Banner mainpage

Collapse

Announcement

Collapse
No announcement yet.

Algemeen - Utrecht

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • https://www.privehuislacloche.nl/nieuws/

    Discriminatie van de legale seksbranche gaat door!

    lees via bovenstaande link maar eens de huidige realiteit na alle good news berichten in de media......

    Comment


    • https://www.ad.nl/binnenland/enorme-...rbij~afdc177e/



      PREMIUMFoto ter illustratie. © Getty Images

      Enorme groei van illegale seksbranche: tot duizenden advertenties per dag erbij


      Illegaal sekswerk neemt fors toe. Sekswerkers bieden hun diensten steeds vaker aan in woningen, hotels en massagesalons. Hierdoor wordt het moeilijker toezicht te houden of uitwassen te voorkomen.

      ‘Nieuw in Den Haag en lekker heet.’ ‘Pornoster te neuken in Den Haag.’ ‘Silvie op avontuur in Den Haag.’ Zomaar drie seksadvertenties, die allemaal binnen een halfuur zijn geplaatst op Kinky.nl. Op zulke websites, net als bijvoorbeeld seksjobs.nl, worden seksuele diensten tegen betaling aangeboden in woningen, hotels of erotische massagesalons. Vaak illegaal: het gros van deze sekswerkers werkt zonder vergunning.

      En dat baart onder meer de gemeente Den Haag, die vindt dat sekswerkers veilig, gezond en altijd vrijwillig moeten kunnen werken, grote zorgen. Die ziet al een paar jaar, vooral sinds corona en de daaruit voortvloeiende maatregelen, een enorme groei van de onvergunde seksbranche in de stad. De hofstad is daarin niet uniek. Dagelijks komen er in het hele land honderden tot duizenden advertenties bij.

      Volgens het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum (WODC) zijn er in 2021 27.000 unieke online sekswerkadvertenties geplaatst, waarvan bij ‘een heel klein gedeelte’ aanwijzingen waren dat de sekswerkers een vergunning hadden. Oudere cijfers zijn nauwelijks voorhanden. Maar het feit dat het aantal vergunde seksbedrijven tussen 2000 en 2014 met bijna de helft af is genomen, bevestigt die verschuiving.

      Naam of adres opschrijven mag niet


      Die verschuiving is onwenselijk, omdat toezicht en handhaving daardoor niet of nauwelijks mogelijk is. Met alle risico's van dien: uit onderzoek van de Nationaal rapporteur Mensenhandel blijkt dat in minder zichtbare sectoren, zoals sekswerk vanuit huis, steeds vaker sprake is van seksuele uitbuiting.

      Probleem is ook dat gemeenten zoals Den Haag geen idee hebben hoe groot de illegale branche precies is. Op een groot deel van de niet-vergunde seksbranche is geen zicht, omdat de diensten op veel verschillende platforms worden aangeboden en er daarom veel dubbele advertenties zijn. Zo valt dus niet bij te houden hoeveel sekswerkers er precies zonder vergunning werken.

      Raamprostitutie in de Doubletstraat in Den Haag. © AD
      Wat het extra moeilijk maakt: strenge privacyregels maken toezicht en handhaving op dit moment vrijwel onmogelijk. Zo mag het Haags Economisch Interventie Team (HEIT), waarin verschillende organisaties samenwerken om bijvoorbeeld misstanden in de prostitutie aan te pakken, geen naam of adres van sekswerkers opschrijven of opslaan. Daarom is dat HEIT, dat onlangs nog vier massagesalons in één wijk sloot vanwege vermeende illegale erotische activiteiten, afhankelijk van meldingen en controles van seksadvertenties. Den Haag lobbyt bij het Rijk om die wetgeving te versoepelen.

      ‘Raamsekswerk heeft langste tijd gehad’


      Die meldingen komen óók van legaal werkende sekswerkers. Want die zien hun klandizie afnemen: werken in de illegale branche kan een stuk lucratiever zijn. Daar komt ook nog eens bij dat Den Haag het raamsekswerk in de stad wil gaan uitfaseren.

      Nu zijn er, naast de negen legale erotische massagesalons, de vijf escortbureau's, de drie sm-suites, de twee privéhuizen en één seksclub in Den Haag, ook nog 330 raamsekswerkplekken. Ze zitten aan de Geleenstraat en de Doubletstraat. Den Haag vindt dat sekswerk aanbieden via het raam aan de straat z'n langste tijd heeft gehad.

      Maar er zijn zorgen dat dat raamsekswerk afbouwen alleen maar voor meer illegaal sekswerk zorgt. ,,Omdat er steeds meer veilige werkplekken verdwijnen zijn sekswerkers genoodzaakt om in de niet-vergunde branche te werken", zegt Kim Vrolijk van de lokale Haagse Stadspartij.

      Inval van de politie tijdens een zoektocht naar illegaal sekswerk en onderbetaald en uitgebuit personeel. © Frank Jansen
      Vrolijk is zelf actief als sekswerker. ,,En de kans is heel klein dat sekswerkers stoppen met het werk bij sluiting van de ramen. Dit betekent dat er vooral verschuiving plaatsvindt. En dit betekent ook dat sekswerkers uit beeld verdwijnen bij hulp- en belangenorganisaties. Er is sprake van meer onveiligheid: zo hebben vergunde plekken goede toegang tot noodhulpdiensten bij eventuele problemen.”

      Den Haag komt begin volgend jaar met plannen voor alternatieven voor het raamsekswerk. De stad gaat ook verder met toezicht en handhaving op de illegale branche. ,,Dat geven we prioriteit en waar mogelijk treden we handhavend op.”

      Comment


      • https://www.sexdome.nl/prostitutie/w...en-in-utrecht/

        In Utrecht zijn ze het spoor helemaal bijster

        Comment


        • Die proberen het wiel opnieuw uit te vinden en dan met regels die exploitanten juist ontmoedigen.

          Comment


          • Zal wel bewusr zijn, want dom beleid met zoveel knappe koppen bij elkaar en realistische input van exploitanten uit het veld kunnen toch niet voor die domme plannen zorgen zou je zeggen?

            Comment


            • Ja meer gemeentes hebben opeens dezelfde plannen, dys is wel duidelijk

              Comment


              • Dat ze prostitutie ontmoedigen ja

                Comment


                • Maar wat zijn die concrete plannen daar dan?

                  Comment


                  • Legalisering van thuisprostitutie

                    Comment


                    • En toestaan van kamerverhuurbedrijf met tijdelijke vergunning, dus zakelijk onhaalbaar voor ondernemers.

                      Comment


                      • Geachte leden van de raad,
                        Op donderdag 22 juni debatteerde uw raad over de modernisering van het sekswerkbeleid in Utrecht zoals beschreven in de raadsbrief van 2 juni 2023. Tijdens het debat in juni werden er 22 moties ingediend, waarvan het college er drie overnam. Uw raad nam aanvullend nog acht moties aan. Met de motie ‘Maak haast met uitvoering voorstellen uit brief’ (#176) riep u ons op voort te maken met de voorstellen en de uitwerking van de verschillende moties. De afgelopen maanden is het college gestart met de voorbereidingen hiervan. In deze brief geven we aan waar we nu staan en delen we graag onze eerste bevindingen met u ten aanzien van genoemde moties.
                        In Q1 2024 informeren wij u hierover opnieuw. Dan gaan we tevens dieper in op het proces van lerend evalueren en zullen we de projectbegroting op hoofdlijnen met u delen.
                        1.
                        Voorbereiding proeftuinen thuiswerken en kleinschalige locatie & vereenvoudigen regelgeving
                        Nieuwe regelgeving
                        Om de proeftuinen te kunnen starten, is het nodig het Omgevingsplan, de APV en bijbehorende beleidsregels aan te passen. Met de aanpassing van de APV vereenvoudigen we ook het vergunningsproces voor exploitanten. De nieuwe regelgeving moet ertoe leiden dat sekswerkers veiliger en gezonder hun beroep kunnen uitvoeren. Ook moet de regelgeving uitvoerbaar en handhaafbaar zijn en een antwoord bieden op zorgen die in de stad leven. Voor de aanpassing van de regelgeving rondom thuiswerken hebben we een adviesvraag uitstaan bij een extern bureau over het risico van nadeelcompensatie.
                        Snelheid is in dit proces van belang, maar zorgvuldigheid staat voorop. Afstemming en samenwerking met sekswerkers en andere betrokkenen vinden we belangrijk bij elke stap. Naar verwachting leggen we Q2 2024 de wijzigingsvoorstellen voor aan uw raad.
                        Burgemeester en wethouders
                        Datum 9 november 2023
                        Ons kenmerk 11509388
                        2/5
                        Passende hulp- en dienstverlening
                        Op dit moment heeft Belle Hulpverlening een veelzijdig ondersteuningsaanbod voor sekswerkers, waaronder medische spreekuren, maatschappelijk werk, een artsenspreekuur, een vertrouwenspersoon, uitstaptrajecten, een inloop- en ontmoetingsplek, cursussen en workshops. Belle werkt daarnaast samen met Toezicht en Handhaving bij meldingen van overlast. Het bieden van hulp aan sekswerkers staat hierbij voor Belle voorop. We zijn in gesprek met Belle en de Klankbordgroep over het aanbod en eventuele aanpassingen die voortkomen uit de proeftuinen.
                        Risico gestuurd toezicht
                        De gemeente is wettelijk verplicht om toezicht te houden op de naleving van de vergunningen die zij verstrekt, ook bij seksbedrijven. De wijze waarop wij dat doen staat in onze Handhavingsstrategie seksinrichtingen. In lijn met de motie ‘Decriminalisering sekswerk‘ (#173) hebben we besloten om het toezicht op de vergunde seksbedrijven aan te passen van vier vaste controles per jaar, naar risico gestuurd toezicht. Dit betekent dat we toezicht blijven houden op alle bedrijven, maar dat de frequentie van controles afhankelijk is van hoe het gaat. Bij bedrijven waar het goed gaat zullen we minder vaak langs gaan. Bedrijven waar het niet goed gaat en/of waarover zorgelijke signalen bestaan, bezoeken we vaker. We passen de Handhavingsstrategie seksinrichtingen hierop aan. Ook het toezicht op de proeftuinen wordt in deze wijziging meegenomen.
                        Dezelfde motie roept ook op om beperkter te handhaven op het verbod op straatsekswerk. Van gericht toezicht en handhaving hierop is vanuit de gemeente geen sprake. Indien er vermoedens zijn van straatwerk kan de ambtenaar wel diegene hierop aanspreken dat dit niet mag. Diegene wordt dan verwezen naar vergunde seksbedrijven of, als dat naar inschatting van de ambtenaar wenselijk lijkt, naar de hulp- en dienstverlening. De politie reageert op meldingen van straatsekswerk en verzoeken sekswerkers dan weg te gaan. Hiermee doen wij motie #173 af.
                        2.
                        Platform Sekswerk Utrecht
                        In de raadsbrief van juni informeerden we u over een sekswerkplatform waarin we samen met sekswerkers en andere betrokkenen werken aan schoon, veilig en transparant sekswerk in onze stad. We zijn daarover in gesprek met onder andere de klankbordgroep van sekswerkers, Belle Hulpverlening, politie, OM, de STUW en de exploitanten van de huidige privéhuizen in Utrecht. Samen met hen bespreken we de opzet van het Platform Sekswerk Utrecht, de doelen die we hiermee samen voor ogen hebben en de leidende principes bij de vormgeving. We verwachten dat het platform begin volgend jaar van start gaat. Dit platform gaat de komende jaren ook een belangrijke rol spelen bij het lerend evalueren van de proeftuinen.
                        3.
                        De opdracht voor lerend evalueren
                        Om de proeftuinen en beleidswijzigingen lerend te kunnen gaan evalueren, hebben we de afgelopen periode een uitvraag opgesteld voor een externe onderzoekspartij. We vinden het erg belangrijk dat ook hier verschillende perspectieven worden meegenomen. Daarom betrekken we onze stakeholders er vanaf het begin bij. We vragen hen wat zij belangrijk vinden in de opdracht aan een onderzoekspartij en hun input verwerken we in de uitvraag. Hierbij nemen we - conform onze toezegging - ook de vraag mee of en hoe thuiswerken voor twee personen op termijn mogelijk zou kunnen zijn. We verwachten begin 2024 een partij geselecteerd te hebben, waarna het proces van lerend evalueren kan starten.
                        4.
                        Stand van zaken overige moties
                        We informeren wij u graag over de stand van zaken van de overige moties.
                        Burgemeester en wethouders
                        Datum 9 november 2023
                        Ons kenmerk 11509388
                        3/5
                        Overkoepelende moties
                        Motie 156: verlengen proeftuinen
                        Met deze motie roept u op de mogelijkheid open te houden de proeftuinen na drie jaar met nog eens drie jaar te verlengen. We onderzoeken momenteel het vraagstuk schaarse vergunningen voor seksinrichtingen, de verdeelmethode en eventuele knelpunten die dit oplevert ten aanzien van deze motie. Voor seksinrichtingen geldt op basis van de APV een limietenstelsel van zes vergunningen. Dit betekent dat deze vergunningen schaars zijn. Schaarse vergunningen moeten voor een bepaalde tijd worden verleend. Na afloop van de vergunningstermijn moeten de vergunningen in principe op basis van een nog nader vast te stellen verdeelsystematiek verdeeld worden. Dit zou kunnen betekenen dat een vergunninghouder na afloop van de vergunningstermijn geen nieuwe vergunning krijgt omdat een andere gegadigde op basis van de verdeelsystematiek is geselecteerd. Bij een eventuele verlenging van de proeftuin met een kleinschalige locatie zou dit tot gevolg kunnen hebben dat de exploitant waarmee de proeftuin is gestart, deze niet voort kan zetten. Met de raadsbrief in Q1 2024 informeren we u uitgebreider over de mogelijkheden en dilemma’s.
                        Motie 164: centrale aanmelding voor thuiswerkende
                        Met deze motie (#164) vraagt u te onderzoeken of het mogelijk is om centrale aanmelding voor thuiswerkende sekswerkers mee te nemen in het opzetten van de proeftuin. In het raadsdebat gaven we al aan dat deze motie alleen uitvoerbaar is als de wetgeving verandert. De Wet regulering sekswerk (Wrs) zou de benodigde wettelijke grondslag hiervoor kunnen bieden. Maar op dit moment is er geen zicht op een spoedige behandeling van deze wet in het parlement. Daarbij is het zeer onzeker of de wet in haar huidige vorm zou worden aangenomen. We willen net als u haast maken met het starten van de proeftuin thuiswerken, maar verwachten niet dat er een wettelijke grondslag is voor centrale aanmelding op het moment dat we de proeftuin starten. Daarnaast is uit gesprekken met sekswerkers en hulpverlening meermaals gebleken dat zij bezwaren hebben tegen registreren of aanmelden. We blijven de ontwikkelingen rondom de Wrs en de invloed die het kan hebben op ons beleid nauw volgen. Hiermee doen we deze motie af.
                        Motie 169: gemarginaliseerde sekswerkers
                        Deze motie (#169) vraagt ons om met Belle Hulpverlening (Tussenvoorziening) en de Klankbordgroep in gesprek te gaan over wat er nodig is om ook gemarginaliseerde sekswerkers een plek te geven binnen de proeftuinen. Een eerste gesprek hierover vond plaats op 12 september in de Klankbordgroep. De daarbij aanwezige sekswerkers gaven aan zich niet te kunnen vinden in de term 'gemarginaliseerd’. Zij spreken liever over sekswerkers in een kwetsbare positie of sekswerkers die hulp nodig hebben. Ook werd duidelijk dat het samenbrengen van sekswerkers met verschillende achtergronden en genders in één proeftuinlocatie niet vanzelfsprekend is, omdat klanten vaak gericht zoeken naar een specifiek gender. De Klankbordgroep beraadt zich nader op de gestelde vragen en betrekt hierbij ook andere sekswerkers. In de raadsbrief in Q1 informeren we u hier verder over.
                        Motie 158 maak proeftuin permanent bij succes
                        Wij hebben de intentie om de proeftuinen bij succes permanent te maken. We zullen u te zijner tijd informeren over wat ervoor nodig is om dat te kunnen doen, en doen de motie daarmee af.
                        Moties ten aanzien van locaties
                        Motie 161: locaties vinden zichzelf niet
                        Met deze motie vraagt u om een plan waarin wij aangeven op welke wijze we ons gaan inspannen een geschikte locatie te vinden voor kleinschalig sekswerk. Dit werken we momenteel uit. Een consequentie is hierbij al wel in beeld gekomen: op het moment dat de gemeente zelf opzoek gaat

                        Comment


                        • Burgemeester en wethouders
                          Datum 9 november 2023
                          Ons kenmerk 11509388
                          4/5
                          naar een locatie is de kans groot dat hiervoor aanvullende ambtelijke inzet en dus ook financiële middelen voor nodig zijn. In de raadsbrief van Q1 2024 leggen we een plan aan u voor.
                          Motie 163: Houd Zandpad beschikbaar voor sekswerk
                          Deze motie vraagt om een geschikte tijdelijke invulling voor het Zandpad te vinden, die gecombineerd kan worden met of plaats kan maken voor een kleinschalige sekswerklocatie. Op dit moment wordt een quickscan gedaan naar een mogelijk tijdelijke invulling van het terrein. We informeren u hierover nader in de raadsbrief van Q1 2024.
                          Motie 172: Belgisch model
                          Met deze motie vraagt u ons te onderzoeken of het Belgisch model in Utrecht als proeftuin kan worden ingezet. Hiermee vraagt u een onderzoek naar de mogelijkheden voor een gemeente om een locatie te beheren waar sekswerkers kamers kunnen huren. De afgelopen maanden hebben we hierover gesproken met de politie, het OM, en verschillende andere gemeenten. Op basis van deze gesprekken en adviezen beschouwen we een dergelijk model als zeer risicovol. Als een gemeente een locatie in eigen beheer heeft, neemt de gemeente de rol van commerciële ondernemer op zich in een markt waar ook andere ondernemers acteren. Voor een ondernemende overheid gelden eisen op basis van de Wet Markt en Overheid. Daarbij kunnen, vanuit het oogpunt van eerlijke mededinging, publieke middelen niet zomaar worden aangewend voor commerciële activiteiten. Daarnaast loopt een gemeente, in de rol van ondernemer, ook financiële risico’s met gemeenschapsgeld.
                          Ook zou een onwenselijke verstrengeling van rollen en belangen ontstaan in een markt waar het vertrouwen in de overheid al kwetsbaar is. De positie van de gemeente als onafhankelijk toezichthouder staat op gespannen voet met het zelf exploiteren van een seksinrichting.
                          Op basis van uw motie hebben wij de mogelijkheden van het Belgische model onderzocht. Met de hierboven genoemde overwegingen vinden wij het niet passen om als gemeente zelf een seksinrichting te exploiteren. Daarmee doen wij deze motie af.
                          Overige moties
                          Motie 155: straatsekswerk lange termijn
                          Deze motie (#155) vraagt aan het college te verkennen of er een geschikte locatie is voor een kleinschalige tippelzone waar straatsekswerk in ruimtelijke ontwikkelingsprojecten na 2026 gerealiseerd kan worden. Een locatieonderzoek kost zeer veel tijd en ook capaciteit. Omdat we de komende jaren vooral tot resultaat willen komen, ligt op dit moment onze focus op het mogelijk maken van thuiswerken en één of twee kleinschalige locaties. De komende tijd kunnen we daarom nog geen uitvoering geven aan deze motie.
                          Motie 162: organiseer informele zorg en ontmoetingsplekken voor sekswerkers
                          Deze motie vraagt een informele zorg- en ontmoetingsplek voor sekswerkers te organiseren door het huidige initiatief van het Overweeghuis te steunen bij het vinden en openen van een locatie. En daarbij het vergunningsproces te versnellen en maatwerk toe te passen in regelgeving en vereisten. Wij zijn in gesprek gegaan met het bestuur van Het Overweeghuis om na te gaan waar zij ondersteuning bij willen hebben. Het bestuur gaf aan dat zij een locatie op het oog heeft. Wij hebben hen verwezen naar Het Makelpunt voor het geval dat deze locatie niet door zou gaan. Daarnaast adviseren wij het bestuur van Het Overweeghuis indien daar (weer) behoefte aan is, over bijvoorbeeld omzettingsvergunningen. De activiteiten die Het Overweeghuis voor de doelgroep wil uitvoeren zijn niet vergunningplichting. Ook spraken wij met hen over de voorwaarden die uw raad aan de motie heeft verbonden. De jaarstukken van de stichting zijn al openbaar. De Stichting Overweeghuis heeft de naamswijziging van het initiatief nog in beraad. Hiermee doen wij motie #162 af.
                          Burgemeester en wethouders
                          Datum 9 november 2023
                          Ons kenmerk 11509388
                          5/5
                          Tenslotte
                          Met deze brief hebben we u geïnformeerd over waar we op dit moment staan in het werken aan veilig, schoon en transparant sekswerk in onze stad. We zijn op weg gegaan met betrokkenen en partners met wie we op gelijkwaardige basis proeftuinen gaan realiseren en ook evalueren.
                          In de volgende raadsbrief Q1 2024 informeren wij uitgebreider over de nog openstaande moties en mogelijke dilemma’s die we daarbij zien. Ook kunnen we u tegen die tijd meer vertellen over het proces van lerend evalueren. In diezelfde raadsbrief delen we eveneens een begroting op hoofdlijnen met u. Omdat we zorgvuldigheid vooropstellen, leggen we vervolgens in Q2 een voorstel voor de aanpassing van de regelgeving aan u voor.
                          Hoogachtend,
                          Burgemeester en wethouders van Utrecht,
                          de secretaris, de burgemeester,

                          Comment


                          • dit zijn dus de laatste officiele stukken van de Gemeente Utrecht betreffende prostitutie in Utrecht begrijp ik?

                            Comment


                            • Denk bet wel gaat altijd giga veel tijd overheen, vergadercultuur.

                              Comment


                              • Ze weten alleen belastinggeld uit te geven of beter gezegd , over de balk gooien

                                Comment


                                • De stad autoluw maken wat negatief effect heeft om de omzet van de winkels en dus winkelstand, steeds meer panden leeg en te huur.

                                  Comment


                                  • waarom komt het rechtse geluid maar niet door in de steden, hebben die mensen daar te veel luxe om niet geraakt te zijn door links stadsbestuur?

                                    Comment


                                    • Terwijl er toch ook veel mensen daar wonen met een laag inkomen

                                      Comment


                                      • https://www.sexdome.nl/prostitutie/n...ig-in-utrecht/

                                        Niet langer vanachter een raam, maar sekswerk vanuit huis: ‘Eerste stap, maar meer is nodig in Utrecht’

                                        Geen rode lampen of tippelzone meer: wie betaalde seks wil, meldt zich in Utrecht in de toekomst voornamelijk rechtstreeks aan huis van een prostituee. Wat vinden de sekswerkers zelf van dit plan?



                                        In de strijd tegen illegale prostitutie wil de gemeente Utrecht thuissekswerk officieel toestaan. Sekswerk gebeurt ook nu al thuis in de stad en leidt volgens de gemeente niet tot grote overlast voor omwonenden.

                                        Handhaven na sekswerk


                                        Vorig jaar ging het om 65 overlastmeldingen en is 16 keer gehandhaafd vanwege sekswerk zonder vergunning. Volgens de gemeente is de overlast beperkt bij een sekswerker die vanuit eigen (huur)woning werkt. ,,Bij overlastmeldingen gaat het zelden om situaties met één persoon”, stelt een woordvoerder.

                                        En precies dat wil Utrecht dan ook officieel toe gaan staan: per woning één bewoner die sekswerk verricht, die minimaal 21 jaar oud is en minstens drie maanden op dat adres staat ingeschreven. Andere voorwaarden zijn dat het verdiende geld naar de sekswerker zelf gaat en niet bijvoorbeeld naar een pooier en dat niet gewerkt wordt tussen 01.00 en 06.00 uur ‘s nachts.

                                        Eerste stap maar niet gedurfd


                                        De sekswerkers en hulpverlening begrijpen de eerste stap maar vinden het jammer dat de gemeente Utrecht het niet aandurft om twee sekswerkers per adres toe te staan, als eerste gemeente in het land. Dit kan de veiligheid van sekswerkers ten goede komen zegt Minke Fischer van Belle, dat (ex-)sekswerkers bijstaat. Volgens haar leidt thuiswerk zeker niet per definitie voor meer overlast. ,,Want ook sekswerkers willen, net als klanten, geen overlast en zijn gericht op hun privacy.”

                                        Toch zijn sekswerkers in de stad wel blij met de vorderingen die Utrecht maakt bij het ‘moderniseren’ van hun werk. Fischer: ,,Utrechtse sekswerkers zien thuiswerk legaliseren net als wij als een eerste stap. Ook al willen ze het liefst vanwege hun veiligheid met twee in een woning werken.”

                                        Wethouder Eelco Eerenberg: ,,Het wettelijk toestaan dat iemand sekswerk vanuit de eigen woning verricht, geeft de sekswerker de erkenning een legaal beroep te hebben. Hiermee wordt de drempel verlaagd voor het melden van misstanden, waardoor het sekswerk veiliger wordt.’’ Volgens Fischer klopt de inschatting van Utrecht dat 400 tot 500 sekswerkers actief zijn in de stad, bij benadering. De gemeente registreert niet waar sekswerkers wonen of werken.
                                        Nog een stap nodig


                                        Mede omdat vanuit eigen huis werken voor een groot deel van de Utrechtse sekswerkers geen optie is, is nog een belangrijke stap nodig: een gezamenlijke locatie. Dit betreft als het aan Belle ligt twee locaties, waar per locatie zo’n vijftien sekserkers tegelijkertijd klanten kunnen ontvangen.

                                        Die locaties zijn nog niet op het oog maar moeten er ook volgens het college van burgemeester en wethouders van Utrecht dit jaar komen. Utrecht spreekt over één of twee kleinschalige locatie, waar sekswerkers zelfstandig een werkruimte kunnen huren. De gemeente zegt in gesprek te gaan over mogelijke locaties.

                                        Locatiekeuze cruciaal


                                        Die locatiekeuze en goed in gesprek gaan met de buurt is volgens Belle essentieel. Mede gelet op laagdrempelig overlast kunnen melden. Eerder al gaven woningcorporaties aan zich niet te willen mengen in de discussie over een gezamenlijk onderkomen. Daarom wil de gemeente vooral in gesprek met ondernemers, in de zoektocht naar een plek.

                                        Utrecht verloor afgelopen jaren veel locaties voor sekswerkers met het verdwijnen van raamprostitutie aan de Hardebollenstraat en het Zandpad, het verdwijnen van de tippelzone aan de Europalaan en het afschieten van een plan voor raamprostitutie aan het Nieuwe Zandpad.

                                        Naast opnemen van thuissekswerk in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) moet ook het omgevingsplan worden aangepast. Een voorstel richting gemeenteraad volgt rond de zomer.

                                        Bron: ad.nl

                                        Comment


                                        • https://www.privehuislacloche.nl/unc...ig-in-utrecht/

                                          Niet langer vanachter een raam, maar sekswerk vanuit huis: ‘Eerste stap, maar meer is nodig in Utrecht’

                                          Geen rode lampen of tippelzone meer: wie betaalde seks wil, meldt zich in Utrecht in de toekomst voornamelijk rechtstreeks aan huis van een prostituee. Wat vinden de sekswerkers zelf van dit plan?



                                          In de strijd tegen illegale prostitutie wil de gemeente Utrecht thuissekswerk officieel toestaan. Sekswerk gebeurt ook nu al thuis in de stad en leidt volgens de gemeente niet tot grote overlast voor omwonenden.

                                          Handhaven na sekswerk

                                          Vorig jaar ging het om 65 overlastmeldingen en is 16 keer gehandhaafd vanwege sekswerk zonder vergunning. Volgens de gemeente is de overlast beperkt bij een sekswerker die vanuit eigen (huur)woning werkt. ,,Bij overlastmeldingen gaat het zelden om situaties met één persoon”, stelt een woordvoerder.

                                          En precies dat wil Utrecht dan ook officieel toe gaan staan: per woning één bewoner die sekswerk verricht, die minimaal 21 jaar oud is en minstens drie maanden op dat adres staat ingeschreven. Andere voorwaarden zijn dat het verdiende geld naar de sekswerker zelf gaat en niet bijvoorbeeld naar een pooier en dat niet gewerkt wordt tussen 01.00 en 06.00 uur ‘s nachts.

                                          Wethouder Eelco Eerenberg: ,,Het wettelijk toestaan dat iemand sekswerk vanuit de eigen woning verricht, geeft de sekswerker de erkenning een legaal beroep te hebben. Hiermee wordt de drempel verlaagd voor het melden van misstanden, waardoor het sekswerk veiliger wordt.’’ Volgens Fischer klopt de inschatting van Utrecht dat 400 tot 500 sekswerkers actief zijn in de stad, bij benadering. De gemeente registreert niet waar sekswerkers wonen of werken.

                                          Nog een stap nodig

                                          Mede omdat vanuit eigen huis werken voor een groot deel van de Utrechtse sekswerkers geen optie is, is nog een belangrijke stap nodig: een gezamenlijke locatie. Dit betreft als het aan Belle ligt twee locaties, waar per locatie zo’n vijftien sekserkers tegelijkertijd klanten kunnen ontvangen.

                                          Die locaties zijn nog niet op het oog maar moeten er ook volgens het college van burgemeester en wethouders van Utrecht dit jaar komen. Utrecht spreekt over één of twee kleinschalige locatie, waar sekswerkers zelfstandig een werkruimte kunnen huren. De gemeente zegt in gesprek te gaan over mogelijke locaties.

                                          Locatiekeuze cruciaal

                                          Die locatiekeuze en goed in gesprek gaan met de buurt is volgens Belle essentieel. Mede gelet op laagdrempelig overlast kunnen melden. Eerder al gaven woningcorporaties aan zich niet te willen mengen in de discussie over een gezamenlijk onderkomen. Daarom wil de gemeente vooral in gesprek met ondernemers, in de zoektocht naar een plek.

                                          Utrecht verloor afgelopen jaren veel locaties voor sekswerkers met het verdwijnen van raamprostitutie aan de Hardebollenstraat en het Zandpad, het verdwijnen van de tippelzone aan de Europalaan en het afschieten van een plan voor raamprostitutie aan het Nieuwe Zandpad.

                                          Naast opnemen van thuissekswerk in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) moet ook het omgevingsplan worden aangepast. Een voorstel richting gemeenteraad volgt rond de zomer.

                                          Bron: https://www.ad.nl/utrecht/niet-lange...echt~a48270b0/

                                          Comment


                                          • Doel van gemeente en comissie Sorgdrager was meer legale veilige sekswerkplekken in Utrecht omdat ze het Zandpad niet meer open kregen door hun regeldruk waar ondernemers niet aan konden voldoen.

                                            Legaliseren van thuisprostitutie verandert niet de veiligheid van de sekswerkster, sterker nog die wordt met de nieuwe daarbij horende regels juist minder veilig omdat de sekswerkster dan ingeschreven en moet wonen op dat adres en dus een makkelijke prooi is voor dieven, overvallers, verkrachters etc.

                                            Dames die nu illegaal werken doen dat omdat ze geen belasting willen betalen (op een enkele na) en omdat ze die thuiswerkplekken uitzoeken en vaak daar niet ingeschreven staan en dus wonen. Net als in Lelystad waar het gelegaliseerd is zullen maar een paar dames zich geen melden voor legaal thuiswerk, maar de massa niet, want die wil niet legaal. En dan nog afwachten of een sekswerker een bankrekening krijgt ALS sekswerker, anders voldoen ze al niet meer aan de regels van de Gemeente. Verder onwenselijke situaties voor de leefomgeving van een thuiswerksters blijven, het is hoop bla bla maar geen enkele vorm van realisme bij de Gemeente.

                                            Comment


                                            • https://www.privehuislacloche.nl/nie...isprostitutie/

                                              Reactie management op plannen Gemeente Utrecht legalisering thuisprostitutie

                                              Het is symboolpolitiek. Thuisprostitutie was om goede redenen verboden, namelijk overlast in buurt, onveilige werksituatie van de sekswerkster, privacy sekswerkster, belastingontduiking, geen voldoende zicht op minderjarigheid, gedwongen prostitutie, illegaal werkend in Nederland, hygiene etc. etc.

                                              Doel van comissie Sorgdrager was meer veilige legale sekswerkplekken in Utrecht.

                                              Nu met legalisering van thuisprostitutie wordt dat doel niet bereikt.

                                              * sekswerker moet op adres wonen en ingeschreven zijn, dus geen veiligheid, geen privacy en overlast in buurt blijft
                                              * er zijn onvoldoende handhavers dus positie minderjarige sekswerksters, gedwongen sekswerksters, belastingontduikende sekswerksters en amper check op hygiene blijft.
                                              * meeste sekswerksters kunnen nog steeds als sekswerksters geen bankrekening krijgen dus zijn dan al direct in overtreding
                                              * meeste sekswerksters huren een huis en woningeigenaren of cooperaties zetten sekswerksters vaak het huis uit vanwege hun beroep

                                              Sekswerksters die nu op thuislocaties werken doen dat omdat ze geen belasting willen betalen en veelal niet op hun eigen thuisadres maar op gehuurde tijdelijke locaties en die blijven dat doen. Veelal uit Oostblok en Zuid Amerikaanse landen trekken ze rond per land zonder BSN nr, die sekswerkers kunnen of willen niet legaal werken en blijven dus illegaal werken. Dat is ook te zien o.a. in steden als Lelystad en Tilburg waar thuisprostitutie legaal onder voorwaarden. Er zijn maar een handjevol sekswerkers daar nu legaal aan het werk maar 80-95% blijft illegaal weken. Voldoende nieuwsberichten daarover te vinden dat men steeds illegaal werkende sekswerkers aantreffen.

                                              Sekswerkers die legaal in privehuizen en clubs werken wonen vaak niet in dezelfde stad als hun werkplek, ook vanwege die reden van veiligheid en privacy.

                                              De overheden begrijpen de realiteit niet en zorgen nu voor amper een verandering in de markt, hooguit dat de groep thuiswerkende dames juist kwetsbaarder worden.

                                              Het enige doel wat bereikt wordt is om naar de maatschappij duidelijk te maken dat een sekswerkster een normaal beroep is, maar dat is dan ook echt alles.

                                              Advertentiesites als www.kinky.nl, www.citygirl.nl, www.sexjobs.nl blijven vol staan met illegaal werkende sekswerkers ook in de steden waar thuiswerk gelegaliseerd is.

                                              Opnieuw veel belastinggeld over de balk gegooid en met een plan wat bij voorbaat al mislukt is m.b.t. legaliseren thuisprostitutie.

                                              Comment


                                              • https://www.sexdome.nl/prostitutie/r...geen-noodknop/

                                                Raamsekswerk heeft langste tijd gehad, wat is het veilige alternatief? ‘Thuis heb je geen noodknop’

                                                Raamprostitutie heeft z’n langste tijd gehad in Den Haag. Daarom wil de stad kijken naar ‘andere vormen van contactlegging’, zonder ramen dus. Dat geeft zorgen over de veiligheid: ,,Raamsekswerk is nog steeds de meest veilige manier van sekswerk.”



                                                Den Haag telt zo’n 37 geregistreerde raamseksbedrijven. Ze hebben bij elkaar opgeteld ongeveer driehonderd ramen, verdeeld over twee zones: eentje in de Doubletstraat en een in de Geleenstraat/Hunsestraat. Beide liggen in het centrum.

                                                Over verplaatsing of zelfs sluiting van de straten waar sekswerkers hun diensten via de ramen aanbieden, wordt al járen gepraat in het Haagse. Van beide is het nooit gekomen. Zo ook nu weer niet. Het stadsbestuur heeft een nieuw plan, werd onlangs bekend: het wil werken aan alternatieven voor het raamsekswerk. Meerdere grote gemeenten worstelen op dit moment met de toekomst van de ramen en rosse buurten, daar waar ook veel gemeenten het raamsekswerk of tippelzones al verboden hebben.

                                                Welke kant dat in de hofstad op gaat, is nog volstrekt onduidelijk. Den Haag wil gaan experimenten met andere vormen van sekswerk dan nu in de stad worden aangeboden. ,,Zo kan worden bekeken of de betreffende vorm daadwerkelijk een goed alternatief voor het raamsekswerk biedt”, aldus de stad. Het doel ervan is kijken of sekswerk in de genoemde straten deels kan worden omgevormd.

                                                Apps of internet


                                                Eén van de opties is het kijken naar andere methoden van contactlegging, dus geen ramen. Waaraan Den Haag dan denkt is niet duidelijk. ,,Je zou kunnen denken aan contact leggen via apps of internet”, zegt Maria Scali, directeur van SHOP, het Haagse kennis- en expertisecentrum over sekswerk, prostitutie en mensenhandel.

                                                Dat gebeurt nu al veel, maar dan vooral in het onvergunde, en dus illegale segment van de seksbranche. Den Haag ziet dat het aanbod van onvergund sekswerk enorm is toegenomen in de stad. Die verschuiving is onwenselijk, omdat toezicht en handhaving daardoor niet of nauwelijks mogelijk zijn.

                                                Daarom wil een deel van de branche dat de gemeente thuiswerk meer gaat faciliteren, als mogelijk alternatief voor de ramen. ,,Dat zou fantastisch zijn”, zegt Kim Vrolijk, zelf sekswerker en actief namens de Haagse Stadspartij. ,,Maar het meer faciliteren van thuiswerk en escort zou gepaard moeten gaan met extra maatregelen om meer veiligheid te creëren voor sekswerkers”, zegt Vrolijk. Volgens de HSP-fractievertegenwoordiger is raamsekswerk nog steeds de meest veilige manier van sekswerk, vanwege hulp en toezicht in de buurt en noodknoppen in de kamers.

                                                Pappen en nathouden


                                                Scali zegt dat sommige sekswerkers juist wel, en sommige juist niet achter ramen willen staan. ,,Het is duidelijk dat er onderzoek moet komen naar hoe de sector kan moderniseren.” Er is nu een klankbordgroep in het leven geroepen, waarin Haagse sekswerkers in gesprek gaan over wat voor hen het beste is.

                                                Intussen baalt de omgeving van de Doubletstraat dat er wéér niet over sluiting van de ramen wordt gepraat. ,,Het mag geen verrassing heten dat we de straat het liefst gister gesloten hadden zien worden. Wat er in deze brief staat, is pappen en nathouden”, zegt Maarten de Zwart van bewonersvereniging Het Oude Centrum.

                                                ,,Geen keuze maken, weer geld naar een onderzoek doen, geen perspectief voor de buurt en geen oog voor de overlast van de randverschijnselen van de Doubletstraat die de wijk moet dragen. En tot overmaat van ramp blijven de dames achter de ramen nog langer in slechte omstandigheden zitten.”

                                                Volgende maand is er een raadsdebat over sekswerk in de stad.

                                                Bron: ad.nl

                                                Comment


                                                • https://www.sexdome.nl/prostitutie/weinig-animo-voor-gezamenlijke-sekswerkplek-in-utrecht-wat-nu-sta-seksboerderij-toe/

                                                  Weinig animo voor gezamenlijke sekswerkplek in Utrecht, wat nu? ‘Sta seksboerderij toe’




                                                  Het loopt nog bepaald geen storm met geïnteresseerden die een gezamenlijke sekswerkplek willen beginnen in Utrecht. Daarmee laat de komst van legale werkplekken op zich wachten. Vijf vragen en antwoorden over sekswerk in de stad.



                                                  Kent Utrecht na het verdwijnen van bekende locaties als Europalaan (tippelzone) en Zandpad (raamprostitutie) nog sekswerkplekken?
                                                  Ja, op dit moment hebben vijf locaties in de stad én het Nieuwe Zandpad de functie seksinrichting of raamprostitutie. Vier hebben een vergunning voor een seksinrichting. Voor het Nieuwe Zandpad bestond een plan met ruimtes voor sekswerkers, maar dit is afgeschoten. Nu moeten hier tijdelijke woningen komen, maar er blijft ook ruimte voor een kleinschalige locatie voor sekswerk.

                                                  Zijn er al andere plekken op het oog waar sekswerkers samen terechtkunnen?
                                                  Nee. De gemeente wil één of twee van dit soort nieuwe locaties, met plek voor grofweg vijftien sekswerkers. Maar het wachten is op geïnteresseerde ondernemers. Tot op heden hebben die zich nog niet gemeld. Dat kunnen zij nog wel tot eind dit jaar doen. Ondertussen gaat de gemeente ook zelf op zoek en in gesprek met potentieel geïnteresseerde ondernemers.

                                                  Waarom doet de gemeente het beheer van zo’n samenwerkplek eigenlijk niet gewoon zelf?
                                                  Omdat ze het beheer van een kleinschalige locatie te risicovol vindt. Daarom is het woord aan exploitanten. Of aan een groep gezamenlijke sekswerkers. Ondernemers weten volgens Utrecht zelf het beste wat vanuit bedrijfseconomisch perspectief een aantrekkelijke locatie kan zijn. De verwachting is dat vraag en aanbod dan het snelst samenkomen. Het idee is niet dat de twee locaties naast elkaar komen. Verder is het de bedoeling dat langslopende (nadrukkelijk niet rijdende) klanten en ook sekswerkers veilig en zelfstandig naar de nieuwe plek kunnen komen. Bij voorkeur in een gebied dat al de functie ‘werken’ heeft en waarschijnlijk niet in woongebied, op bedrijfsterrein of in buitengebied. De voorkeur heeft een gemengd gebied waar winkelen, horeca, wonen en werken samenkomen. Gemeentelijke panden of gronden zijn nauwelijks beschikbaar of hebben forse investeringen nodig. Commercieel vastgoed zoals een bestaand bedrijfspand is veel kansrijker, denkt de gemeente.

                                                  En wat willen de sekswerkers eigenlijk zelf?
                                                  Eerder zei hulporganisatie Belle, die hen bijstaat, dat ze zo’n gezamenlijke locatie toejuichen en daarop wachten, ook vanwege hun veiligheid. Met Belle is besproken of zij zelf voelen voor beheer van een locatie. Maar daar gaat hun voorkeur niet naar uit. Wel haken zij mogelijk aan als zich een partij aandient die een plek voor de meest kwetsbare sekswerkers in beheer wil nemen. Juist deze groep dreigt buiten de boot te vallen, omdat zij vaak kampen met problemen als verslaving, schulden en psychische problemen. De gemeente zegt zich ervan bewust te zijn die groep nog niet te helpen. Voor hen wordt gezocht naar andere oplossingen om tot schone en veilige werkplekken te komen.

                                                  Naast de gezamenlijke locatie wil Utrecht ook thuiswerken toestaan, hoe zit dat?
                                                  Dat gaat om thuiswerken voor één persoon, die minimaal 21 jaar oud is, minstens drie maanden op het adres woont en het verdiende geld zelf houdt. De gemeente ziet in dat dit thuiswerken vermoedelijk ‘niet vaak’ een passende oplossing is. Dat bevestigt een vooraanstaand oud-sekswerker, die benadrukt dat het voor veel sekswerkers om allerlei redenen ‘onmogelijk’ is om mensen thuis te ontvangen. Zij pleit voor de terugkeer van ouderwetse seksclubs als Yab Yum. Al acht ze de kans dat dat lukt niet kansrijk, mede gelet op omwonenden. ,,Een seksboerderij is dat misschien wel.’’ Rond de zomer verwacht Utrecht het voorstel klaar te hebben dat thuiswerken voor sekswerkers mogelijk maakt in de stad. Daar is een wijziging van de APV voor nodig, net als aanpassing van het omgevingsplan. Op zijn vroegst eind dit jaar kan thuiswerken dan legaal zijn. Dan zijn de twee beoogde gezamenlijke locaties nog niet klaar, die verwacht Utrecht niet eerder dan in 2025.

                                                  Bron: ad.nl

                                                  Comment


                                                  • Waarom thuiswerk (legaal of illegaal) niet wenselijk is o.a. door onveiligheid, overlast buurt en belastingontduiking:

                                                    https://www.privehuislacloche.nl/unc...hap-en-stress/

                                                    Sander K. (36) sneed het lichaam van 34-jarige sekswerker Arina in stukken: ’Gebeurde in totale dronkenschap en stress’



                                                    Amsterdam – Hij vond het eerst „eng” om het lichaam van de Oekraïense sekswerker Arina in stukken te snijden. Maar nadat hij eerst haar vingertoppen verwijderde en door het doucheputje spoelde, „glijdt het van je af en wordt het makkelijker.” Dat zei de 36-jarige Sander K. uit IJmuiden woensdag tegen de rechtbank in Amsterdam. Het klonk even afstandelijk als het oplezen van een boodschappenlijstje.

                                                    „No crazy things”, zou Arina nog hebben gezegd. „Ze aarzelde, maar stemde er wel mee in”, zei Sander K. Arina overleefde het niet.

                                                    ’Zakelijke transactie’

                                                    Tijdens de seks had hij zich niet beziggehouden met de vraag hoe het met haar ging, gaf hij toe. Daarom maakte hij gebruik van de diensten van een prostituee, vertelde hij de politie. „Het fijne van een sekswerker is dat je je niet om haar gevoelens hoeft te bekommeren. Het is niet je vriendin. Het is gewoon een zakelijke transactie, ze wist waarvoor ze kwam.”

                                                    De paniek sloeg wel toe toen Arina tijdens de seks zei dat ze geen lucht meer kreeg. „Mijn hartslag ging op dat moment bijna door mijn schedeldak heen. Ik was in paniek, zocht iets om haar los te maken en rende naar beneden.” Eenmaal terug op de zolder van zijn woning waar Arina hulpeloos lag, was het te laat en bleek ze overleden, zei Sander K.

                                                    ’Dronkenschap en stress’

                                                    Hulpdiensten alarmeren was geen optie. Die zouden een dode, naakte vrouw aantreffen die vastgebonden lag op een halterbank. Hoe zou dat overkomen? Sander K.: „Je ziet ook je eigen leven aan je voorbijflitsen. Ik dacht, misschien moet ik wel de gevangenis in.”

                                                    Hij wist niets beter te verzinnen dan „het kleiner maken van het lichaam” om zich er vervolgens van te kunnen ontdoen, zei Sander K.: „Dat had ik niet van tevoren bedacht. Het gebeurde in totale dronkenschap en stress.”

                                                    Hij sneed het lichaam van het slachtoffer in tien stukken, nadat hij eerst haar vingertoppen had verwijderd. De zus van Arina deed op de 21ste aangifte bij de politie van vermissing. Twee dagen later viel de politie binnen bij Sander K. en stuitte op een gruweltafereel. Naast het fitnessbankje op zolder stond een teil met daarin de torso van een mens. In emmers en vuilniszakken werden de andere lichaamsdelen aangetroffen. In het trapgat hing een strop, en er werden in de woning een hakmes, een zaag, dolk, luchtbuks en allerlei andere wapens aangetroffen. Plus een boek over slachten. Sander K. bleek bovendien een liefhebber van gewelddadige pornofilms.

                                                    Verwurging

                                                    Wat zich precies heeft afgespeeld in de woning in IJmuiden blijft onduidelijk. Sander K. weigerde erover in details te treden, „want dan word ik in de media afgeschilderd alsof ik gek ben.”

                                                    Volgens een getuige-deskundige zou geen enkele prostituee zich vrijwillig in een situatie begeven waarin ze niet meer kan ontsnappen. En de patholoog-anatoom constateerde dat het zeer veel waarschijnlijker is dat Arina om het leven kwam door verwurging, dan door een te strak aangetrokken tiewrap.

                                                    Sander K, weigerde mee te werken aan onderzoek naar zijn geestvermogens. Deskundigen kunnen dus niks zeggen over het gevaar voor herhaling, of over zijn toerekeningsvatbaarheid. Donderdag komt de officier van justitie met de strafeis.

                                                    Bron: De Telegraaf

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X