks) wuiven die suggestie luchtig weg. ,,Er zijn negen gemeenten die gezegd hebben dat ze het wél doen. En in Haarlem hebben de leden zich nog niet uitgesproken”, benadrukt Sent.

                Sterker nog, betogen de twee, het is juist de bedoeling dat besluiten over nauwere samenwerking ‘bottom-up’ komen, al is de uitkomst in de drie steden niet zoals het duo had gehoopt. ,,We hebben er heel bewust voor gekozen om dat bij de afdelingen zelf neer te leggen”, zegt Eikelenboom. Sent: ,,Dan kom je uiteindelijk verder dan wanneer je heel hard gaat duwen en trekken.”

                Sent wijst ook op de lokale ingewikkeldheden: in de ene gemeente is PvdA groot, maar GroenLinks klein, zit de ene partij in de coalitie en de andere in de oppositie, of botert het niet tussen politici binnen de twee partijen waardoor samenwerking ingewikkeld is.

                'Meerderheid in 2026 gezamenlijke lijst’


                Alle afdelingen hebben wel ‘een routekaart’ gekregen met wat ze moeten doen voor ze een knoop doorhakken: er moeten gesprekken met leden worden georganiseerd en een ledenraadpleging.

                Dat kan er ook toe leiden dat de meerderheid van de gemeenten zegt: we gaan apart de verkiezingen in. Sent kan zich dat ‘niet voorstellen’. De PvdA-voorzitter is stellig: ,,In 2026 doen we zéker in de meerderheid van de gemeenten met een gezamenlijke lijst mee.”

                Het ‘stoort’ Sent dat er ‘te negatief’ wordt gekeken naar de stappen die GroenLinks en PvdA de afgelopen jaren hebben gezet. ,,Het is altijd zo kommer en kwel over het succes wat wij hebben geboekt. Terwijl het juist superbijzonder is.”

                Bij de landelijke verkiezingen van 2023 werd GroenLinks-PvdA de tweede partij, bij de Europese verkiezingen van afgelopen maand kwam de linkse combinatie als grootste uit de bus – geholpen door een hoge opkomst. Sent: ,,Je kunt er allerlei mitsen en maren bij plaatsen, maar we waren gewoon de grootste.”
                Twee juichende partijvoorzitters bij de verkiezing van de Nederlandse leden voor het Europees Parlement. © ANP / Sem van der Wal‘Publiek aan Timmermans’ voeten’


                De partijvoorzitters willen ook niet weten van kritiek op het uithangbord van de linkse samenwerking: Frans Timmermans. Hij is in debatten vaak onzichtbaar. Maar volgens Sent en Eikelenboom doet hij het ‘heel goed’. ,,Hij is echt heel erudiet. In deze politiek heftige tijd, met alle polarisatie, ben ik heel trots dat wij iemand hebben die daar met rust en zoveel ervaring staat”, zegt Eikelenboom. Sent: ,,Je geeft hem een zaal en een microfoon en het publiek ligt aan zijn voeten.”

                Ook schermen de twee met ‘een enorme groei’ in het aantal leden, al is niet duidelijk of dat allemaal nieuwe leden zijn of vooral PvdA’er die nu ook lid worden van GroenLinks en vice versa. PvdA schreef 6000 nieuwe leden bij, GroenLinks 8000. Bij elkaar opgeteld zijn ze niettemin nu de grootste ledenpartij. Sent: ,,Het is echt bizar.”

                De vraag is of die nieuwkomers worden aangetrokken door een aansprekend verhaal van links of door de angst voor radicaal-rechts? ,,De overgrote meerderheid van de nieuwe leden maakt zich zorgen over de situatie in het land en maakt zich zorgen over of dit kabinet die problemen wel zal adresseren”, zegt Sent op basis van een enquête onder nieuwe leden. Eikelenboom: ,,De opkomst van radicaal-rechts geeft een extra zetje.”

                'Plannen beter in de etalage zetten’


                De twee partijvoorzitters vinden niet dat rechts er beter in slaagt de zorgen van Nederlanders te verwoorden. Volgens GroenLinkser Eikelenboom is ‘heel duidelijk’ waar de partijen samen voor staan. ,,Dat hoeven we niet opnieuw te bedenken. We zijn sociaal en groen en geloven in solidariteit, ook internationaal.”

                Maar spreekt die nadruk op internationale klimaatsolidariteit die GroenLinks-PvdA predikt wel genoeg kiezers aan? In het Verenigd Koninkrijk won Labour deze maand de verkiezingen met een campagne over de hoge kosten van levensonderhoud en privatisering van de zorg. Sent ziet internationale ontwikkelingen als ‘inspiratie’. ,,We hebben de beste plannen voor bestaanszekerheid, voor fatsoenlijk werk, eerlijk onderwijs, liefdevolle zorg en volkshuisvesting. Die moeten we beter in de etalage zetten.”

                Comment


                • https://www.ad.nl/politiek/kabinet-w...aris~ac961ed0/

                  Kabinet wil Wopke Hoekstra ook komende periode als Eurocommissaris


                  Het kabinet is eruit: Wopke Hoekstra mag door als Eurocommissaris namens Nederland. Dat bevestigen Haagse bronnen na berichtgeving door RTL Nieuws. Welke post de voormalig CDA-leider krijgt is nog niet bekend. Zijn voordracht wordt waarschijnlijk in de komende dagen officieel.
                  --

                  bizar want Omtzigt haat hem, PVV moet niets van hem hebben, BBB ook niet, en men wilde nieuwe politiek, nu als ze deze CDA man die ook nog niet geliefd is gesteund wordt door huidige kabinet is dat alom juist oude politiek

                  Comment


                  • Terwijl de Nederlanders steeds meer anti-immigratie zijn en de politiek daar nu ook meer op wil acteren, schreeuwt ondernemend-Nederland en onze economie juist om meer migranten.


                    Bedrijven halen massa's werknemers van buiten Europa



                    Bedrijven kijken steeds vaker en verder over de grens om hun vacatures te vervullen. Dat ziet ook het UWV, dat in de eerste helft van dit jaar 18.800 aanvragen heeft ontvangen van bedrijven die werknemers van buiten de EU in dienst willen nemen.

                    Dat zijn er bijna net zoveel als in heel 2023, toen 20.900 aanvragen binnenkwamen. Vergeleken met eerdere jaren is de stijging nog groter. Zo bleef de teller twee jaar geleden steken op 15.000 en werd het jaar ervoor zelfs de 10.000 niet gehaald. Dat blijkt uit cijfers die NU.nl heeft opgevraagd bij het UWV.

                    De instantie krijgt de laatste tijd zo veel aanvragen, dat zij de gebruikelijke verwerkingstermijn van vijf weken vaak niet haalt. Werkgevers zijn hier al voor gewaarschuwd.

                    Elk bedrijf dat een medewerker van buiten de EU haalt, moet bij het UWV een tewerkstellingsvergunning aanvragen. Dan kan het gaan om mensen uit het Verenigd Koninkrijk of Zwitserland, maar ook om personeel van verder weg, zoals China en India. Ook voor asielzoekers in Nederland die nog geen verblijfsvergunning hebben maar wel gaan werken, moeten werkgevers een vergunning aanvragen.

                    Meer asielzoekers aan het werk

                    Dit jaar is het aantal aanvragen voor dergelijke vergunningen flink toegenomen, mede doordat bedrijven steeds meer moeite hebben met het vinden van personeel in Nederland. Zo zijn er momenteel bijna 450.000 vacatures, die almaar moeilijker te vervullen zijn.

                    Ook speelt mee dat asielzoekers sinds november 2023 meer dan 24 weken per jaar mogen werken, waardoor ze aantrekkelijker zijn voor bedrijven. Het aantal aanvragen om asielzoekers in dienst te nemen, is dan ook hard gestegen. Van 2.000 in het hele vorige jaar naar 5.600 in de eerste zes maanden van dit jaar.

                    Ook zijn er sinds 1 juli strengere regels voor Aziatische restaurants die koks uit het buitenland willen halen. Veel restaurants hebben vóór die datum nog snel werkvergunningen aangevraagd, omdat ze dan nog gebruik konden maken van de oude, soepelere regels.

                    Toch stelt het UWV dat de krapte op de arbeidsmarkt veruit de belangrijkste oorzaak van de stijging is. "De economie en arbeidsmarkt zijn snel hersteld na de coronapandemie", legt een woordvoerder uit. "Werkgevers zoeken nu naar oplossingen. Mensen van buiten de EU halen, is er daar een van."

                    https://www.nu.nl/economie/6322203/b...en-europa.html

                    Comment


                    • alleen we hebben geen woonruimte

                      Comment


                      • Originally posted by vuurwants View Post
                        Ik ben benieuwd hoe ze de asielinstroom omlaag gat krijgen, hard roepen kan ze alvast prima, nu nog concretiseren..
                        in het verleden is onder meer bewezen als je afschrikkend assielbeleid voert en niet zoals nu de beste voorzieningen, geld en een woning belooft, dat er al veel minder assielzoekers naar je als land toekomen...

                        Comment


                        • https://www.telegraaf.nl/watuzegt/81...wel-dat-het-is

                          Vertrouwen in volkspartijen weg: ’Wie denkt het volk wel dat het is?’

                          Heel lang hadden we twee grote volkspartijen – PvdA, CDA – en een middelgrote VVD, geflankeerd door maar een paar kleine partijen. Het vertrouwen in de grote traditionele volkspartijen is weg, en dat is een tendens die je in veel landen ziet. Tegelijk zie je de maatschappelijke onrust groeien. Hoe is dit gekomen?




                          De grote volkspartijen bestonden altijd al uit mensen uit het ’gewone volk’ én hoogopgeleiden en welgestelden. De SDAP werd grappend aangeduid als de Schoolmeesters, Dominees en Advocaten Partij. De PvdA sloeg de brug naar de arbeiders, het CDA (en haar voorgangers) naar boeren, burgers en buitenlui. De VVD vond de aanhang onder de kleine en grotere ondernemers, en mensen met een eigen huis. Van de VVD is nog iets over, CDA en PvdA zijn vergeleken met voorheen vrijwel weggevaagd.

                          Een eerste verklaring, in 1958 gesignaleerd door Michael Young in zijn boek The rise of meritocracy, is dat de doelstelling van de volkspartijen, volksverheffing, gelukt is. Het is niet langer zo dat je lot in het leven volledig werd bepaald door waar je wiegje heeft gestaan. Door het openbare onderwijs, de Hogere Burgerschool, het ’doorstromen’, kwamen mensen uit arbeiders- of boerengezinnen ook terecht buiten het milieu van hun ouders. Daardoor verdwenen arbeiders en boeren uit die volkspartijen. Je ziet nu dat politici zich er hooguit op laten voorstaan dat hun grootvader mijnwerker is geweest.
                          Zelfversterkend effect



                          Vervolgens treedt een zelfversterkend effect op. Doordat de lager opgeleiden uit partijkaders verdwijnen, verschuiven de interesses van partijen. Niets ten nadele van het wereldklimaat, stikstof, ontwikkelingshulp, transgenders, allemaal belangrijk, maar de eerste zorgen van de mensen in de ’wijken en de buurten’ zijn: de rekeningen betalen, hoge energiekosten, immigratie, gebrek aan betaalbare huizen, onveiligheid op straat. Het zelfversterkende effect is dat partijleden die de nieuwe thema’s minder hoog op hun lijstje hebben staan opzeggen. Daardoor verschuift de interesse nog verder naar postmoderne thema’s, een vicieuze cirkel.



                          Een derde ontwikkeling is de toegenomen welvaart, die in combinatie met nieuwe technieken leidde tot internationalisering van het dagelijks leven. Wij gingen als kinderen nooit verder op zomervakantie dan de Opel Kadett het gezin kon brengen, nu gaat iedereen af en toe op vliegvakantie. Niet zo lang geleden kocht je lokale producten, nu bestel je wereldwijd. Met de internationalisering kwam de noodzaak voor internationale verdragen: over handelsverkeer, migratie, veiligheid, en internationale instituties, zoals gerechtshoven. Daarbij komt altijd onvermijdelijk mission creep, het door instituties uitbreiden van hun taak; klassiek voorbeeld is het Urgenda-arrest waarin de uitstoot van percentages CO2 wordt vastgesteld op basis van een verdrag over Rechten van de Mens.

                          Vertrouwen




                          Het effect van deze drie ontwikkelingen is dat de grote maatschappelijke kwesties, van migratie tot energiebeleid, niet meer door de democratie bepaald worden. Wie het niet met het Urgenda-arrest eens is, of met immigratie, kan niet zomaar door stemgedrag het beleid veranderen. Dit holt het vertrouwen in de overheid uit, en daarmee het vertrouwen in de partijen die jarenlang in afwisseling het dagelijks bestuur vormden.



                          Deze ontwikkelingen zijn niet vooraf zo gepland. Je leest samenzweringstheorieën over het World Economic Forum dat sinister van alles zou plannen, maar dergelijke gezelschappen zijn hooguit gevolg en zeker niet oorzaak van deze trends.



                          Als dit de juiste analyse is, wat is dan de oplossing? De onderliggende ontwikkelingen zijn grotendeels wenselijk: sociale mobiliteit en internationalisering zou je niet willen terugdraaien. Nostalgie is geen oplossing. De oplossing moet fijnmaziger.



                          Neem bijvoorbeeld ’subsidiariteit’: het beginsel dat alleen díé onderwerpen naar Europees niveau worden getild die landen niet zelf kunnen oplossen. Daar hoor je weinig meer over, maar daar moet heel kritisch naar gekeken worden. De verschuiving van macht weg van volksvertegenwoordiging naar gerechtshoven mag ook kritisch bekeken worden. Moet een kleine gesubsidieerde instelling (zoals Urgenda) juridisch ’ontvankelijk’ zijn om namens het volk grote zaken aan te spannen? En hebben gerechtshoven hun taakveld niet te ver opgerekt?



                          Voor de voorheen grote volkspartijen geldt: zo lang ze het als ’populisme’ betitelen om de opvattingen van het electoraat serieus te nemen, zullen ze klein blijven. Je krijgt soms de indruk dat zelfs het begrip ’volksvertegenwoordiger’ al populistisch wordt gevonden. ’Wie denkt het volk wel dat het is?’Nieuwe partijen



                          De kiezers zijn niet gek en het automatisme waarmee arbeiders PvdA stemden, de boeren en buitenlui CDA en de middeninkomens VVD is weg. In die electorale ruimte treden nieuwe partijen. Gevestigde media kunnen met activistische journalistiek proberen de traditionele partijen te beschermen en nieuwkomers negatief af te schilderen, maar ook daar geldt dat nieuwe technieken, sociale media, het monopolie hebben uitgehold.



                          Het is de vraag of de sociaaldemocratie het vertrouwen van de arbeiders nog kan terugwinnen. Het is met de fusie van PvdA met GL zelfs de vraag of de PvdA dat nog wil, of dat het kader dat populistisch vindt, en liever vasthoudt aan de eigen interesses. Dan moet je niet verbaasd zijn dat de fusiepartij vooral kiezers scoort in Aerdenhout.

                          Comment


                          • Premier Schoof wil dat Prinses Laurentien zowel als persoon als haar stichting door gaat met helpen van de toeslagenfraude slachtoffers. Kijk zo hoort het. Hij was zelf ambtenaar en zegr dus min of meer geen gezeur aan de slag.

                            Comment


                            • https://www.ad.nl/politiek/prima-tus...nsje~a9466fb9/


                              PREMIUMPremier Schoof en minister Heinen bij het Catshuis, voor aanvang van de ministerraad. © ANP

                              Prima tussenrapport voor kabinet, maar door schulden doet niemand ‘een dansje’


                              analyseMéér koopkracht, mínder armoede. Het tussentijdse financieel rapport van het nieuwe kabinet is een opsteker voor de regeringspartijen. Maar de marges zijn klein: overheidstekorten lopen op, bezuinigingen dreigen. Het kabinet wacht met Prinsjesdag een evenwichtsoefening.

                              Hij beloofde dat de ‘zon ging schijnen’ in Nederland en PVV-leider Geert Wilders kreeg vandaag – net als zijn coalitiepartners – inderdaad een prima voorspelling onder ogen. Uit de raming van het Centraal Planbureau (CPB), de rekenmeesters die kabinetsbeleid in cijfers en procenten vangen, rijst een zonnig beeld.

                              De koopkracht neemt toe, de armoede af, de economie groeit (iets) en de overheidsschulden blijven deze regeerperiode binnen de lijntjes. De 8 miljard euro aan investeringen die het kabinet deed, heeft effect. En als er geen gekke dingen gebeuren, zijn keiharde extra bezuinigingen niet nodig. Althans, niet nu meteen.
                              Buffer

                              Door de voorgenomen maatregelen van het nieuwe kabinet is de koopkracht van de gemiddelde Nederlander weer op het peil van voor de inflatieschok, zo na corona en met het uitbreken van de energiecrisis. Dat de economie ietsjes groeit, stut die ontwikkeling. © ANP
                              Op langere termijn gaan de overheidsschuld en het begrotingstekort wel degelijk over de rode grenzen van de Europese normen. Het CPB schetst het zo: alle lastenverlichting die het kabinet wil doorvoeren zijn het ‘zoet’ dat nu wordt geserveerd. Het ‘zuur’ van extra bezuinigingen in de toekomst is wel op komst. Bij het minste beetje tegenwind – een recessie, escalerende oorlog, turbulentie op de financiële markten – is er geen buffer meer. Die is al opgegaan aan corona en de energiecrisis.

                              Wat nog dringender is: er zijn acute tegenvallers op te vangen. Nu al meteen, richting Prinsjesdag op 17 september. Er zijn extra asielkosten te verwachten, er is meer geld nodig voor de toeslagenaffaire en er gaan ook miljarden naar Tennet en de malaise rond de Box3-belastingen. En dan loopt de schatkist ook nog honderden miljoenen aan belastinginkomsten mis, omdat een Duits vastgoedfonds ten onrechte winstbelasting bleek te hebben betaald tussen 1997 en 2009. Die tegenvallers zitten in al die mooie berekeningen van het CPB, maar als er morgen een nieuwe bij komt, wankelt het beeld dus alweer.

                              Bovendien zijn er in de Tweede Kamer ook nog wensen: van het terugdraaien van bezuinigingen op sportgeld voor gemeenten tot structureel geld voor schoolmaaltijden en het schrappen van de btw-verhoging op cultuur, boeken en sportscholen.
                              Dansje


                              Minister van Financiën Eelco Heinen (VVD) zei vandaag dan ook al vrij stellig: ,,Er is geen geld. That’s it.” Hij sprak van een ‘zure boodschap’. ,,Maar er is weinig tot geen ruimte voor nieuw beleid.” En de tegenvallers zullen ‘tot pijn leiden’ die ergens ‘geleden wordt’.

                              Ofwel: er zullen ministers zijn die het met minder moeten doen. Bezuinigen dus. Want de VVD wil geen belastingverhogingen en in het hoofdlijnenakkoord is al afgesproken: als er op een ministerie tegenvallers zijn, dan moeten die op hetzelfde ministerie worden opgelost. Dat gaat onherroepelijk de komende weken tot pittige discussies leiden binnen het nieuwe kabinet. Heinen waarschuwde zijn collega-ministers via de pers alvast: ,,We zitten in een tijd dat niet alles kan.” Of zoals premier Dick Schoof het samenvat: ,,De cijfers zijn zeker niet negatief, maar ik doe ook weer geen dansje.”
                              Geert Wilders jubelde vandaag al via X over de doorrekening van het CPB. © Phil Nijhuis
                              Want ook los van de tegenvallers van nu schieten – na deze kabinetsperiode – de schulden door de toegestane EU-grenzen. Volgens het CPB gaat het nieuwe kabinet met het begrotingstekort op langere termijn daarom ‘langs de vangrail’. De Europese norm is dat dit tekort minder is dan 3 procent van het bruto binnenlands product. Het kabinet wil dat zelfs onder de 2,8 procent houden. Maar als het niet gaat bijsturen, lukt dat niet alle jaren van deze regeerperiode. Datzelfde geldt voor de overheidsschuld. Ook die loopt op langere termijn uit het lood, als er niet wordt ingegrepen.

                              VVD en NSC gaan er prat op dat ze geen wie-dan-leeft-wie-dan-zorgt-politiek willen bedrijven, dus daar moet de komende jaren ook al wat op worden bedacht. Jezelf nu matigen is verstandiger, zullen die partijen de komende weken zeggen.

                              Woensdag beginnen de besprekingen in het Catshuis. Op 17 september moeten de plannen met Prinsjesdag worden gepresenteerd. Een coalitie-Kamerlid voorspelt dat het ‘een echte test’ gaat worden voor het verbond van PVV, VVD, NSC en BBB. ,,Nu moet blijken of we ook echt problemen kunnen oplossen.”
                              Zoet


                              Al zul je de partijen liever horen over het ‘zoet’ op korte termijn. De doorsnee Nederlander gaat er dit jaar met 2,5 procent extra koopkracht op vooruit, in 2025 met 1,1 procent. Werkenden profiteren dit jaar meer dan uitkeringsgerechtigden en gepensioneerden. Gezinnen met kinderen en tweeverdieners zitten er het beste bij. En in 2025 leeft 4,1 procent van de bevolking nog altijd onder de armoedegrens, maar dat wel is het laagste niveau sinds de metingen in 2011 begonnen.

                              Door de voorgenomen maatregelen van het nieuwe kabinet is de koopkracht van de gemiddelde Nederlander weer op het peil van voor de inflatieschok, zo na corona en met het uitbreken van de energiecrisis. Dat de economie ietsje groeit, stut die ontwikkeling.

                              Hogere lonen – die harder stijgen dan de inflatie – en meer wereldhandel zorgen volgend jaar voor een groei van 1,6 procent. Het CPB voorspelt nu een inflatie van 3,6 procent dit jaar en 3,2 procent volgend jaar. Nog niet de 2 procent die het kabinet wil zien, maar wel fors lager dan waar Nederland eerder mee kampte. De zon schijnt dus. De vraag is: voor hoelang?

                              Comment


                              • nou valt me niet tegen, ze gaan beginnen met de beloftes om het voor veel mensen weer beter te maken, miljarden naar de zorg, geen lastenverzwaring voor bedrijfsleven, verbetering koopkracht voor de burger, daling armoede,

                                Comment


                                • https://www.telegraaf.nl/watuzegt/97...ks-moeten-zijn

                                  Kritiek op massale immigratie zou links moeten zijn

                                  Ons land heeft nu 18 miljoen inwoners. Van de laatste miljoen mensen die er bij zijn gekomen is volgens CBS-cijfers, geduid door voormalig hoofddemograaf van het CBS prof. Jan Latten, netto 90 procent het gevolg van immigratie. Nu is het gekke dat het politiek rechts wordt gevonden om kritisch te zijn over massale immigratie. Op zich is het een slechte gewoonte om, in plaats van argumenten inhoudelijk te bespreken, standpunten te etiketteren als links of rechts. Maar áls er een links-rechts dimensie zit aan dit onderwerp, dan zou het eerder omgekeerd moeten zijn: dan is kritiek op massale immigratie eerder links.




                                  Om te beginnen was het de rechtse regering-Marijnen die in 1964 besloot dat het een win-win was om grote aantallen Turkse arbeiders naar Nederland te halen, en die daarover een convenant tekende met de regering van Turkije. Het idee was ingegeven door de grote werkgevers die meer goedkope arbeidskrachten wilden, niet door de vakbonden. In die tijd was links hier geen voorstander van.

                                  Vervolgens drukten en drukken de negatieve gevolgen van de immigratie op de buurten waar de nieuwkomers een huis kunnen betalen, en dat zijn niet de dure buurten. Het zijn de wijken waar, in ieder geval destijds, het linkse PvdA-electoraat woonde. De werkgever die de goedkope arbeidskrachten aanstelt stapt ’s avonds in de auto naar zijn villawijk en maakt zich geen zorgen over integratie, vervreemding, of veiligheid. Aan de mensen die wonen in de buurten die de gevolgen ondervinden, is niets gevraagd.
                                  Cultureel verwant



                                  In ons buurland Duitsland was het de voormalige SPD-regeringsleider Helmut Schmidt die vroeg een nuance aanbracht: immigratie kon op zich, maar je moest heel kritisch kijken of de immigranten afkomstig zijn uit landen die cultureel zodanig verwant zijn dat de immigranten hier goed zouden integreren; als positieve voorbeelden noemde hij Oostenrijk en Polen, en als negatieve voorbeelden Afghanistan en Kazachstan. Na Schmidt hebben we de rechtse CDU/CSU-kanselier Angela Merkel hier nooit kritisch over gehoord. De Deense sociaaldemocraten zijn altijd zeer terughoudend geweest over immigratie. Dus ook kijkend naar landen om ons heen is er geen reden om een kritische houding over immigratie als rechts te benoemen, eerder omgekeerd.



                                  Een derde reden voor linkse partijen om kritisch te zijn op immigratie is dat ze zouden kunnen luisteren naar wat hun weggelopen kiezers vinden. Naar kiezers luisteren is bij links op dit moment niet in de mode; als je naar de kiezers luistert ben je al snel een populist.

                                  Volk




                                  Een taalkundig uitstapje: het woord ’volk’ is in het Grieks ’demos’ en in het Latijn ’populus’. Vreemd genoeg wordt democratie, wat letterlijk betekent ’macht aan het volk’, wél als wenselijk gezien, maar hetzelfde woord in Latijn, populisme, heeft een zeer negatieve klank. Het Nederlandse woord ’volk’ heeft een dubbele gevoelswaarde: enerzijds is het, doordat het woord ’volk’ hetzelfde is in het Duits, besmet geraakt door de Duitse bezetting, maar het woord ’volksvertegenwoordiger’ heeft geen negatieve bijklank; er is een linkse krant die er in de naam naar verwijst, of denk aan de ’V’ van ’VVD’: Volkspartij.



                                  Er is veel meer te zeggen over de relatie tussen democratie en populisme. In Joop den Uyl, onder wiens bezielende leiding de PvdA hoogtijdagen beleefde, school duidelijk een populist, met zijn vuistje en zijn schorre speeches met pakkende oneliners. En omgekeerd: iedere politicus die vanuit de oppositie in Vak K belandt, merkt dat de marges smaller zijn dan gedacht (’smalle marges’ is ook een uitdrukking die door Den Uyl bekend is geworden). De PVV merkt dat nu aan den lijve; dat is geen schande, een bestuurder heeft een andere rol, je moet alleen het verschil tussen de opvattingen vanuit de oppositie en de daden in de regering niet te gek groot maken.Op zenden



                                  Als de PvdA een wens zou hebben om de massaal verloren kiezers terug te winnen (je krijgt op het moment niet de indruk dat men daar behoefte aan heeft), dan zou het een idee zijn om zo af en toe eens te luisteren naar mensen, in plaats van alleen op zenden te staan. Dan zou je aan mensen die in het verleden PvdA hebben gestemd kunnen vragen wat ze belangrijk vinden, en het antwoord is in onderzoek al vele malen gegeven: immigratie beperken.



                                  Natuurlijk zijn er verschillende vormen. Je hebt kennismigranten, vluchtelingen, gezinshereniging, of gewoon gelukszoekers. Dat mensen geluk in hun leven zoeken is totaal begrijpelijk, en dat voor mensen uit Afrika of Syrië een leven in Nederland aantrekkelijk lijkt is ook logisch. Maar dat kan voor Nederland geen doorslaggevende reden zijn om ze toe te laten. We kunnen ten eerste die aantallen niet aan, plus de wereld wordt er niet beter van als juist de meest ondernemende personen uit die landen massaal hierheen vertrekken.



                                  Als er al een links-rechts tegenstelling bestaat bij het standpunt over immigratie, dan is het links om immigratie te beperken.

                                  Comment


                                  • https://www.telegraaf.nl/watuzegt/84...centen-stoppen

                                    Column Annemarie van Gaal
                                    Staatssecretaris van Financiën moet verspilling van onze belastingcenten stoppen

                                    Ik ben heel benieuwd hoe dit kabinet de aangekondigde bezuiniging van 22% op het rijksambtenarenapparaat gaat aanvliegen.




                                    De overheid kán gewoon niet bezuinigen en ik durf er bijna vergif op in te nemen dat als deze kabinetsperiode voorbij is, er een kort nieuwsitem in het Achtuurjournaal komt waarbij de nieuwslezer meedeelt dat er óndanks alle goede voornemens, tijdens deze laatste kabinetsperiode wéér een paar duizend rijksambtenaren zijn bijgekomen.

                                    Er is niemand in Den Haag die kritisch kijkt naar de kosten en die verhindert dat geld onnodig wegvloeit. De overheid waarschuwt ons voor oplichters en phishing, maar laat haar eigen portemonnee met óns geld daarin, onbewaakt op tafel liggen.

                                    Bulgarenfraude



                                    Vorige week beschreef ik in deze column de fraude die gepleegd wordt omdat ons toeslagenstelsel aan alle kanten rammelt. Toeslagen worden als voorschot uitgekeerd, terwijl de belastingdienst pas achteraf controleert of überhaupt nooit controleert.

                                    Zo kan ook met de huurtoeslag volop gefraudeerd worden. Stel dat je bijvoorbeeld een woning huurt van je eigen ouders of van een particuliere verhuurder, dan kun je met een proefberekening op de site van de Belastingdienst naar hartenlust de gegevens van de huur veranderen en bijstellen, tot je de maximale huurtoeslag te pakken hebt.



                                    Je kunt deze huur vervolgens opgeven bij de Belastingdienst en er is niemand die zich erom bekommert. Bij een particuliere verhuurder wordt door onze Belastingdienst namelijk niets gecheckt.Zorgtoeslag



                                    Zorgtoeslagen worden uitgekeerd zonder dat je zelfs ook maar een zorgverzekering hoeft te hebben afgesloten. Wordt niet gecontroleerd, terwijl het gemakkelijk wél te controleren is, zodat je in ieder geval de frauderende Bulgaren eruit pikt. Ruim 300 miljoen euro per jaar gutst er op deze manier weg door het putje van de oninbare vorderingen.



                                    Het is wel ons aller belastinggeld dat hier verkwanseld wordt, dus ik hoop dat we in dit kabinet een betere en alertere staatssecretaris Toeslagen hebben dan die van het vorige kabinet.

                                    Verbouwing Binnenhof




                                    Neem ook even de verbouwing van het Binnenhof. In 2019 was berekend dat de verbouwing vijf jaar zou duren en 475 miljoen euro zou gaan kosten. Een enorm bedrag, maar het is het waard. Later bleek dat de Tweede Kamer bij nader inzien het werk van het gecontracteerde architectenbureau afkeurde en van de architect af wilde.



                                    Inmiddels was er al flink wat geld betaald aan het bureau, maar daar kwam nu ook nog het enorme bedrag van 2,7 miljoen euro bij voor de afkoopsom, zodat we met een ander bureau opnieuw konden beginnen.



                                    Een verbouwing pakt bijna áltijd duurder uit, dat weten we allemaal.



                                    Ik las ooit ergens het grapje dat er eigenlijk maar één manier is om de kosten van een verbouwing vooraf goed in te schatten. Het is een vrij gemakkelijke methode en ik leg hem even uit.Kostenposten



                                    Je pakt een vel papier en daarop noteer je heel precies álle kostenposten: de exacte kosten van de nieuwe keuken, de badkamer, de kosten van de vierkante meters parket of laminaat die je nodig hebt, de kosten van de stukadoor en schilder, het precieze aantal meters plint en vergeet ook de moeren en het hang- en sluitwerk niet.



                                    Niets vergeten? Dan tel je vervolgens alle kosten bij elkaar op tot een bedrag onder de streep, en vervolgens verdubbel je dat bedrag. En voilà: de meest nauwkeurige inschatting van de uiteindelijke kosten.



                                    Maar de verbouwing van het Binnenhof valt nóg duurder uit dan de twee keer in het grapje.

                                    Vijfsterrenhotel



                                    Inmiddels weten we dat de verbouwing geen 475 miljoen euro gaat kosten maar minimaal 2 miljard euro en het kabinet slikt het als zoete koek. Twee miljard euro, welja.



                                    Deze schatting dateert overigens van begin dit jaar en we zijn alweer een halfjaar verder, dus het zou me niet verbazen als de geschatte kosten inmiddels tot 3 miljard euro zijn opgelopen.



                                    Maar laat ik nog even uitgaan van het 2 miljard euro-scenario: het Binnenhof heeft 90.000 vierkante meter, dus dat komt neer op meer dan 22.000 euro aan verbouwingskosten per vierkante meter. Dat is zes keer de verbouwingskosten van een luxe vijfsterrenhotel. Zes keer.

                                    Druk maken



                                    En er is niemand die aan de bel trekt en zegt dat het zo niet langer kan. Nee, ook hier verwacht ik een nieuwsitem in het Achtuurjournaal waarin de nieuwslezer met een vlakke stem meedeelt dat de totale kosten van de verbouwing van het Binnenhof geen 2 of 3, maar ruim 8 miljard euro hebben gekost of zo.



                                    Niemand kijkt ervan op en niemand in Den Haag wordt er warm of koud van. Het is namelijk niemands geld, dus waarom zou je je er druk om maken? Maar we moeten ons er wél druk om maken. Ik pleit voor een staatssecretaris van Financiën die met hart en ziel, het kasboekje van de overheid gaat bewaken zodat er geen geld meer wordt verspild of onnodig verdwijnt.

                                    Comment


                                    • Faber-Mikael: 0-1 voorlopig.

                                      Comment


                                      • 1 persoon of een paar is het probleem niet

                                        het probleem zijn de aantallen, woningentekort etc

                                        ps er was een paar jaar geleden een laatste generaal pardon voor dit soort kinderen gedaan, maar deze moeder is doorgegaan en heeft dus zelf de situatie gecreeerd dat haar kind nu zo lang hier is opgegroeid, en haar land is veilig.

                                        aan de andere kant hebben voorgaande regeringen de bureaucratie mogelijk gemaakt en met ook tekort aan personeel dat mensen zo lang in procedures kunnen blijven hangen met hoge kosten voor de belastingbetaler en een enkele uitkomst als dit, wat dan als symboolpolitiek voor links wordt gebruikt, terwijl we allemaal weten wat de grote problemen in aantallen zijn.

                                        Comment


                                        • Het is een grote schande dat die moeder en mikael nog niet uitgezet zijn! deze 2 mensen houden almeer dan 10 jaar 2 plaatsen bezet voor echte asielzoekers!!

                                          Comment


                                          • Dat is een keihard feit maar ook Mikael en zijn ouders hebben (internationale) rechten. De reden dat het mij pleziert, is dat dat mens Faber voor de camera glashard liegt door te zeggen dat ze niks kan doen voor dat Amsterdamse jochie, terwijl experts zeggen dat dat wel zo is.. en zie hier.; .0-1 voorlopig. Voor de pvv vind ik het een blunder eerste klas iig. En ik vermoed dat er meerderen gaan komen..vermoed ik dus.. ( Ik denk dat dit kabinet her jaar niet gaat volmaken.) Overigens houd ik ook in mijn eentje een huis bezet waar wel 4 of 5 échte asielzoekers zouden kunnen wonen..

                                            Comment


                                            • Originally posted by vuurwants View Post
                                              Dat is een keihard feit maar ook Mikael en zijn ouders hebben (internationale) rechten. De reden dat het mij pleziert, is dat dat mens Faber voor de camera glashard liegt door te zeggen dat ze niks kan doen voor dat Amsterdamse jochie, terwijl experts zeggen dat dat wel zo is.. en zie hier.; .0-1 voorlopig. Voor de pvv vind ik het een blunder eerste klas iig. En ik vermoed dat er meerderen gaan komen..vermoed ik dus.. ( Ik denk dat dit kabinet her jaar niet gaat volmaken.) Overigens houd ik ook in mijn eentje een huis bezet waar wel 4 of 5 échte asielzoekers zouden kunnen wonen..
                                              Die moeder van dat jongetje komt uit een veilig land. die heeft geen recht op asiel. Door zulk soort nepasielzoekers verdwijnt het draagvlak voor de echte asielzoekers.
                                              Dus gewoon uitzetten .

                                              Comment


                                              • Originally posted by vuurwants View Post
                                                Dat is een keihard feit maar ook Mikael en zijn ouders hebben (internationale) rechten. De reden dat het mij pleziert, is dat dat mens Faber voor de camera glashard liegt door te zeggen dat ze niks kan doen voor dat Amsterdamse jochie, terwijl experts zeggen dat dat wel zo is.. en zie hier.; .0-1 voorlopig. Voor de pvv vind ik het een blunder eerste klas iig. En ik vermoed dat er meerderen gaan komen..vermoed ik dus.. ( Ik denk dat dit kabinet her jaar niet gaat volmaken.) Overigens houd ik ook in mijn eentje een huis bezet waar wel 4 of 5 échte asielzoekers zouden kunnen wonen..
                                                Die moeder is dubieus want toen ze nog geen kind had was ze al uitgewezen en daarna besluit ze om zwanger te raken en dus dat kind als middel te gaan gebruiken. En het land is veilig. Ze is dus willens en wetens hiermee bezig geweest dus ze is zelf vooral schuldig aan deze situatie en de jarenlange procedurekansen van onze overheid.

                                                Snel dus nu die regels strenger maken en sneller uitwijzen.

                                                Comment


                                                • https://www.telegraaf.nl/nieuws/2248...nd-in-het-gras


                                                  In bussen vervoerd naar tentenkamp of andere azc’s in land
                                                  ’Gesleep’ met asielzoekers: een enorme kostenpost, maar zo slaapt niemand in het gras

                                                  Ter Apel zit al zolang vol, dat voor nieuwe asielzoekers amper plek is. Daarom worden ze door het hele land vervoerd: zo’n 1000 mensen zitten in Assen, Leeuwarden of brengen de nacht door in een tentenkamp in Pekela. Nog eens honderden worden op last van de minister verdeeld over alle azc’s. „Het is een logistieke puzzel, maar zo slaapt er niemand in het gras.”

                                                  © robert HOETINK

                                                  Iedere dag stappen momenteel zo’n 200 asielzoekers in Ter Apel op de bus naar een slaapplek ergens in de regio., om de volgende dag weer te worden teruggebracht naar het aanmeldcentrum.




                                                  Het is iets voor 19.00 uur als de poorten van het Groningse aanmeldcentrum opengaan en een groep asielzoekers naar buiten komt. Mannen, vrouwen, kinderen gaan in de rij staan. Ze hebben hun hele hebben en houwen bij zich, koffers en tassen. Het is wachten op een bus die ze naar hun slaapplek voor de nacht brengt, want voor hen is vanavond geen plek in het aanmeldcentrum.

                                                  Twintig minuten verderop in Pekela is een tijdelijk tentenkamp ingericht voor zo’n 200 asielzoekers. De tenten gevuld met bedden staan in een weiland. Er zijn wat toiletten, een zorgpost, een zaaltje voor avondeten en ontbijt. Om 06.30 uur in de ochtend gaat de wekker, daarna wacht de terugrit naar het aanmeldcentrum.



                                                  Tekst gaat verder onder de foto.

                                                  © robert HOETINK

                                                  Een asielzoeker en zijn kind wachten in de schaduw van het complex in Ter Apel. Later in de middag gaat deze man met de bus naar Pekela.
                                                  Ingewikkelder



                                                  De welkomst in Ter Apel, bedoeld als eerste introductie voor asielzoekers aan Nederland, is steeds ingewikkelder aan het worden. Voorheen was er ’gewoon’ het aanmeldcentrum: asielzoekers die zich daar melden, worden geïdentificeerd, hebben een eerste gesprek met de IND en vreemdelingenpolitie en ondergaan een medische intake. Die stappen werden in een paar dagen doorlopen, daarna werden ze overgeplaatst naar een regulier azc.



                                                  De asielketen is echter vastgelopen. Al maanden verblijven er elke dag meer dan 2000 mensen, het maximum zoals beschreven in een akkoord met de gemeente Westerwolde. Een deel van die mensen kan hun eerste registratie nog niet afronden, maar tegelijkertijd is er ook geen slaapplek voor ze in Ter Apel.’Wachtkamers’



                                                  De afgelopen tijd heeft het COA van alles gedaan om toch voor iedereen een slaapplek te vinden. In Assen en Leeuwarden zijn twee ’wachtkamers’, waar zo’n 750 asielzoekers verblijven. Groningse en Drentse gemeenten organiseren roterend een ’nachtnoodopvang’ zoals in Pekela – bedoeld als uiterste overloop voor 220 recent aangekomen asielzoekers. Vanaf volgende week staat het tentenkamp in het

                                                  Drentse Beilen.

                                                  „Het voorkomt dat deze mensen buiten of op de grond moeten slapen”, aldus de gemeente Midden-Drenthe in een verklaring. „Wat mij betreft is het een onmenselijke oplossing. Je vervoert mensen voor de nacht, een uur heen en terug, om ze te laten slapen”, zegt burgemeester Jan Zwiers tegen RTV Drenthe.

                                                  Na het slapen volgt een dag wachten in het aanmeldcentrum. Plek in de stenen gebouwen is er niet, dus hangen de asielzoekers rond in de buitenlucht, bijvoorbeeld onder een paar tentdoeken. De meesten liggen in het gras, met koffers om zich heen. Een jongeman uit Tsjetsjenië zegt de constructie wel prima te vinden. „Het eten is best goed, de slaapplekken ook, de beveiliging is aardig. Beter dan in Duitsland.”
                                                  Dagen achtereen



                                                  Twee COA-medewerkers komen vertellen voor wie er straks wél een plekje in de gewone slaapvertrekken is en wie bijvoorbeeld binnenkort op gesprek kan komen bij de IND. Mensen dringen samen, kort erna wandelt een groepje tevreden weg. Voor de rest betekent het nog een nacht in Pekela. „Soms moeten mensen helaas dagen achtereen in de nachtopvang slapen”, zegt COA-woordvoerder Jacqueline Engbers.



                                                  Tekst gaat verder onder de foto.

                                                  © robert HOETINK

                                                  Het ’gesleep’ met asielzoekers naar en van een slaapplek is een flinke kostenpost, beaamt het COA.



                                                  In Ter Apel is de asielcrisis het beste zichtbaar. Het COA heeft goede hoop dat de grootste excessen binnenkort niet meer voorkomen. De komende dagen krijgen alle azc’s één of twee asielzoekers vanuit Ter Apel erbij, een uiterste maatregel van PVV-minister Marjolein Faber om ervoor te zorgen dat Ter Apel onder de 2000 komt. Volgens haar had het COA ’eerder kunnen acteren’. ,,Er is in andere azc’s ruimte voor een of twee personen. En dan is het gewoon opgelost." Voor even, tenminste.



                                                  Het gesleep met asielzoekers levert busbedrijven in elk geval drukke tijden op. Het lokale Blauw’s Reizen zet de helft van zijn zes bussen in voor het COA. „Dat is wel een beetje de standaard de afgelopen tijd”, vertelt eigenaar Willem Blauw. „De realiteit: als het goed gaat met Ter Apel zijn er daar minder mensen, en hebben wij minder te doen.”Flinke kostenpost



                                                  Het COA heeft geen exacte cijfers paraat van hoeveel euro’s worden uitgegeven aan al het extra vervoer rond Ter Apel, ’maar het is zeker een flinke kostenpost’. „Het is logistiek gezien ook een enorm lastige puzzel die moet worden gelegd.”



                                                  Over de landelijke totale kosten van het vervoeren van asielzoekers is iets meer bekend. Het gebruik van taxi’s en bussen door het land kostte in 2018 en 2019 samen iets meer dan 6 miljoen euro. Per asielzoeker kwamen de vervoersuitgaven neer op een bedrag tussen de 300 en 350 euro per jaar.



                                                  Logischerwijs is de kostenpost nu hoger, aangezien de opvangketen veel voller is dan in die jaren. In 2018 en 2019 verbleven zo’n 25.000 mensen in COA-locaties, nu is dat opgelopen naar bijna 70.000.

                                                  Comment


                                                  • Veertien en zes jaar cel geëist tegen Pakistaanse geestelijke en politiek leider voor bedreigen Geert Wilders | Binnenland | AD.nl


                                                    Geert Wilders. © ANP
                                                    Veertien en zes jaar cel geëist tegen Pakistaanse geestelijke en politiek leider voor bedreigen Geert Wilders


                                                    Het Openbaar Ministerie heeft een celstraf van veertien jaar geëist tegen de geestelijke Muhammed Ashraf Jalali en zes jaar cel tegen politiek leider Saad Hussain Rizvi voor doodsbedreigingen aan het adres van PVV’er Geert Wilders. Beide Pakistanen waren maandag niet aanwezig in de beveiligde rechtbank op Schiphol, er waren ook geen advocaten namens hen. Wilders was er wel, hij vertelde de rechtbank over de negatieve gevolgen van de bedreigingen op zijn leven.

                                                    De twee verdachten hadden hun bedreigingen mondeling geuit tijdens bijeenkomsten en op sociale media met video’s en tekstberichten. Ze lieten hun volgers weten dat Wilders gedood moet worden, al dan niet door ophanging of onthoofding.

                                                    Volgens de officier van justitie heeft de 55-jarige Jalali zijn positie als geestelijke misbruikt. Hij zou een fatwa hebben uitgesproken, een religieus geladen oproep in naam van de Islam. Jalali stelt in zijn oproepen dat de moord op Geert Wilders ‘wordt beloond in het hiernamaals’.

                                                    ,,De verdachte is vermoedelijk nog nooit in Nederland geweest. Hij heeft op volstrekt ontoelaatbare manier het debat hier willen beïnvloeden. Het Openbaar Ministerie (OM) neemt dat hoog op”, aldus de officier. ,,We zien helaas steeds vaker dat politici bedreigd worden.” Wilders deed meerdere keren aangifte tegen de man. Hij was blij met het ‘signaal’ dat door het OM gegeven wordt met deze ‘stevige’ eis.

                                                    Naast Jalali stond er maandag nog een Pakistaanse verdachte terecht. Het gaat om de 29-jarige politiek leider Saad Hussain Rizvi. Hij wordt verdacht van opruiing tot moord, een iets minder stevige verdenking dan die tegen Jalali. Dat deed hij nadat Khalid Latif, een Pakistaanse oud-cricketspeler, in Nederland werd veroordeeld tot twaalf jaar cel voor een poging tot uitlokking van moord op Wilders. Het OM stelt dat de leider van de extremistische partij Tehreek-e-Labbaik Pakistan (TLP) geroepen heeft dat hijzelf en zijn publiek deze taak op zich zouden moeten nemen.

                                                    Overdragen


                                                    Of de twee mannen hun straf ook zullen uitzitten is de vraag. Nederland heeft geen uitleveringsverdrag met Pakistan. Het OM heeft meerdere rechtshulpverzoeken gedaan aan de Pakistaanse autoriteiten, maar die bleven onbeantwoord. Ook zeker één buitenlandminister heeft tevergeefs geprobeerd Pakistan over te halen twee bedreigers van Geert Wilders aan Nederland over te dragen om berecht te worden. Het kabinet legt zich er niet bij neer en gaat met die pogingen door, schrijft het aan de Tweede Kamer.

                                                    ,,Intensieve gesprekken met de Pakistaanse autoriteiten over het belang dat Nederland hecht aan deze zaak, bleven vruchteloos”, melden de ministeries van Buitenlandse Zaken en Justitie en Veiligheid. Zowel gesprekken op diplomatiek als op politiek niveau. ,,Er kan aan de zijde van de Pakistaanse autoriteiten geen misverstand bestaan over de noodzaak van een adequate opvolging van de Nederlandse rechtshulpverzoeken.”

                                                    Het kabinet is van plan Pakistan erop te blijven aanspreken. Om te beginnen op de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties in New York, die volgende week begint.

                                                    De rechtbank doet waarschijnlijk over een week, op 9 september, uitspraak.

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X